Доходи воєнного бюджету. Чи сподіватися на більше у 2025?
27.12 08:12 | Економічна правда
Податкова політика й наповнення бюджету є важливими складовими державного механізму підтримки обороноздатності, покриття соціальних і економічних потреб країни.
Саме тому суспільної уваги потребують тенденції зміни обсягів і складу доходів бюджету під час війни та проблематика майбутньої податкової реформи.
Найбільше на доходи державного та місцевих бюджетів у 2022-2024 роках вплинули економічний спад і руйнування виробництв, пошкодження енергетичної і транспортної інфраструктури, людські жертви і зменшення рівня зайнятості, зміни у структурі виробництва та використання ВВП, значна еміграція, скорочення приватного споживання, закриття частини підприємств і падіння їх прибутків, підвищення ролі імпорту, ускладнення експортної логістики.
З початку великої війни співвідношення доходів зведеного бюджету і ВВП помітно зросло.
Так, доходи з урахуванням іноземних грантів збільшилися з 30,5% ВВП у 2021 році до 41,9% ВВП у 2022-му і до 47,5% ВВП у 2023-му.
Проте в січні-жовтні 2024 року відношення доходів бюджету до ВВП дещо знизилося – до 44,4% ВВП.
Показово, що доходи бюджету без іноземних грантів у 2024 році (39,9% ВВП) приблизно перебувають на рівні попереднього року.
Однак відносно довоєнного рівня він суттєво підвищився: з 30,5% ВВП у 2021 році і 32,7% ВВП у 2022 році до 40,8% ВВП у 2023 році.
Як бачимо, коефіцієнт доходів бюджету під час війни став помітно вищим.
Це пояснюється тим, що наша країна, ведучи збройну боротьбу з агресором, отримує значну гуманітарну та фінансову допомогу з-за кордону.
Крім того, в Україні під час війни збільшилася частка імпорту у внутрішніх споживчих витратах.
Частина цих економічних трансакцій підпадає під оподаткування, будучи нейтральною до обсягу ВВП на початкових стадіях отримання ресурсів.
Так, при зростанні частки внутрішнього споживання, що покривається імпортом, ростуть доходи від імпортного ПДВ, акцизних податків та імпортних мит, хоча імпорт вираховується із складу ВВП на боці витрат.
Іншим каналом приросту доходів під час війни є вагомі власні надходження бюджетних установ, зокрема підрозділів ЗСУ.
Такі надходження досягли максимуму – 12,8% ВВП у 2023 році.
У 2021-му вони становили лише 2% ВВП.
Доходи бюджету без збільшення ВВП нарощуються і при реалізації гуманітарних та секторальних програм іноземних донорів.
Так, з початку війни суттєво зросла грантова допомога західних донорів українським вченим.
Зазвичай продукція R&D, отримана за грантовими програмами, не враховуються в складі ВВП, тоді як 19,5% або 23% грантового доходу сплачуються до бюджету через податок на доходи фізосіб (за винятком міждержавних програм, схвалених урядом).Показники доходівРічні даніДані 10 місяців201920202021202220232024 січень-жовтень2023 січень-жовтеньПодаткові надходження26.926.926.725.625.127.525.2Податок та збір на доходи фізичних осіб6.97.06.48.07.67.67.5Податок на прибуток підприємств2.92.83.02.52.43.72.3Рентна плата та плата за спеціальне використання природних ресурсів1.31.41.61.81.00.81.1Акцизний податок3.43.63.32.22.93.13.0Акцизний податок з вироблен.
в Україні підакцизних товарів1.81.91.61.21.41.41.5Акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів1.51.51.60.81.21.61.3Акцизний податок з роздрібної торгівлі0.20.20.20.20.20.20.2Податок на додану вартість (ПДВ)9.59.59.88.98.99.98.9ПДВ з вироблених в Україні товарів (послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування2.23.02.94.13.33.63.2 у т.ч.
бюдж.відшкодування-3.8-3.4-2.9-1.6-2.0-2.0-2.1ПДВ на імпорт7.36.57.04.85.66.35.7Податки на міжнародну торгівлю0.80.70.70.50.60.70.6Місцеві податки і збори1.91.81.71.61.51.71.6 Податок на майно1.00.90.80.70.70.70.7 Єдиний податок0.90.90.80.90.91.00.9Неподаткові надходження5.45.63.77.015.712.316.2Доходи від власності, підпри-ємницької діяльності, з них:2.92.91.11.71.92.02.3Частина чистого прибутку державних і комунальних унітарних підприємств1.21.70.50.90.51.10.6Кошти, що перераховуються Національним банком до бюдж.1.61.00.40.41.10.61.4Адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної діяльності0.40.30.30.20.30.30.3Збори на обов"язкове державне пенсійне страхування0.20.20.20.20.20.20.2Власні надходження бюджетних установ1.61.92.04.812.89.312.9Доходи від операцій з капіталом0.10.10.10.10.10.10.1Трансферти від ЄС, урядів ін.
держав, донорських установ0.00.00.09.26.64.57.7Цільові фонди0.10.00.00.00.00.00.0Усього доходів32.432.630.541.947.544.449.1Сума доходів без іноземних грантів32.432.630.532.740.839.941.4Сума доходів без іноземних грантів, власних доходів бюджетних установ30.830.628.528.028.030.628.5Джерело: розрахунки автора за даними веб-порталу бюджету для громадян і Державної служби статистики України.
Ця тенденція збережеться і в 2025-2028 роках, хоча темпи приросту коефіцієнта доходів бюджету щодо довоєнного періоду матимуть низхідну траєкторію в часі.
Податкові доходи зведеного бюджету незначно коливалися: у перші два роки великої війни та в довоєнний період їх рівень змінювався від 25,1% до 26,9% ВВП.
У 2024 році податкові надходження до бюджету помітно зростали.
Мобілізація більших обсягів ПДВ і податку на прибуток підприємств у січні-жовтні 2024 року стали головними детермінантами приросту податкових доходів на 2 відсоткові пункти (в.
п.) ВВП щодо аналогічного періоду 2023 року.
Надходження від ПДВ в січні-жовтні зросли на 1 в.
п.
і у відносних величинах досягли довоєнного рівня – 9,9% ВВП.
Порівняно із січнем-жовтнем 2023 року доходи від внутрішнього ПДВ збільшилися на 0,4 в.
п., від імпортного – на 0,6 в.
п.
Останній показник відображає зростання вартісних обсягів імпорту в іноземній валюті (на 6,9%) та девальвацію обмінного курсу гривні (на 13,5% з жовтня 2023 року до жовтня 2024-го).
Суми відшкодування ПДВ з початку 2023 року були сталими – близько 2% ВВП, що на 1/5 перевищує рівень 2022 року.
Акцизний податок у січні-жовтні згенерував 3,1% ВВП бюджетних доходів, що не дотягує до довоєнного рівня, але перевищує рівень 2022-2023 років.
У перші два роки війни доходи з цього джерела становили 2,1% і 2,9% ВВП відповідно.
У 2024 році приріст надходжень пояснювався підвищенням на 20% специфічних ставок і мінімального податкового зобов’язання з тютюнових виробів.
Однак проблеми значного тіньового сегменту і неякісного адміністрування податку зберігаються.Податок на прибуток підприємств показав вражаючі результати і забезпечив 3,7% ВВП бюджетних надходжень, перевершивши показник навіть 2021 року (3% ВВП).
Цей податок, будучи чутливим до економічної кон’юнктури, зазнав різких негативних змін у 2022-2023 роках.
Проте у 2024 році бюджетна результативність податку зросла внаслідок оподаткування прибутку банків за ставкою 50% і збільшення самого прибутку банків, а також внаслідок розширення прибутків експортерів в умовах інтенсифікації роботи Українського морського коридору та нарощування експорту продукції агросектору, металургії, добувної промисловості.
Динаміка доходів від податку на доходи фізосіб була досить сприятлива: 6,4% ВВП у 2021 році з підвищенням до 8% ВВП у 2022 році.
У 2023-2024 роках доходи з цього джерела становили 7,5% і 7,6% ВВП.
Зростання зарплат у ЗСУ і підвищення мінімальної зарплати (з 1 січня 2024 року – 7,1 тис.
грн, з 1 квітня 2024 року – 8 тис.
грн проти 6,7 тис.
грн у 2023 році) були визначальними факторами мобілізації доходів від податку на доходи фізичних осіб.
Єдиний податок на підприємців та переказ прибутку державних підприємств до бюджету дали непогані показники надходжень.
З початку великої війни більшій кількості підприємців було надане право перебування на спрощеній системі оподаткування, що обумовлювало збільшення надходжень від єдиного податку з 0,8% і 0,9% ВВП у 2019-2023 роках до 1% ВВП в січні-жовтні 2024 року.
Переказ до бюджету прибутків державних і муніципальних підприємств забезпечив доходи на рівні 1,1% ВВП в січні-жовтні.
У 2021 і 2023 роках такі доходи становили 0,5% ВВП, у 2022-му – 0,9% ВВП.
За рішеннями уряду нормативи відрахувань з прибутку для більшості підприємств росли з початку війни.
На 2024 рік вони встановлені постановою №129 від 9 лютого 2024 року.
Крім того, держбанки отримували великі прибутки під впливом високої облікової ставки та проведення гігантських операцій НБУ з депозитними сертифікатами.
Зокрема, Приватбанк у 2024 році переказав до бюджету 30,2 млрд грн дивідендів.
Трансфер прибутку Нацбанку до бюджету був еквівалентним 1,1% ВВП у 2023 році (71,9 млрд грн) і має становити лише 0,5% ВВП у 2024 році (38,6 млрд грн).
При цьому у 2024 році НБУ виплатить банкам близько 80 млрд грн відсотків за депозитними сертифікатами.
Таким чином, "мудро" сконструйована політика НБУ дозволяє вилучати з бюджету колосальні суми на субсидування банківського сектору при суттєвому недофінансуванні матеріально-технічних потреб ЗСУ.
Іноземні гранти як компонент доходів бюджету були близькі до нуля в довоєнний період, але суттєво зросли під час великої війни.
Фінансова допомога уряду від міжнародних фінансових організацій та двосторонніх донорів забезпечувала економічну стійкість України та дієздатність держави у воєнний час.
Іноземні гранти до бюджету досягли 9,2% ВВП у 2022 році, але зменшилися до 6,6% ВВП у 2023-му.
У 2024-му надходження з цього джерела продовжили нисхідний тренд (4,5% ВВП).
З початку війни до 1 грудня 2024 року держбюджет залучив 107,9 млрд дол.
фінансової допомоги у формі позик і грантів.
Вагомою складовою приросту доходів бюджету під час війни стали неподаткові надходження, що залучалися до спеціального фонду бюджету.
Зокрема, власні надходження бюджетних установ зросли з 2% ВВП у 2021 році до 4,8% ВВП у 2022-му і до 12,8% ВВП у 2023-му.
У січні-жовтні 2024 року рівень таких надходжень зменшився до 9,3% ВВП.
Благодійні внески і допомога, що надходили на рахунки підрозділів ЗСУ, обліковувалися в складі спеціального фонду бюджету і були складовою загальних доходів бюджету.
Скориговані доходи зведеного бюджету (загальні доходи мінус іноземні гранти і власні надходження бюджетних установ) у відносних величинах були напрочуд стабільними впродовж 2021-2023 років і становили від 28% до 28,5% ВВП, але в січні-жовтні 2024 року скориговані доходи зросли до 30,6% ВВП.
Це зростання пояснювали описані вище макроекономічні тенденції, ефективніше адміністрування ПДВ, збільшення прибутків підприємств, підвищення ставки на прибуток банків і нормативів відрахувань для державних підприємств.
Оцінюючи перспективи у сфері оподаткування і доходів бюджету, слід враховувати, що держава докладає вагомих зусиль для збільшення доходів.
Під час війни вони мають забезпечувати додаткові ресурси для військово-оборонних дій, а після війни – фінансування відновлення і відбудови країни.
Саме тому наприкінці 2024 року була підвищена ставка військового збору для фізосіб з 1,5% до 5%, введений військовий збір для ФОП, підвищена ставка на прибуток банків до 50%, збільшені платежі для пунктів обміну валют та АЗС.
У рамках програми EFF МВФ зафіксоване зобов’язання уряду модифікувати податкову політику, включаючи можливість підвищення основної ставки ПДВ.
Це має гарантувати залучення до бюджету додаткових доходів – 3-4% ВВП на рік протягом 2024-2027 років.
Цей захід пояснюється необхідністю відновлення середньострокової стійкості державних фінансів України.
Державна політика із збільшення доходів бюджету та вдосконалення податкового адміністрування скеровуватиметься "Національною стратегією доходів" (НСД), схваленою в грудні 2023 року.
У 2024 році затверджений план заходів з впровадження НСД, що містить часові рамки реалізації реформ митного та податкового адміністрування, а також введення і коригування певних податків.
У червні Кабмін схвалив "Бюджетну декларацію на 2025-2027 роки", що містить середньострокові пріоритети політики доходів: забезпечення стабільних податкових надходжень, впровадження цифрових рішень адміністрування та виконання міжнародних зобов’язань України в частині податкової політики.
Бюджетна декларація передбачає такі заходи політики доходів:
гармонізація податкового законодавства України і законодавства ЄС, наближення ставок акцизного податку на тютюнові вироби і пальне до рівня ЄС;
запровадження акцизного податку на підсолоджені цукром напої;
приведення податкових пільг з ПДВ та знижених ставок ПДВ відповідно до вимог директив ЄС;
протидія ухиленню від сплати податку на прибуток, удосконалення правил трансфертного ціноутворення відповідно до рекомендацій ОЕСР;
введення єдиного підходу до податкових стимулів, перегляд режимів інвестиційного стимулювання та скасування пільг з податку на прибуток;
продовження змін в оподаткуванні військовим збором, зокрема перегляд ставки збору, кола його платників і бази оподаткування;
впровадження електронних податкових перевірок (е-аудит), удосконалення організації документальних і фактичних перевірок платників податків.
Таким чином, хоча у 2022 році реальні доходи зведеного бюджету (без грантів) і скоротилися на 23%, у наступні роки їх реальний обсяг відновився до довоєнного рівня.
Позитивну динаміку у 2022-2024 роках мали доходи від ПДВ, податку на прибуток підприємств, єдиного податку для підприємців, власних надходжень бюджетних установ, відрахувань прибутку державних та муніципальних підприємств.
У той же час проблемними доходними джерелами були рентна плата за використання природних ресурсів, податок на майно, акцизний податок з вироблених в Україні товарів, переказ прибутку НБУ до бюджету.
Надалі держава потребуватиме більших бюджетних доходів для покриття військових та соціально-економічних потреб, тому розпочатий курс податково-бюджетних реформ незворотній, а його цільовими векторами стануть підвищення ефективності та справедливості податкового адміністрування, впровадження державою нових податків та осучаснення чинних.