Уроки впровадження накопичувальних пенсій у Польщі, що варто взяти до уваги

17:46 | Економічна правда

Уряд України готується до прийняття комплексної пенсійної реформи.
Окрім перегляду солідарної системи, вона передбачає запровадження загальнообов’язкової накопичувальної системи.
Це дозволить українцям формувати особисті накопичення та підвищувати розмір майбутньої пенсії. Необхідність реформи обумовлено демографічними процесами в країні під час війни, а саме: падіння народжуваності, масова міграція українців за кордон, зменшення кількості працездатного населення тощо.
На додачу, коефіцієнт заміщення (відсоток від зарплати, який людина може отримувати в якості пенсії) наразі складає близько 32%.
Тобто при виході на пенсію доходи людини падають втричі. Як зазначають в Уряді, після проведення реформи солідарна система забезпечуватиме коефіцієнт заміщення зарплати на рівні 40%, а накопичувальна доповнить солідарну ще на 20%, що у підсумку відповідатиме міжнародним стандартам. Утім накопичувальна система має як прихильників, так і противників, адже в суспільстві існує багато міфів, пов"язаних із цим.
Аби розібратися в питанні, пропоную дослідити міжнародний досвід впровадження пенсійних накопичень.
Зокрема, на прикладі Польщі розглянемо, як запроваджувалась обов’язкова накопичувальна система, якими були її цілі, чи були вони досягнуті, і, головне, які уроки може винести з цього Україна. Передумови пенсійної реформи Польщі У середині 90-х видатки на солідарні пенсії в Польщі сягали 14-15% ВВП (в Україні до початку війни — 9,5% ВВП (2021 р).
Водночас розмір ставки відрахувань в Пенсійний Фонд становив 45% від фонду заробітної плати, а середній вік виходу на пенсію складав 55 років для жінок і 60 років для чоловіків.
Читайте також: Знову пенсійна реформа: як зміниться розрахунок виплат і скільки потрібно буде накопичувати на старість? Пенсійна система країни зіштовхнулась з проблемами, притаманними українським реаліям: зростаючий дефіцит Пенсійного фонду, актуарно незбалансований бюджет, старіння населення, падіння народжуваності тощо.
Коригування пенсійної системи були неефективними, необхідні були системні зміни. Маючи такі умови (до речі, менш критичні для Польщі тих часів, ніж сьогодні для України), Уряд країни ухвалив рішення про необхідність реформи та впровадження багаторівневої пенсійної системи. Трирівнева пенсійна система Реформа пенсійного забезпечення Польщі відбулась у 1999 р.
Її суть полягала в переході від однорівневої (солідарної) пенсійної системи до багаторівневої, з сукупним рівнем відрахувань громадян на пенсії у розмірі, який на той момент знизили до 19,52%.
Система виглядала так: Обов’язковий перший рівень.
Відрахування в солідарну систему зі ставкою податку (внеску) – 12,22% від заробітної плати. Обов’язковий другий рівень.
Відрахування в накопичувальну систему зі ставкою внеску – 7,3% від заробітної плати. Добровільний третій рівень.
Добровільні відрахування, де учасник самостійно визначає ставку внеску, яку перераховує в недержавні пенсійні фонди, індивідуальні пенсійні рахунки (2004 р). Перший рівень був обов’язковим для громадян у віці 50 і більше років.
Громадяни 31-50 років обирали між варіантами: 1-й + 2-й рівень або тільки 2-й рівень.
Для тих, кому 31 рік і молодше, були обов’язковими 1-й і 2-й рівні.
У результаті реформи очікувалось: Досягнути відновлення фінансової стабільності в довгостроковій перспективі. Стимулювати громадян до активного довголіття (довше працювати і відкладати). Зменшити пенсійні виплати з солідарної системи – у бік актуарної справедливості (коли сума внесків, сплачених віковими групами протягом трудового життя, дорівнює сумі виплат, отриманих у період перебування на пенсії). Розмежувати ролі перерозподілу та заміщення доходу:- мінімальна пенсійна виплата фінансується з державного бюджету;- додаткові пенсійні виплати фінансуються із накопичувальної системи. Витрати на перехідний період мали бути профінансовані за рахунок надходжень від приватизації, накопичень у пенсійній системі та з державного бюджету. Накопичувальна пенсійна система була децентралізованою.
На старті вона складалась з 19-ти пенсійних фондів, більшість з яких заснували відомі міжнародні корпорації з досвідом управління пенсійними коштами.
Держава не брала участі в управлінні і не виступала засновником жодного приватного пенсійного фонду.
Той факт, що пенсійними фондами керували міжнародні корпорації з репутацією, сприяв довірі населення.
Запущена система була доволі ефективною.
Про це свідчать дані про активи та внески, а також порівняння дохідності пенсійних фондів з інфляцією.
«Прогнози» скептиків і противників щодо неможливості забезпечити дохідність внесків, більшу за інфляцію, або їх збереження від зловживань, не виправдалися.
Середня дохідність з 2000 по 2013 рр.
склала 9,79%, в той час як середній показник інфляції за цей період був 3,32%. Зміни в системі Перші зміни відбулись у травні 2011 р., коли ставку внесків до накопичувальної системи знизили з 7,3% до 2,3%, а різницю у 5% від зарплати направили в солідарну систему. Друга частина змін відбулась у 2014 р., коли набрав чинності новий закон про пенсійну реформу.
Відповідно до закону 2014 р., обов"язковий другий рівень індивідуальних рахунків став добровільним для всіх нових учасників трудової діяльності.
Також, згідно із законом від 2014 р., облігації з відкритих пенсійних фондів були перенесені на спеціальний рахунок в Управління соціального страхування (солідарна система), натомість акції залишились у фондах. Протягом трьох місяців поляки повинні були вирішити, чи залишати свої пенсійні заощадження у фондах, чи економити на пенсію лише в Управлінні соцстраху.
Якщо ж цього вони не зробили – весь їх пенсійний внесок продавався в солідарну систему.
За оцінками польського уряду, передача всіх інвестицій у державних облігаціях, які становили близько 51,5% активів, що були у розпорядженні відкритих пенсійних фондів, мали зменшити державний борг приблизно на 9,3% від ВВП у 2014 році. Таким чином, відбулась передача всіх інвестицій у державних облігаціях від відкритих пенсійних фондів 2-го рівня до солідарної системи та зміна інвестиційних можливостей для відкритих пенсійних фондів.
Так, 3 лютого 2014 р.
уряд перерахував близько 153 млрд.
злотих (50,71 млрд дол.
США) в активах від відкритих пенсійних фондів другого рівня до Державної установи соціального страхування (ZUS).
Кошти від передачі державних облігацій в ZUS були зараховані на спеціальні індивідуальні субрахунки в ZUS, і відповідно враховуються при призначенні пенсії за віком із солідарної системи. Через виклики кризового періоду, у т.ч.
неможливість польської економіки витримати «витрати» перехідного періоду, протягом якого накопичувальна пенсійна система запрацювала б на повну потужність, уряд фактично відмовився від запровадження накопичувальної пенсійної системи. Результат кроку назад Через зміну пропорцій у бік солідарної системи підвищився ризик не зростання чи не індексації пенсій.
Відбулось зниження ролі пенсійних фондів як внутрішніх інституційних інвесторів.
Пенсійні фонди були великими гравцями на біржі, як наслідок, волатильність Варшавської біржі зросла.
Пенсійні фонди менше залучалися до розміщень паперів на первинному ринку. Саме тому «згортання» накопичувальної пенсійної системи у 2011-2014 році, врешті решт, стало не крапкою, а лише комою перед подальшим поверненням урядів Польщі до розвитку накопичувальної системи.
Вже у 2018 році, зрозумівши негативні наслідки попередніх рішень, уряд Матеуша Моравецького запровадив обов"язкову накопичувальну програму – Програму капіталу працівників (індивідуальні пенсійні рахунки). Відродження накопичувальної системи Закон «Про програми капіталу працівників» (Pracownicze Programy Kapitalowe — РРК) від 2018 р.
встановлював нову схему професійних пенсійних накопичень.
Вона охопила всіх найманих працівників за трудовим договором, віком 19-55 років (близько 11,5 млн осіб).
Польський уряд вивчив минулі помилки та зробив низку змін до накопичувальної системи: Дозволено добровільно вступати до накопичувальної системи (РРК) працівникам віком 55-70 років.
Раніше такої можливості не було, що значно обмежувало участь громадян передпенсійного віку у формуванні накопичень. Встановлено обов"язкові внески не тільки для працівника, а й для роботодавця. Введено систему автозапису (auto-enrolment), за якої в учасника є можливість відмовитись від участі, але держава з періодичністю в 4 роки поновлює його участь. Запроваджено систему фондів життєвого циклу (lifecycle funds).
Під час приєднання до накопичувальної системи працівники були автоматично розміщені в одному з п’яти фондів життєвого циклу, які відповідали даті їхнього народження.
Фонд провадить інвестиційну політику у відповідності до віку своїх учасників, і має змінювати свої інвестиції разом зі зміною віку учасників. Уряд також передбачив певні етапи для впровадження нової реформи в залежності від розміру підприємств.
Першими приєднувались великі підприємства, потім середні і згодом малі.
Розмір внесків до РРК був встановлений наступний: Найголовніша зміна відбулась у трансформації джерел сплати внесків.
Відтепер це не держава (як частина соціального податку 19,52%), а працівник за добровільним виявом, та роботодавець, який зобов"язаний сплачувати співвнески, якщо цього хоче працівник. Працівники із заробітною платою нижчою за 120% мінімальної зарплати сплачували зменшені обов’язкові внески, але не менше 0,5% зарплати.
Додаткова доплата здійснюється з Держфонду праці.
Це включає початковий заохочувальний одноразовий внесок 250 злотих (€60) та річний платіж 240 злотих (€57) для тих, хто робить внесок. Система пенсійних накопичень РРК працює і донині за такими основними принципами: Джерелами для сплати внесків є кошти працівника та роботодавця. Роботодавці обирають керуючого активами з-поміж переліку: компанії з управління активами; загальні пенсійні товариства, пенсійні товариства працівників, страхові компанії (що мають досвід роботи з фондом страхового капіталу). Структура інвестиційного портфеля налаштовується відповідно до етапу життя учасника (life-cycle funds), а інвестиційний горизонт встановлюється на фіксовану дату (2030, 2035, 2040 тощо): де чим коротший строк, тим менша доля акцій в портфелі. Виплати з РРК можуть здійснюватися після досягнення учасником 60 років. Стандартною виплатою є одноразове зняття 25% коштів (неоподатковуваних), а решту можна зняти у вигляді пенсійних виплат протягом 10 років. Всю суму можна отримати одноразово, але оподатковуватиметься 75% заощаджень на РРК.
Заощадження також можна використати для придбання ануїтету у страховій компанії. У працівників є можливість відмовитися або знову приєднатися до плану РРК.
Працівники, які відмовилися, будуть автоматично повторно зареєстровані через чотири роки після відмови (auto-enrollment).
Тобто нова програма одночасно і обов"язкова, і добровільна. Згідно з офіційною інформацією на сайті, за 5 років роботи нової системи РРК досягнуто таких результатів (станом на 30.11.2024): Вартість чистих активів фондів — 28,94 млрд злотих. Кількість активних облікових записів PPK — 4,35 млн. Загальна участь працівників у PPK становить 49,7% від усіх працюючих. Підприємства, які беруть участь — 326 тис.
компаній. Середній вік учасників РРК – 39 років. Нова система ще не охоплює 100% працівників, оскільки надана можливість відмовитись.
А оскільки польський уряд раніше вживав непопулярні кроки зі скороченням системи, то учасники повертаються повільно.
Два роки тому, на кінець 2022 р.
було 34,3% участі і 2,8 млн учасників.
Альтернативи пенсійним накопиченням не існує, тому кількість учасників буде і далі зростати. Важливі уроки для України Досвід Польщі показує, що хоч країна й проходила період згортання реформи, але все ж таки зрозуміла негативні наслідки цього рішення, пройшла певну еволюцію і повернулась до повноцінного функціонування накопичувальної пенсійної системи.
Цей приклад може дати нам цінні уроки, які варто врахувати при запровадженні накопичувальної системи: Джерелами внесків мають бути кошти працівника та роботодавця. Працівники мають обов"язково за себе сплачувати внески, бо тільки це робить їх свідомими учасниками та сприяє покращенню їх фінансової грамотності. Необхідно надати всім категоріям громадян можливість участі. Відмова від участі може бути оформлена на умовах автозапису з періодичним поверненням учасника в систему (auto-enrollment). Потрібно передбачити пенсійні виплати до 100% суми, але з певними умовами. Найбільш адаптивною інвестиційною стратегією є система фондів життєвого циклу (lifecycle funds), яка залежить від віку учасників.

Додати коментар

Користувач:
email:





World Economic
Forum in Davos, Switzerland
Where the rich converse

- Fin.Org.UA

Новини

20:44 - Видобуток алмазів російської "Алроси" у 2024 році впав майже на 5%
20:15 - Микола Колісник про розвиток газового ринку у Східній Європі: Українські ПСГ та польські газові LNG-термінали можуть створити нову бізнес-модель замість російського газового транзиту
20:12 - Малі агропідприємства домінують на аукціонах "Земельного банку"
19:39 - Сім'я Порш-Пієх вимагає закриття заводів Volkswagen у Німеччині
19:11 - Парламент Франції на тлі політичної кризи ухвалив тимчасовий бюджет
18:50 - БЕБ отримала інформацію про всіх українських користувачів OnlyFans: почалися обшуки
18:48 - "Укрзалізниця" призначила додатковий швидкісний поїзд на новорічні свята
18:46 - Два виробники дієтичних добавок заплатять понад 6 мільйонів штрафу за обман покупців
18:44 - Герман Галущенко обговорив з Дженніфер Ґренголм протидію російському енергетичному терору
18:30 - Суд підтвердив правомірність анулювання Національним банком ліцензій та виключення з Державного реєстру фінансових установ ТОВ "ФК "ВАЛТА ГРУП"
18:13 - $1 мільйон на жіноче підприємництво: оголошено переможниць грантової програми
18:10 - московіяни скуповують активи ліквідованих банків московія в Україні попри фактичну заборону
17:46 - Уроки впровадження накопичувальних пенсій у Польщі, що варто взяти до уваги
17:45 - Кожен четвертий торговий центр у московії опинився на межі банкрутства
17:40 - Страховику анульовано ліцензію та виключено з державного реєстру фінансових установ
17:38 - Засідання наглядовоє ради "Енергоатому" триває 5 місяців: уряд очікує позицію щодо контрактів
17:09 - У Києві відкрили другий у світі GovTech-центр: чим займатиметься
17:04 - Індійська рупія знову впала до історичного мінімуму
17:00 - Інтерв’ю Дмитра Олійника, Андрія Котюжинського та Анни Липської виданню Forbes Ukraine про деталі Меморандуму про забезпечення прозорості функціонування ринку платіжних послуг
16:57 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:37 - Українці тепер за бажанням можуть оформити лише електронне пенсійне посвідчення
16:35 - До меморандуму про зменшення лімітів на перекази приєдналися ще 25 банків та фінкомпаній
16:18 - Загроза мит Трампа допомагає підняти американський океанічний імпорт
16:17 - Ділову репутацію двох фінансових компаній та їх власників визнано небездоганною
16:13 - $1 000 000 на жіноче підприємництво. Оголошено 65 переможниць грантової програми «СТВОРЮЙ!»
16:04 - У Києві почнуть ремонтувати крематорій: обладнання потребує термінової заміни
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2024
15:54 - Британія ввела санкції проти ключової компанії в секретній мережі нафтоторгівлі московія – WSJ
15:35 - Дерипаска програв суд про зняття санкцій Євросоюзу
15:31 - У США можуть заборонити роутери TP-Link через загрозу нацбезпеці


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.4817
Канадський долар29.2693
Юань Женьміньбі5.7524
Чеська крона1.7495
Данська крона5.8921
Гонконгівський долар5.3927
Форинт0.106944
Індійська рупія0.49325
Рупія0.0026033
Новий ізраїльський шекель11.6919
Єна0.27249
Теньге0.08019
Вона0.029148
Мексиканське песо2.0796
Молдовський лей2.2886
Новозеландський долар24.0198
Норвезька крона3.7362
московський рубль0.40556
Сінгапурський долар31.0176
Ренд2.3201
Шведська крона3.8264
Швейцарський франк46.8577
Єгипетський фунт0.8239
Фунт стерлінгів53.2505
Долар США41.9048
Білоруський рубль15.2315
Азербайджанський манат24.647
Румунський лей8.836
Турецька ліра1.1966
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.953
Болгарський лев22.4763
Євро43.9581
Злотий10.3257
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото110800.48
Срібло1272.31
Платина39125.67
Паладій38932.49

Курси валют, встановлені НБУ на 19.12.2024