Чотири ключові рішення для бізнесу у 2025 році
07.01 08:17 | Економічна правда. Колонки
Бізнесу потрібно переосмислити підхід до стратегічного управління.
Стратегічні сесії – тим більше "своїми руками" – це реальне зло.
Це спотворює всю ідею стратегічного управління.
Набагато важливіше постійне стратегування, а не стратегічні сесії як акт, який робиться раз на життя компанії чи раз на рік.
У сучасному світі якщо не ти керуєш ринком чи нішею, то ними керують інші.
Коли ринок радикально змінюється і при цьому міняєш його не ти, ти програєш у масштабі і динаміці розвитку, а отже – і в прибутковості, і в капіталізації.
Тільки ти маєш керувати ринком, іншого варіанта успіху немає.
Важливо бути проактивним щодо власних ринків.
Це вирішується не стратегічними сесіями, це вирішується опануванням нових стратегічних інструментів і застосуванням стратегічного мислення, зокрема, системно-рефлексивним підходом.Ключові моменти
1.
Ускладнення власних бізнес-моделей.
Думати не в термінах базового продукту, який ви продаєте.
Перейти до екосистемних моделей.
Інтеграція з конкурентами – це також вихід.
Інтеграція із синергетичними партнерами (вертикальна та горизонтальна) – це теж вихід.
2.
Реалізація адаптивності.
Адаптивність – це не про підлаштування, це не про гнучкість.
Адаптивність – це про нові проактивні бізнес-моделі.
Усе, що ви робите, має стати сервісом.
Будь-який продукт стає сервісом або помирає.
Моделі EaaS (усе як сервіс), pay-per-use (плата за використання), freemium (умовна безкоштовність), ready-to- (готове до, тобто в потрібному ступені для споживання та приготування) стають базовими.
3.
Перехід до глобального мислення.
Треба виходити на глобальні ринки.
Виходити консолідуючись, бо одному бізнесу це може виявитися не під силу.
Об"єднання також дає можливість будувати більш великі та стійкі екосистеми.
4.
Перетворення бізнес-моделей на людиноцентричні.
Якщо бізнес буде нести щиру людяність, ви зможете реалізувати експоненціальне зростання.
Власне, прагнення експоненціального зростання і є найкращим проявом адаптивності.
Той, хто ставить ціль вижити, скоріш за все, не виживе.
Щоб вижити, потрібно зростати, проводити експансію.
Це особливо важливо, коли суттєво скоротився горизонт подій.
Складно прогнозувати не те що на рік – і місяці для OKR (Objectives and Key Results – цілі і ключові результати, широко розповсюджена методика, що дозволяє ставити цілі та досягати необхідних результатів у бізнесі) здаються зухвалими планами.
Читайте також: Головні драйвери та ризики для економіки у 2025 році: погляд голови Нацбанку
Наразі навіть зазвичай точні експерти, яких ми в Kyiv forestight foundation залучаємо для формування сценарних прогнозів, мають різні оцінки ймовірних сценаріїв стосовно війни в Україні.
Більшість (40%) вважає, що у 2025 році війна триватиме ("війна на виснаження").
Трохи менше третини кажуть, що буде ситуація "ні миру, ні війни" – не перемога, не поразка, а зависання в умовному перемир’ї з продовженням проявів гібридної війни.
На жаль, вони не бачать у 2025 році позитивних сценаріїв.Постійне стратегування
Чи готові наші бізнес-моделі до можливого продовження війни на роки? Чи готові до цього ми самі – своїм мисленням, системою бізнесу? Наскільки ефективно використовуємо обмежений капітал – людський, фінансовий, ресурсний?
Важливо не те, скільки в тебе грошей, а на скільки в тебе оборотність капіталу краща, ніж у конкурентів.
Якщо очікуєш – ти програв.
Якщо намагаєшся вижити – ти не виживеш.
Єдиний спосіб виграти – це експансія, це розвиток, це прориви, це стратегічний підхід в орієнтації на розвиток, в орієнтації на посилення.Адаптивність
Ми маємо навчитися готуватися до прийдешніх викликів, бо буде гірше! Ми маємо бути сильними саме через те, що буде гірше.
Що робити в ситуації деградації, депопуляції, економічного занепаду, погіршення стану бізнесу, пов"язаного з моральним кліматом? Зростання – це ключова відповідь.Потрібно знайти інструменти, які дозволять зростати швидше, ніж зростає ринок.
Бажано набагато швидше, бо всі ці логіки продажів, які ми можемо посилити завдяки покращенню, – це не про стратегічне мислення, а про виживання.
Ба більше, адаптивність, спроможність розвиватися не всупереч, а завдяки викликам – це наша унікальна конкурентна перевага, яку ми зможемо експортувати по світу.
"Запам’ятайте цей твіт".Глобальне мислення
Варто почати думати в термінах проривів, експоненційного, тобто прискореного зростання.
Перестати дивитися назад.
Перестати аналізувати минуле.
Там немає жодних відповідей ні для бізнесу, ні для соціальних процесів.
Ні в податковій системі США часів Другої світової війни немає відповідей для сучасної України, ні в історії успіху Білла Гейтса – для сучасного стартапера, ні в підходах Джека Уелча – для модерного корпоративного управлінця.
В українського бізнесу є купа можливостей, але вони не в родючій землі, не в дешевій енергетиці і не в робочій силі.
Земля вже виснажена неефективним господарюванням і замінована, а енергія і робоча сила вже недешеві.
Наші можливості – у нашому горизонтальному суспільстві та креативних мізках.
Ми маємо дозволити собі стати країною експериментів і центром нової економіки.
Це єдиний спосіб зростання.
Лінійне зростання вбиває і країну, і бізнес.
Перестаньте думати лінійно! Якщо у вашій стратегії немає "х5" чи хоча б "х2" (зростання вдвічі), то викиньте її на смітник.
Це не стратегія, а план занепаду.Людиноцентричність
Так, стратегічні сесії – це зло, а сесії із SWOT-аналізом – це зло в квадраті.
Забудьте про SWOT-аналіз, він убиває ваш бізнес.
Перестаньте займатися цими архаїчними інструментами! Почніть впроваджувати стратегічне мислення.
Якщо ви досі просто продаєте, ви програли.
Найкращий спосіб збільшити продажі – це "зменшити кількість продавців", тобто змінити логіку продажів.
Варто придивитися до моделей Human with Human (HwH), де людиноцентричність є не стільки соціальним зобов"язанням, скільки логікою нових бізнес-моделей.
Більше немає ніяких B2B, B2C.
Людиноцентричність стає новою нормою як бізнес-модель.
Бізнес – продукт, комунікація, сервіси, продажі, ціноутворення – стає персоніфікованим.
Тепер ми продаємо не те, що задовольняє потребу.
Тепер ми продаємо те, що дозволяє відчути комфорт в процесі споживання, у процесі купівлі, у процесі використання, у процесі утилізації і взагалі – у процесі всього lifecycle.
Ми продаємо залученість до ком’юніті тих, хто розібрався в перевагах і користі нашого продукту.
Ми продаємо залученість і співдію.
Так і в системі управління ключова точка – залученість внутрішніх клієнтів та співробітників.
Це нове партнерство.
Перестаньте думати про партнерів як лише про тих, хто інвестував у ваш бізнес чи тих, з ким ви ділите відсотки прибутку.
Партнерами стають усі ключові співробітники.
Перетворіть їх на реальних партнерів.
Нам потрібно перейти до моделей співдії в усіх ділових стосунках.І ще дещо
Менше товарів, більше впливу.
Ефект Парето – не закон, це спостереження, а не норма.
Припиніть тягнути за собою "хвости", що не продаються.
Концентруйтеся на тому, що продається.
Бережіть капітал, бо він дорогий.
Орієнтуйтеся на те, що дає оборотність.
Орієнтуйтеся на те, що дає вам можливість заробляти.
Держзамовлення, експорт, гранти – навчіться працювати з цими сферами.
Це вихід для нас у 2025 році.
Грантових грошей і технічної допомоги буде дедалі більше, це мільярди доларів, а грантових менеджерів не вистачає.
Навчайтеся.
Ставайте тими, хто вміє працювати в логіці міжнародних організацій та інвесторів.
Скоротіть команду, тому що завтра вона скоротиться сама.
Менше людей – більше wellbeing (корпоративне благополуччя), більше залученості.
Депопуляція призведе до того, що в нас буде дорожчати людський капітал.
Потрібно навчитися працювати з меншою кількістю людей і AI має стати звичною частиною бізнесу.
Попереду ще багато викликів.
Адаптивність, споживчий капітал і спроможність швидко генерувати й впроваджувати ідеї стануть основою успіху бізнесу.
Діємо.