Законопроєкт про підвищення податків не відповідає Конституції – юридичне управління Ради

12:21 | Економічна правда

Головне юридичне управління Верховної Ради проаналізувало законопроєкт №11416-д, яким підвищуються ставки військового збору та деяких інших податків, та дійшло висновку, що його окремі норми не відповідають Конституції України.
Про це йдеться у висновку управління щодо поданого до другого читання тексту законопроєкту №11416-д.

"У Головному юридичному управлінні у вкрай стислі строки здійснено юридичну експертизу підготовленого до другого читання Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики однойменного законопроєкту та, за результатами експертизи, зазначаємо про те, що його окремі положення не відповідають Конституції, не узгоджуються із законами України та не враховують правову позицію Конституційного Суду України", - йдеться у висновку юристів.
Що не так із законопроєктом?
По-перше, запропоноване законопроєктом запровадження сплати авансових внесків з ПДФО, податку на прибуток підприємств та військового збору без врахування переплат з цих податків у попередні періоди та можливості повернути ці переплати як надміру сплачені, не відповідає принципу рівності та недискримінації платників податків.

По-друге, вказана у законопроєкті пропозиція щодо встановлення розмірів авансового внеску з податку на прибуток (для обмінних пунктів) у євро нівелює конституційне значення гривні як грошової одиниці України.
По-третє, низка положень законопроєкту не враховує вимог статті 8 Конституції України, адже порушує принцип юридичної визначеності та передбачуваності закону.
"Передбачуваність означає, що закон має бути, за можливості, проголошений наперед - до його застосування, та має бути передбачуваним щодо його наслідків: він має бути сформульований з достатньою мірою чіткості, аби особа мала можливість скерувати свою поведінку", - зазначає Головне юридичне управління Ради, посилаючись на висновки Конституційного суду.
Також юристи парламенту розкритикували ретроспективне запровадження деяких змін до податкового законодавства, зокрема підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5%, яке, у разі схвалення законопроєкту у чинній редакції, буде застосовуватися з 1 жовтня 2024 року.
Така норма не відповідає статті 58 Конституції, яка стверджує, що закони не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом"якшують або скасовують відповідальність особи.
Крім цього юристи вказують, що законопроєкт №11416-д запроваджує підвищену ставку військового збору для всіх фізичних осіб, хоча у Податковому кодексі передбачаються виключення щодо нарахування військового збору з доходів осіб, які беруть участь у бойових діях з агресором.
Ще одна норма, яку розкритикувало Головне юридичне управління - зміни до розрахунку мінімального податкового зобов"язання (МПЗ) для власників сільськогосподарських земель.
Законопроєкт пропонує встановити мінімальний розмір цього зобов"язання на рівні 700 грн з гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50% - 1400 грн з гектара.
На думку юристів, такі зміни унеможливлюють належний розрахунок МПЗ.
На сам кінець, законопроєкт №11416-д містить доручення Кабінету міністрів внести зміни до методики нормативної грошової оцінки земель, врахувавши вплив змін клімату на зменшення доходів з сільськогосподарських земель.
Водночас ця норма не відповідає статті 6 Конституції України, якою влада в Україні поділяється на законодавчу, виконавчу та судову.
Що міститься у законопроєкті?
До другого читання законопроєкт про підвищення податків міститиме такі зміни:
підвищення військового збору із зарплат всіх фізичних осіб (зокрема тих, які працюють у режимі "Дія.Сіті") з 1,5% до 5%.
У разі ухвалення законопроєкту, зміни набудуть чинності з 1 жовтня 2024 року, тобто доходи громадян оподатковуватимуться ретроспективно; збільшення військового збору з 1,5% до 5% з інших доходів громадян (не зарплат) з 1 січня 2025 року; запровадження військового збору для ФОПів 1, 2 та 4 груп на рівні 10% від мінімальної зарплати встановленої на 1 число звітного місяця (тобто, починаючи з жовтня цього року розмір збору становитиме 800 грн); запровадження військового збору для ФОПів 3 групи у розмірі 1% від доходу; повторне запровадження підвищеного податку на прибуток для банків за ставкою 50% за 2024 рік.
Оскільки банки вже встигли заплатити податок за старою ставкою за більшу частину цього року, то запровадження податку на надприбуток також відбудеться ретроспективно; підвищення ставки податку на прибуток для небанків (крім страховиків) з 18% до 25% з 1 січня 2025 року; запровадження щомісячних авансових внесків з податку на прибуток для АЗС у розмірі 30 тис, 45 тис або 60 тис грн (залежно від типу заправки) за кожне місце продажу пального.
При цьому сума переплат з податку не буде переноситися у зменшення податкових зобов"язань наступних податкових періодів; зміна щодо авансового внеску з податку на прибуток для обмінних пунктів: тепер такий внесок становитиме 700 євро за кожен пункт обміну валюти у Києві, 600 євро - у містах з населенням понад 50 тисяч мешканців та 200 євро для решти населених пунктів; запровадження МПЗ у розмірі 700 грн та 1400 грн за гектар землі; запровадження щомісячної звітності з ПДФО, військового збору та ЄСВ - як пояснювали автори законопроєкту, така зміна необхідна для запровадження "економічного бронювання".
Натомість щомісячне звітування розпочнеться лише з 1 січня 2025 року; звільнення від оподаткування ПДФО доходів від "національного кешбеку" у 2024-2025 роках; фактичне запровадження ренти на видобуток гірських порід під щебінь, граніт та пісок (не менше 5 доларів за тонну). Коли ухвалять законопроєкт?
За даними співрозмовників ЕП у податковому комітеті Ради, парламент має ухвалити зазначені зміни до Податкового кодексу до кінця поточного тижня, тобто до 11 жовтня.
Розпочати розгляд законопроєкту депутати планують вже 9 жовтня, повідомив заступник голови комітету Ярослав Железняк.

До другого читання до законопроєкту №11416-д подали понад 1300 правок, що може значно затягнути процес його розгляду.
Більшість податкових змін, які пропонуються законопроєктом, набудуть чинності "заднім числом".
Зокрема, щодо оподаткування зарплат громадян військовим збором за підвищеною ставкою.
Проте як саме ці зміни будуть реалізовуватися на практиці наразі достеменно невідомо.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок – це ризик,
Та з його допомогою можна,
Заробити багато.

- Fin.Org.UA

Новини

20:30 - РБНЗ ускорил смягчение политики, нокаутировав NZD
20:14 - Для енергобезпеки України необхідно розвивати і атомну, і альтернативну енергетику - міністр Галущенко
19:30 - Атомники достроково завершили планову ремонтну кампанію, всі 9 енергоблоків в роботі - Герман Галущенко
18:00 - Україна потребує додаткових засобів ППО для посилення захисту об’єктів енергетики – Міненерго
16:21 - У Києві закрили станцію метро "Дніпро": в чому причина
16:20 - Китайські акції впали найбільше з 2020 року через скептицизм щодо стимулів економіки
16:07 - Регулятор спростив розрахунок тарифів на виробництво тепла для когенераційних установок
15:55 - Поліція не вилучала документи з фортифікації Покровська при обшуках у підрядника
15:42 - Продажі вироблених в Китаї автомобілів Tesla зросли на майже 20%
15:41 - Раціональне споживання цієї зими допоможе енергетикам тримати енергосистему збалансованою
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 10.10.2024
15:28 - Підприємці отримали 224 мільйони за працевлаштування переселенців у 2024 році
15:24 - Ахметов, Шкіль, Бойко: чиї компанії отримали найбільше держкоштів за рік
15:12 - Рішення Національного банку про виведення з ринку ПАТ "АВТОКРАЗБАНК" є правомірним – Верховний Суд
14:54 - Україна конфіскувала судно за незаконний захід у порти Криму
14:53 - Honda відкликає близько 1,7 млн автомобілів через проблеми з кермовим управлінням
14:16 - Міністерство енергетики взяло участь у засіданні REPowerEU LNG Diversification за участю заступника держсекретаря США
13:36 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
13:36 - Рада схвалила перезавантаження бізнесу: що передбачає законопроєкт
13:24 - Посадовці змінюються. А чи лишаються реформи лісової галузі?
13:24 - Україні бракує грошей на виробництво дронів: можуть відкрити їх експорт – FT
13:22 - ДТЕК інвестував понад два мільярди у ремонти пошкоджених обстрілами ТЕС 
13:01 - "Цемін Україна" виграв аукціон з приватизації ОГХК: її хотів продати Сенниченко ще у 2021 році
13:00 - Екологічні наслідки війни московії проти України: якими мають бути наші дії
12:55 - Японія за час великої війни передали Україні 12 вантажів енергетичної допомоги
12:40 - Крипторынок сохраняет равновесие
12:40 - Митники виявили порушень на 17 мільярдів з початку року: що вилучали
12:31 - Держава компенсувала підприємцям 224 млн грн за працевлаштування понад 11 тисяч ВПО у 2024 році 
12:21 - Законопроєкт про підвищення податків не відповідає Конституції – юридичне управління Ради
12:04 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.717
Канадський долар30.1165
Юань Женьміньбі5.8289
Чеська крона1.7803
Данська крона6.0505
Гонконгівський долар5.2991
Форинт0.112831
Індійська рупія0.49062
Рупія0.0026357
Новий ізраїльський шекель10.9583
Єна0.27699
Теньге0.083904
Вона0.030646
Мексиканське песо2.1292
Молдовський лей2.3359
Новозеландський долар25.0044
Норвезька крона3.8273
московський рубль0.42318
Сінгапурський долар31.5731
Ренд2.3346
Шведська крона3.9696
Швейцарський франк48.011
Єгипетський фунт0.8492
Фунт стерлінгів53.8933
Долар США41.1934
Білоруський рубль14.9729
Азербайджанський манат24.2271
Румунський лей9.0684
Турецька ліра1.2028
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.1754
Болгарський лев23.0737
Євро45.1274
Злотий10.4994
Алжирський динар0.3121
Така0.3435
Вірменський драм0.106432
Домініканське песо0.68698
Іранський ріал0.00009177
Іракський динар0.031466
Сом0.48953
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.7057
Малайзійський ринггіт9.9961
Марокканський дирхам4.2532
Пакистанська рупія0.14836
Саудівський ріял10.9876
Донг0.0016778
Бат1.27814
Дирхам ОАЕ11.2224
Туніський динар13.6305
Узбецький сум0.0032417
Новий тайванський долар1.30179
Туркменський новий манат11.7771
Сербський динар0.39422
Сомоні3.8702
Ларі15.1127
Бразильський реал7.5853
Золото107883.04
Срібло1263.69
Платина39173.28
Паладій41875.15

Курси валют, встановлені НБУ на 10.10.2024