Війна з відмиванням грошей: як законодавство може виграти бій

08.01 17:50 | Економічна правда. Колонки

У 2021 році світ сколихнула одна з найгучніших фінансових сенсацій — «Pandora Papers».
Міжнародний консорціум журналістів-розслідувачів (ICIJ) оприлюднив документи, які викрили тіньову сторону світової економіки: приховані статки, офшорні схеми та мільярди, які рухаються поза межами офіційного фінансового контролю. Ця фінансова афера розкрила приховані багатства світових лідерів, політиків і бізнесменів, демонструючи, як завдяки тіньовим механізмам величезні суми уникають оподаткування та випадають із поля зору державних фінансових систем.
Наслідки цих дій руйнують економіки, послаблюють держави і вимагають глобальної реакції. Україна у вирі боротьби У масштабах України ситуація не менш вражаюча.
У 2021 році Держфінмоніторинг виявив підозрілих фінансових операцій на 135 мільярдів гривень.
Внаслідок цього до правоохоронних органів було направлено 1170 матеріалів, із яких більшість стосувалася серйозних фінансових злочинів. У 2023 році динаміка змінюється і кількість таких матеріалів скоротилася до 870, а загальна сума сумнівних операцій зменшилася до 85 мільярдів гривень. У 2024-му ми спостерігаємо ще більше падіння виявлення спроб відмивання коштів – 53 мільярди гривень і 780 направлених у правоохоронні органи матеріалів справ. Показники здаються тривожними, але проблема ще глибша: з 24 лютого 2022 року лише в Європейський Союз резиденти й нерезиденти України вивели 3 мільярди євро. Чи готове законодавство до таких викликів? Ситуація з «Pandora Papers» підкреслила важливу істину: бездіяльність у сфері протидії відмиванню коштів може мати катастрофічні наслідки для економік держав.
Україна, зі своїми зусиллями у сфері боротьби з фінансовими злочинами, стикається із питанням: чи здатна її правова система ефективно протистояти викликам, які виникають у боротьбі з «брудними» грошима? Першим кроком у цій боротьбі є розуміння масштабів загрози.
Наступним — визначення ролі законодавства як основного інструмента у протидії фінансовим злочинам.
Саме від цього залежить, чи зможе Україна забезпечити стабільність та захист своєї фінансової системи. Закони мають працювати на державний бюджет! Кожен платник податків, незалежно від того, чи представляє він державний або приватний сектор, є своєрідним інвестором України.
Саме їхні кошти забезпечують формування і реалізацію правової політики держави. І як будь-якого інвестора, їх цікавить ключове питання: скільки та коли він «заробить» на цих інвестиціях? Однак, чи можливо оцінити ефективність таких «вкладень» у боротьбу з відмиванням коштів через діяльність законодавчої, виконавчої та судової влади? Масив законодавства: кількість проти якості Система протидії відмиванню коштів в Україні побудована на основі Закону №361-IX («Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів…»), який з 2019 року зазнав 24 змін і пов’язаний із 415 нормативними актами.
Загалом у цій сфері функціонує близько 439 регулюючих документів, що створює складну систему, яка потребує високого рівня узгодженості та адаптації до сучасних викликів. Результативність виконавчої влади: цифри, які говорять самі за себе Дані Держфінмоніторингу наведені вище, демонструють значну кількість виявлених підозрілих фінансових операцій, однак реальна результативність державних органів у цьому процесі залишається під питанням. За статистикою Генеральної прокуратури, у період 2015–2018 років в Україні було зареєстровано 865 кримінальних правопорушень за ст.
209 ККУ, але лише 191 провадження дійшло до суду з обвинувальним актом (22%).
Це свідчить про суттєві прогалини у доведенні справ до завершення. За даними Вищого антикорупційного суду, із 12 розглянутих справ у сфері легалізації (відмивання) майна, більше ніж половина (58,33%) рішень судів першої або апеляційної інстанції були скасовані касаційним судом.
Така ситуація ставить під сумнів якість законодавства з точки зору його передбачуваності та відповідності стандартам Європейського суду з прав людини. Інвестиція без віддачі? Для платника податків, який інвестує у функціонування цієї системи, залишається невизначеним головне: який економічний та соціальний ефект мають закони? Скільки коштів реально повернуто до бюджету? Який обсяг незаконного майна було конфісковано на користь держави? Ефективність правової політики не можна вимірювати лише кількістю ухвалених законів або порушених справ.
Її справжня цінність визначається реальним впливом на економіку, суспільство та довіру до державних інституцій. Закони, що не приносять відчутного результату, ризикують стати інструментом формальної звітності, а не дієвим механізмом боротьби.
Важливо, щоб кожен закон працював як частина єдиної системи, яка приносить користь суспільству, забезпечує справедливість і зміцнює економічну безпеку України. Мета і результат: чому закони потребують вимірюваних показників? Сучасна система законодавства, що регулює запобігання та боротьбу з відмиванням коштів, повинна діяти за принципом стримувань і противаг.
Закон № 361-IX має запобігати злочинам, виступаючи інструментом превенції, а Кримінальний кодекс — застосовуватися як крайня міра, коли механізми стримування виявилися недостатньо ефективними. На папері система виглядає цілком логічно, проте в реальності її успіх можна виміряти лише конкретними показниками.
Наразі в рамках завдання №7 Цілі сталого розвитку ООН №16 визначено два індикатори: Кількість ідентифікованих ризиків у результаті Національної оцінки ризиків. Позиція України в рейтингу Basel Anti-Money Laundering Index, який оцінює ризики відмивання коштів і фінансування тероризму. Однак ці індикатори лише частково відображають реальну ефективність законодавства, оскільки між ними та цілями Закону № 361-IX немає прямого зв’язку. Ключ до успіху будь-якого закону — це можливість оцінити його вплив.
Ідея наскрізної оцінки ефективності законів базується на американській методології економічного аналізу права, яка пропонує максимально зменшити витрати й водночас збільшити економічну або соціальну користь.
Хоча цей підхід поки що не отримав належного впровадження в Україні, він має значний потенціал для вирішення складних завдань у сфері нормотворчості та постзаконодавчого контролю. Щоб зробити боротьбу з «брудними» коштами більш прозорою та дієвою, пропонується додати шість нових індикаторів: Кількість кримінальних проваджень за статтями 209, 2091, 306 Кримінального кодексу України. Кількість судових вироків за цими статтями. Загальна сума конфіскованих коштів або активів, переданих у дохід держави. Сума добровільно задекларованих коштів (із коригуванням стимулів у Податковому кодексі). Обсяг і вартість навчальних програм у Національній школі суддів і Тренінговому центрі прокурорів у сфері запобігання фінансовим злочинам. Сума міжнародної допомоги, отриманої Україною для боротьби з відмиванням коштів, із деталізацією за донорами та кредиторами. Ці індикатори створюють баланс між двома принципами: «батогом» і «пирогом».
Вони дозволяють оцінити не лише кількісні, але й якісні аспекти боротьби з фінансовими злочинами. Чому це важливо? Дані як основа політики.
Впровадження системи вимірюваних показників дозволить ухвалювати обґрунтовані рішення на основі аналітичних даних. Виявлення слабких місць.
Аналіз показників допоможе знайти прогалини в законодавстві та правозастосуванні: на досудовому слідстві при збиранні доказів; на судовому слідстві при доведенні вини підсудного; при виконанні вироку суду та конфіскації активів засудженого. Міжнародна співпраця.
Розширення системи індикаторів відкриває нові можливості для проєктних напрямків співпраці для КМУ і Групи Світового банку в рамках укладеного Меморандуму про взаєморозуміння. Вимірюваність як ключ до успіху Без чітких критеріїв оцінки ефективності ми ризикуємо перетворити бій з відмиванням коштів наосліп.
Закони — це не кінцева мета реформи, а інструмент, який має забезпечити реальний економічний і соціальний результат.
Тільки за умов системного підходу, прозорості та підзвітності можна виграти війну з фінансовими злочинами.

Додати коментар

Користувач:
email:





Wealth and power abound,
In the halls of finance and trade,
Who will be the king?

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 09.01.2025
21:00 - Новини 8 січня: дорожчання автогазу, новий завод Knauf, фейкові відключення газу
20:39 - ЗМІ: США оголосять про 500 млн дол військової допомоги Україні на "Рамштайн"
20:09 - У Шотландії розмістять 3 найбільші акумуляторні системи зберігання енергії в Європі
19:39 - Фінансовий ринок поповнився 5 компаніями за місяць, 21 пішла – НБУ
19:12 - Світові ціни на какао падають: причини
19:03 - Прем’єр-міністр обговорив санкції та протидію тіньовому флоту рф з чинною головою ОБСЄ
18:47 - Військова економіка Путіна готується до м'якої, вибоїстої посадки – Bloomberg
18:45 - Рада ухвалила закон про відновлення моніторингу викидів парникових газів
18:17 - BYD привезла сотні китайських робітників до Бразилії за нелегальними візами
18:05 - Андрій Сибіга та Еліна Валтонен обговорили стратегічну роль ОБСЄ у притягненні росії до відповідальності
18:02 - У грудні 2024 року 21 небанківську установу виключено з реєстрів, п’ять – включено до реєстрів
18:01 - Мін'юст через 20 днів після кібератаки відновив роботу сайту
17:52 - У Варшаві Олексій Чернишов зустрівся з керівником політичного кабінету голови Ради міністрів Республіки Польща
17:51 - Бізнес отримав 320 мільйонів компенсації за працевлаштування ВПО
17:50 - Війна з відмиванням грошей: як законодавство може виграти бій
17:15 - Найбагатші регіони Китаю знизили ціни на електроенергію, щоб захистити промисловість
17:11 - Українців попередили про фейкову інформацію про графіки відключень газу
16:45 - Авіакомпанії Китаю активно виходять на ринок Європи через перевагу перельотів над московія
16:44 - Сплата земельного податку іноземною юридичною особою – нерезидентом
16:44 - Заміна росгазу: австрійська OMV постачатиме румунський газ у Німеччину
16:30 - Плата з 01.01.2025 за ліцензію на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах
16:28 - Закон № 3817: здійснення роздрібної торгівлі скрапленим вуглеводневим газом у балонах для побутових потреб населення та інших споживачів
16:27 - Закон № 4113: зміни у справлянні військового збору для ФОПів на загальній системі оподаткування
16:25 - До уваги самозайнятих осіб!
16:25 - «Джипінг» у природно-заповідному фонді відтепер заборонено
16:23 - До уваги платників єдиного податку (юридичні особи)!
16:21 - До уваги платників акцизного податку, які виробляють спирт етиловий та біоетанол
16:20 - Перші ліки з медичного канабісу з’явиться в аптеках у першій половині 2025 року
16:17 - Більше, ніж Одеська область: майже за три роки сапери розмінували 35 тис кв км української землі


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1484
Канадський долар29.351
Юань Женьміньбі5.7608
Чеська крона1.7271
Данська крона5.8209
Гонконгівський долар5.4292
Форинт0.104454
Індійська рупія0.49195
Рупія0.0026059
Новий ізраїльський шекель11.4825
Єна0.26652
Теньге0.080189
Вона0.028892
Мексиканське песо2.066
Молдовський лей2.2906
Новозеландський долар23.6227
Норвезька крона3.6982
московський рубль0.40191
Сінгапурський долар30.818
Ренд2.2304
Шведська крона3.7704
Швейцарський франк46.309
Єгипетський фунт0.8346
Фунт стерлінгів52.1151
Долар США42.2361
Білоруський рубль15.3519
Азербайджанський манат24.8389
Румунський лей8.7313
Турецька ліра1.1936
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7831
Болгарський лев22.205
Євро43.4272
Злотий10.1558
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото111994.51
Срібло1270.4
Платина40382.78
Паладій39262.68

Курси валют, встановлені НБУ на 09.01.2025