Держбюджет: обʼєктивне віддзеркалення економіки

20.09 17:56 | Економічна правда. Колонки

14 вересня уряд подав до Верховної Ради проєкт держбюджету на 2025 рік.
Незважаючи на відомі проблеми з бюджетним фінансуванням оборони і безпеки до кінця поточного року та доопрацювання законопроєкту №11416-д, усе зроблено вчасно і в повному обсязі.
Терміни бюджетного процесу не порушені.
Дохідна частина розрахована в основному на існуючій податковій базі, хоча була оприлюднена інформація, що після ухвалення "ресурсного" законопроєкту дохідна частина бюджету буде переглянута.
Звісно, у більшу сторону.
Сукупний рівень перерозподілу національного продукту через бюджет, як і раніше, становитиме 38-39% ВВП.
Точніше можна буде сказати згодом.
Ухвалення проєкту №11416-д може додати ще 0,5-1%.
Навряд чи більше.
Власне, у додатках до проєкту бюджету звертається увага, що ухвалений за основу законопроєкт №11416-д "передбачає надходження до держбюджету в більш ніж чотири рази менші, ніж у редакції, запропонованій урядом".
Якщо характеризувати проєкт бюджету на 2025 рік коротко, то можна сказати, що він є об"єктивним відображенням існуючих тенденцій в економіці та прямим наслідком державної економічної політики, що реалізується десятиріччями.
В умовах війни, коли важливі показники соціально-економічної статистики обмежені в публічному доступі, це єдиний документ, який дозволяє судити, що з економікою відбувається насправді.
У пояснювальній записці зазначається, що "відновлювальне зростання залишатиметься повільним як у поточному році, так і на прогнозному горизонті з огляду на сукупність негативних наслідків війни для економіки України, таких як масштабна руйнація промислових комплексів, обмежена логістика, зовнішня та внутрішня міграція населення, дисбаланс на ринку праці".
Зростання реального ВВП у 2024 році очікується на рівні 3,5%, у 2025 році - лише 2,7%.
Спад динаміки росту (після 5,3% у 2023 році) є об"єктивним наслідком війни, у тому числі мобілізації.
Судячи з додатків до законопроєкту, мобілізація 500 тис осіб, про які казав ще головнокомандувач Валерій Залужний, таки відбувається.
Втрата такої вагомої для економіки частини робочої сили не може не позначитися на динаміці ВВП.
Надходження від сплати податку на прибуток до державного бюджету визначені на рівні 205,5 млрд грн (+12%).
Це зростання, як і в попередні роки, відбувається завдяки АПК і торгівлі, у тому числі - ремонту техніки.
Основний тягар наповнення бюджету шляхом оподаткування прибутку в першому півріччі традиційно лягає на державні компанії, підприємства за участю іноземного капіталу та банківський сектор.
Триває доволі непроста дискусія з приводу застосування ставки податку в розмірі 50% до прибутків комерційних банків, отриманих у поточному році.
Якщо її застосують, надходження можуть бути на рівні поточного року, а за виконання плану із сплати податку на прибуток можна буде не хвилюватися.
Простежується позитивна динаміка зростання зарплат, що позначається на сплаті податку на доходи фізосіб та військового збору.
У 2025 році середньомісячна зарплата передбачається на рівні 24 389 грн, що відповідає зростанню рік до року на 18,5%.
До такого підвищення оплати праці призводить дефіцит робочої сили.
Номінальний приріст надходжень від сплати ПДФО та військового збору очікується на рівні 24%.
У проєкті бюджету вже враховане підвищення ставки військового збору до 5%, запропоноване проєктом №11416-д від 30 серпня 2024 року.
За розрахунками, це дозволить додатково залучити 121 млрд грн.
Де Україна братиме і на що витрачатиме гроші у 2025-му.
Аналіз проєкту держбюджету Враховуючи тенденції ринку праці, рівень інфляції та мобілізаційний чинник, можна зробити висновок, що прогнозоване значення зарплати на 2025 рік ближче до стриманого варіанта очікувань.
Не узгоджується з цією динамікою рівень безробіття, який, за оцінками Мінекономіки, залишається високим - 18%.
Динаміка цього розрахункового показника не відповідає фактичним даним.
Кількість офіційно зареєстрованих безробітних у липні становила 106 тис осіб, з яких 80% жінки, і була втричі меншою за рівень, зафіксований до початку великої війни.
Якщо рівень безробіття такий високий, то чому держава не може залучити цей трудовий ресурс на потреби воєнної економіки?
Варіантів пояснень небагато: або він фіктивний, або рівень оплати праці недостатній для стимулювання найманих працівників до роботи в офіційному секторі економіки.
Можливо, активно лобійоване економічне бронювання сприятиме детінізації ринку праці, але з тексту і цифр проєкту бюджету поки очевидно, що навіть урядовці на це не розраховують.
У пояснювальній записці до бюджету зазначається, що основним драйвером економічного відновлення на початку 2024 року залишалося зростання кінцевих споживчих витрат.
Єдине, про що ми не можемо судити, - це те, у якій пропорції поділений цей ресурс між приватним споживанням і державним сектором.
Це важливо з огляду на перспективи підняття ставки ПДВ, що розглядається як один з варіантів додаткових джерел фінансування ЗСУ, оскільки від динаміки приватного споживання буде залежати фіскальна ефективність такого рішення.
Податкові надходження від внутрішнього ПДВ, базою оподаткування якого є кінцеві споживчі витрати домогосподарств, у проєкті бюджету заплановані на рівні 318 млрд грн.
Приріст порівняно з уточненим планом поточного року +10% є строго пропорційним інфляційним очікуванням.
Якщо врахувати, що база оподаткування саме цього податку є найкращим proxy вітчизняного ВВП, то його реальне зростання у 2025 році, найвірогідніше, буде близьким до нуля.
Основним джерелом доходів держбюджету, а отже, фінансування витрат на оборону, як і раніше, буде імпортний ПДВ.
Надходження від його сплати очікуються на рівні 593,8 млрд грн, що становить майже третину запланованих податкових надходжень держбюджету на 2025 рік у сумі 1 983,6 млрд грн.
Зростання номінальних надходжень від сплати імпортного ПДВ передбачається на рівні 20%, що вдвічі більше приросту "українського" ПДВ.
Це свідчить про обраний вектор податкової політики держави і тенденції розвитку економіки.
Акцент на оподаткування споживання є трендом податкової політики держави впродовж тривалого часу, тому дивуватися двозначному приросту надходжень від сплати акцизного податку не доводиться.
У 2025 році на 43% зростають надходження від сплати внутрішнього акцизу і на 58% - імпортного.
Зокрема, у 2024 році був ухвалений закон про підвищення податку на пальне, який містить графік поступового підвищення до 2028 року ставок акцизного податку на пальне до мінімального рівня, встановленого в країнах ЄС.
З 1 вересня зросли ставки акцизу на пальне, з 1 жовтня підвищаться ставки на тютюнові вироби, а з 1 січня 2025 року ставки знову зростуть у середньому на 15-20%.
Європейських Союз потребує здорових громадян.
Щодо місцевих бюджетів: податкові надходження за єдиним податком зростають на 16% до 70,6 млрд грн, це досяжний результат.
На 24% до 56 млрд грн планується приріст надходжень від податку на майно.
При цьому більш ніж удвічі заплановане зростання такої складової податку як житлова і нежитлова нерухомість фізичних осіб загальним підсумком понад 3 млрд грн.
Цей показник зростання занадто оптимістичний, враховуючи, що суттєвих змін у базі та ставках податку протягом 2024 року не відбувалося.
Проведені раніше дослідження засвідчують цей фіскальний потенціал, але для цього потрібно вносити відповідні зміни до податкового законодавства.
Загалом поданий проєкт бюджету виглядає логічним та обґрунтованим документом, що відображає складні реалії сьогодення.
Під час війни очікування не можуть бути райдужними.
Цей той випадок, коли стриманий прагматизм краще за ймовірний сценарій розвитку подій, на який усім хочеться розраховувати.
Уряд обіцяє, що оборона країни буде забезпечена.
Це ключова теза бюджету на 2025 рік.
Сподіваюся, що досвід 2024 року врахований і державного фінансування вистачить на весь рік.

Додати коментар

Користувач:
email:





Currency exchange
Money flowing across borders
Global economy

- Fin.Org.UA

Новини

21:59 - Україна конфіскувала у російського олігарха заводи з виробництва пластикових труб
21:00 - Новини 20 вересня: обмеження у використанні Telegram, літаки "Антонова", МАГАТЕ про ЗАЕС
20:30 - "Антонов" тимчасово припинив роботи над новим літаком Ан-225 "Мрія"
20:13 - США виділили 1 мільйон доларів для захисту культурної спадщини України
20:13 - Постачання російського автогазу у Польщу зменшуються і можуть припинитися у жовтні
20:01 - Важливо об’єднувати зусилля з міжнародними партнерами задля збереження культурної ідентичності та національної спадщини України, - Микола Точицький
19:49 - Для України хочуть купити більше великогабаритного енергообладнання – ПРООН
19:15 - "Авіалінії Антонова" вийдуть на рівень доходів 2021 року, попри втрату літаків
18:58 - Українська платформа для розвідки на полі бою отримала 600 тисяч євро інвестицій
18:51 - Мінекономіки адаптувало правила реєстрації торговельних марок до вимог ЄС
18:50 - До страховика застосовано захід впливу
18:44 - У суботу в Україні відключення електроенергії не плануються
18:35 - Мінекономіки адаптувало правила реєстрації торговельних марок до вимог ЄС
18:30 - Нацбанк показав, скільки будуть коштувати долар та євро після вихідних
18:23 - Уряд затвердив план відновлення освіти на деокупованих територіях, - МОН
18:21 - Обсяги виробництва та експорту олії перевищили довоєнні періоди
18:20 - До семи небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу
18:15 - Золото уничтожает последних скептиков
18:14 - Денис Шмигаль та Урсула фон дер Ляєн обговорили фінансову підтримку, енергетику та соціальні проекти
18:10 - Денис Шмигаль: Уряд продовжує допомагати українським фермерам та виробникам за різними напрямками
18:03 - «Економічна політика України. Відновлення під час війни». Міністерство економіки розповіло про ключові проєкти та пріоритети у роботі
18:00 - "Антонов" виконав контракт ДСНС на виробництво пожежного літака Ан-32П
17:56 - Держбюджет: обʼєктивне віддзеркалення економіки
17:35 - Виклики війни, підготовка до зими та планування на 2025 рік: у МОЗ пройшла зустріч із керівниками регіональних підрозділів охорони здоров’я
17:28 - Матвій Бідний розповів про підготовку закону, який запустить реформу спорту в Україні
17:24 - Реформи Міноборони націлені забезпечити солдата необхідним для перемоги — у відомстві відбулося засідання Ради донорів
17:18 - Уряд ухвалив законопроект про цифровізацію у сфері фізичної культури та спорту
17:14 - Уряд ухвалив пропозицію Мінмолодьспорту заохотити спортсменів, які посіли 4-6 місця на Олімпіаді в Парижі
16:55 - Уряд ухвалив постанову, яка посилить цивільний захист в Україні
16:30 - Пропозиція Єврокомісії: 35 млрд євро макрофінансової допомоги для України на безповоротній основі


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар28.1539
Канадський долар30.468
Юань Женьміньбі5.86
Чеська крона1.8405
Данська крона6.1867
Гонконгівський долар5.3056
Форинт0.117167
Індійська рупія0.49475
Рупія0.0027327
Новий ізраїльський шекель10.9636
Єна0.2866
Теньге0.086208
Вона0.030939
Мексиканське песо2.1315
Молдовський лей2.3688
Новозеландський долар25.7516
Норвезька крона3.9317
московський рубль0.44635
Сінгапурський долар31.9957
Ренд2.3558
Шведська крона4.0528
Швейцарський франк48.6505
Єгипетський фунт0.8522
Фунт стерлінгів54.9826
Долар США41.3481
Білоруський рубль15.0291
Азербайджанський манат24.3196
Румунський лей9.2769
Турецька ліра1.2121
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.8982
Болгарський лев23.5951
Євро46.1486
Злотий10.7905
Алжирський динар0.30713
Така0.34216
Вірменський драм0.105951
Домініканське песо0.69143
Іранський ріал0.00009796
Іракський динар0.031343
Сом0.48353
Ліванський фунт0.000459
Лівійський динар8.6237
Малайзійський ринггіт9.5
Марокканський дирхам4.2219
Пакистанська рупія0.14738
Саудівський ріял10.9412
Донг0.0016506
Бат1.21201
Дирхам ОАЕ11.179
Туніський динар13.4802
Узбецький сум0.0032522
Новий тайванський долар1.28467
Туркменський новий манат11.7312
Сербський динар0.38886
Сомоні3.8512
Ларі15.2807
Бразильський реал7.2969
Золото108092.2
Срібло1295.1
Платина40979.27
Паладій44474.84

Курси валют, встановлені НБУ на 23.09.2024