Підсумки дискусії членів Комітету з монетарної політики Національного банку щодо рівня облікової ставки 18 вересня 2024 року

12:00 | Національний банк України

Дата засідання: 18 вересня 2024 року
Присутні 11 із 11 членів Комітету з монетарної політики Національного банку України (КМП):
Андрій Пишний – Голова Національного банку України,  Катерина Рожкова – перший заступник Голови, Юрій Гелетій – заступник Голови, Ярослав Матузка – заступник Голови, Сергій Ніколайчук – заступник Голови, Дмитро Олійник – заступник Голови, Олексій Шабан – заступник Голови, Первін Дадашова – директор Департаменту фінансової стабільності, Володимир Лепушинський – директор Департаменту монетарної політики та економічного аналізу, Олександр Арсенюк – в.о.
директора Департаменту відкритих ринків. Юрій Половньов – директор Департаменту статистики та звітності. Члени КМП обговорили баланс ризиків для інфляції та економічного розвитку, а також параметри інструментів монетарної політики, що дадуть змогу повернути інфляцію до цілі 5% упродовж наступних років, підтримувати стійкість валютного ринку та уникати емісійного фінансування бюджету
Під час дискусії зазначалося, що впродовж останніх місяців темпи зростання споживчих цін очікувано пришвидшилися та були близькими до прогнозу НБУ.
Однак базова інфляція зросла суттєвіше, ніж прогнозувалося.
Така цінова динаміка зумовлювалася передусім гіршими цьогорічними врожаями, збільшенням витрат бізнесу на сировину, електроенергію й оплату праці, а також ефектами від послаблення курсу гривні.
Водночас інфляційні очікування як домогосподарств, так і фінансових аналітиків залишалися доволі стійкими.
Респонденти очікують збереження помірного (однознакового) рівня інфляції впродовж цього та наступного років.
Стійкість інфляційних очікувань є важливим чинником стримування цінового тиску разом із мораторієм на підвищення тарифів на окремі житлово-комунальні послуги та заходами процентної та валютно-курсової політики НБУ.
Для збереження контролю за очікуваннями та стримування тиску на ціни НБУ залишається активним учасником валютного ринку.
Валютні та вербальні інтервенції НБУ в липні-серпні заспокоїли ситуацію на валютному ринку та сприяли зменшенню коливань обмінного курсу гривні.
Водночас достатня дохідність гривневих інструментів, попри певне зниження ставок у попередні місяці, підтримувала попит на інструменти в національній валюті.
Спроможність НБУ забезпечувати стійкість валютного ринку і надалі є високою.
Завдяки зовнішньому фінансуванню міжнародні резерви України в серпні перевищили 42 млрд дол.
США.
Поступово формуються контури зовнішньої допомоги на наступні роки з огляду на досягнення угоди на рівні персоналу щодо п"ятого перегляду програми розширеного фінансування з МВФ, а також прогрес у розбудові механізму отримання Україною коштів від знерухомлених російських активів.   
Проте інфляційні ризики в умовах війни залишаються значними.
Одним із них є фінансування суттєвого дефіциту державного бюджету.
Ураховуючи необхідність підтримання обороноздатності, бюджетні видатки в цьому та наступному роках, ймовірно, будуть вищими, ніж очікувалося раніше.
Запорукою фінансування цих витрат є не лише збереження значних обсягів зовнішньої допомоги, але й активніше використання внутрішніх джерел, зокрема за рахунок підвищення податків та нарощування запозичень на ринку ОВДП.
Це дасть змогу уникати відновлення емісійного фінансування.
Десять членів КМП підтримали збереження облікової ставки на рівні 13% у вересні
Ці учасники дискусії погодилися, що облікова ставка на рівні 13% буде достатньою для збереження можливості населення захистити свої гривневі заощадження від інфляційного знецінення, що є важливим завданням НБУ відповідно до стратегічних документів.
Це посилюватиме стійкість валютного ринку, дасть змогу і надалі контролювати очікування та сприятиме утриманню помірної інфляції цього року, її розвороту в бік зниження наступного року та подальшому сповільненню до цілі 5%.
 
З одного боку, інфляційні очікування наразі є доволі стійкими до цінової та курсової динаміки, а реальні ставки за строковими гривневими інструментами перевищують як поточну, так і очікувану інфляцію.
З іншого – ціновий тиск згідно з прогнозом ще не сягнув свого піку, тому певне погіршення очікувань у короткостроковій перспективі є ймовірним.
Це може негативно позначитися й на привабливості гривневих заощаджень.
У цих умовах збереження облікової ставки є зрозумілим і передбачуваним рішенням, що має забезпечити захист гривневих заощаджень від інфляційного знецінення.
До того ж це рішення відповідає траєкторії липневого макропрогнозу, попереднім заявам про наміри НБУ (forward guidance) та очікуванням учасників ринку.
Кілька членів КМП наголосили, що з огляду на поточний баланс ризиків для цінової та курсової динаміки вони не бачать підстав для відновлення циклу зниження облікової ставки у вересні.
Так, є певні позитивні сигнали на кшталт зменшення невизначеності щодо міжнародної допомоги, послаблення зовнішнього цінового тиску через сповільнення інфляції в країнах – торговельних партнерах, а також зниження світових цін на енергоносії.
Крім того, дещо кращою, ніж очікувалося, виявилася ситуація з дефіцитом електроенергії, що обмежує швидкість перенесення додаткових витрат бізнесу на споживчі ціни.
Однак зберігаються й суттєві проінфляційні ризики.
Цьогорічні врожаї можуть виявитися нижчими за прогноз, що підживлюватиме продовольчу інфляцію.
Подальші атаки росії на енергетичну інфраструктуру здатні загострити проблему енергодефіциту та посилити тиск на витрати бізнесу, особливо під час опалювального сезону.
Крім того, в разі сильних руйнувань портової інфраструктури знизиться експорт, що матиме відповідні наслідки у вигляді скорочення валютної виручки та зниження пропозиції валюти.
Один із членів КМП додав, що вагомим і, можливо, навіть недооціненим інфляційним ризиком є подальше посилення дефіциту кадрів на ринку праці.
Мобілізація до лав ЗСУ триває, темпи міграції прискорилися на тлі посилення атак росії на енергетичну та цивільну інфраструктуру, тому проблема нестачі працівників для бізнесу дедалі більше загострюється.
Це посилює тиск на ціни через зростання витрат підприємств на пошук нових працівників й оплату праці, а також через канал споживання.
Ураховуючи невизначеність із тривалістю війни, чинник дефіциту робочої сили перетворюється на джерело системного цінового тиску.
Ще одним чинником інфляційного тиску може стати й розширення дефіциту бюджету у 2024-2025 роках.
З одного боку, в ухваленому законі про бюджет на 2025 рік не передбачено реалізацію попередньо обговорюваних податкових ініціатив із найбільшим проінфляційним впливом, зокрема підвищення ставки ПДВ чи запровадження військового збору з обороту бізнесу.
З іншого боку, це лише актуалізує питання фінансування усіх запланованих витрат з інших джерел і створює додаткову невизначеність для монетарної політики.
Один член КМП висловився за підвищення облікової ставки до 13,5% у вересні
На його думку, на тлі посилення інфляційного тиску та очікуваного розширення бюджетних стимулів НБУ має діяти рішучіше у формуванні належної жорсткості монетарних умов.
Він також звернув увагу, що зростання вкладень населення в строкові гривневі депозити в місячному вимірі призупинилося, а приріст портфелів гривневих ОВДП, хоча й відновився, однак є чутливим до динаміки обмінного курсу.
Падіння попиту на гривневі інструменти є цілком реальним ризиком, тим паче, що дохідність депозитів у національній валюті досі інерційно знижується, відображаючи попередні кроки з пом’якшення процентної політики НБУ.
Паралельно відбувається активізація споживчого кредитування, що підживлює споживання, зокрема й імпортних товарів, та зумовлює додатковий тиск на міжнародні резерви та ціни.
На думку цього учасника дискусії, помірне підвищення облікової ставки не лише б посилило привабливість заощаджень у гривні, але й стало б однозначним сигналом для фінансових ринків щодо пріоритетності цілей НБУ та напряму монетарної політики, а відповідно мало б заспокійливий вплив на очікування.
Члени КМП також обговорили модифікацію параметрів інших інструментів та операцій монетарної політики
Учасники дискусії погодилися, що з огляду на необхідність зниження ризиків емісійного фінансування бюджету НБУ має модифікувати параметри інших інструментів та операцій монетарної політики без ризиків для стійкості валютного ринку та цінової стабільності.
Усі члени КМП підтримали підвищення на 5 в.
п.
нормативів обов’язкового резервування й збільшення до 60% частки резервів, яку банки мають змогу покривати за рахунок бенчмарк-ОВДП.
Такий комплекс заходів не підважуватиме виконання монетарних цілей НБУ та водночас стимулюватиме додатковий попит на ОВДП, що посилить спроможність уряду залучати необхідні обсяги фінансування на внутрішньому борговому ринку.
Більшість членів КМП також підтримали зниження ставки за тримісячними депозитними сертифікатами (ДС) до 15,5% та зниження ставки за кредитами рефінансування (до 16%), що збільшить гнучкість банків в управлінні власною ліквідністю та зменшить ризики виникнення касових розривів.
Натомість кілька інших учасників дискусії запропонували суттєвіше скорочення ставок за тримісячними ДС (на 1 в.
п.) чи навіть призупинення нових розміщень таких ДС, що дало б змогу суттєвіше знизити й ставки за кредитами рефінансування (на 2 в.
п.).
На їхню думку, тримісячні ДС наразі мають обмежений вплив на ринкові ставки, у тому числі через пожвавлення конкуренції за вкладників на тлі зростання кредитування (зокрема й споживчого) та посилення нерівномірності розподілу ліквідності серед банків.
Можливість отримувати додатковий дохід від інвестування коштів в обов’язкових резервах у бенчмарк-ОВДП також має стримувати банки від зниження ставок за гривневими депозитами.
Отже, на їхню думку, подальше зменшення ставки за тримісячними ДС чи навіть призупинення розміщення цього інструменту матиме близький до нейтрального ефект на монетарні умови.
Проте більшість учасників дискусії зазначили, що тримісячні ДС все ще залишаються вагомим чинником формування монетарних умов та мають значний вплив на ставки за строковими депозитами населення.
Так, наразі банки активно конкурують за вкладників, намагаючись максимально використовувати наявний ліміт вкладень у тримісячні ДС, а попередні зміни параметрів цього інструменту досить швидко відображалися на перегляді процентних політик багатьох банків.
Дійсно, активізація високодохідного споживчого кредитування дає змогу окремим банкам тримати вищі ставки за строковими депозитами, але це стосується лише незначної кількості фінустанов, які працюють у цій ніші.
Розподіл ліквідності в системі справді дещо змінився і це частково впливає на процентну політику здебільшого невеликих банків.
Однак загалом банківська система залишається надліквідною і ще тривалий час перебуватиме в цьому стані.
Великі банки, передусім державні, що мають додаткові переваги у припливах ліквідності за рахунок значних бюджетних перерахувань, загалом схильні до активного зниження ставок.
Натомість приватні, здебільшого невеликі, банки завдяки агресивній ціновій політиці з червня 2022 року відвоювали в державних банків близько 25% ринку гривневих строкових депозитів населення строком понад 92 дні.
Такі банки стали важливим провідником монетарної трансмісії, й суттєве зменшення ставок за тримісячними ДС, а тим паче нівелювання доступу до цього інструменту, зменшить їхні можливості утримувати вищі депозитні ставки, ніж в середньому по ринку.
Це, найімовірніше, призведе до послаблення цінової конкуренції за вкладників і, як наслідок, прискорить зниження середньозваженої дохідності строкових депозитів.
Отже, суттєве зниження ставки, а тим паче призупинення нових розміщень тримісячних ДС без відповідних компенсаторів, на думку цих членів КМП, посилить ризики небажаного пом’якшення монетарних умов з відповідними наслідками.
Більшість членів КМП зійшлися на думці, що НБУ має й надалі дотримуватися тактики обережного калібрування параметрів операційного дизайну з контролем ефектів на кожному проміжному кроці.
Це дасть змогу підтримувати оптимальний рівень монетарних умов та сприятиме забезпеченню цінової стабільності навіть в умовах війни.
Члени КМП не бачать підстав для відновлення циклу зниження облікової ставки до кінця року
Учасники дискусії вважають за необхідне утримуватися від зниження ключової ставки на етапі посилення інфляційного тиску.
Десять з одинадцяти членів КМП очікують збереження ставки на рівні 13% щонайменше до кінця поточного року.
Натомість, на думку одного учасника дискусії, НБУ доведеться посилити монетарну політику, щоб обмежити ціновий тиск та зберегти контроль за інфляційними очікуваннями.
Він очікує підвищення облікової ставки принаймні до 14% до кінця року.
Водночас усі члени КМП погодилися, що НБУ варто і надалі "тримати руку на пульсі" та гнучко адаптувати монетарну політику в разі відхилення динаміки макроекономічних показників від прогнозу та/або істотних змін у балансі ризиків для інфляції, стійкості валютного ринку та економічного розвитку.
Довідково Комітет з монетарної політики (КМП) є консультативним внутрішнім органом Національного банку України, створеним з метою обміну інформацією та поглядами щодо формування й реалізації монетарної політики для забезпечення цінової стабільності.
До складу КМП входять: Голова НБУ, члени Правління НБУ, директори департаментів монетарної політики та економічного аналізу, відкритих ринків, фінансової стабільності, статистики та звітності.
Засідання КМП відбуваються напередодні засідань Правління НБУ з питань монетарної політики.
Рішення з монетарної політики ухвалюються Правлінням НБУ.
 
 
 

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші не ростуть
На деревах, але розумне
Інвестування — так.

- Fin.Org.UA

Новини

16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 01.10.2024
15:05 - Крипторынок занимает оборону
14:47 - Воєнний період: чи сплачують єдиний внесок за себе самозайняті особи та члени фермерського господарства?
14:44 - Перевищено обсяг доходу, визначеного для ФОПа – платника єдиного податку відповідної групи: дії платника
14:43 - Податкові періоди, встановлені чинним законодавством України
14:42 - Cервіс «Пульс» Державної податкової служби України
14:41 - Звернення для отримання індивідуальних податкових консультацій платниками податків
14:40 - Платники податків: податковий обов’язок
14:39 - Заповнення реквізитів платіжної інструкції під час сплати бюджетних/небюджетних платежів
14:31 - Контроль за обігом підакцизної продукції та сплатою акцизного податку: результати роботи податківців Дніпропетровщини
14:29 - Видобування залізних руд: місцеві бюджети Дніпропетровщини отримали від платників рентної плати понад 1,3 млрд гривень
14:28 - Понад 14,7 млн грн транспортного податку – надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
14:25 - Від ФОПів до місцевих бюджетів Дніпропетровщини з початку року надійшло понад 3,2 млрд грн єдиного податку
14:24 - Адміністративні послуги мобільного ЦОПу для внутрішньо переміщених осіб
14:21 - Мобільний ЦОП – до Комунального закладу «Васильківський психоневрологічний інтернат» Дніпропетровської обласної ради»
14:20 - На порядку денному – критично важливий бізнес
14:19 - Задекларована праця підтримує країну
14:15 - Представники ДПС взяли участь у ХІІІ Податковому форумі
14:07 - Суд підтвердив правомірність застосування штрафу за реалізацію пального без реєстрації платником акцизного податку
14:06 - Нова форма податкової накладної та податкової звітності з податку на додану вартість, терміни їх застосування
14:05 - Прогрес у реалізації Національної стратегії доходів України
13:49 - До небанківської фінансової установи застосовано захід впливу
12:30 - Данные из США слабее ожиданий, но экономическая картина улучшилась
12:00 - Summary of Key Policy Rate Discussion by NBU Monetary Policy Committee on 18 September 2024
12:00 - Підсумки дискусії членів Комітету з монетарної політики Національного банку щодо рівня облікової ставки 18 вересня 2024 року
11:29 - Черговий крок для розвитку фінансових інструментів: Комісія розробила новий документ щодо емісії корпоративних облігацій
11:07 - Чергові ворожі обстріли: знеструмлення у шести областях
10:44 - "Енергоатом" після виступу Зеленського в ООН замовив захист АЕС від шахедів
10:10 - Кабмін скасував заборону на використання кондиціонерів у держустановах
09:47 - Повідомлення про оприлюднення проекту наказу Мінекономіки «Про затвердження Змін до наказу Міністерства економіки України від 06 липня 2022 року № 1969»


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар28.5345
Канадський долар30.4881
Юань Женьміньбі5.8781
Чеська крона1.8327
Данська крона6.1902
Гонконгівський долар5.3083
Форинт0.116194
Індійська рупія0.49187
Рупія0.0027226
Новий ізраїльський шекель11.1144
Єна0.2892
Теньге0.085727
Вона0.031419
Мексиканське песо2.0956
Молдовський лей2.3665
Новозеландський долар26.187
Норвезька крона3.9206
московський рубль0.44297
Сінгапурський долар32.1779
Ренд2.3987
Шведська крона4.0845
Швейцарський франк48.9199
Єгипетський фунт0.8533
Фунт стерлінгів55.2429
Долар США41.2199
Білоруський рубль14.9825
Азербайджанський манат24.2456
Румунський лей9.2767
Турецька ліра1.206
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.9019
Болгарський лев23.5974
Євро46.1539
Злотий10.7832
Алжирський динар0.3121
Така0.3435
Вірменський драм0.106432
Домініканське песо0.68698
Іранський ріал0.00009177
Іракський динар0.031466
Сом0.48953
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.7057
Малайзійський ринггіт9.9961
Марокканський дирхам4.2532
Пакистанська рупія0.14836
Саудівський ріял10.9876
Донг0.0016778
Бат1.27814
Дирхам ОАЕ11.2224
Туніський динар13.6305
Узбецький сум0.0032417
Новий тайванський долар1.30179
Туркменський новий манат11.7771
Сербський динар0.39422
Сомоні3.8702
Ларі15.1127
Бразильський реал7.5853
Золото108884.43
Срібло1289.47
Платина40599.95
Паладій41431.36

Курси валют, встановлені НБУ на 01.10.2024