Інформація щодо здійснення Мінекономіки регуляторної діяльності протягом 9 міс. 2024 р.
09.10 10:21 | Міністерство економіки УкраїниЩодо планування діяльності з розроблення проектів регуляторних актів протягом 9 місяців 2024 року (дотримання принципу передбачуваності та послідовності)
Розроблення проектів регуляторних актів здійснювалося відповідно до Плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2024 рік (далі – План), затвердженого наказом Мінекономіки від 15.12.2023 № 19572, який розміщено на офіційному вебсайті Міністерства.
Згідно із Планом на 2024 рік було заплановано розробку 1 законопроекту, 8 проектів постанов Кабінету Міністрів України та 20 проектів наказів Мінекономіки, всього 29 проектів.
Разом з тим на виконання низки доручень Кабінету Міністрів України та з метою реалізації окремих положень прийнятих законів України Мінекономіки здійснювало розроблення проектів регуляторних актів, які були включені до зазначеного Плану додатково, а саме 11 проектів постанов Кабінету Міністрів України, 12 проектів наказів Мінекономіки.
За результатами опрацювання, у звітному періоді видано 6 наказів Мінекономіки:
від 31.01.2024 № 2854 «Про внесення змін до наказу Міністерства економіки України від 15 липня 2022 року № 2109» щодо врегулювання питання отримання суб’єктами господарювання за їх бажанням грантів на створення або розвиток переробних підприємств;
від 20.06.2024 № 15145 «Про затвердження Змін у додатки до Акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання вимог законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду»;
від 09.07.2024 № 16370 «Про внесення змін до наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 12 березня 2021 року № 536-21», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 24.07.2024 за № 1110/42455;
від 09.09.2024 № 23301 «Про затвердження Правил складання, подання та проведення експертизи заявки на винахід і заявки на корисну модель», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18.09.2024 за № 1411/42756;
від 06.08.2024 № 19889 «Про затвердження Правил складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки на торговельну марку, міжнародної реєстрації торговельної марки з поширенням на Україну», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.08.2024 за № 1263/42608;
від 13.06.2024 № 14641 «Про внесення змін до наказу Міністерства економіки України від 09 вересня 2009 року № 991», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29.07.2024 за № 1153/42498.
прийнято:
з метою забезпечення права держави, як акціонера, на отримання дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році господарських товариств розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 09.02.2024 № 129 «Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2023 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави»;
з метою удосконалення механізму забезпечення житлом громадян на умовах доступного іпотечного кредитування громадян України розроблено та прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 15.03.2024 № 291 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 856 і від 13 червня 2023 р. № 596».
Положення проектів регуляторних актів, розробником яких є Мінекономіки, спрямовані на вирішення наступних питань:
скасування інструментів державного регулювання, які втратили актуальність, не виправдано застосовуються та засмічують регуляторне поле, забезпечення чіткого і прозорого регулювання, розвитку підприємницької діяльності;
установлення єдиних вимог, обумовлених агресивною війною рф проти України, для суб’єктів господарювання щодо безпечної експлуатації всіх типів електроустановок та електрообладнання;
удосконалення встановлених вимог безпечного поводження з вибуховими матеріалами та встановлення процедур поводження з вибуховими матеріалами;
установлення загальних вимог здійснення торговельної та виробничо-торговельної діяльності, зменшення навантаження на бізнес, покращення торговельного обслуговування споживачів;
удосконалення механізму забезпечення житлом громадян на умовах доступного іпотечного кредитування громадян України;
забезпечення формування раціональної структури експорту та імпорту окремих видів товарів;
забезпечення лібералізації та уніфікації процедури видачі ліцензій на імпорт товарів;
урегулювання процедур складання, подання та проведення експертизи заявок на торговельні марки тощо.
З метою спрощення умов ведення бізнесу триває реформа дерегуляції. Міжвідомчою робочою групою з питань прискореного перегляду інструментів державного регулювання господарської діяльності (далі – МРГ), утвореною постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2023 № 44, продовжується системний перегляд регуляторних інструментів, зокрема:
проведено 19 засідань МРГ, переглянуто 1323 інструментів державного регулювання господарської діяльності 20 центральних органів виконавчої влади, з них рекомендовано: скасувати 456 інструментів, змінити/оцифрувати 584 інструменти. Забезпечено перегляд 6 сфер державного контролю з питань перевезень вантажив та пасажирів морським, річковим, залізничним, автомобільним, авіа транспортом, поштового зв’язку. Прийнято центральними органами виконавчої влади 45 нормативно-правовий акт, якими скасовано 131 інструмент регулювання.
Відповідаючи на запит бізнесу, на міжвідомчому рівні відбувається постійна робота щодо скасування застарілих та обтяжливих для підприємництва процедур державного регулювання, метою якої є максимальне переведення таких процедур на декларативний принцип, або на цифровізацію, синхронізацію з реєстрами і мінімальною взаємодією з людьми.
Мінекономіки за участі міжнародної технічної допомоги створило сайт реформи дерегуляції, запрацював дашборд, який відображає перебіг і досягнення реформи.
Завдяки новому інструменту можна з’ясувати, скільки коштів зекономлять бізнеси різних галузей завдяки ухваленим та реалізованим рішенням МРГ та які ринки дерегулюються найуспішніше.
Дашборд доступний за лінком deregulation.me.gov.ua.
Також на сайті можна отримати інформацію про розроблені нормативно-правові акти, результати засідань Міжвідомчої робочої групи з дерегуляції та інше. Ресурс має спростити комунікацію між державою та бізнесом: на сайті є зручна форма зворотнього зв’язку для підприємців, які хочуть висловити свої враження чи побажання стосовно свіжих дерегуляційних ініціатив, а також опитувальник.
Щодо дотримання принципу прозорості та врахування громадської думки
З метою забезпечення прав суб’єктів господарювання та громадськості на участь у здійсненні регуляторної діяльності проекти регуляторних актів разом із супроводжуючими документами оприлюднюються для обговорення та одержання пропозицій і зауважень на офіційному вебсайті Мінекономіки.
Також на офіційному вебсайті Міністерства розміщується інформація про стислий виклад змісту проекту, поштову та електронну адресу Мінекономіки, інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями зауважень та пропозицій. Передбачається можливість надання громадськістю коментарів, зауважень та пропозицій до проектів регуляторних актів, які опрацьовуються та, у разі доцільності, враховуються структурними підрозділами Мінекономіки.
Пропозиції та зауваження, що надходять в електронній формі централізовано приймаються відповідним структурним підрозділом Міістерства та направляються для опрацювання до профільних департаментів. Строк обговорення проектів регуляторних актів, відповідно до вимог статті 9 Закону, становить не менше одного місяця.
Щодо якості підготовки аналізу регуляторного впливу (АРВ)
Якість підготовки АРВ регуляторного акта забезпечується завдяки застосуванню адекватних вимірювань та числових показників згідно із методикою здійснення АРВ, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (далі – постанова № 308), також обов’язковим є дотримання чіткого алгоритму обрахунку фактичних витрат суб’єктів малого підприємництва (М-Тест).
Проекти регуляторних актів Мінекономіки супроводжуються АРВ відповідно до вимог законодавства та методики, Міністерство за можливості залучає заінтересованих стейкхолдерів до розробки регуляторних актів, проводить обговорення проблемних питань з асоціаціями підприємців, використовує статистичні дані для обрахунку прогнозованих витрат та вигід дії проекту акта тощо.
На виконання вимог Закону для погодження до уповноваженого органу разом з проектом регуляторного акта подаються АРВ цього проекту та копія оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій.
Щодо забезпечення відкритості та систематизації регуляторних актів
На виконання вимог статей 12, 13 Закону спільно з Офісом ефективного регулювання створено та супроводжується Перелік регуляторних актів Мінекономіки (далі – Перелік), який розміщено на офіційному вебсайті Міністерства в рубриці «Діяльність», розділі «Регуляторна діяльність», підрозділі «Реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Оновлення і наповнення Переліку регуляторними актами разом із АРВ та звітами про відстеження забезпечує наступність у регуляторній діяльності, надає можливість вчасно переглядати акти та вносити до них зміни у разі необхідності. Водночас Перелік є однією з форм ефективного обміну інформацією про регуляторну діяльність між розробниками і громадськістю, яка маючи до нього доступ, може впливати на регуляторну діяльність Мінекономіки, надаючи коментарі, пропозиції та зауваження.
Також з метою належної реалізації державної регуляторної політики та забезпечення принципу прозорості, залучення громадськості до регуляторної діяльності на офіційному вебсайті Мінекономіки функціонують інформаційні підрозділи, зокрема:
нормативно-правове поле,
розгляд скарг на рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики,
реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності,
повідомлення про оприлюднення проектів регуляторних актів,
звіти про відстеження результативності регуляторних актів,
проекти регуляторних актів, аналізи регуляторного впливу до них та інші супровідні документи,
дозвільна система та ліцензування у сфері господарської діяльності,
які постійно наповнюються та актуалізуються.
Щодо відстеження результативності дії регуляторних актів
Відповідно до вимог статей 10, 13, 26 Закону та постанови № 308 стосовно кожного регуляторного акта послідовно здійснюються базове, повторне та періодичне відстеження його результативності.
План-графік здійснення у 2024 році заходів відстеження результативності власних регуляторних актів та актів Кабінету Міністрів України, розробником яких було Мінекономіки (далі – План-графік), затверджено 09.01.2024 та розміщено на офіційному вебсайті Міністерства.
Відстеження результативності регуляторних актів включає:
виконання заходів з відстеження результативності;
підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності.
Згідно із Планом-графіком протягом 9 місяців 2024 року Мінекономіки здійснено 33 заходи з відстеження результативності регуляторних актів з метою оцінки стану впровадження регуляторного акта та досягнення цим актом цілей, задекларованих при його прийнятті.
Не пізніше як у 10-денний термін з дня підписання звітів про відстеження їх було оприлюднено на вебсайті Міністерства, зокрема щодо:
5 базових, 3 повторних та 3 періодичних відстеження наказів Мінекономіки,
16 базових, 4 повторних та 2 періодичних відстеження постанов Кабінету Міністрів України.
За результатами здійснення заходів відстеження зроблено висновки, що регуляторні акти мають високий ступінь досягнення визначених цілей.
Підсумовуючи викладене, протягом 9 місяців 2024 року регуляторна діяльність Мінекономіки здійснювалась відповідно до принципів державної регуляторної політики та була спрямована на вдосконалення та спрощення правового регулювання господарських відносин, підтримку з боку держави вітчизняного підприємництва та зменшення втручання державних органів у діяльність суб’єктів господарювання.