Голос, що втратив силу: як Skype змінив світ і чому зник
15:20 | Економічна правда. Колонки
Наприкінці лютого 2025 року компанія Microsoft оголосила про припинення роботи Skype.
Для молодого покоління ця новина навряд чи стала сенсацією, адже сервіс уже кілька років втрачав популярність, а чутки про його можливе закриття з’являлися регулярно.
Проте на початку 2000-х Skype здійснив справжню революцію в інтернет-спілкуванні.
Він не просто став зручним інструментом для дзвінків, а сформував уявлення про те, як ми сьогодні комунікуємо, переписуємося та вирішуємо робочі питання, не виходячи з дому.
Те, що для нас сьогодні здається звичним – відеодзвінки, миттєві повідомлення, онлайн-зустрічі – зародилося ще 22 роки тому завдяки двом менеджерам і трьом програмістам.
У 2013 році сервіс мав понад 700 мільйонів користувачів, а вже 5 травня 2025 року він назавжди зникне з цифрового ландшафту.Початок нової епохи та хитрість засновників
Доля звела творців Skype задовго до його заснування.
У 2000 році міжнародна телекомунікаційна компанія Tele2 вирішила запустити інформаційно-розважальний портал Everyday.
Очолили проєкт швед Ніклас Зеннстром і данець Янус Фрііс.
Через складнощі в розробці команду довелося розширювати.
На звичайне оголошення в газеті відгукнулися три естонські програмісти: Яан Таллінн, Ахті Хайнле та Прііт Касесалу.
Нова команда запустила Everyday, але фінансового успіху портал не приніс.
Проєкт закрили, а Фрііс і Зеннстрем почали самостійно шукати новий перспективний напрямок і зацікавилися популярним на той час файлообмінником Napster.
Разом з естонськими розробниками підприємці вирішили створити його покращений аналог, зробивши акцент на музиці.
Новий сервіс для обміну файлами назвали Kazaa.
Він дозволяв користувачам передавати файли безпосередньо між комп’ютерами за технологією peer-to-peer (P2P), без використання проміжних серверів.
Сервіс швидко став популярним, через що й виникли нові проблеми.
На відміну від свого конкурента Kazaa мав передавати тільки легальний контент.
Його творці вірили, що зможуть домовитись з представниками музичної та кіноіндустрії, але цього не сталося.
Медіакомпанії просто завалили молодих розробників судовими позовами, звинувачуючи сервіс у сприянні піратству.
Читайте також: Голлівуд страйкує п'ятий місяць.
Як це вплине на кінопрокат і чи буде більше українських фільмів
Це змусило Фрііса і Зеннстрема знову шукати нову сферу для старту.
Спочатку колеги розглядали ідею сервісу для роздачі Wi-Fi, але поступово прийшли до концепції інтернет-телефонії.
Ідея нового продукту виникла влітку 2002 року, а вже наступної весни першу версію програми Skype змогли протестувати 20 користувачів.
Система працювала за тим самим принципом peer-to-peer, що й Kazaa, тільки замість обміну музикою та фільмами передавала голосові повідомлення.
Ніклас Зеннстром (ліворуч), виконавчий директор Skype Technologies Фото: Getty Images
У серпні 2003 року світ уперше побачив Skype.
"Ми запускаємо Skype як телекомунікаційну компанію майбутнього", – самовпевнено заявив Зеннстром під час презентації сервісу.
Фрііс додав: "Ми сподіваємося, що колись люди казатимуть не "Я тобі подзвоню", а "Я тобі скайпну".
Ці амбітні слова підтверджувалися не менш вражаючими темпами зростання.
За перший день програму завантажили понад 10 тисяч разів, а за кілька місяців їх було вже мільйон.
Секрет швидкої популярності крився в її одночасній простості та революційності.
Раніше міжнародні дзвінки коштували дорого, але Skype змінив правила гри: сервіс дозволив спілкуватися з будь-якої точки світу безкоштовно завдяки технології VoIP (Voice over IP).
Крім того, на відміну від інших VoIP-сервісів того часу, які вимагали складних налаштувань, Skype мав інтуїтивно зрозумілий інтерфейс.
Користувачеві потрібно було лише встановити програму, додати контакти та почати дзвонити.
Завдяки стрімкому зростанню стартап залучив близько 20 млн доларів інвестицій.
Проте, попри високий інтерес з боку інвесторів, команда вирішила поступово монетизувати продукт, але зробила це досить розумно.
Замість того, щоб запровадити оплату за всі дзвінки, Skype зробив платними лише виклики з комп"ютера на телефонні номери та навпаки.
Так компанія змогла зберегти старих користувачів і залучити нових, які були готові платити.
Тим більше, що тарифи все одно залишалися значно нижчими, ніж у традиційних телеком-компаній.
До 2005 року така стратегія принесла Skype близько 70 мільйонів користувачів і квартальний прибуток у 35 млн дол.
У цей момент на горизонті з’явилася eBay, яка вирішила купити сервіс.
Попри те, що у компанії не було чіткої стратегії інтеграції стартапу в бізнес-модель eBay, вона все ж закрила угоду, купивши Skype за 2,6 млрд доларів.
Наступні роки для сервісу онлайн дзвінків були успішними: до 2006 року виторг Skype сягнув 195 млн доларів, а в 2007-му – 381 млн доларів.
Кількість користувачів за чотири роки зросла до 400 мільйонів.
Читайте також: Дешево та ризиковано.
Чому західні фонди не інвестують в українські miltech-стартапи
Проте всередині компанії почалися проблеми: зруйнувалася стартап-культура, управління стало хаотичним, а якість продукту погіршилася.
У 2009 році eBay вирішив продати компанію.
Тоді ж з’ясувалося, що ключові патенти на технологію були не у eBay, а залишилися в руках засновників Януса Фріїса та Нікласа Зеннстрема.
Право на них вони зберегли через свою компанію Joltid.
Ці патенти були критично важливими, адже стосувалися P2P-архітектури, на якій працював Skype.
Без них нові власники не могли законно використовувати основну технологію сервісу.
Ситуація загрожувала зірвати угоду, але зрештою сторони досягли компромісу: Фріїс і Зеннстрем повернулися до ради директорів і отримали 14% акцій Skype.
Генеральний директор Microsoft Стів Балмер (ліворуч) потискає руку генеральному директору Skype Тоні Бейтсу під час пресконференція 10 травня 2011 року в Сан-Франциско Фото: Getty Images
У 2011 році Microsoft купив Skype за 8,5 млрд доларів, що стало найдорожчим придбанням корпорації на той момент.
Microsoft планував інтегрувати файлообмінник у Windows та інші свої продукти.
У Microsoft Skype прийшов як лідер ринку з понад 860 млн доларів доходу та близько 15% частки всіх міжнародних дзвінків.
Кількість зареєстрованих користувачів досягла 700 мільйонів.
З 2010 року Skype почав активно виходити на мобільні пристрої – спочатку із голосовими дзвінками, а у 2011 році додалася підтримка відеозв’язку.
Пізніше сервіс став доступним на Linux, ігрових приставках і Smart TV.
Проте за 15 років Microsoft так і не зміг значно розширити можливості Skype або закріпити його домінування.
Сервіс поступово втрачав позиції, поступаючись місцем новим конкурентам у сфері комунікацій.Як Skype створив нішу, яка його знищила
Свого часу Skype здійснив революцію в тому, як люди спілкуються на відстані.
До його появи голосові та відеодзвінки через інтернет були дорогими, складними або просто непопулярними.
Але Skype зробив їх масовими, доступними та зручними для всіх.
Засновники сервісу втілили у життя ідеї фантастів та футурологів про майбутнє, де відстань більше не перешкода.
Люди могли безкоштовно телефонувати рідним, друзям чи колегам з будь-якої точки світу.
Це зробило сервіс популярним для максимально широкої аудиторії: від емігрантів до фрілансерів та працівників міжнародних компаній.
Skype не просто дозволив бачити співрозмовника – він започаткував культуру відеозв’язку.
Сьогодні це здається звичним, але саме Skype першим навчив людей, що телефонувати можна не лише голосом, а й "вживу".
У ньому компанії проводили онлайн-зустрічі, а репетитори та студенти відкрили для себе дистанційне навчання.
Крім того, компанія стала однією з перших, хто представив можливості обміну миттєвими повідомленнями, дозволяючи користувачам спілкуватися в чаті в режимі реального часу.
У технологічному світі є показник справжнього успіху – коли назва компанії стає дієсловом.
Сьогодні ми говоримо "загуглити", маючи на увазі пошук інформації в інтернеті.
Свого часу Skype теж став частиною повсякденної мови.
У 2000-х це було справжнім трендом.
Популярність Skype відкрила нову нішу в сфері комунікацій, якою зацікавилися технологічні гіганти.
Перший тривожний дзвіночок для сервісу пролунав із бумом мобільних месенджерів.
Apple інтегрувала iMessage та FaceTime у свої пристрої, WhatsApp після покупки Facebook у 2014 році додав функцію дзвінків, а Viber і Telegram стрімко набирали популярність.
Читайте також: Десятиліття збитковості не заважає йому зростати.
Хто фінансує Telegram?
Зрештою Microsoft зробила кілька ключових помилок, через які Skype поступово втратив свої позиції.
Насамперед сервіс запізнився з адаптацією до мобільної ери.
Все говорило про зміну стилю спілкування.
Люди дедалі більше спілкуються текстом, голосовими повідомленнями або короткими відеодзвінками.
Натомість Skype залишався орієнтованим на комп’ютери.
Ще одна помилка – невдала стратегія оновлення.
Microsoft змінила дизайн програми, додала зайві функції, що зробило її менш інтуїтивною.
Крім того, компанія зосередилася не на конкурентоспроможності, а на інтеграції Skype у свою екосистему, що не дало очікуваних результатів.
У 2016 році компанія запустила Teams – корпоративний месенджер, що мав конкурувати зі Slack.
Ну і на сам кінець – недостатня гнучкість під час пандемії Covid-19.
Коли попит на відеозв’язок різко зріс, Skype мав усі шанси стати основним сервісом для спілкування, але Microsoft зробила ставку на розвиток Teams для бізнесу, урядів і шкіл.
Інвестиції окупилися: у 2023 році Teams мав понад 320 мільйонів користувачів, тоді як Skype продовжував втрачати популярність.
Уже за два роки компанія ухвалить рішення закрити Skype у травні 2025 року.
За словами президента Microsoft 365 Джеффа Тепера, користувачі до 5 травня зможуть перенести всю свою історію повідомлень та контактів на інші сервіси, або ж перейти на Teams.Як Skype змінив одну країну
В історії Skype є особливість: її часто називають естонською компанією, хоча штаб-квартира знаходиться в Люксембурзі, а найвідоміші засновники – швед і данець.
Попри це, самі естонці жартома кажуть, що в їхній країні є неписане правило – при кожній нагоді нагадувати світові, що Skype – це Естонія.
Причина проста: програмне забезпечення для Skype розробляли саме естонські інженери, і перші кроки зі створення продукту команда робила в Естонії.
У той час уряд країни активно інвестував в освіту та технології, розуміючи, що невелика держава не зможе конкурувати із західними сусідами у важкій промисловості чи сільському господарстві.
Читайте також: Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
Успіх Skype показав, що навіть маленька колишня радянська республіка здатна створювати світові технологічні продукти.
Це привернуло увагу інвесторів до Естонії, а місцевим підприємцям дало впевненість, що можна будувати глобальні компанії, не виїжджаючи з країни.
Малий внутрішній ринок тільки стимулював стартапи одразу орієнтуватися на світові ринки.
У Таллінні, Естонія, курсував спеціальний трамвай Skype, на якому пасажири могли їздити безкоштовно Фото: Wikimedia
Крім того, Skype не лише надихнув, а й збагатив багатьох людей.
Так звана "Skype-мафія" – це колишні співробітники компанії, які після її продажу eBay отримали капітал для інвестицій у нові стартапи.
Один із таких, Таавет Хінрікус, разом із Крісто Кяерманном у 2011 році заснував TransferWise (з 2021 року – Wise), сервіс для міжнародних грошових переказів.
Через три роки стартап отримав 58 млн доларів інвестицій від фонду Andreessen Horowitz, а Sequoia Capital оцінила його в 1 мільярд доларів, зробивши третім "єдинорогом" Естонії.
Завдяки Skype в Естонії з’явилося десятки підприємців, які створювали нові компанії та підтримували молоді таланти.
За останні чотири роки країна народила ще п’ять "єдинорогів" – стартапів з оцінкою понад 1 мільярд доларів.
Сьогодні Естонія – найбільший стартап-хаб Центральної та Східної Європи, з 1400 стартапами та залученими 36,3 мільярда євро інвестицій.
Для країни, населення якої втричі менше, ніж у Києві, це справжній прорив.
І значна частина цього успіху почалася саме з Skype.