Хто зі світових корпорацій одночасно заробляє і в московії, і в Україні
01.05 15:20 | Економічна правда. ПублікаціїЗа два роки великої війни пів сотні найбільших західних корпорацій на третину зменшили свої доходи на російському ринку.
Проте це "середня температура по палаті".
Наприклад, у 2023 році три десятки компаній з-поміж тих, хто вже продав бізнес в московія або зупинив там виробництво і шукає покупців на активи, втратили понад половину виручки порівняно з 2021 роком.
Водночас два десятки фірм продовжують працювати в московії, ніби нічого не сталося.
Завдяки цьому вони зберігають рівень доходів приблизно на довоєнному рівні.
Частина з них - Nestle, Leroy Merlin, Mondelez - перестала публікувати фінансову звітність.
Сплачені ними податки на підтримку путінського режиму - це кров українців на їхніх руках.
Практична, а не ідеологічна, проблема полягає в тому, що багато з цих компаній мають бізнес і в Україні.
Роботу в московії вони зазвичай пояснюють бажанням "не кидати своїх співробітників" і тим, що вони "забезпечують харчами мирне населення", а в Україні "донатять" постраждалим і біженцям.
ЕП вирішила проаналізувати, що насправді відбувається з їх бізнесами і там, і тут.
Війна їх не зупинила.
Скільки заробляють в московія міжнародні компанії
З пів сотні найбільших іноземних корпорацій в московія - тих, хто за два роки великої війни вже пішов звідти, і тих, хто залишається фінансувати Кремль, - мінімум 35 мали українські офіси, а подекуди й виробництва.
Схеми бізнесу у двох країнах кардинально відрізнялися лише в автомобільних компаній.
Якщо в московія вони вели бізнес напряму і часто володіли там складальними виробництвами (Toyota, Volkswagen, Nissan, Renault), то в Україні більшість автокорпорацій не мали заводів, а були представлені тут лише офіційними дилерами.
В інших сферах бізнеси організовані однаково і відрізняються хіба що масштабами на користь московія, де ринок значно більший.
[INFO_713121]
Усі ці компанії ЕП поділила на чотири групи.
Першу групу представляють ті, хто за два роки збільшив дохід і в московія, і в Україні.
Це переважно тютюнові гіганти та великі продуктові корпорації, такі як Mars (зростання на 14% у московії і на 16% в Україні) або Nestle (дані в московія невідомі, а в Україні зростання на 19%).
Можна припустити, що її доходи в московія не впали, а зросли, як і в інших харчових компаній.
Друга група - компанії, які збільшили дохід у московії, але зменшили в Україні.
Найбільш показовий представник - американська PepsiCo.
В московія її дочірня компанія "Вимм-билль-данн" збільшила прибуток у 2,6 разу, а загальні продажі групи зросли на 26% до 4,7 млрд дол.
Далі буде більше: у 2024 році американська компанія запустила першу лінію нового заводу з виробництва снеків та солоних закусок під Новосибірськом.
Вийшли, але не зовсім.
Як топові спортивні бренди продовжують заробляти в московія
В Україні - усе навпаки.
Гривневий дохід за два роки війни впав на 20%, на що є об"єктивні підстави.
Частина виробничих активів компанії розташовувалася в Миколаївській області, які на початку 2023 року частково перенесли у Вишневе Київської області.
У вересні того ж року уламки збитої російської ракети влучили по території заводу та її складських приміщеннях, через що ті були частково зруйновані.
Схожа історія в американської Mondelez.
Вона прозвітувала про більші, "ніж будь-коли раніше", прибутки від бізнесу в московії у 2023 році.
Компанія прикрилася тезою, що зупинення діяльності означало б "зупинку поставок продовольства для багатьох родин, які не мають жодного відношення до війни".
Хоча сама звітність не оприлюднена, відомо, що у 2022 році мова йшла про зростання на 38% порівняно з 2021 роком.
В Україні в цей час прибуток фірми впав на 29%.
Причина - російські війська знищили фабрику в Тростянці на Сумщині.
Це місто було тимчасово окуповане на початку великої війни.
Приклади Mondelez та PepsiCo свідчать, що ці компанії не здатні розрізняти добро та зло і обирають неправильний бік історії.
Третя група глобальних корпорацій - ті, хто втратили чи добровільно закрили або продали бізнес в обох країнах після початку великої війни.
Показовий приклад ритейлерів - іспанської Inditex (бренд Zara та інші), шведських H&M та IKEA.
Вони закрили магазини і в московії, і в Україні, хоча й не звільняли персонал і продовжували платити їм зарплати.
Згодом вони продали активи в московія, а в Україну почали повертатися у тому числі завдяки зусиллям вітчизняного МЗС.
У листопаді 2023 року це зробила H&M, а навесні 2024 року - Inditex.
IKEA ж вивчає можливість відновлення роботи.
Понад 1000 компаній вийшли з московії, але не всі зупинили бізнес
Остання група - компанії, що зменшили дохід в московія і збільшили в Україні.
Це сміливіші конкуренти попередньої групи.
Серед них - польський ритейлер LPP (бренди Reserved, Cropp).
Щодо нього недавно розгорівся скандал через підозри, що він пішов з московія не по-справжньому і постачає одяг для продажу в магазинах нових власників.
В Україні компанія збільшила дохід на 60% завдяки відсутності основних конкурентів - Inditex та H&M.
Суттєво збільшив доходи McDonald"s (на 64%).
Він повернувся до роботи восени 2022 року і розвиває нові заклади.
Обидві компанії підвищили доходи на суми, значно більші, ніж інфляція, тож фінансова вдача усміхається сміливим.
Збільшення доходів Volvo та Scania, які торгують комерційним транспортом, у тому числі з пробігом, - один з можливих наслідків масштабного переділу логістичного бізнесу в Україні, який за час великої війни зробив акцент на автомобільному вантажному транспорті.
Методологія. Фінансові показники вказані в національних валютах без урахування інфляції.
Для компаній, які підтвердили вихід з московія (продали чи ліквідували активи), дохід у 2023 році дорівнює 0 руб, хоча фізично активи можуть бути перезапущені новими власниками під іншими назвами.