Виклики і тенденції. Що чекає на бізнес у 2025 році
06.01 08:12 | Економічна правда
Не завдяки, а попри все – лейтмотив українського бізнесу.
Ми звикли працювати у кризу, війну, за блекаутів та нестабільної економіки.
Якщо ти обираєш вести бізнес в Україні – погоджуєшся на жорсткі умови.
Проте планування і стратегія включають у себе аналіз та оцінку ситуацій, викликів і тенденцій, що очікують бізнес у майбутньому.
Ми не можемо їх оминути, але можемо бути готовими.
1.
Енергетична нестабільність.
За 2024 рік росіяни випустили 1 100 ракет по об"єктах енергосистеми України.
Зважаючи на заподіяну шкоду, проблема блекаутів залишатиметься актуальною.
Звісно, бізнеси адаптуються, розбиваючи виробничі процеси на автономні частини, використовуючи для стабільної роботи генератори та сонячні панелі.
Однак ці процеси призводять до додаткових витрат, як наслідок – до підвищення вартості виготовлення продукції та функціонування бізнесу загалом.
Тож при плануванні на наступний рік варто врахувати видатки на енергоносії.
2.
Залежність держави від іноземних партнерів та загроза втрати підтримки.
Ми не надто хочемо про це говорити і думати, але, перебуваючи у воєнному стані, країна не має можливості тверезо оцінити стан економіки.
Підприємці про це можуть лише здогадуватися.
Проте є підстави вважати, що курс валют тримається завдяки зусиллям і фінансовим вливанням донорів.
Якщо ця підтримка буде зменшуватися, то з’явиться більше економічних проблем.
Найгірший варіант – загроза функціонуванню фінансової системи.
Читайте також: Податки, транзит російського газу, автоцивілка, ліквідація МСЕК: що зміниться в Україні з 1 січня
Проте і менші ризики, такі як ріст вартості долара та євро, можуть бути дуже серйозним викликом.
Велика частина бізнесів залежить від імпортної сировини, значить, удар по виробництву буде відчутним.
3.
Війна за людей.
Кадрова криза, що почалася ще до великої війни, за ці майже три роки перетворилася на страх кожного підприємця.
За інформацією рекрутингової агенції Talando, за останній рік 74% українських компаній зіткнулися з нестачею персоналу.
Вочевидь проблема лише загострюватиметься.
Бізнес шукає рішення, піднімає зарплати і збільшує бонуси, проте одними грошима війну за кадри не виграти.
Варто залучати альтернативних працівників, наприклад, жінок в умовно чоловічі професії, навчати молодь.
Настав час удосконалювати корпоративну культуру та цінності, підсилювати соціальний вплив компанії.
На перше місце при виборі роботи в кандидатів виходить фактор людяності та імідж, бренд компанії.
У команду бізнесу, яким пишаються співробітники, простіше залучати новий персонал.
4.
Податкові гайки.
Історичне підвищення податків може суттєво вдарити по малому та середньому бізнесу.
Тисячі потенційних бізнесменів можуть не наважитися на реєстрацію ФОП.
Тому 2025 рік має ознаки, протилежні зафіксованим у 2023 році, коли українці спричинили справжній ФОП-бум, відкривши 300 тис.
бізнесів за рік.
5.
Мілітарі – на часі.
Оборонна промисловість та військові підприємства залишаться пріоритетними.
Такий бізнес активно розвиватиметься і під час війни, і після перемоги.
6.
Масштабування за кордон.
Український ринок обмежений та нестабільний.
Існують також фізичні загрози через обстріли та високі видатки на виготовлення продукції.
Не дивно, що бізнеси дивляться в бік іноземних ринків: 40% планують закордонну експансію.
Виведення українського продукту на іноземні ринки може позитивно вплинути на економіку.
Попри всі виклики, виробляти продукцію досі вигідніше в Україні: спрощена система регуляції та мінімум бюрократії порівняно з Євросоюзом.
2025 рік навряд чи буде легшим за 2024-й.
Деякі виклики, зокрема нестача кадрів, очевидно, посиляться.
Інші – нестабільність та загальний стан економіки – неможливо точно спрогнозувати.
Проте я впевнений, що українські підприємці дуже винахідливі й адаптуються до будь-яких умов.
Наша національна ідентичність – боротися попри все.
Тож сміливо йдемо у 2025 рік.