Інклюзивний транспорт: чому безбар’єрність стає пріоритетом для України

08:15 | Економічна правда

Впровадження безбар’єрності є одним з актуальних питань сьогодення для України, адже, на жаль, через війну багато громадян отримали травми, які призвели до тимчасової чи постійної втрати працездатності.
Це вимагає створення доступної інфраструктури, яка відповідатиме потребам таких осіб. Безбар"єрність — це не лише про фізичну доступність інфраструктури, але й про можливості кожної людини реалізувати свій потенціал, незалежно від обставин.
Тому впровадження безбар"єрності стає не просто пріоритетом, а необхідністю для української держави. Масштабна кампанія щодо запровадження політики безбар"єрності в Україні розпочалася з ініціативи першої леді Олени Зеленської ще до початку повномасштабної війни.
У 2020 році Президент України видав Указ Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні. Наступного року Кабмін схвалив Національну стратегію зі створення безбар"єрного простору в Україні до 2030 року, а щодва роки затверджується план її реалізації.
На рівні регіонів та міст розробляють цільові програми, які передбачають практичне втілення принципів безбар"єрності у різних сферах життя суспільства, однією з яких є транспортна інфраструктура.
Читайте також: Безбар'єрність: чому це стосується кожного і до чого тут економіка? Безбар’єрність у транспорті та транспортній інфраструктурі — це створення умов, які дозволяють усім громадянам, незалежно від їхнього фізичного стану, віку чи особливих потреб, користуватися транспортними засобами та інфраструктурою. Це поняття включає доступність до громадського транспорту (використання низькопідлогових автобусів, тролейбусів та трамваїв), облаштовані зупинки, вокзали (встановлення ліфтів, ескалаторів, пандусів на шляхах до них), звукові та візуальні інформаційні системи, спеціально обладнані місця для пасажирів з інвалідністю та багато інших елементів, що забезпечують комфортне переміщення для всіх груп населення.
Крім того, важливою запорукою забезпечення безбар’єрності є навчання персоналу громадського транспорту щодо готовності надати необхідну допомогу пасажирам з особливими потребами. Актуальна статистика свідчить, що бар’єри у транспорті залишають мільйони українських громадян поза повноцінною участю в економічному, соціальному та культурному житті.
Так, результати опитування громадських організацій, що представляють інтереси осіб з інвалідністю, та їх учасників щодо доступності транспортних послуг вказують на те, що лише 24,8% з них задоволені доступністю транспортних послуг. 28,4% респондентів відповіли, що не можуть безперешкодно дістатись до місця посадки на транспорт.
Зокрема, основною причиною цього є фізичні бар’єри на шляхах руху, від виходу з помешкання, руху пішохідних доріжках, переходах, перехрестях, до зупинки транспорту.
32,1% вважають, що транспорт, яким вони пересуваються, не є доступним для осіб з інвалідністю. Основною причиною цього є відсутність оновлення рухомого складу транспорту.
22,5% опитаних повідомили, що не мають можливості безперешкодно зайти до будівель автовокзалів/автостанцій, залізничних вокзалів, портів/причалів.
Лише 28,7% респондентів повідомили про наявність санітарно-гігієнічних приміщень для осіб з інвалідністю, елементів тактильної та візуальної навігацій, відповідної ширини проходів та дверей у автовокзалах і залізничних вокзалах, які вони відвідують для отримання транспортних послуг. Важливо зазначити, що 46,9% опитаних повідомили про відсутність комфортних місць для очікування посадки на транспорт для осіб з інвалідністю.
Зазвичай, навіть якщо наявні комфортні зали для очікування, шляхи руху до них є фізично недоступними. Результати моніторингу доступності транспорту для осіб з інвалідністю свідчать про те, що на сьогодні в Україні вимогам безбар’єрності для осіб з інвалідністю відповідає 35% громадського автотранспорту, 41% громадського електротранспорту (тролейбуси, трамваї), 100% рухомого складу метрополітену, 20% залізничного транспорту приміського сполучення та 1,34% залізничного транспорту дальнього сполучення. Моніторинг будівель і споруд транспортної інфраструктури вказує на те, що 34,3% залізничних вокзалів і станцій та 21,4% автовокзалів і автостанцій є доступними для осіб з інвалідністю. Розв’язання проблеми доступності транспорту для осіб з інвалідністю та маломобільних громадян в Україні можливе за допомогою різних інструментів впливу, які повинні враховувати реальний стан, а також бізнес-модель перевезень.
Це можуть бути фінансові стимули, програми оновлення рухомого складу, що фінансуються з місцевих бюджетів або санкції, наприклад штрафи чи вимоги, невиконання яких перешкоджатиме доступу на певний ринок. Оновлення міського громадського транспорту можливе за рахунок фінансування з відповідних місцевих бюджетів та/або залучення міжнародної допомоги.
Щодо оновлення рухомого складу міжміського та міжнародного сполучення можлива стратегія включає детінізацію перевезень (за рахунок спрощення доступу до легального ринку та підвищення ефективності контролю), забезпечення конкуренції, поступове та прогнозоване підвищення відповідних вимог. У багатьох розвинених державах питання безбар’єрності у транспортній сфері давно стали пріоритетом та є важливим елементом інклюзивної політики, що забезпечує доступність для всіх верств населення, включаючи осіб з обмеженими можливостями.
Багато країн світу реалізують різноманітні ініціативи для покращення доступності транспорту, зокрема через адаптацію інфраструктури, впровадження нових технологій та зміни в законодавстві. Наприклад, у Канаді iснують вимоги, що кожен новий транспортний засiб та вокзал мають бути адаптованi для маломобільних громадян.
У найбільшому канадському місті Торонто запроваджено програму "Accessible Transit", яка забезпечує адаптацію всіх видів громадського транспорту для осіб з обмеженими можливостями.
В рамках програми використовуються підйомні платформи та спеціальні місця для інвалідних візків. Скандинавські країни активно застосовують автоматизованi системи, якi допомагають людям з порушенням зору орiєнтуватися на станціях та у транспорті.
У шведському Стокгольмі реалізовано програму "Доступний транспорт", яка передбачає використання низькопідлогових автобусів та трамваїв.
Також впроваджено спеціальні пандуси та ліфти на станціях метро для забезпечення доступу осіб з обмеженими можливостями. У Берліні активно впроваджуються інклюзивні рішення в громадському транспорті, включаючи звукові сигнали на зупинках і доступні платформи. Польська столиця стала прикладом успішного впровадження безбар"єрності, отримавши нагороду ЄС "Доступне місто" у 2020 році.
Місто реалізувало проєкти з адаптації громадського транспорту, включаючи низькопідлогові автобуси та тролейбуси, а також облаштування пішохідних переходів і зупинок. Ці приклади демонструють, як комплексний підхід до безбар’єрності може значно поліпшити доступність транспортної інфраструктури для всіх громадян. В Україні питання запровадження безбар’єрності тривалий час не було актуалізоване.
Таким чином наша держава успадкувала радянський підхід, де потреби людей з інвалідністю та інших маломобiльних громадян ігнорувалися та замовчувалися.
Відсутність необхідних стандартів доступності, недосконала нормативно-правова база та низький рівень фахової освіти у сферi мiстобудування та транспорту призвели до того, що безбар’єрнiсть досить довго не була включена до прiоритетiв державної полiтики України. Через повномасштабну війну багато об’єктів транспортної інфраструктури України зруйновано або пошкоджено.
Це створює унікальну можливість реконструювати цю інфраструктуру з урахуванням сучасних стандартів інклюзивності.
Безбар"єрність має стати необхідною умовою повоєнної відбудови та відновлення України. Запровадження безбар’єрностi у транспортній сфері не лише забезпечить соцiальну справедливiсть, але й позитивно вплине на економiчнi показники.
Рiвний доступ до транспорту дозволяє залучати бiльше громадян до ринку працi, завдяки збiльшенню мобiльностi працездатного населення, сприяє розвитку туризму та розширює ринок послуг. Сьогодні Україна робить лише перші кроки у напрямку створення безбар"єрного середовища в транспортній інфраструктурі.
Яскравим прикладом є програма Укрзалізниці "Безбар"єрна залізниця" – масштабний проєкт з підвищення рівня доступності на вокзалах, включаючи встановлення пандусів, ліфтів та адаптацію вбиралень, а також – запуску 37 нових інклюзивних вагонів, обладнаних для пасажирів, які користуються кріслом колісним. Крім того, було започатковано місцеві ініціативи із впровадження безбар"єрності у транспортній інфраструктурі.
Так, наприклад, у Києві під час реконструкції та капітального ремонту об"єктів передбачається створення умов безперешкодного доступу для маломобільних груп населення, включаючи пониження бордюрів, встановлення тактильної плитки та звукових сигналів на пішохідних переходах.
А Луцьк адаптує громадський транспорт для осіб з інвалідністю та проводить навчання персоналу щодо надання необхідної допомоги маломобільним пасажирам. Впровадження принципів безбар"єрності у транспортній сфері України потребує значних фінансових ресурсів.
Оцінки вартості реалізації цих ініціатив варіюються, але загалом можуть коливатися в межах від 10 до 20 мільярдів гривень.
Наприклад, вартість одного інклюзивного залізничного вагона складає близько 30 мільйонів гривень, а придбання низькопідлогових автобусів та тролейбусів, які відповідають стандартам безбар"єрності, може коштувати від 3 до 5 мільйонів гривень. Згідно з Національною стратегією зі створення безбар"єрного простору в Україні до 2030 року, фінансування ініціатив щодо впровадження безбар’єрності передбачено за кошти державного та місцевих бюджетів, а також інших джерел, таких як залучення іноземних інвестицій. Повноцінне запровадження безбар"єрності в транспортній сфері України є складним завданням, яке потребує тривалого часу та комплексного підходу, включаючи забезпечення прозорого механізму фінансування (із залученням як державних, так i мiжнародних ресурсів), модернізацію інфраструктури, підвищення обізнаності суспільства та відповідні зміни в нормативно-правових актах.
Лише за умови системної роботи можна досягти успіху у створенні доступного транспортного середовища для всіх громадян.

Додати коментар

Користувач:
email:





Brexit shock waves spread
Markets tumble, pound drops low
Uncertainty looms

- Fin.Org.UA

Новини

10:27 - В який термін та в яких випадках подається «Звіт про використання книг обліку розрахункових операцій (розрахункових книжок)» (форма № ЗВР-1)?
10:14 - Звітуйте легко і просто за допомогою Електронного кабінету
10:13 - Про деякі особливості реєстрації податкових накладних в ЄРПН
10:09 - Система управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками): основні принципи системи управління платника податків
10:08 - Складання РК з метою приведення показників ПН у відповідність із показниками митної декларації після завершення вивезення товарів
10:06 - Офіційне оформлення трудових відносин забезпечить гідні та безпечні умови праці
10:05 - Закон України № 3817: новації ліцензування
10:03 - Шановні платники! Звітуйте своєчасно у зручний спосіб!
10:02 - Майже 16,0 млн грн туристичного збору спрямовано платниками до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
10:00 - Фізичні особи скерували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 628,7 млн плати за землю
10:00 - Найбільші контакт-центри в Україні: як E-consulting формує майбутнє обслуговування клієнтів
09:56 - Понад 1,8 млрд грн рентної плати – надходження від платників до місцевих бюджетів Дніпропетровщини у 2024 році
09:55 - Акцизний податок за операціями з ввезення товарів на митну територію України: платники Дніпропетровщини поповнили загальний фонд держбюджету на понад 230,2 млн гривень
09:52 - До державного бюджету в 2024 році надійшло 1133,5 млрд гривень
09:46 - Ціни на нафту незначно змінилися на тлі заяв Трампа про надзвичайну ситуацію в енергетиці
09:16 - В Україні попит на вживані авто з США зріс майже на 50%: популярні моделі
09:00 - Наглядова рада продовжила контракт з директоркою Агенції оборонних закупівель
08:15 - Інклюзивний транспорт: чому безбар’єрність стає пріоритетом для України
08:00 - Pornhub, OnlyFans, Webcam: як правоохоронці заробляють на забороні порнографії в Україні?
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 22.01.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
22:17 - ДМС пояснила ситуацію з волонтером Фумінорі Цучіко: офіційна позиція
21:00 - Новини 21 січня: виробник танків Leopard в Україні, мільярди бригадам ЗСУ на дрони
20:33 - Індійські банки почали блокувати платежі за російську нафту
20:02 - Експорт російської нафти з ключового балтійського порту впав майже на 50%
19:48 - Бізнес-асоціації вимагають розширити програму "Національний кешбек"
19:05 - ВАКС закрив справу проти директора "Укрбуд Девелопменту" та ексголовного архітектора Києва
18:55 - Трамп погрожує податковою війною для захисту великих корпорацій США
18:32 - Ужгород вперше закупив електробуси


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.2357
Канадський долар29.1878
Юань Женьміньбі5.7885
Чеська крона1.7335
Данська крона5.8488
Гонконгівський долар5.4156
Форинт0.106097
Індійська рупія0.48698
Рупія0.0025801
Новий ізраїльський шекель11.7605
Єна0.27053
Теньге0.080488
Вона0.029242
Мексиканське песо2.0318
Молдовський лей2.2531
Новозеландський долар23.7184
Норвезька крона3.6941
московський рубль0.42373
Сінгапурський долар31.0136
Ренд2.2658
Шведська крона3.8027
Швейцарський франк46.2982
Єгипетський фунт0.8386
Фунт стерлінгів51.6134
Долар США42.1661
Білоруський рубль15.3264
Азербайджанський манат24.8007
Румунський лей8.7687
Турецька ліра1.1837
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.8668
Болгарський лев22.3136
Євро43.6419
Злотий10.2571
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото114966.29
Срібло1288.41
Платина39792.99
Паладій39694.32

Курси валют, встановлені НБУ на 22.01.2025