Звіт про базове відстеження результативності постанови Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 № 112 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 19 травня 2021 р. № 515 і від 23 червня 2021 р. № 648"
15:28 | Міністерство економіки УкраїниПостанова Кабінету Міністрів України від 02.02.2024 № 112 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 19 травня 2021 р. № 515 і від 23 червня 2021 р. № 648» (далі – постанова).
2. Назва виконавця заходів з відстеження
Міністерство економіки України.
3. Цілі прийняття акта
Верховною Радою України прийнято Закон України від 09.08.2023 № 3311-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями» (далі – Закон), який набрав чинності 17.09.2023.
Законом, зокрема, унесено зміни до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні» (далі – Закон про підтримку) у частині:
розширення сфер, у яких може реалізуватися інвестиційний проєкт із значними інвестиціями;
надання можливості заявнику не раніше ніж за 18 місяців до дати подання заявки до уповноваженого органу здійснити значні інвестиції в об’єкти інвестування в обсязі, що не перевищує 30 % загального обсягу значних інвестицій, необхідних для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями;
надання можливості заявнику виступати інвестором із значними інвестиціями, якщо він є окремою юридичною особою, створеною для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями, та стороною спеціального інвестиційного договору як інвестор;
доповнення форм державної підтримки, а саме: компенсація за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та з інших джерел, не заборонених законом, вартості збудованих заявником або інвестором із значними інвестиціями об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури (автомобільних шляхів, ліній зв’язку, засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо), необхідних для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями; компенсація витрат на підключення та приєднання до інженерно-транспортних мереж, необхідних для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями; звільнення від відшкодування втрат лісогосподарського виробництва для реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями;
зменшення межі розміру значних інвестицій (з 20 млн євро до 12 млн євро) та кількості створених нових робочих місць протягом строку реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями, а саме змінено та диференційовано вимоги щодо створення робочих місць для можливості залучення до інвестиційного процесу більше суб’єктів господарювання;
установлення часових можливостей для доопрацювання, а не повернення поданих заявником документів, зокрема техніко-економічного обґрунтування та спеціального інвестиційного договору, у рамках проведення оцінки інвестиційного проєкту із значними інвестиціями, а також можливості проведення переговорів із залученням представників уповноваженої установи для узгодження положень спеціального інвестиційного договору після отримання висновку про доцільність реалізації інвестиційного проєкту із значними інвестиціями та укладення спеціального інвестиційного договору;
передбачення повернення державної підтримки в повному обсязі в разі недосягнення обсягу значних інвестицій, який визначений Законом про підтримку (12 млн євро), неможливість збільшити обсяг державної підтримки, коли фактичний обсяг значних інвестицій більше, ніж визначений у спеціальному інвестиційному договорі, а також можливість корегування обсягу державної підтримки, якщо фактичний обсяг значних інвестицій менший, ніж передбачено спеціальним інвестиційним договором, шляхом унесення змін до такого договору.
Постанова розроблена з метою приведення у відповідність із вимогами Закону положень підзаконних нормативно-правових актів, що регулюють механізм надання державної підтримки інвестиційних проектів із значними інвестиціями, а саме: вимог до техніко-економічного обґрунтування проекту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19.05.2021 № 515 (далі – Вимоги до ТЕО), та вимог до заявника щодо фінансової спроможності для реалізації проекту, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.06.2021 № 648 (далі – Вимоги до фінансової спроможності), а також спрощення таких вимог з урахуванням практичних аспектів та реалій сьогодення, зокрема щодо стану макроекономічної ситуації в умовах широкомасштабної війни в Україні тощо. Постановою внесено зміни до Вимог до ТЕО, зокрема щодо приведення положень таких вимог у відповідність із Законом, а саме:
уточнення загальних вимог до оформлення та подання ТЕО;
приведення у відповідність термінології;
урахування нових форм державної підтримки та нових вимог до проектів, зокрема, щодо можливості заявника здійснити значні інвестиції в об’єкти інвестування до дати подання заявки до Мінекономіки, а також підтвердження їх здійснення;
виключення економічного аналізу при проведенні оцінки проекту, зокрема, аналізу витрат та вигод;
перегляд соціальних показників проекту та оцінки соціального ефекту від його реалізації;
уточнення окремих положень змісту ТЕО та впорядкування його структури з метою більш логічного та послідовного викладу, а також виключення низки вимог до змісту ТЕО з метою імплементації практичного досвіду, отриманого під час оцінки перших заявок.
Крім того, постановою внесено зміни до Вимог до фінансової спроможності, зокрема приведення положень таких вимог у відповідність із Законом, а саме:
зниження вимог до заявника щодо відповідності всім критеріям, визначеним такими вимогами, до відповідності щонайменше одному з них;
уточнення або виключення положень, що втрачають актуальність у зв’язку із зниженням рівня вимог до відповідності лише одному з критеріїв;
урахування тільки обсягу значних інвестицій протягом строку реалізації проекту при підтвердженні відповідності критеріям щодо фінансової спроможності заявника для реалізації проекту (здійснені значні інвестиції заявником не раніше ніж за 18 місяців до дати подання заявки не враховуються);
уточнення вимог щодо подачі фінансової звітності та аудиторського звіту щодо всіх юридичних осіб, які забезпечуватимуть фінансування проекту;
виключення вимог до банків-резидентів щодо мінімального рейтингу, враховуючи поточну економічну ситуацію в Україні.
4. Строк виконання заходів з відстеження
З 02.02.2025 по 02.03.2025.
5. Тип відстеження (базове, повторне або періодичне)
Базове відстеження.
6. Методи одержання результатів відстеження
Статистичний метод.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, а також способи одержання даних
Відстеження результативності регуляторного акта здійснювалося відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» шляхом проведення аналізу кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта, розміру коштів і часу, що витрачатимуться суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта, кількості поданих (заявок) інвестиційних проектів із значними інвестиціями, які надійшли до уповноваженого органу (Мінекономіки) для проведення їх оцінки, кількості висновків про доцільність / недоцільність реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями, кількості укладених спеціальних інвестиційних договорів та кількості реалізованих інвестиційних проектів із значними інвестиціями.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності акта
Протягом року після набрання чинності регуляторним актом відстеження було здійснено за такими показниками:
кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія акта, – 2;
розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта, – неможливо визначити;
кількість поданих (заявок) інвестиційних проектів із значними інвестиціями, які надійшли до уповноваженого органу (Мінекономіки) для проведення їх оцінки, – 6;
кількість висновків про доцільність / недоцільність реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями – 6;
кількість укладених спеціальних інвестиційних договорів – 2;
кількість реалізованих інвестиційних проектів із значними інвестиціями – 1.
Постанова оприлюднена на офіційному вебпорталі Верховної Ради України.
9. Оцінка результатів реалізації акта та ступеня досягнення визначених цілей
Регуляторний акт має достатній ступінь досягнення визначених цілей.
Постанову прийнято з метою забезпечення приведення Вимог до ТЕО та Вимог до фінансової спроможності у відповідність із Законом та вдосконалення / спрощення їх положень, що надасть можливість опосередковано вплинути на збільшення чистого притоку прямих іноземних інвестицій та капітальних вкладень вітчизняних підприємств, а також надання державної підтримки, передбаченої Законом про підтримку, для реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями, що сприятиме активізації інвестиційної діяльності в Україні.