Що потрібно Україні, щоб рухатися в бік розвинених країн. Уроки від нобелівських лауреатів

14:08 | Економічна правда. Колонки

Нобелівська премія з економіки цього року була присуджена відомим далеко не лише в академічних колах Дарону Аджемоглу та Джеймсу Робінсону, а також менш відомому їхньому колезі Саймону Джонсону.

Звісно, не за популярний бестселер "Чому нації занепадають", а за десятки фундаментальних академічних статей, які кількісними методами довели критичну важливість інституцій для економічного розвитку.
Причому не будь-яких, а "інклюзивних" - тобто тих, які захищають права широких верств населення, а не лише "еліт".

Такі інституції є необхідною умовою існування "суспільного порядку з відкритим доступом [до політичних та економічних можливостей]" (за визначенням інших класиків жанру: Норта, Вайнгаста та Волліса), що поєднує вільну конкуренцію в економіці та політиці.

Саме такі інституції і заснований на них суспільний порядок сприяють економічному зростанню, зокрема завдяки ним розвинуті країни стали такими, якими є.
Як же справи з цим в Україні? На жаль, не дуже добре.
Ключовий з цих інститутів - верховенство права, яке Норт та його співавтори вважають однією з трьох порогових умов переходу до "відкритого доступу".
За визначенням, це сукупність інституцій (не лише законів, але й механізмів їх виконання), які обмежують свавілля влади, а отже, захищають всіх інших від довільної експропріації, здирництва, створення штучних перешкод для бізнесу тощо.

Так от, згідно з відповідним індикатором Світового банку (а це майже загальновизнаний у наукових колах показник), Україна знаходиться між Мексикою та Гондурасом із 19% від максимального рівня.
Це, звісно, ще далеко не Афганістан із його 5,2%, але майже втричі нижче від найбільш проблемної країни ЄС - Болгарії, яка має 49,5%.
Головне питання - що з цим робити? Окрім очевидного - реформ правоохоронних і контролюючих органів, потрібні такі закони, які можуть працювати в недосконалому інституційному середовищі, не даючи можливостей для зловживань з боку влади.

Держбюджет: обʼєктивне віддзеркалення економіки Для цього закони мають допускати мінімум свавілля (дискреції): бути якомога простішими; не надто обтяжливими, щоб не породжувати надто багато порушників, з яких "начальник" може обирати жертв; і, звісно, чітко сформульованими та узгодженими.
Тоді їх будуть краще дотримуватись, а нечисленних порушників буде легше побачити й покарати.

Звичайно, навіть такі закони - не панацея (хоча, наприклад, спрощена система оподаткування цілком виконує свою роль "острівця" інклюзивних інституцій в океані свавілля, попри всі проблеми з податковою, на які скаржиться решта бізнесу), потрібне перезавантаження тих, хто їх застосовуватиме.

Проте це - двостороння вулиця: аби у процесі цього перезавантаження прийшли ті, хто готовий чесно працювати за зарплату, а не "доїти бізнес", необхідно якнайретельніше прибрати можливості для "доїння".
На жаль, на практиці ми бачимо суперечливі тенденції: з одного боку - дерегуляція, декларативний принцип для ліцензування, хороша стратегія розвитку МСБ (подяка Мінекономіки), з іншого - плани розширення дискреційних повноважень податківців і фактичне вихолощення спрощеної системи в Національній стратегії доходів від Мінфіну.
Перше сприяє інклюзивності інституцій, друге - навпаки, хоча й прикривається нібито "європейськими підходами".
Звідки ж такий контраст?
Ось тут якраз і доречно згадати, що інклюзивні економічні інститути (а відповідно, відкритий доступ до економічних можливостей, який породжує економічну конкуренцію) дуже тісно, майже нерозривно, пов"язані з інклюзивними політичними інститутами (а отже, відкритим доступом до політичних можливостей, що породжує політичну конкуренцію).
Втім, політична інклюзивність не зводиться лише до політичної конкуренції: у демократії величезну роль відіграє громадянське суспільство.
Процедури ухвалення рішень обов"язково мають включати громадські обговорення, причому проводитися не "для галочки" за принципом "ми тут як у сім"ї: всі радяться, але вирішують батьки" (як висловилася Олена Макеєва, заступниця міністра фінансів з питань податків у 2015 р., коли її змусили, так би мовити, вислухати пропозиції, альтернативні тій антиреформі, яку для неї написали податківці), а для знаходження справді оптимальних рішень, які не викликали б різкого несприйняття серед тих, хто має підкорятися закону.

Іншими словами, ці процедури також повинні бути інклюзивними.
До речі, у сфері регулювання бізнесу відповідний закон про державну регуляторну політику діє вже понад двадцять років і дуже добре себе зарекомендував.
Але, на жаль, найважливіші для бізнесу регуляції - податкові - з-під його дії виведені.
Мінекономіки в останні роки дійсно працює з бізнес-асоціаціями та незалежними експертами в інклюзивному режимі (хоча інколи занадто прислухається до лобістів деяких галузей, особливо промисловості), а Мінфін це традиційно не практикує - винятком були часи, коли міністром був Олександр Данилюк, і, частково, Оксана Маркарова.

Тоді, зокрема, завдяки інклюзивності - і її зворотному боці, широкій підтримці з боку суспільства - вдалося подолати багаторічну та глибоко вкорінену корупційну схему "відкатів" за повернення ПДВ, подібних до тієї, через яку (серед іншого) судять Романа Насірова, колишнього голову податкової.

А зараз, принаймні у податковій сфері, рішення ухвалюються кулуарно, і, як наслідок, виходять такі "потвори", як, наприклад, постанова КМУ №1154, що перетворила систему блокування підозрілих податкових накладних СМКОР із проблеми на катастрофу: близько 40% платників ПДВ постраждали від такого блокування, з яких абсолютна більшість - безпідставно.

Лише інклюзивна робоча група, створена внаслідок цього скандалу, за участі народних депутатів та незалежних експертів змогла розробити корективи, які суттєво знизили економічні збитки без шкоди для бюджетних надходжень.
Але урок не був засвоєний: так само кулуарно був розроблений початковий варіант законопроєкту про підвищення податків, який одноголосно відкинули як експертне середовище, так і Верховна Рада, а раніше - Національна стратегія доходів.

Нагадаю, що петиція за її перегляд набрала 25 тисяч голосів, що свідчить про вкрай низьку якість документа, але навіть після цього Кабмін фактично відмовився виправляти ключові недоліки стратегії.
Головний висновок із досягнень нових нобелівських лауреатів простий: якщо Україна хоче рухатися в бік розвинених країн по суті, а не формально - тобто наздоганяти їх економічно - їй необхідно розвивати інклюзивні інститути.
Вони включають відповідні закони та інші політичні рішення, які, своєю чергою, мають ухвалюватися в інклюзивних процедурах - інакше "система" буде підлаштовувати їх під себе й відтворювати себе з їхньою допомогою.
На жаль, жодним законом не можна змусити конкретних людей, відповідальних за розробку та ухвалення рішень, змінити свій начальницький підхід на інклюзивний: ті, хто хоче все вирішувати "як батьки в сім"ї", завжди можуть звести будь-які обговорення до профанації.
Як, наприклад, зробила вже чинна заступниця міністра фінансів з питань податків Світлана Воробей, яка у 2021 р.
ніби цілком конструктивно брала участь в експертній робочій групі з розробки економічно оптимальних критеріїв для фіскалізації мікробізнесу, створеній Радою з питань сприяння розвитку малого підприємництва при Президентові України.

Але коли група напрацювала рішення, від імені Мінфіну видала нічим не обґрунтований висновок, про, буцімто, "недоцільність" звуження фіскалізації по відношенню до вже закладеної на той момент у законі повної для 2-3 гр.
спрощеної системи, а в Національній стратегії доходів прописала вже тотальну фіскалізацію будь-якої діяльності, включно з бабусями, що торгують редькою та кропом.
Є лише один спосіб боротися з цим: ті, хто не готовий до інклюзивної роботи, просто не повинні обіймати відповідальні посади в державних органах України.
Особливо враховуючи ту надзвичайно важливу роль, яку відіграє громадянське суспільство в розвитку та стійкості нашої країни.
Ця публікація підготовлена ГО "Кейс Україна" за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту "Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства"

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull markets and bears,
Ebb and flow of fortunes made,
A dance of the wealth.

- Fin.Org.UA

Новини

18:40 - Слабые PMI не омрачили отскок GBPUSD
18:09 - Застосовано заходи впливу до дев’яти фінансових установ
16:24 - Поліція ліквідувала масштабний підпільний спиртзавод у м'ясокомбінаті
16:11 - БЕБ продовжує "зачищати" Київщину від нелегальних АЗС: демонтували 2 модульні станції
16:00 - В ЄС обговорюють підвищення мит на товари агросектору з московії та Білорусі
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 25.10.2024
15:54 - Оштрафовано двох об’єктів оверсайту
15:35 - На Волині будують вітроелектростанцію
15:34 - Американці довіряють більше Трампу у питаннях економіки, ніж Гарріс – FT
15:04 - Узбекистан відмовився вступати в економічний союз із Росією
15:02 - Приватбанк отримав рекордний прибуток з початку року
14:58 - Auchan виходить з московії: вже знайшли покупця дочірньої компанії – ЗМІ
14:30 - Китайська компанія подасть до суду на Пентагон після того, як її внесли до чорного списку
14:25 - ПФУ додатково витрачає на підвищенні через суд пенсії більше 66 мільярдів – Рахункова палата
14:08 - Що потрібно Україні, щоб рухатися в бік розвинених країн. Уроки від нобелівських лауреатів
13:44 - Астрономічна сума допоможе Україні виконати Нацплан з енергетики та клімату
13:23 - Україна зібрала найкращий врожай гороху за останні три роки: причина
13:20 - Биткоин завершил коррекцию?
13:20 - PMI еврозоны временно помог евро, но вряд ли изменит тренд
13:02 - Мала приватизація поповнила бюджет на 9,5 мільярдів: що принесло найбільше коштів
12:56 - Перемога Трампа на виборах може завдати важкого удару по економіці Німеччини - Reuters
12:52 - Україна обговорила з Єврокомісією проміжні результати другої фази Ukraine Investment Framework (UIF)
12:32 - Федоров анонсував нові послуги в "Дії": їх буде шість 
12:28 - Tesla відзвітувала про найбільший квартальний прибуток за понад рік: акції зросли на 12%
12:21 - Максим Лібанов на Business & Legal Tax Forum: Комісія та НБУ спільно працюють задля створення якісного регулювання ринку віртуальних активів
12:04 - Обсяг готівки в Україні скоротився: яких банкнот стало менше
11:49 - Страйк працівників Boeing продовжується: останню пропозицію компанії відхилено 
11:42 - Інтерв'ю Володимира Лепушинського про валютно-курсову та процентну політику НБУ
11:31 - Nvidia закрила доступ користувачам з московія та Білорусі до оновлень драйверів для відеокарт
11:21 - Банки оновили курс валют: євро та долар здешевшали


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.4564
Канадський долар29.8639
Юань Женьміньбі5.7994
Чеська крона1.7654
Данська крона5.971
Гонконгівський долар5.3103
Форинт0.110545
Індійська рупія0.49078
Рупія0.0026476
Новий ізраїльський шекель10.9213
Єна0.27144
Теньге0.084895
Вона0.029915
Мексиканське песо2.085
Молдовський лей2.2911
Новозеландський долар24.8733
Норвезька крона3.7742
московський рубль0.42572
Сінгапурський долар31.2693
Ренд2.3325
Шведська крона3.9023
Швейцарський франк47.6643
Єгипетський фунт0.8459
Фунт стерлінгів53.5264
Долар США41.263
Білоруський рубль14.9982
Азербайджанський манат24.2681
Румунський лей8.9568
Турецька ліра1.2052
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.8598
Болгарський лев22.7834
Євро44.5413
Злотий10.2568
Алжирський динар0.3121
Така0.3435
Вірменський драм0.106432
Домініканське песо0.68698
Іранський ріал0.00009177
Іракський динар0.031466
Сом0.48953
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.7057
Малайзійський ринггіт9.9961
Марокканський дирхам4.2532
Пакистанська рупія0.14836
Саудівський ріял10.9876
Донг0.0016778
Бат1.27814
Дирхам ОАЕ11.2224
Туніський динар13.6305
Узбецький сум0.0032417
Новий тайванський долар1.30179
Туркменський новий манат11.7771
Сербський динар0.39422
Сомоні3.8702
Ларі15.1127
Бразильський реал7.5853
Золото112999.55
Срібло1406.7
Платина42788.49
Паладій47150.4

Курси валют, встановлені НБУ на 25.10.2024