Новий рівень тиску: правоохоронцям офіційно дозволили блокувати бізнес

13:18 | Економічна правда. Колонки

Під вивіскою протидії підкупу посадових осіб іноземних держав депутати радикально переглянули весь порядок притягнення юридичних осіб до кримінальної відповідальності. Нововведення створюють широкі можливості для свавільного блокування роботи бізнесу, а сфера їх застосування виходить далеко за межі розслідування злочинів щодо підкупу іноземців. Кримінальна відповідальність юридичних осіб по-новому З 1 вересня 2014 року юридичні особи в Україні стали суб’єктами кримінальної відповідальності, якщо в їх інтересах або від їх імені були вчинені певні категорії злочинів, в тому числі легалізація (відмивання) майна, одержаного злочинним шляхом, створення, керівництво злочинною спільнотою або злочинною організацією, використання коштів, здобутих від незаконного обігу наркотичних засобів, деякі корупційні злочини, злочини проти основ національної безпеки, статеві злочини проти неповнолітніх, злочини, пов’язані із тероризмом та інші.
Читайте також: Тиск на бізнес: чи змінив ситуацію мораторій на процесуальні дії та аудит проваджень 4 грудня 2024 року Верховна рада ухвалила законопроєкт №11443 про внесення змін до Кримінального кодексу і Кримінального процесуального кодексу щодо удосконалення механізмів притягнення юридичних осіб до відповідальності за підкуп посадових осіб іноземних держав, який надає слідчим і прокурорам широкий розсуд у питанні обмеження діяльності бізнесу. Необхідність його ухвалення пояснювалась прагненням України до приєднання до Організаціі економічного співробітництва, у зв’язку із чим необхідно ратифікувати Конвенцію ОЕСР про боротьбу з підкупом іноземних посадових осіб у міжнародних ділових операціях. Законопроєкт №11443 радикально змінює порядок притягнення до відповідальності юридичних осіб за вчинення від їх імені та/або в їх інтересах кримінальних правопорушень.
Серед іншого, запроваджується можливість застосування до юридичних осіб додаткових (нефінансових) заходів кримінально-правового характеру, пов’язаних із обмеженнями певних видів діяльності.
Відтепер до юридичних осіб також будуть застосовувати захід забезпечення кримінального провадження у вигляді обмеження діяльності. До ухвалення законопроєкту для реального обмеження прав юридичної особи необхідно було довести у суді факт вчинення її службовими особами окремих злочинів, що потребувало винесення відповідного обвинувального вироку. Крім того, саме кримінальне провадження щодо юридичної особи могло бути розпочате лише після вручення її службовій особі повідомлення про підозру у вчиненні від імені та в інтересах такої юридичної особи конкретних злочинів, перелік яких є вичерпним.
Лише з цього моменту до юридичної особи могли застосовуватись окремі заходи забезпечення кримінального провадження, пов"язані з розслідуванням злочину, що був вчинений її службовими особами. Наразі законодавець скасовує вимогу про необхідність працівнику компанії повідомлення про підозру для початку обмеження прав такої юридичної особи.
Більше того, в законі прямо зазначається про те, що для обмеження діяльності юридичної особи не потребується навіть встановлення фізичних осіб, що безпосередньо вчинили злочин. Так, після набуття чинності закону достатньо буде встановити тільки фактичні обставини, що можуть свідчити про причетність юридичної особи до вчинення злочинів (фактично йдеться про припущення), для того, щоб суттєво обмежувати діяльність такої юридичної особи. Як наслідок, вжиття відповідних заходів забезпечення кримінального провадження не потребуватиме вручення особі повідомлення про підозру чи винесення обвинувального вироку. Спрощуючи процедуру застосування до юридичної особи заходів забезпечення кримінального провадження законодавець одночасно розширює перелік обмежень, які можуть покладатися на юридичну особу ще до постановлення вироку у справі. Законопроєкт запроваджує можливість застосовувати до юридичних осіб такий захід забезпечення кримінального провадження, як обмеження діяльності юридичної особи.
Це такий собі аналог запобіжного заходу стосовно фізичних осіб. За наявності достатніх підстав вважати, що юридична особа може вчиняти дії щодо уникнення відповідальності або перешкоджання досудовому розслідуванню, до неї можуть бути застосовані обмеження щодо: внесення змін до установчих документів; вчиненням значних правочинів; розпорядження активами (майном); припинення юридичної особи. Додатково до розширення переліку заходів забезпечення кримінального провадження, які можуть бути застосовані до юридичної особи, законопроєкт розширює і перелік заходів кримінально-правового характеру, які застосовуються за вироком суду. Раніше до юридичних осіб застосовувались такі заходи кримінально-правового характеру, як штраф, конфіскація майна або ліквідація.
Коли зміни стануть чинними будуть запроваджені такі додаткові (нефінансові) заходи як:заборона брати участь у закупівлях;заборона користуватися ліцензією;заборона брати участь у приватизації;заборона брати участь в оренді державного та комунального маина;заборона набувати статус резидента Дія Сіті та ін. Можливості для зловживань розширюються Запобіжником від можливих зловживань розширеними повноваженнями має слугувати те, що рішення про обмеження будуть приймати слідчі судді на підставі клопотань слідчих і прокурорів. При цьому кожен практикуючий у сфері кримінально-правового захисту адвокат знає те, що в Україні судовий контроль є формальністю і фактично не працює.
Склалась судова практика, при якій слідчі судді не досліджують питання обґрунтованості підозри й не оцінюють докази. Нібито всі ці дії мають виконуватися судом при розгляді справи по суті, а слідчий суддя лише тільки встановлює причетність особи до вчиненого злочину, як би це зробив незалежний сторонній спостерігач.
Слідчі судді при цьому також звертають увагу на те, що на етапі досудового розслідування слідство триває, збираються докази, версії можуть змінюватися. Такий стан справ надає недобросовісним правоохоронцям широкі можливості щодо зловживань при ініціюванні арештів майна, обшуків, запобіжних заходів.
Правоохоронці фактично звільняються від необхідності доводити обґрунтованість своїх припущень (версій) або підозри, надавати докази на їх підтвердження. Нерідко при ініціюванні запобіжних заходів прокурори використовують таку конструкцію, як «невстановлені особи вчинили злочин у невстановленому місці та у невстановлений час», і слідчі судді сприймають це, зазначаючи лише, що питання дослідження обґрунтованості підозри не входить до їх компетенції. З набуттям чинності закону для офіційного обмеження діяльності бізнесу правоохоронцям треба «встановити» фактичні обставини, що свідчать про ймовірну причетність юридичної особи до вчинення злочинів, а також заявити про те, що існують підстави вважати, що така юридична особа буде ухилятися від відповідальності або перешкоджати розслідуванню. При цьому такі припущення навіть не треба підтверджувати доказами, адже слідчий суддя все одно їх не досліджує.
Надалі, коли необхідність в обмеженні діяльності бізнесу відпаде, версія слідства може змінитися, і правоохоронці дійдуть висновку, що юридична особа все ж таки не причетна до злочинної діяльності. Обмеження будуть зняті і ніхто не понесе відповідальності за їх накладення, адже законопроєкт не пропонує жодних компенсаторних механізмів відшкодування шкоди, завданої застосуванням заходів забезпечення кримінального провадження до юридичної особи.*** Влада постійно декларує непримириму боротьбу з утисканнями бізнесу з боку недобросовісних правоохоронців: створюються спеціальні структури, робочі групи, підписуються меморандуми, приймаються закони. Але замість того, щоб вирішувати справжню причину існування незаконного тиску на бізнес у вигляді фактичної відсутності судового контролю на етапі досудового розслідування, депутати ухвалюють закони, що навпаки розширюють можливості для зловживань.
Складається враження, що найближчим часом бізнес залишиться сам на сам з проблемою незаконного тиску на нього.

Додати коментар

Користувач:
email:





Earnings reports out
Numbers read like hieroglyphs
Analysts debate

- Fin.Org.UA

Новини

19:10 - Индексы США: бычий тренд надломился?
18:55 - “Укренерго” скасувала екстрені відключення світла
18:55 - Китайські виробники електромобілів вдаряються об стіну мит ЄС – Bloomberg
18:11 - Імпортери московія не можуть ввезти чверть вантажів через проблеми на залізницях
18:10 - Мін’юст звільнить керівника, відповідального за держреєстри
17:48 - Як українському бізнесу отримати фінансування від Польщі в рамках Ukraine Facility?
17:46 - Економісти знизили очікування зростання єврозони у 2025 та 2026 році
17:36 - Найбільший банк Італії обмежить платежі в євро з московії в ЄС
17:24 - Швейцарія долучилася до 15-го пакета санкцій ЄС проти московія і до обмежень щодо Білорусі
17:22 - Філософія безбар’єрності відтепер у металі: нова пам’ятна монета від НБУ
17:09 - Доходи ресторанного бізнесу в Україні торік приросли на 120%: хто заробив найбільше?
16:59 - В "Укренерго" назвали причини екстрених відключень світла
16:49 - В Польщі інспекція забракувала понад 20 тонн української пшениці
16:46 - В рамках виконання вимог Меморандуму МВФ: Заборона на виведення цінних паперів іноземних емітентів з України
16:45 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:30 - Доллар скорректировал темп, но не изменил направление
16:04 - ЄС готовий до припинення транзиту російського газу через Україну з 1 січня
15:38 - Telegram уперше став прибутковим після трьох років монетизації
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 24.12.2024
15:24 - Європейський газ дорожчає з наближенням закінчення терміну дії української транзитної угоди
15:19 - Більшість членів монетарного комітету НБУ підтримала зростання ставки до 13,5%, двоє були за 14%
15:06 - Зведений перелік покупців у розрізі уповноважених банків, які отримають часткову компенсацію за придбану техніку і обладнання вітчизняного виробництва у листопаді 2024 року
14:49 - "YouTube де-факто заблокований у московія": московитський трафік відеосервісу впав до нового мінімуму
14:47 - В Україні екстрені відключення світла: дуже високе споживання
14:45 - Російська залізниця переживає найглибший спад з 2008 року
14:35 - єОселя: З початку року українці отримали доступні кредити на житло на 14,6 млрд грн
14:16 - "Нафтогаз" запустив нову свердловину
14:12 - Державна програма "єОселя" пригнічує розвиток ринкової іпотеки – НБУ
14:03 - Буковель перетворюється на туристичну дестинацію. Чому це важливо для Прикарпаття та України
14:00 - Зроблено в Україні: Покупці вітчизняної техніки та обладнання вперше отримають 15% компенсації її вартості


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1982
Канадський долар29.1503
Юань Женьміньбі5.7527
Чеська крона1.7347
Данська крона5.8523
Гонконгівський долар5.4042
Форинт0.105251
Індійська рупія0.49336
Рупія0.002592
Новий ізраїльський шекель11.4965
Єна0.26721
Теньге0.080512
Вона0.028909
Мексиканське песо2.0793
Молдовський лей2.2841
Новозеландський долар23.6913
Норвезька крона3.6989
московський рубль0.42
Сінгапурський долар30.944
Ренд2.2742
Шведська крона3.7997
Швейцарський франк46.7502
Єгипетський фунт0.8222
Фунт стерлінгів52.5853
Долар США41.991
Білоруський рубль15.2628
Азербайджанський манат24.6977
Румунський лей8.7706
Турецька ліра1.1923
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7616
Болгарський лев22.3238
Євро43.6454
Злотий10.2118
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото109815.7
Срібло1244.25
Платина39386.72
Паладій38616.6

Курси валют, встановлені НБУ на 24.12.2024