Колонка Андрія Пишного "П’ятий – done. Україна оновлює рекорди за переглядами програми МВФ"

13:54 | Національний банк України

Колонка Голови НБУ Андрія Пишного для міжнародного видання Central Banking про те, як Україні в умовах війни вдається досягати рекордного поступу у виконанні програми розширеного фінансування з Міжнародним валютним фондом. 
Під час виступу на Governor Talks на Щорічних зборах МВФ та Світового банку директор Європейського департаменту МВФ Альфред Камер поставив мені цікаве питання: "Як Україні в умовах війни вдалося досягти такого рекордного поступу в програмі з МВФ?".
 Це питання стало чудовим приводом проаналізувати і поділитися своїми думками щодо того, як мала змінитися країна, щоб впевнено рухатися у співпраці з міжнародними партнерами.
Коротка відповідь: ми остаточно усвідомили важливість співпраці.
В умовах нової реальності, яка характеризується значною невизначеністю та суттєвими викликами, вона є невід"ємним елементом забезпечення макрофінансової стабільності.
Звиклі адаптуватися до мінливого середовища центральні банки за останні роки суттєво посилили співпрацю з урядами, зокрема підтримали економіку під час пандемії COVID-19.
Однак для центробанку України питання співпраці з початком повномасштабного вторгнення росії вийшло на новий рівень – стало елементом виживання країни.
Причому переосмислення відбулося в більшості секторів та інституцій.
 
Оборона країни вимагає величезних ресурсів.
За таких умов роль посилення співпраці з міжнародними партнерами стала визначальною.
Центральні банки зазвичай з обережністю включаються до фіскальних питань.
Однак НБУ став активним учасником перемовин щодо зовнішнього фінансування, долучаючи до нього так чи інакше центробанки інших країн.
Це не створило ризиків для виконання нашого мандата – навпаки дало змогу забезпечити макрофінансову стабільність в країні, що перебуває у стані війни.
Багато в чому завдяки потужній міжнародній підтримці – з початку вторгнення Україна отримала більше 100 млрд дол.
Наші результати підтверджують, що використання неортодоксальних підходів за збереження незалежності та фокусу на мандаті не просто не шкодить його виконанню, а є невід"ємною складовою позитивного результату.
"Замковим каменем", на якому тримається архітектура міжнародної допомоги Україні, стала програма з МВФ.
У цьому році Україна двічі встановила історичний рекорд, пройшовши успішно спочатку четвертий перегляд програми, а незадовго після цього і п"ятий.
Попереду шостий і ми докладаємо всіх необхідних зусиль, щоб він теж був успішним.
Це наш пріоритет.
По суті, для України – це елемент виживання, а для наших партнерів – складова захисту демократичних цінностей, глобальної макрофінансової та геополітичної стабільності.
Що змінилося за цей час в Україні та на глобальному рівні, що, попри війну, нам вдається ефективно виконувати програму з МВФ?
Перший вимір – переосмислення відносин з обох сторін
Насамперед я хотів би подякувати Фонду за потужну підтримку.
У 2022 році українська сторона доклала значних зусиль, щоб отримати програму розширеного фінансування.
До 2023 року умови кредитування МВФ не передбачали укладання кредитних програм з країнами, що функціонують в умовах надзвичайної невизначеності.
Рішенню про програму розширеного фінансування для України передувала моніторингова місія МВФ із залученням Ради Фонду.
Ми її пройшли зі 100% ефективністю, незважаючи на війну.
Однак, згадуючи це, я не стільки хотів би підсвітити здобутки української сторони, скільки відзначити зусилля МВФ.
Зміна внутрішніх умов кредитування, що створює можливості і для інших країн, – це дуже непростий і водночас фундаментально значимий крок.
Це про адаптивність та гнучкість для посилення стійкості та максимально якісного виконання основної мети.
Навіть про певне переосмислення ролі і значення, збільшення відкритості та рішучості в боротьбі з викликами.
І мені здається, що рекордний прогрес України у виконанні програми з МВФ є черговим підтвердження того, що зміна політики МВФ не була марною.
Змінилися і наші відносини з Фондом.
За майже три роки повномасштабної війни ми навчилися розрізняти формальний протокол від справжньої людської залученості.
У відносинах з МВФ бачимо значний рівень емпатії, який робить наші дискусії щирими, відкритими та водночас фаховими і результативними.
Ми чесно обговорюємо виклики та шукаємо шляхи не просто, щоб їх подолати, а щоб наші кроки мали максимальний коефіцієнт корисної дії.
Ми щирі у своїх прагненнях і бачимо, що це цінується з боку Фонду.
Другий вимір – тектонічні зміни в середині України
Війна триває та генерує величезну бюджетну потребу для підтримання обороноздатності.
Тож сьогодні фактично проходження програми з Фондом стало питанням виживання країни.
Крім того, нам важливо враховувати контекст відбудови.
МВФ, розробляючи дизайн програми, виступив лідером в частині акумулювання допомоги для України.
До програми розширеного фінансування прикріплений пакет міжнародної допомоги в сумі більш ніж 150 млрд дол.
По суті, ця програма стала платформою, що об"єднала різних донорів для допомоги Україні і поєднала наші зобов’язання з фінансовими запевненнями країн-партнерів.
За ці більш ніж два з половиною роки великої війни відбулися й суттєві зміни всередині країни.
Ми, українці, стали більш зрілими, максимально налагодили внутрішню координацію, зокрема між монетарною та фіскальною владою, а також переглянули шляхи досягнення своїх цілей.
Наприклад, підтримка обороноздатності стала невід"ємною частиною виконання мандата НБУ в умовах війни.
Водночас є важлива константа, яка не змінилася, –  це максимальна відданість інституцій законодавчо визначеним цілям.
НБУ спрямовує свої зусилля, щоб забезпечити цінову та фінансову стабільність за будь-яких умов.
Це дає нам змогу зберігати довіру та забезпечувати максимально позитивний внесок у добробут суспільства.
Результат виконання мандата на табло: у 2023 році нам вдалося знизити інфляцію з безпрецедентних 26,6% до 5% і зберігати контроль над нею надалі.
Довіра до гривні збільшилася – обсяг строкових депозитів населення з початку року зріс більш ніж на третину.
Навіть в умовах значної невизначеності нам вдалося впровадити гнучкий курс, поки керований, та зберегти стійкість ринку.
Банківська система не зупинялася ні на мить з початку вторгнення, кредитування стійко відновлюється – за останній рік портфель корпоративних кредитів зріс на 20%.
  
Пропоную подивитися на конкретні кейси координації фіскальної та монетарної влади.
У 2022 році НБУ ухвалив складні, але осмислені кроки щодо емісійного фінансування бюджету для покриття військових видатків.
Наприкінці 2022 року ми почали перебудовувати відносини з урядом для уникнення подальшого емісійного фінансування та отримання синергетичних ефектів.
На початку 2023 року – ухвалили цілий комплекс заходів для підтримання ринкових залучень уряду в ОВДП.
Це дало можливість уряду наростити залучення на ринку вдвічі – до 566 млрд грн у 2023 році, а НБУ відмовитися від монетизації.
Свіжий приклад: у вересні цього року, коли постала потреба пошуку додаткових коштів для фінансування військових видатків, ми запровадили додаткові зміни в частині обов"язкових резервів та операцій з регулювання ліквідності, щоб сприяти ринковим залученням в ОВДП.
Водночас емісійне фінансування у 2022 році здійснювалося в обмежених обсягах, а кінцеве рішення щодо фінансування ухвалювалося Національним банком.
Перебудова відносин з урядом відбувалася на умовах поваги до мандата кожної з інституцій заради спільної мети.
Запроваджений у 2023 році комплекс заходів не лише не підважив виконання цілей НБУ, а й допоміг забезпечувати привабливість заощаджень у національній валюті.
Так, частиною домовленостей була підтримка урядом достатньо високих ставок за внутрішнім боргом у гривні – і уряд її виконав.
Заходи, які ми ухвалили нещодавно, були спроєктовані в такий спосіб, щоб не створити ризиків для досягнення наших пріоритетних цілей.
Цілі інституцій залишилися незмінними.
Завдяки досягнутій синергії нам вдалося їх виконати, а це зробило голос України дзвінкішим під час дискусій із партнерами.
Зміни торкнулися не лише монетарного та фіскального секторів.
Сьогодні більшість українців  усвідомлює, що на плечах кожного з нас лежить відповідальність за подальший розвиток країни.
І коли програма з Фондом відкриває доступ до потужної експертизи, коли в межах цієї експертизи розробляються реформи, які сприятимуть посиленню стійкості України, то питання, виконувати програму чи ні, просто зникає з порядку денного.
Тому що відповідь є однозначною – так, виконувати.
Ми вже певним чином навіть звикли до шаленої інтенсивності програми (перегляди відбуваються раз на квартал) та завжди приносимо Фонду свої пропозиції, щоб збільшити її ефективність.
Важливим каталізатором реформ є також незмінний рух України в напрямі євроінтеграції.
І програма з Фондом – це один із дороговказів, що нас веде цим шляхом.
Сьогодні, коли я пишу цю статтю, 987 день повномасштабної війни.
Можу констатувати
макрофінансова стабільність в Україні збережена
Якщо поглянути назад, то в момент, коли росія почала повномасштабний наступ, ті результати, які ми зараз маємо, видавалися абсолютною фантастикою.
Вони направду були б неможливими без співпраці, підтримки партнерів, зокрема МВФ, без визначення чітких цінностей всередині країни та готовності робити максимум, щоб їх відстояти.
Сьогодні ці складові забезпечені і ми робитимемо все, щоб їх зберегти.
 
Наше завдання наразі – розвивати здобуту стійкість, щоб, попри війну, попри її наслідки, відновлювати те, що забрала в нас росія, у тому числі у фінансовому секторі.
Важливим елементом залишиться посилення співпраці, насамперед із МВФ. 
Я сподіваюся, що приклад України надихатиме наших партнерів та спонукатиме їх робити те саме, кидаючи в такий спосіб виклик геополітичній фрагментації, щоб цю нову реальність невизначеності та викликів замінила реальність стійкості.
Український кейс є свідченням того, що МВФ є успішним у реалізації своєї ключової мети – сприянні глобальній фінансовій стабільності та економічному зростанню.
Зараз це найяскравіший приклад того, наскільки Фонд може бути корисним і ефективним, виконуючи свій мандат.
Це наш win-win.
І ми щиро вдячні Фонду за це партнерство.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок розвивається,
Нові ідеї й можливості,
Багатство чекає.

- Fin.Org.UA

Новини

17:50 - Нефть: отскок, но вряд ли начало восстановления
15:47 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
15:31 - Схвалено концепцію оцінки стійкості банків і банківської системи в 2025 році
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 26.11.2024
15:15 - Індонезія назвала несправедливою пропозицію Apple побудувати завод за 100 мільйонів доларів
15:13 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ -НОВОКОДАЦЬКИЙ, ЧЕЧЕЛІВСЬКИЙТА ЦЕНТРАЛЬНИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
14:59 - В Мінекономіки розповіли, чому продовжують прогнозувати зростання українського експорту
14:54 - Енергетики пом'якшили відключення світла в Одеській області
14:36 - Британія запровадила санкції проти 30 танкерів, які перевозили російську нафту
14:21 - В Україні під санкціями РНБО перебувають 184 вітчизняні компаній: чим займаються
14:19 - Поляки можуть заблокувати увесь кордон з Україною в грудні
14:02 - Головна алюмінієва компанія московії скорочує виробництво: причини
13:57 - «Доступні кредити 5-7-9%»: від початку року український бізнес отримав 22 006 пільгових кредитів на 82,6 млрд грн
13:54 - Колонка Андрія Пишного "П’ятий – done. Україна оновлює рекорди за переглядами програми МВФ"
13:51 - ДТЕК отримає 112 мільйонів доларів від США та Єврокомісії
13:48 - СБУшники купили люксові мінівени майже по 3 мільйони
13:27 - Російські НПЗ мають низьку рентабельність і логістичні труднощі
13:21 - Трудові відносини: роботодавець зобов’язаний з найманим працівником укласти трудовий договір
13:20 - Який алгоритм дій у разі зміни даних, які вносяться до облікової картки фізичної особи – платника податків (заява за ф. № 5ДР)?
13:19 - Про подання платниками додатку ТЦ з виправленими показниками до звітної Податкової декларації з податку на прибуток підприємств
13:18 - Особливості заповнення податкової накладної за операціями з експорту Товарів-РЕЗ
13:16 - Щодо формування в електронному вигляді та реєстрації ТТН в Єдиному реєстрі товаро-транспортних накладних на переміщення алкогольних напоїв
13:15 - До уваги платників ПДВ!
13:14 - Майже 12,3 млн грн туристичного збору спрямували платники до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
13:13 - Платники Дніпропетровщини за видобування газового конденсату поповнили рентною платою загальний фонд держбюджету майже на 50,5 млн гривень
13:01 - Надходження до місцевих бюджетів Дніпропетровщини від юридичних осіб – платників плати за землю – понад 5,6 млрд гривень
13:00 - Засідання тимчасової робочої групи Громадської ради: законодавчі ініціативи та новації податкового законодавства
12:59 - Про реформи під час засідання галузевого комітету Громадської ради
12:58 - Дніпропетровщина: на зустрічі податківців з бізнесом – про важливе
12:57 - «Оновлений порядок зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН та акцизний податок» – спільний вебінар ДПС та АППУ


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9724
Канадський долар29.6754
Юань Женьміньбі5.721
Чеська крона1.7182
Данська крона5.8284
Гонконгівський долар5.3259
Форинт0.106065
Індійська рупія0.49167
Рупія0.0026088
Новий ізраїльський шекель11.2863
Єна0.26877
Теньге0.083004
Вона0.029587
Мексиканське песо2.0357
Молдовський лей2.2697
Новозеландський долар24.2354
Норвезька крона3.752
московський рубль0.39922
Сінгапурський долар30.766
Ренд2.2932
Шведська крона3.7789
Швейцарський франк46.618
Єгипетський фунт0.835
Фунт стерлінгів52.0967
Долар США41.4387
Білоруський рубль15.062
Азербайджанський манат24.3786
Румунський лей8.7352
Турецька ліра1.1981
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.3245
Болгарський лев22.2239
Євро43.4733
Злотий10.0623
Алжирський динар0.3096
Така0.3435
Вірменський драм0.10634
Домініканське песо0.6871
Іранський ріал0.00009233
Іракський динар0.031465
Сом0.48041
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.5517
Малайзійський ринггіт9.4149
Марокканський дирхам4.1919
Пакистанська рупія0.1484
Саудівський ріял10.9752
Донг0.0016306
Бат1.22059
Дирхам ОАЕ11.222
Туніський динар13.3344
Узбецький сум0.0032253
Новий тайванський долар1.2873
Туркменський новий манат11.777
Сербський динар0.38324
Сомоні3.8682
Ларі15.0408
Бразильський реал7.1483
Золото111105.03
Срібло1274.55
Платина39524.23
Паладій41420.05

Курси валют, встановлені НБУ на 26.11.2024