Великий прокрастинатор. Чому Зеленський відкладає підвищення податків

09:00 | Економічна правда

Понад 40 днів на підпис президента Володимира Зеленського чекає законопроєкт про підвищення податків для більшості українців.
Цей документ парламент ухвалив у другому читанні 10 жовтня.
Підвищення податків в Україні виглядало неминучим з кінця 2023 року, проте влада до останнього відкладала ухвалення цього рішення. Лише влітку Міністерство фінансів вийшло з пропозицією запровадити підвищений військовий збір з доходів громадян та низку інших додаткових зборів.
Початкову ідею уряду відхилили депутати, запропонувавши натомість підвищити податок на зарплати і повторно ретроспективно оподаткувати прибутки банків за ставкою 50%. За даними співрозмовників ЕП серед урядовців, відповідальних за економічні питання, ці зміни погоджував Зеленський.
Проте навіть це не вберегло законопроєкт про історичне підвищення податків від історичного затягування з підписанням.
Чому президент відкладає підписання податкового закону і чи підпише він його взагалі?Що змінює закон Епопея з ухваленням змін до Податкового кодексу тягнулася з літа 2024 року, коли Мінфін оприлюднив перший варіант змін.
Він містив низку пропозицій: від додаткового оподаткування операторів мобільного зв"язку до запровадження військового збору на ювелірні вироби; від запровадження податку з обороту бізнесу в розмірі 1% до підвищення податків на міжнародні посилки та купівлю автомобілів. Такі ідеї не підтримали ні бізнесмени, ні депутати, ні чиновники Офісу президента.
Не дивно, що парламент провалив голосування за законопроєкт, а уряду в стислі терміни довелося його доопрацьовувати спільно з депутатами.
Читайте також: Треба фінансувати війну.
Які податки зростуть Фінальний пакет податкових змін, за які Верховна Рада проголосувала 10 жовтня, виявився набагато скромнішим.
Зокрема, до нього увійшли такі пропозиції. Підвищення військового збору із зарплат фізосіб (включаючи учасників режиму "Дія.Сіті") з 1,5% до 5% – з дати набуття чинності законом.
Виняток – військовослужбовці (залишиться 1,5%). Збільшення з 1 січня 2025 року військового збору з інших доходів громадян (крім зарплат) з 1,5% до 5%. Запровадження військового збору в розмірі 10% від мінімальної зарплати (наразі – 800 грн) для фізосіб-підприємців першої, другої та четвертої груп. Запровадження військового збору для ФОПів третьої групи в розмірі 1% від доходу. Підвищення ставки податку на прибуток за 2024 рік для банків з 25% до 50%.
Оскільки вони вже сплатили податки за старою ставкою за більшу частину цього року, то новий податок запроваджується ретроспективно ("заднім числом"). Підвищення ставки податку на прибуток для небанківських фінансових установ (крім страхових компаній) з 18% до 25% з 1 січня 2025 року. Запровадження щомісячних авансових платежів з податку на прибуток для АЗС: 30, 45 або 60 тис.
грн за кожну станцію залежно від її типу.
Сума переплат не буде враховуватися для зменшення податкових зобов"язань у майбутньому. Запровадження авансового внеску з податку на прибуток для пунктів обміну валют у розмірі 700 євро за кожен пункт обміну в Києві, 600 євро – у містах з населенням понад 50 тис.
осіб, 200 євро – для інших населених пунктів. Запровадження мінімального податку на землю в розмірі 700 грн і 1 400 грн за гектар. Запровадження щомісячної звітності щодо ПДФО, військового збору та єдиного соціального внеску з 1 січня 2025 року.
Раніше у Верховній Раді це пов"язували із запровадженням "економічного бронювання", але зараз ця норма необхідна для моніторингу відповідності заброньованих новим вимогам. Звільнення "національного кешбеку" від оподаткування ПДФО та військовим збором у 2024-2025 роках. Підвищення ренти на видобуток щебеню, глини, граніту та піску – не менше 5 дол.
за тонну.Закон про підвищення податків критичний для уряду, адже від нього залежить здатність держави фінансувати військові видатки навіть у 2024 році.
Зокрема, надходження від нових податків були одним із джерел збільшення видатків оборони на 500 млрд грн, за яке Верховна Рада проголосувала 18 вересня. Нові податкові правила мали запрацювати з 1 жовтня і принести до кінця 2024 року в бюджет 30 млрд грн для фінансування війни.
Саме тому урядовці наполягали на скороченні процедур розгляду проєкту та його якнайшвидшому підписанні.
Їх не зупиняло навіть те, що ухвалений 10 жовтня закон міг запровадити податкові зміни просто серед місяця, що збило б з пантелику громадян та роботодавців.
Читайте також: Держава прагне оподатковувати посилки з Aliexpress і Temu.
Що це змінить? Шанс додати клопотів бізнесу в президента ще є, якщо він підпише закон у листопаді.
У такому разі різні частини зарплат, які громадяни отримали протягом одного місяця, можуть оподатковуватися за різними ставками. Якщо роботодавець виплатив працівнику аванс 1 листопада, а решту зарплати заплатить 30-го, то з першої суми він заплатить податок за ставкою 19,5% (18% ПДФО та 1,5% військовий збір), а з другої – 23% (18% ПДФО і 5% військовий збір). "Ніякого ретроспективного перерахунку податків не буде.
Усі доходи, отримані після підписання закону, будуть оподатковуватися за новою ставкою", – пояснив голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев.Чому закон довго не підписували Напередодні ухвалення проєкту в другому читанні Головне юридичне управління Верховної Ради вказало, що деякі норми документа не відповідають Конституції.
Зокрема – запровадження податків "заднім числом" (передусім для банків і ФОПів). За іронією долі, затягування підписання законопроєкту президентом теж порушує закон.
Стаття 94 Конституції вказує, що президент має 15 днів на підписання законопроєкту або його ветування і повернення в парламент на доопрацювання. "Якщо президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим президентом України і має бути підписаний та офіційно оприлюднений", – ідеться в Конституції. Протягом підготовки податкових змін президент усіляко від них відмежовувався.
Він не згадував про це рішення у своїх зверненнях або при спілкуванні із ЗМІ.
Ба більше, він виступив за протилежні речі.
Замість того, аби забрати в українців більше грошей у вигляді податків, він запропонував роздати всім по 1 тис.
грн.
Читайте також: Вовина тисяча.
Як працюватиме ініціатива Зеленського і на що можна буде витратити гроші Водночас Зеленський знав і про необхідність акумулювати внутрішні ресурси для фінансування армії, і про запропонований урядовцями спосіб збору цих коштів.
Зрештою, саме президент схвалив підвищення військового збору та остаточні податкові зміни.
Попри це, він не поспішає підписувати ухвалений законопроєкт. "Президент до останнього відкладав підписання.
На зустрічах з Мінфіном та депутатами він кілька разів питав, чи потрібно підвищувати ці податки, адже є кошти від заморожених російських активів", – розповідає ЕП один з учасників такої зустрічі. Співрозмовники ЕП в економічному блоці уряду та парламенту називають кілька причин затримки.
Серед них – невдоволення тим, як уряд комунікував підвищення податків.
На думку президента, українці мали чітко зрозуміти, що влада йде на такий крок, бо відчуває брак ресурсів для фінансування бойових дій.Цю думку підтверджує й те, що саме Зеленський наполіг, аби підвищувався військовий збір, а не ПДВ, на чому наполягали бізнесмени та громадськість.
Адже військовий збір “брендований” під війну, тоді як ПДВ з нею асоціювати складніше. Попри цю вимогу уряд та депутати, які працювали над фінальним варіантом податкових змін, заклали в проєкт низку інших пропозицій.
Наприклад – вищі податки для АЗС і вищу ренту на видобуток ресурсів, що дратувало Зеленського. Співрозмовники ЕП повідомили, що німецькі урядовці скаржилися в ОП щодо підвищення ренти на каолін – спеціальну глину, яка використовується в керамічній промисловості.
Одна з німецьких компаній видобуває його в Україні.
Читайте також: "Я професіонал з ухвалення непопулярних рішень у цій країні": Гетманцев про підвищення податків та детінізацію "Президент розцінив додавання цієї норми як порушення домовленостей з урядом та парламентом", – додає співрозмовник ЕП в Кабміні. Насамкінець затягування підписання закону співрозмовники ЕП пояснюють небажанням ухвалювати непопулярні рішення.
"Люди часто прокрастинують, коли треба робити те, чого вони не хочуть.
Президент теж людина", – додає джерело. ЕП звернулася до Офісу президента із запитом, чому Зеленський не підписав закон і чи планує його підписувати.
На момент публікації матеріалу відповіді не було.Чи може президент не підписувати закон У ході розгляду змін надходження від них до бюджету 2024 року скорочувалися.
Перша пропозиція Мінфіну передбачала додатковий 141 млрд грн, згодом сума впала до 57 млрд грн, а фінальний варіант мав принести лише 30 млрд грн.
Проте навіть їх держава зібрала б лише в разі набуття чинності законом 1 жовтня.Затягування підписання закону про підвищення податків уже коштує бюджету близько 20 млрд грн неотриманих доходів, адже оновлені податки зможуть діяти лише протягом одного місяця року, якщо президент підпише закон. Мінфін міг би замістити не отримані від підвищення податків надходження внутрішніми запозиченнями.
Щотижня Мінфін продає облігацій внутрішньої державної позики на 20-25 млрд грн.
Проте потенціал внутрішнього боргового ринку не безмежний.
У вересні міністр фінансів Сергій Марченко визнав, що уряд наблизився до граничних можливостей залучення грошей на внутрішньому ринку. Імовірно, виконати план продажу ОВДП 2024 року Мінфіну не вдасться, повідомляють співрозмовники ЕП в економічному блоці влади.
Разом з недоотриманими коштами від підвищення податків це означає лише одне: менші обсяги оборонних видатків.
Адже саме на оборону витрачаються всі кошти, зібрані всередині країни у формі податків і внутрішніх запозичень.“Напевно, ми не профінансуємо до кінця року якісь оборонні видатки, наприклад, деякі оборонні замовлення.
Відповідні контракти проплатять лише у 2025 році”, – зазначає співрозмовник ЕП, ознайомлений із станом виконання бюджету. Набагато більше проблем непідписання закону може принести Україні у 2025 році.
Тоді додаткові надходження від набуття чинності документом мають забезпечити 141 млрд грн.
Ці надходження вже закладені у схваленому бюджеті-2025.
Читайте також: Війна, борги та популізм Зеленського.
На що витрачатимуть бюджет 2025 року? Очікуваних додаткових доходів вистачило б для фінансування війни на місяць, тож знехтувати цією сумою або замістити її внутрішніми запозиченнями не вийде. Ба більше, запровадження податкових змін необхідне не лише для фінансування війни, а й для отримання коштів від міжнародних партнерів, які витрачаються на цивільні видатки.
Підписання закону є однією з вимог МВФ напередодні голосування його ради директорів щодо виділення чергового траншу на 1,1 млрд дол. Від підписання податкового закону Зеленського не врятують навіть 50 млрд дол., які країни G7 погодилися виділити під заставу доходів від заморожених російських активів.
Як кажуть співрозмовники ЕП в уряді, знайомі із структурою цього фінансування, на воєнні цілі Україна зможе використати менше половини зазначеної суми.
Аби отримати ці кошти, владі доведеться виконувати вимоги кредиторів, зокрема МВФ, який наполягає на збалансованості бюджету. Та й в умовах тривалої війни і високої геополітичної невизначеності уряд хоче розтягнути витрачання цих російських коштів щонайменше до кінця 2026 року.

Додати коментар

Користувач:
email:





Фінансова свобода - це наша мета
Збільшуємо бюджет, але виключаємо дірки
Поєднуючи основи і ризики
Успішність гарантованою не буде, але її шанс тут є

- Fin.Org.UA

Новини

12:20 - Крипторынок углубляет коррекцию
11:33 - Ситуація в енергосистемі на 26 листопада: енергетики відновили живлення для майже 12 тисяч споживачів
11:19 - Чи має право відповідальна особа без присутності власника хмарного КЕП скасувати його в КНЕДП ДПС та який порядок його скасування?
11:17 - Хто такий комплаєнс-менеджер?
11:16 - Термін дії електронного ключа закінчився та/або його скасували: чи подається Повідомлення за формою № 5-ПРРО (J/F1391802) з типом підпису «Припинення роботи» на КЕП касира?
11:14 - Національна стратегія доходів – підтримка економічного зростання
11:13 - Майже 204,0 млн грн акцизного податку з ввезених товарів спрямували до загального фонду держбюджету платники Дніпропетровщини
11:12 - Збір за місця для паркування транспортних засобів: понад 35,5 млн грн – надходження від платників до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
11:09 - За використання рибних ресурсів платники Дніпропетровщини сумлінно сплачують рентну плату
11:08 - До уваги фізичних осіб – власників земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, переданих в оренду!
10:31 - Хто такий комплаєнс-менеджер?
10:28 - Національна стратегія доходів – підтримка економічного зростання
10:27 - Чи має право відповідальна особа без присутності власника хмарного КЕП скасувати його в КНЕДП ДПС та який порядок його скасування?
10:26 - Термін дії електронного ключа закінчився та/або його скасували: чи подається Повідомлення за формою № 5-ПРРО (J/F1391802) з типом підпису «Припинення роботи» на КЕП касира?
10:23 - До уваги фізичних осіб – власників земельних ділянок, віднесених до сільськогосподарських угідь, переданих в оренду!
10:22 - За використання рибних ресурсів платники Дніпропетровщини сумлінно сплачують рентну плату
10:20 - Збір за місця для паркування транспортних засобів: понад 35,5 млн грн – надходження від платників до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
10:18 - Майже 204,0 млн грн акцизного податку з ввезених товарів спрямували до загального фонду держбюджету платники Дніпропетровщини
10:17 - Зустріч податківців Дніпропетровщини з представниками АППУ: основні податкові нововведення Закону України № 3813
10:16 - Інформаційний лист № 7/2024: Запровадження Переліку платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства
09:44 - Нафта подорожчала: інвестори оцінили потенційне припинення вогню між Ізраїлем і "Хезболлою"
09:15 - Українці збільшили витрати на нові авто: дилери яких марок заробили найбільше
09:00 - Великий прокрастинатор. Чому Зеленський відкладає підвищення податків
08:41 - Казахстан планує збільшити транзит нафти в обхід московії у 13 разів
08:21 - Торгівля викидами. Як Україні організувати процес
08:15 - Міністр оборони Естонії закликав інвестувати у військову промисловість України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 25 листопада: поляки готують нові блокування кордону, обмеження світла збільшуються
21:00 - Новини 25 листопада: поляки готують нові блокування кордону, обмеження світла збільшуються
20:37 - Міноборони уклало перші контракти під держгарантії із приватною компанією на 4,4 мільярди


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.9724
Канадський долар29.6754
Юань Женьміньбі5.721
Чеська крона1.7182
Данська крона5.8284
Гонконгівський долар5.3259
Форинт0.106065
Індійська рупія0.49167
Рупія0.0026088
Новий ізраїльський шекель11.2863
Єна0.26877
Теньге0.083004
Вона0.029587
Мексиканське песо2.0357
Молдовський лей2.2697
Новозеландський долар24.2354
Норвезька крона3.752
московський рубль0.39922
Сінгапурський долар30.766
Ренд2.2932
Шведська крона3.7789
Швейцарський франк46.618
Єгипетський фунт0.835
Фунт стерлінгів52.0967
Долар США41.4387
Білоруський рубль15.062
Азербайджанський манат24.3786
Румунський лей8.7352
Турецька ліра1.1981
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.3245
Болгарський лев22.2239
Євро43.4733
Злотий10.0623
Алжирський динар0.3096
Така0.3435
Вірменський драм0.10634
Домініканське песо0.6871
Іранський ріал0.00009233
Іракський динар0.031465
Сом0.48041
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.5517
Малайзійський ринггіт9.4149
Марокканський дирхам4.1919
Пакистанська рупія0.1484
Саудівський ріял10.9752
Донг0.0016306
Бат1.22059
Дирхам ОАЕ11.222
Туніський динар13.3344
Узбецький сум0.0032253
Новий тайванський долар1.2873
Туркменський новий манат11.777
Сербський динар0.38324
Сомоні3.8682
Ларі15.0408
Бразильський реал7.1483
Золото111105.03
Срібло1274.55
Платина39524.23
Паладій41420.05

Курси валют, встановлені НБУ на 26.11.2024