Нова газова реальність України

13:14 | Економічна правда

Із січня 2025 року транзит природного газу через Україну закінчено, тому виникає невизначеність у подальших перспективах розвитку ринку, забезпеченості природним газом тощо. Історично московія переправляла через Україну до Європи значну частину блакитного палива.
Проте останніми роками обсяги транзиту знижувалися. Приміром у 2023 році було транспортовано близько 15 млрд куб.
м., що у 4 рази менше, ніж у 2020 році.
У 2024 році транзит склав також орієнтовно 15 млрд.
Якщо порівнювати з 2021 роком, то до великої війни, відносно 2024 року Україна транзитувала у 2,7 разів більше природного газу. Ці зміни, безумовно, пов’язані з перерозподілом потоків газу в Європі останніми роками.
Обсяги транспортування російського газу до Європи серед інших джерел у 2021 році та 2024 Тим часом, не можна стверджувати, що потік природного газу зі Сходу зупиняється, адже він переорієнтовується на інші напрямки.
Так, транспортувати збільшені обсяги газу південним газовим коридором через Туреччину буде довше і, відповідно, дорожче, проте на попит є і пропозиція.Україна з мегарозвиненою ГТС залишається осторонь основних газотранспортних маршрутів.
І якщо зараз, зразу після зупинки транзиту, не налагоджувати тіснішу співпрацю з сусідніми країнами в плані транспортування, зберігання природного газу – потім, при усталених газових потоках відстоювати активну позицію буде складно.
Адже сусідні країни також намагаються використати можливості на свою користь. Так, через переорієнтування потоків газу, Болгарія може посилити свої позиції на ринку.
Крім того, протягом наступних років проєкт будівництва газопроводу з Катару до Болгарії, який був блокований раніше режимом Асада в Сирії, має шанс бути реалізованим.Дуже гарний приклад, який зараз обговорюється, - співпраця між Україною та Польщею у сфері використання та розвитку LNG терміналів у Польщі та підземних сховищ газу в Україні.
Проте потрібно вносити зміни в нормативні документи, насамперед в Польщі, уніфікувати вимоги до якості газу, спрощувати доступ компаній до ринків обох країн тощо. Слід також звертати увагу на те, що в Європі та світі більшу роль починають відігравати альтернативні гази: біогаз/біометан та водень.
На подальші десятки років попит на них, на відміну від традиційного газу, суттєво зростатиме. Заходи з економії у споживанні природного газу, пошуку нових постачальників природного газу та довгострокові проєкти, пов’язані з альтернативними газами, допомагають європейським країнам краще справлятись із дефіцитом палива. Західноєвропейські держави досягли певних успіхів у диференціації не лише напрямків отримання газу, а і джерел, тоді як східноєвропейські залишаються більш консервативними. Наприклад, нещодавно близько 20 європейських компаній, включаючи сталеливарні, енергетичні та виробників водню, створили альянс для просування єдиного європейського водневого ринку через коридор H2Med.
Ініціатива об"єднує компанії з Франції, Німеччини, Португалії та Іспанії, та передбачає шлях об"єднання проєктів виробництва, зберігання та споживання водню. Україна поки що знаходиться на початковому етапі впровадження водневих технологій.
Так, у країні працюють лише дві водневі заправки: одна біля Києва, інша – у Харкові.
Цього недостатньо, щоб, приміром, водневі автомобілі стали популярними. Тоді як про розвиток водневих технологій в Україні можна говорити лише в теорії та для водню, на відміну від біометану, потрібна перебудова ГТС, біометан може транспортуватись в існуючих умовах і у 2024 році вже вперше був поданий у мережу, що відбулося у Хмельницькій області.
Це справді початок нового етапу розвитку ринку газу в контексті його "екологізації" та використання існуючої, розгалуженої мережі ГТС. Наразі, як і завжди, біржа виступає місцем концентрації ресурсу природного газу за конкурентними цінами.
Біржа слідкує за останніми тенденціями і в довгострокових планах розвитку вже врахувала запровадження торгівлі біометаном. Якщо повернутись до сьогодення, то готуючись до викликів 2025 року, оператори ГТС та ПСГ активізували свої зусилля у забезпеченні стабільної діяльності наступного року за допомогою біржі також.
І ОГТСУ, і Укртрансгаз закуповували та планують закуповувати газ для власних потреб на УЕБ. ОГТСУ закупив чарез УЕБ у 2024 році близько 250 млн.
куб.
м., також компанія виступає у ролі учасника торгів на середньостроковому та короткостроковому ринках. Укртрансгаз пропонує позиції на купівлю природного газу на УЕБ з 26 грудня 2024 року та (станом на 30 грудня) придбав 11,2 млн куб.
м.
імпортованого природного газу.
Читайте також: Із греків у варяги, або Нове життя української газотранспортної системи А що очікує звичайного споживача в 2025 році? Історія з припиненням транзиту для України не нова, отже «відпрацьована» в українських реаліях раніше. Крім того, у 2023 та 2024 році ОГТСУ та Укртрансгаз проходили стрес-тести для підтвердження здатності забезпечення природним газом споживачів. Тому, за нормальних умов (тепла зима, відсутність обстрілів інфраструктури тощо) споживач відчує вплив завершення транзиту непрямим чином – через (незначне) подорожчання товарів, які містять в собі тариф на транспортування природного газу ОГТСУ. Адже тарифи ОГТСУ 30 грудня були підвищені у 4 рази.
Так, наприклад, тариф на вихід з ГТС зріс з 124,16 грн за 1 тис.
куб.
м/добу до 502 грн за 1 тис.
куб.
м/добу.
Відповідно, зріс і транзит на вхід до ГТС. Для розуміння повноти ціни зростання тарифу ОГТСУ слід усвідомити, що російській стороні транзит приносив орієнтовно понад 5 млрд.
дол.
щороку на війну і тепер вона змушена буде розширити використання довшого та, відповідно, дорожчого, маршруту, з огляду на поточні технічні потужності.
Імпорт газу до Європи (трубопровідного та LNG) за джерелами Також якщо раніше цінові маніпуляції росії з постачанням природного газу в Європу призводили до різких цінових коливань на відкритих оптових ринках, то зараз такі впливи практично відсутні.
В тому числі через те, що вплив росії зменшений у рази за рахунок зменшення обсягу поставок.
Вартість природного газу на європейському хабі CEGH (Day-Ahead) А з падінням цін на газ (і нафту) зменшуватимуться можливості росії до ведення війни, хоча цей вплив буде не швидким і може тривати роки.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bulls and bears collide,
Markets rise and markets fall,
Profits made and lost.

- Fin.Org.UA

Новини

16:20 - На агрохолдинг МХП здійснили найбільшу в історії компанії кібератаку
16:11 - Трамп оголосив про інвестиції приватного сектора в штучний інтелект на пів трильйона доларів
15:58 - Панама звернулась до ООН через погрози Трампа відібрати канал
15:50 - У ДПС повідомили, скільки податків задекларували українські моделі OnlyFans
15:48 - ЄС готовий відповідати на нові мита Трампа – Єврокомісар
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 23.01.2025
15:25 - Google вирішив додатково інвестувати $1 мільярд у конкурента OpenAI
15:15 - "Сумний факт під час війни": українці витратили на азартні ігри 158 мільярдів за рік
15:04 - Трамп зупинив фінансування зеленої інфраструктури США на понад 300 мільярдів доларів
14:55 - В Україні стартує набір на безкоштовне навчання водійок вантажівок та автобусів
14:50 - Найпопулярніший YouTube-блогер хоче купити TikTok
14:45 - Крипто на высоком плато
14:39 - В Україні з виробниками "зеленої” електроенергії розрахувалися на 80%
14:28 - ДТЕК залучив сотні мільйонів євро інвестицій на добудову Тилігульської ВЕС
14:02 - Трамп розширив погрози митами Китаю та Європі на другий день перебування на посаді
14:00 - Безоплатні програми перекваліфікації для жінок: стартує набір на навчання водійок вантажівок і автобусів
13:40 - Від державного до приватного. Як медична реформа змінила ринок лікарських послуг
13:35 - Черкаський хімзавод нелегально відправив до московії товарів на $1,8 мільйона – СБУ
13:28 - Засідання профільного комітету Громадської ради: спілкуємося з громадськістю про актуальне
13:27 - Дніпропетровщина: податківці зустрілися з представниками профспілок
13:22 - Нафтові танкери перенаправляють до російського тихоокеанського порту, що знаходиться під санкціями
13:14 - Нова газова реальність України
13:06 - ДТЕК та данська Vestas оголосили про будівництво II черги найбільшої в Східній Європі вітроелектростанції
13:01 - АРМА передало в управління одного з найбільших виробників ягід і розповіло про перешкоди
12:53 - ЄС ризикує дозволити санкціям проти московія закінчитися, оскільки Орбан гальмує продовження
12:49 - Експорт німецької зброї досяг рекордного рівня завдяки постачанню в Україну
12:25 - Кабмін сформував наглядову раду "Лісів України": хто увійшов
12:03 - Китай замінює російське вугілля монгольським
11:49 - На Харківщині викрили посадовицю податкової, яка вимагала хабарі у підприємців
11:48 - Курс валют на 22 січня: скільки коштує долар та євро


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.4174
Канадський долар29.3052
Юань Женьміньбі5.784
Чеська крона1.7455
Данська крона5.8806
Гонконгівський долар5.3974
Форинт0.106765
Індійська рупія0.4868
Рупія0.0025815
Новий ізраїльський шекель11.8779
Єна0.2697
Теньге0.0807
Вона0.029333
Мексиканське песо2.0464
Молдовський лей2.2511
Новозеландський долар23.8576
Норвезька крона3.7333
московський рубль0.42516
Сінгапурський долар31.0684
Ренд2.2761
Шведська крона3.8277
Швейцарський франк46.4422
Єгипетський фунт0.8354
Фунт стерлінгів51.9333
Долар США42.0325
Білоруський рубль15.2779
Азербайджанський манат24.7221
Румунський лей8.817
Турецька ліра1.179
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.886
Болгарський лев22.4329
Євро43.8735
Злотий10.3738
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото115934.46
Срібло1293.78
Платина39878.33
Паладій40779.93

Курси валют, встановлені НБУ на 23.01.2025