Кримінальне провадження vs санкції: що дієвіше і дає надходження в бюджет

03.12 13:46 | Економічна правда

Хто може реально реалізовувати санкційні активи? Чому народні депутати блокують і не помічають існуючої колізії? Важливе питання, яке потребує невідкладного вирішення – неузгодженість між нормами кримінального процесуального законодавства України та санкційним законодавством у питаннях управління арештованими активами. Красномовний приклад: підприємство із 100% капіталом рф (АТ «Нєвська косметика») - "Вінницяпобутхім". З моменту мого призначення, діяльність агентства була направлена на затвердження нових прозорих правил за конкурсними процедурами.
Враховуючи тривалість нормативно-правового врегулювання, АРМА паралельно здійснювало моніторинг і контроль за укладеними угодами управління, виявило ряд неефективних управителів і розірвало ряд договорів в односторонньому порядку.
Читайте також: War Tax: як змусити Росію платити за війну? Саме такий справедливий і вимогливий підхід змусив деяких недобросовісних управителів виправитися.
Отож, "Вінницяпобутхім" сплачували 240 тис грн в місяць, а після камеральних та виїзних перевірок, звірки даних з податковою, управитель почав сплачувати 8 млн грн в місяць! Це була одна з перших перемог Національного агентства, коли за період з серпня 2023 року по липень 2024 року до бюджету надійшло майже 70 млн грн. Ми зберегли не лише арештований актив, робочі місця Вінницького регіону, безперервну сплату місцевих податків, безперебійності виробництва та виконання угод постачання сировини і як наслідок - готової продукції, але й виконанні рішення суду (стаття 129-1 Конституції та ст 382 ККУ) і сталі надходження.
Це дало змогу посилити обороноздатність України. Крутий поворот - це рішення ВАКС від 24 липня 2024 року.
Рішенням ухвалено: Застосувати до АТ «Невская косметика» санкцію, передбачену пунктом 11 частини першої статті 4 Закону України «Про санкції», та стягнути його в дохід держави. Згідно зі статтею 5-1 закону України «Про санкції», ФДМУ має повноваження у сфері управління (у тому числі шляхом реалізації) активами, щодо яких ухвалено судове рішення про застосування такої санкції. Погоджуюсь, що таке рішення справедливе і довгоочікуване для всіх російських активів.
Та чи може бути виконане рішення ВАКС - питання залишається відкритим. АРМА готове виконати і рішення ВАКС та є колізії.
Саме неможливість виконання рішення ВАКС підтвердив своїм листом офіційно і ФДМУ в подібних резонансних кейсах (щодо реалізації майна януковича). Так, ФДМУ чітко зазначено наступні підстави неможливості виконання рішення: органом досудового розслідування та судом відмовлено у скасуванні арешту таких активів; неможливості застосування конфіскації цього ж майна. органом досудового розслідування та судом відмовлено у скасуванні арешту таких активів; неможливості застосування конфіскації цього ж майна. органом досудового розслідування та судом відмовлено у скасуванні арешту таких активів; неможливості застосування конфіскації цього ж майна. Основний аргумент ФДМУ в тому, що після реалізації таких санкційних активів кошти від продажу будуть направлені до Фонду ліквідації наслідків збройної агресії. Звертаю увагу читачів на визначальне слово - будуть! А що забезпечує АРМА: Виконуючи рішення суду в рамках кримінального провадження, АРМА забезпечує реалізацію на Прозорро.Продажі, а кошти направляємо у військові облігації та обороноздатність. При цьому, у разі скасування арешту і отримання ухвали суду про повернення коштів власникам рф - неможливо, оскільки діє постанова Уряду від 3 березня 2022 р.
№187 «Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації». Звертаю увагу, що вказаний актив - «Невская косметика» - після рішення ВАКС знов сплачує близько 250 тис грн в місяць. Отож, бюджет втрачає 7,7 млн грн щомісяця. Влітку, АРМА звернулося до Уряду з проханням визначити агентство тимчасовим управителем поки ФДМУ не реалізує санкційний актив.
А віз і нині там. На жаль, санкційні мезанізми не працюють.
Профільний заступник Мін’юсту навіть написав листа до КабМіну.
Та прохання до Уряду не полягало у врегулюванні колізій, ініціативи скорішого внесення змін до закону про санкції, щоб нарешті за два роки війни бюджет поповнювався від продажу санкційних активів.
Заступник міністра юстиції вирішила врегулювати питання таким чином : - зобов’язати АРМА припинити та зупинити аукціони - зобов"язати АРМА зберігати ці активи до моменту, поки ФДМУ не реалізує їх Отож, крім того що Національне агентство розробило і внесло до парламенту законопроєкт №10069, який має позитивні висновки всіх міністерств і відомств, комітету ВРУ з питань антикорупційної політики, в тому числі і Мін’юсту і який врегулював би раз і назавжди питання можливості реалізації арештованих активів (які водночас є санкційними) агентством. Акцентую увагу, що головний пріоритет держави Україна - це перемога у війні.
Це щоденна праця всіх органів єдиним фронтом допомогти нашим військовим.
І чим більше буде органів, які маючи порядки реалізації — продати такі активи — тим більше буде допомоги на сили оборони і коштів в бюджет. Саме АРМА списано санкційні кошти в рамках кримінальних провадженнях: 1,8 млрд грн Royal Pay, 18 млн дол США Фрідмана і Авена, 2,6 млрд грн PIN up.
Агентство скерувало їх у військові облігації і загальна сума зараз вже більше 8 млрд грн. І вже після цього ВАКС ухвалив рішення, наприклад, про кошти Royal Pay.
Агентство ініціювало внесення змін передбачивши можливість зарахування ОВДП, які вже працюють на державу, передачі ОВДП у власність держави. Це був законопроєкт №11280-1, проти якого виступали БЮТ та Європейська солідарність. Висновки на поверхні. Кабінет Міністрів України може прийняти рішення про визначення суб’єктом управління активом іншого органу державної влади, окрім ФДМУ згідно ст 5-1 Закону про санкції. ФДМУ не спроможний без скасування реалізувати санкційні активи, які водночас є речовими доказами в рамках кримінального провадження. АРМА має мати повноваження реалізовувати ті санкційні активи, якими вже управляє.
На прикладі "Нєвської косметики" навіть не економіст і не юрист бачить втрати, розірвані договори, можливість втрати трудового колективу, несплати місцевих податків, а далі ще гірше - повторні та дублюючі функції ФДМУ, який перед тим як приступити до процедур має оглянути та оцінити актив і витратити на це державні кошти.
Це абсурд і не державницька позиція. Коротко про Останній приклад: брикети залізної руди російського олігарха Усманова.
Цей актив був переданий в управління АРМА на реалізацію.
АРМА провело усі необхідні та передбачені законом процедури для реалізації.
Наразі цей актив отримав стартову ціну майже півмільярда гривень.
Ці кошти можуть піти на економіку та обороноздатність України і для цього АРМА оголошено конкурс на Прозорро.Продажі.
І не виконання рішення суду призвело би до кримінальної відповідальності (ст.
382 ККУ).
Тут маємо ще одне питання, яке потребує вирішення в площині проведення публічних закупівель.
Адже, спостерігаємо свідоме не подання заявок на участь в аукціоні.
Професійні учасники знають, що наступний крок - повторний конкурс з пів-ціни, де звичайно торги відбуваються на підвищення ціни.
Але! Агентство, буде пильно спостерігати за аукціоном.
І може переоголосити його з початку. у вересні ВАКС ухвалив рішення про націоналізацію цього активу.
Відповідно до санкційного законодавства, далі — передача ФДМУ, який має продавати цей актив. Тобто, маємо дві ухвали суду: де однією актив є арештованим та переданим на реалізацію, другою — націоналізовано. Наголошу: навіть за наявності рішення ВАКС щодо санкційних активів, їх реалізація через Фонд держмайна неможлива, оскільки ці активи мають статус речових доказів у кримінальних провадженнях.
Без скасування арешту, передача майна на реалізацію блокується кримінальними процесуальними нормами. Тут я повернусь до згаданого раніше законопроекту №10069, який передбачає можливість реалізації санкційних активів, що раніше були передані в управління Агентству. Це дозволить забезпечити: ?ефективне виконання рішень щодо санкційного майна ?стабільні надходження до державного бюджету ?уникнення знецінення активів Крім того, вкрай важливо забезпечити залучення АРМА як третьої сторони у справах щодо санкційних активів, які є речовими доказами в кримінальних провадженнях.
Це дозволить передбачити механізм, за яким кошти від реалізації такого майна гарантовано надходитимуть до державного бюджету.
Це питання, а також щодо ухвалення рішень з урахуванням статті 153 ЦПК України про необґрунтовані активи вже ініційовано до ВАКС. Системний державницький та єдиний підхід дасть ефективні результати.
Таку позицію підтримують і міжнародні партнери і Європейська мережа антикорупційних органів . За відсутності такого механізму ми ризикуємо створити ситуацію, коли санкційні рішення не можуть бути виконані через процесуальні обмеження, а це суперечить самій меті санкційної політики держави. Закликаю народних депутатів підтримати законопроект №10069, який дозволить вирішити ці критично важливі питання та забезпечить ефективну реалізацію санкційної політики держави. АРМА готове до конструктивного діалогу з усіма зацікавленими сторонами для якнайшвидшого врегулювання цієї ситуації в інтересах держави.

Додати коментар

Користувач:
email:





Інвестуй у розвиток,
Українського ринку знай,
Ти допоможеш йому.

- Fin.Org.UA

Новини

09:35 - Корейські акції падають, вона відновлюється після короткого воєнного стану
09:00 - Ціни на нафту ростуть на тлі геополітичної напруженості, планів ОПЕК+
08:30 - Говорили і курили. За ставки акцизу на IQOS та цигарки розгортається лобістська битва
08:10 - Шлях до ЄС: які європейські транспортні стандарти необхідно запровадити Україні
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 04.12.2024
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 3 грудня: реформа митниці, дата виплати "тисячі Зеленського", бронювання в "Дії"
20:40 - НКЦПФР розширила список сумнівних інвестпроєктів і фінансових пірамід
20:15 - Продажі автомобілів у московії впали на третину за місяць
19:55 - Трамп обіцяє заборонити продаж американського гіганта металургії японцям
19:40 - Розпочинається обговорення вимог до систем корпоративного управління та внутрішнього контролю фінансової компанії
19:20 - Ботсвана та Ангола приєдналися до плану G7 витіснення московія з ринку алмазів
18:40 - Шостий щорічний міжнародний круглий стіл НБУ зі стратегічного планування зібрав учасників із 34 центральних банків та фінансових регуляторів
18:39 - Маніфест-42 закликає ВР не розглядати законопроєкт про посилення відповідальності юросіб за корупцію
18:35 - Графіки відключення світла в середу діятимуть довше
18:23 - Індія відмовляється від російської зброї на користь американської - Bloomberg
18:20 - Морський експорт нафти з московії підскочив перед ключовими переговорами ОПЕК+
17:55 - Французькі акції відстають від німецьких найбільше за 31 рік: причини
17:26 - Українці зможуть подати заяву на відшкодування збитків за злочини московія з наступного року
17:17 - Графіки відключення світла продовжили до кінця доби
17:00 - Стало відомо хто реформуватиме українську митницю
16:51 - ОПЕК+ уклала угоду про тримісячну відстрочку збільшення видобутку нафти
16:50 - АТ “ФОНД ДЕКАРБОНІЗАЦІЇ УКРАЇНИ” погоджено розширення ліцензії на діяльність фінансової компанії
16:38 - СЕО ENSO Раміль Мехтієв: Жоден ринок не дає такої інвестиційної привабливості як Україна
16:21 - Валюта Південної Кореї відреагувала на початок воєнного стану в країні
16:00 - Demine Ukraine Forum: У Києві підбили підсумки гуманітарного розмінування у 2024 році
15:59 - Маск удруге програв суд за рекордну винагороду від Tesla у 56 мільярдів доларів
15:57 - Carlsberg виходить із бізнесу в московія через день після повернення контролю над "Балтикою"
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2024
15:29 - Показники української металургії покращуються: завдяки чому


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.0198
Канадський долар29.6967
Юань Женьміньбі5.723
Чеська крона1.7376
Данська крона5.8754
Гонконгівський долар5.3569
Форинт0.105662
Індійська рупія0.49236
Рупія0.0026151
Новий ізраїльський шекель11.4887
Єна0.27858
Теньге0.079681
Вона0.029721
Мексиканське песо2.048
Молдовський лей2.2791
Новозеландський долар24.5263
Норвезька крона3.7695
московський рубль0.39387
Сінгапурський долар30.9924
Ренд2.3035
Шведська крона3.7849
Швейцарський франк47.0862
Єгипетський фунт0.8384
Фунт стерлінгів52.7303
Долар США41.6972
Білоруський рубль15.156
Азербайджанський манат24.5249
Румунський лей8.8052
Турецька ліра1.1999
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7903
Болгарський лев22.4142
Євро43.8238
Злотий10.1994
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото110063.93
Срібло1284.86
Платина39770.79
Паладій41274.81

Курси валют, встановлені НБУ на 04.12.2024