Підвищення податків: підводні камені законопроєкту

18.09 18:00 | Економічна правда. Колонки

17 вересня 2024 року Верховна Рада в першому читанні підтримала законопроєкт №11416-д про підвищення податку на прибутки банків до 50% на 2024.
Розмов навколо нього точилося багато − це були тривалі й складні дискусії.
Головне, що потрібно визнати зараз - існує нагальна необхідність у додатковому фінансуванні Армії.
За певними оцінками - на рівні 500 млрд грн на 2024-2025 роки.
І я переконаний, що обов"язок кожного відповідального бізнесу - внести свою частку, щоб забезпечити потреби бюджету.
Тут ви не почуєте від жодного банкіра сумнівів чи заперечень - усі усвідомлюють свою роль.
Нагадаю, що у І кварталі 2024 року саме банківський сектор забезпечив майже 70% податкових надходжень, до того ж банки і так працюють за підвищеною ставкою оподаткування 25%.
Це наразі найвища ставка оподаткування прибутку в економіці.
Сьогодні банківські установи оперативно реагують на виклики, які стоять перед економікою країни: реалізують спеціальні програми кредитування розподільчої енергогенерації, підтримують мережу відділень "Power banking", борються з непродуктивним відтоком капіталу, працюють над зростанням обсягів кредитування, фінансування держбюджету через інвестиції в ОВДП, залучення міжнародних кредитів.
Головні "донори", тінь та сегмент luxury Про потребу в додаткових коштах було відомо вже як мінімум пів року тому, а то й більше.
Також була затверджена "Національна стратегія доходів", яка не дала відповіді на поточний виклик, і її варто було б терміново удосконалювати.
Натомість у законопроєкті активно розглядається нова концепція змін податків, яка фактично робить основним "донором" надходження від підвищення військового збору, а це відрахування із заробітної плати, з доходів по депозитах, кешбеку, виграшів, додаткового блага тощо.
Хоча в початковому законопроєкті розробленому Міністерством фінансів, значну частину додаткових платежів мав забезпечити саме бізнес.
Проголосований законопроєкт також не дає відповіді на питання про зменшення обсягу "економіки в тіні", а саме цього очікував "білий" бізнес.
Так само, як і відбулася відмова від ідеї додаткового оподаткування купівлі товарів сегменту luxury.
Про рівність перед законом та соціальну відповідальність Якщо згадати ставку податку в 50% за 2023 рік, то отримуємо такий результат - у разі внесення і прийняття цієї зміни за два роки банки будуть змушені заплатити податок на прибуток в 100% розмірі від прибутку за 2023.
Якщо це б зробили одноразово в 2023 році, перед деякими банками постало б питання повної зупинки кредитування.
Навіть оподаткування в 50% створює значні обмеження у спроможності формувати капітал (а з вересня вже діють нові, більш жорсткі норми до достатності капіталу), і відповідно підтримувати економіку через кредитування.
Чому запропоноване рішення про "суперподатки" для банків суперечливе:
1) Ретроспективна зміна податків порушує принципи стабільності податкового законодавства, а також рівності усіх платників перед законом, незалежно від форми власності та місця походження капіталу (пп.
4.1.2 та 4.1.9 ст.
4 Податкового Кодексу України).
/>
Збільшення податків ретроспективно жодним чином не сприятиме привабливості та передбачуваності інвестиційного середовища, а лише підкреслить ризиковість регуляторного середовища та знизить бажання інвестувати в Україну, де правила гри можуть змінюватися "заднім числом".
2) Це не сприятиме виконанню Урядом взятих зобов"язань перед МФВ щодо приватизації державних банків.
Відповідно створює перешкоди для отримання наступних траншів міжнародної підтримки від МВФ.
Чи потрібно зараз створювати додаткові перешкоди у виконанні Меморандуму?
3) Якщо говорити про реальне збільшення надходжень до держбюджету, то ми маємо виключати оподаткування прибутку держбанків (це практично 70% прибутку системи), а орієнтуватися лише на збільшення надходжень від приватних банків.
/>
Наразі банківський сектор залишається єдиною індустрією, де акціонери взагалі не отримують дивіденди.
І ще додаткове вилучення прибутку через надподатки категорично зменшує інтерес до інвестування та готовність брати додаткові ризики щодо збільшення кредитування у воєнний час.
Особлива ситуація у іноземних власників банків, адже вони також є платниками податків за кордоном, і в т.ч.
з їхніх коштів Україна отримує фінансову допомогу.
Виходить, що іноземний інвестор "платить двічі": один раз закордоном, і частина коштів іде нам на допомогу, і ще екстра податок в Україні.
Чи дійсно такий підхід є пошуком внутрішніх джерел фінансування бюджету?
4) Найближчим часом розпочнеться стрес-тестування банків, спливуть терміни "перехідного періоду" по розрахунку капіталів та вимог до позичальників.
Це означає, що вже у близькій перспективі деякі банки потребуватимуть додаткового капіталу для забезпечення стабільної діяльності та взагалі можливості кредитування в подальшому.
Давайте також пам"ятати, що для фінансування Армії, окрім податків, Уряду необхідно залучити ще близько 350 млрд грн через продаж ОВДП (просто порівняйте з очікуваннями по надходженням від надподатків банків в 19 млрд грн за два роки).
Наразі основними тримачами боргових паперів держави знову ж таки є банки, за що ми чомусь чуємо постійну критику.
Можливості банків надалі фінансувати дефіцит державного бюджету через інвестиції в ОВДП також визначається рівнем капіталу та прибутку поточного року.
Отже підняття податку до 50% створює значні ризики покриття дефіциту десь на суму 200 млрд грн.
Тому сподіваюся, що ці додаткові мільярди будуть залучені саме через інвестиції з боку бізнесу, який таким чином візьме активну участь у підтримці ЗСУ.
У такій ситуації, думаю, це продемонструвало б соціальну відповідальність підприємців.
Можливо, варто провести відкриту зустріч з провідними компаніями на рівні міністерства фінансів та обговорити плани інвестицій бізнесу в ОВДП.
Не менш важливо, якби до придбання ОВДП долучилися урядовці та народні депутати України, адже вони як ніхто інший усвідомлюють екстрені потреби держави.

Додати коментар

Користувач:
email:





Closing bell rings loud
Stock market finishes strong
Another day done

- Fin.Org.UA

Новини

19:03 - МЕА рекомендує міжнародним партнерам збільшити підтримку  енергетичного сектору України
18:55 - Суд заборонив забудову озера Вирлиця – землю повертають Києву
18:46 - УЗ домовилася з Pro-Integrity про посилення боротьби з незаконними схемами
18:40 - ФРС резко снизил ставку и прогнозы по ней
18:28 - Telegram є основною соцмережею, через яку українці отримують новини - дослідження
18:11 - В Україні заблокували нові додатки із нелегальними азартними іграми
18:02 - Конференція з відновлення України: Олексій Кулеба обговорив з італійською делегацією проведення URС2025
17:57 - Банк розвитку Ради Європи готовий значно розширити співпрацю в рамках житлових проектів
17:57 - "єДозвіл": бізнес може оформили першу послугу онлайн
17:40 - Російські ресторани та кафе скаржаться на "катастрофічний" дефіцит кадрів – росЗМІ
17:25 - Акціонери страхової компанії “Престиж” вирішили закрити компанію та вийти з ринку
17:24 - Експорт української кукурудзи може скоротитися вдвічі: причина
17:21 - Програма розвитку ООН тривалий час є надійним партнером МВС України, – Катерина Павліченко
17:19 - МВС безбар’єрність: як людям із порушенням слуху та мовлення замовити послугу через сервіс «Єдине вікно для громадян»
17:17 - Мінфін: Верховна Рада України схвалила законопроект для ефективного продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків
17:10 - На Донеччині 70% працюючих агропідприємств зазнали руйнувань: збитки перевищують 5 млрд
16:54 - Ця зима стане найсуворішим випробуванням для енергетики України – МЕА
16:52 - Результати двосторонньої зустрічі України та Європейської Комісії з питань скринінгу Розділу 23 «Судова влада та основоположні права»
16:49 - Автовиробники ЄС просять відкласти впровадження жорсткіших правил щодо викидів
16:27 - єДозвіл: для бізнесу стала доступна перша послуга
16:10 - єДозвіл: для бізнесу стала доступна перша послуга
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 20.09.2024
15:38 - В МЗС України відбувся брифінг: «Атаки на енергетичну інфраструктуру: негативні наслідки для цивільного населення»
15:35 - Керівництво Координаційного центру з надання правничої допомоги взяло участь у двосторонній зустрічі Україна-ЄС
15:25 - Збитки страховиків від сильного граду в Канаді перевищують $2 млрд
14:50 - Чи може ФОП, яка одночасно провадить незалежну професійну діяльність, знятись з обліку в контролюючому органі як платник єдиного внеску у випадку припинення лише незалежної професійної діяльності?
14:49 - Чи є платниками туристичного збору фізичні особи – іноземці, які прибули у відрядження?
14:47 - Мінсоцполітики: Розроблено проект Стратегії демографічного розвитку до 2040 року
14:47 - Частина чистого прибутку: місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали від платників понад 14,9 млн гривень
14:45 - Понад 3,9 млрд грн рентної плати спрямували платники Дніпропетровщини до загального фонду держбюджету


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар28.261
Канадський долар30.5706
Юань Женьміньбі5.8656
Чеська крона1.8442
Данська крона6.1991
Гонконгівський долар5.3178
Форинт0.117177
Індійська рупія0.49523
Рупія0.00272
Новий ізраїльський шекель11.0348
Єна0.28996
Теньге0.086496
Вона0.031206
Мексиканське песо2.1599
Молдовський лей2.3818
Новозеландський долар25.907
Норвезька крона3.9633
московський рубль0.44573
Сінгапурський долар32.0703
Ренд2.3794
Шведська крона4.0847
Швейцарський франк48.9136
Єгипетський фунт0.8539
Фунт стерлінгів55.0487
Долар США41.4445
Білоруський рубль15.0642
Азербайджанський манат24.3762
Румунський лей9.296
Турецька ліра1.2185
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.0446
Болгарський лев23.6407
Євро46.2396
Злотий10.8408
Алжирський динар0.30713
Така0.34216
Вірменський драм0.105951
Домініканське песо0.69143
Іранський ріал0.00009796
Іракський динар0.031343
Сом0.48353
Ліванський фунт0.000459
Лівійський динар8.6237
Малайзійський ринггіт9.5
Марокканський дирхам4.2219
Пакистанська рупія0.14738
Саудівський ріял10.9412
Донг0.0016506
Бат1.21201
Дирхам ОАЕ11.179
Туніський динар13.4802
Узбецький сум0.0032522
Новий тайванський долар1.28467
Туркменський новий манат11.7312
Сербський динар0.38886
Сомоні3.8512
Ларі15.2807
Бразильський реал7.2969
Золото107291.11
Срібло1292.46
Платина41023.01
Паладій45438.51

Курси валют, встановлені НБУ на 20.09.2024