Чому скасування Господарського кодексу є революційним проривом для економіки

08:12 | Економічна правда

Оскільки пристрасті навколо скасування Господарського кодексу дещо стихли, розповім детальніше про унікальність цієї події та її значення для економіки.
Я вів законопроєкт №6013 з кінця 2022 року.
За цей час відбулося багато нарад та обговорень, що охоплювали і філософські, і практичні аспекти. Я не юрист, тому не відношу себе ні до господарників, ні до "цивілістів", які вели позиційні бої з моменту ухвалення Господарського кодексу на початку 2000-х.
Але нам вдалося сублімувати основне з цих тривалих правничих дискусій.
У підсумку ми розробили якісний законодавчий перехід, який лежить в економічній площині. Тепер про суть питання просто і зрозуміло.
В СРСР не було приватної власності.
Законодавство було побудоване таким чином, щоб майном можна було користуватися, але не можна було повноцінно володіти.
Тоді, у 1930-х роках, було винайдене право повного господарського відання та оперативного управління. В СРСР не можна було володіти бізнесом.
Усі підприємства належали державі, а їх майно було передане на праві господарського відання.
Ця радянська сутність залишилася в окремих пострадянських юрисдикціях, зокрема в нашій державі.
Але Україна вже давно не в Радянському Союзі, тому мала б змінити правила. Чому у 2003 році, коли приймали Господарський кодекс, вирішили повернути модель управління економікою часів СРСР, мені не відомо.
Очевидно, четверте скликання парламенту перебувало під сильним впливом комуністичної ідеології, бо найбільшу кількість економічних помилок у законодавстві зробило саме воно. Ми у Верховній Раді дев’ятого скликання намагаємося виправляти ці помилки, спрямовуючи економічне законодавство до конкуренції та правил ЄС. Україна технічно є країною ЄС, бо наші політичні і законодавчі принципи – це адаптація національного законодавство до євродиректив у рамках переговорного процесу з розширення Євросоюзу.
У ЄС нема понять "господарське відання" та "оперативне управління", організаційно-правових форм "державні та комунальні підприємства".
Навіщо це нам, якщо ми плануємо бути членами ЄС? Читайте також: Мільярди на кону.
Зеленський підписав закон про корпоративне управління держкомпаніями.
Що це змінює? Господарський кодекс є перепоною для нормального євроінтеграційного процесу, бо корпоративні правила в ньому суперечать правилам ЄС. Між іншим, про необхідність корпоратизації всіх державних та комунальних підприємств у звіті від 2021 року зазначила Oрганізація економічного співробітництва та розвитку.
Нагадаю, на конференції з відновлення в Лугано у 2022 році Україна отримала план дій для майбутнього приєднання до ОЕСР. Невідповідність практикам і правилам ЄС – не єдина проблема кодексу.
Право господарського відання порушує права власності.
З одного боку, державне або комунальне підприємство мало б відповідати усім своїм майном, а з іншого – майно належить власнику підприємства.
Тобто відповідальність за дії підприємств покладається на державу або громаду.
Не ринково, еге ж?Що буде після скасування кодексу Для державних підприємств – це велика зміна.
Протягом трьох років з дня введення в дію закону вони муситимуть корпоратизуватися, тобто перетворитися на акціонерні товариства чи товариства з обмеженою відповідальністю. Частиною процесу корпоратизації є інвентаризація та внесення майна, яке було передане підприємству на праві господарського відання, до статутного капіталу.
Не можна вносити до статутного капіталу майно, яке заборонено приватизувати.
Такі активи закріплюються на праві "узуфрукта державного майна". Це те саме, що і право господарського відання, але стосується лише особливого майна.
Перелік категорій таких активів визначений ст.
4 закону "Про приватизацію державного та комунального майна" та деяким галузевим законодавством. Якщо орган управління не корпоратизував ці підприємства, то зі спливом перехідного строку уряд може передати їх Фонду державного майна для цілей корпоратизації з можливою подальшою приватизацією.Що це дає економіці Державі належать близько 3,5 тис.
підприємств.
Більшість з них банкрути, знищені або окуповані.
Ті що залишилися, становлять значну частину економіки.
Коли їх діяльність регулюють правила, відмінні від приватного сектору, і є купа корупційних дірок та інструментів для маніпуляції конкуренцією, це породжує проблему в усій економіці.
Фактично її частина неефективна або "уражена". ОЕСР у звіті від 2021 року вказувала, що на державний сектор припадають понад 10% ВВП довоєнної економіки.
Реальних цифр ніхто не знає, бо не існує консолідованої звітності й аналізу даних про діяльність усіх державних компаній.Що з приватизацією Деякі правила приватизації теж змінилися – мова йде про корпоратизацію.
Тепер ФДМ зможе виставляти на аукціон не єдиний майновий комплекс (абсолютно незрозуміла сутність), а корпоративні права в ТОВ або АТ залежно від того, на яку організаційно-правову форму було перетворене підприємство. Це дасть можливість швидше продавати більшу кількість підприємств, а новим власникам – оперативно отримувати контроль над підприємствами без втрати працівників та нематеріальних активів.
Тобто тепер держава продаватиме бізнес, а не єдиний майновий комплекс державного підприємства.Що законопроєкт дає громадам Господарський кодекс скасовує організаційно-правову форму комунальних підприємств.
Відтепер нових ДП і КП створювати не можна.
Можна лише перетворити старі на ТОВ або АТ, де 100% акцій або часток будуть належати громаді, або створювати ТОВ чи АТ.
При цьому для громад перетворення є добровільним без перехідного періоду чи будь-яких обмежень. При перетворенні ДП чи КП обов’язково має проводитися інвентаризація.
Це забезпечить підзвітність та прозорість в управлінні майном, оскільки більшість активів не була облікована з початку Незалежності.
У разі корпоратизації КП до майна, яке заборонено приватизувати, застосовується титул "узуфрукт комунальної власності" за тією самою логікою, що і для державних.Контроль за корпоратизованими компаніями Значна частина державної власності інвентаризується і передається до статутних капіталів корпоратизованих підприємств, 100-відсотковими власниками яких стають держава або громади.
Для контролю за управлінням майном компаній, де державі чи громадам належать понад 50%, передбачене відчуження майна винятково на електронних аукціонах "Прозорро.Продажі". Крім того, такі підприємства зобов’язані оприлюднювати оголошення про проведення закупівель, звіти про проведені закупівлі, а також затверджувати внутрішні положення про закупівлі на порталі закупівель "Прозоро".Що для приватних компаній Засновники юридичних осіб деяких нетипових організаційно-правових форм (приватні підприємства, дочірні підприємства, іноземні підприємства, підприємства об"єднань громадян, підприємства споживчої кооперації) можуть ліквідувати підприємства або перетворити їх на ТОВ чи АТ. В іншому випадку їх правовий статус прирівнюється до товариств з обмеженою відповідальністю без необхідності внесення змін до ЄДР або їх статутів.Що ще цікавого Відбудеться масова інвентаризація державного та комунального майна, що не використовується.
Державні компанії будуть зобов’язані внести всю інформацію про своє майно до єдиного відкритого реєстру Фонду держмайна, який розробляється.
До нього також можуть доєднатися громади через окремі модулі.Фінансова звітність держкомпаній Державні унітарні підприємства, господарські товариства, у статутному капіталі яких понад 50% акцій (часток) належать державі, оприлюднюють фінансову звітність у загальному порядку на єдиному порталі "ПроЗвіт".
Тепер можна буде легко проаналізувати діяльність держкомпаній і перевірити результати.Висновок Законопроєкт №6013 дає революційний поштовх перебудові відносин у державному секторі економіки.
Ми вирівнюємо в правах приватний та державний бізнеси, що посилить конкуренцію, покращить інвестиційний клімат, виведе активи з тіні, сприятиме прозорій та справедливій приватизації.

Додати коментар

Користувач:
email:





Український ринок,
Шукає нових інвесторів,
Заробіть на ньому.

- Fin.Org.UA

Новини

14:56 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ
14:38 - АРМА програло апеляцію за активи Медведчука
14:25 - Організатори "дроп"-схем придивляються до "ринку" ЄС: залучатимуть українців
14:19 - Українська металургія очолила світовий рейтинг за темпами зростання у 2024 році
14:05 - Отриманий кешбек тепер можна витрачати на товари в “Укрпошті”
13:59 - АРМА дискваліфікувало переможця аукціону на управління ТРЦ Gulliver
13:38 - Що ефективніше для декарбонізації: ракетні атаки чи податок на вуглець? Уроки Великої Британії
13:35 - Обмеження Нацбанку на перекази збільшили продаж карток у "дроп"-схемах
13:32 - Юань зростає, оскільки Трамп послаблює митні загрози
13:30 - У "Дії" відновили будівельні сервіси
13:14 - Рибний промисел в Антарктиці: в українських суден – рекордний вилов за 3 роки
13:00 - Склади нової ери: які логістичні центри будувати у 2025 році?
12:54 - Банк Японії підвищив процентні ставки до максимуму за 17 років
12:52 - Скільки заробляє продавець чужих карток: розповідь менеджера "дроп"-схем
12:41 - Давос 2025: Ключова тема – стабільність української економіки
12:11 - Агенція оборонних закупівель продовжила контракт з чинною директоркою на один рік
12:04 - Держаудитслужба виявила порушень у діяльності Нацакадемії аграрних наук на понад 1 мільярд
11:46 - Китайське судно не змогло доставити модулі для російського газового проєкту через санкції
11:39 - Трамп "волів би" не вводити мита на Китай, але продовжує погрожувати – Reuters
11:29 - ФОПом – платником єдиного податку першої – третьої груп отримано безповоротну фінансову допомогу: чи включати до доходу?
11:24 - У ТРЦ Respublika Park успішно завершився благодійний збір TYTANOVI на 14 млн гривень
11:23 - До уваги платників ПДВ!
11:22 - Контролюючим органом під час дії воєнного стану при проведенні документальної перевірки юридичної особи виявлено заниження податкового зобов’язання за період, що перевищує 1095 днів: чи є наслідки?
11:21 - Яким чином перераховується військовий збір великим платником податків після його переведення на облік за новим місцем обліку?
11:20 - Який код УКТ ЗЕД зазначається в фіскальному чеку при роздрібному продажу пива на розлив?
11:18 - До уваги контролюючих осіб!
11:15 - Чи застосовується відповідальність за відсутність реєстрації в ЄРПН помилково (безпідставно) складених ПН/РК, якщо їх реєстрацію було зупинено?
11:13 - Який порядок заповнення додатка 3 (Д3) у разі декларування платником податку суми бюджетного відшкодування ПДВ?
11:12 - Подання заяви ФОПами – платниками єдиного податку першої та другої груп щодо звільнення від сплати військового збору на період щорічної відпустки
11:11 - Чи може платник податків після отримання копії наказу про проведення перевірки самостійно виправити помилки у Заяві за ф. № 20-ОПП до початку перевірки або під час її проведення?


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.3184
Канадський долар29.1514
Юань Женьміньбі5.7592
Чеська крона1.7371
Данська крона5.8537
Гонконгівський долар5.3885
Форинт0.106555
Індійська рупія0.48542
Рупія0.0025778
Новий ізраїльський шекель11.7785
Єна0.26839
Теньге0.080627
Вона0.029211
Мексиканське песо2.049
Молдовський лей2.2492
Новозеландський долар23.7621
Норвезька крона3.7235
московський рубль0.42437
Сінгапурський долар30.9414
Ренд2.2619
Шведська крона3.8079
Швейцарський франк46.2485
Єгипетський фунт0.8346
Фунт стерлінгів51.6923
Долар США41.9751
Білоруський рубль15.257
Азербайджанський манат24.6883
Румунський лей8.7761
Турецька ліра1.1771
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7126
Болгарський лев22.3284
Євро43.6709
Злотий10.3724
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото115214.51
Срібло1276.25
Платина39776.86
Паладій41575.5

Курси валют, встановлені НБУ на 24.01.2025