Підвищувати чи не підвищувати? Як нові тарифи "Укрзалізниці" на перевезення вплинуть на бізнес

11.03 15:30 | Економічна правда

Наприкінці 2024 року наглядова рада "Укрзалізниці" вирішила проіндексувати тарифи на вантажні перевезення.
І хоча топменеджмент державної компанії розраховував на їх остаточне запровадження в лютому 2025 року, цього не сталося: в урядових кабінетах досі тривають наради з цього питання. Тим часом головні клієнти вантажних перевезень залізниці – аграрії, металурги та будівельники – почали бити на сполох через таку ініціативу залізничного монополіста і прогнозувати невідворотні наслідки для економіки України. Аграрії попереджають про підвищення цін на свою продукцію, скорочення виробництва та зменшення конкуренції на зовнішніх ринках.
Металурги вважають, що вищі тарифи призведуть до невідворотних наслідків для галузі, а будівельники кажуть, що це рішення вплине і на обороноздатність України. Утім, "Укрзалізниця" теж має обґрунтоване пояснення своєї ініціативи.
Воно цілком економічне і стосується подорожчання основних ресурсів, завдяки яким підтримується стала робота залізниці.
Чия правда і на які наслідки можна чекати в разі підвищення тарифів?Чому "Укрзалізниця" підвищує тарифи Річний оборот "Укрзалізниці" складається з доходів від вантажних та пасажирських перевезень.
Останні – традиційно збиткові і покриваються прибутками від перших. Наприкінці лютого 2025 року голова правління "Укрзалізниці" Олександр Перцовський прогнозував, що за фінансовим планом на 2025 рік чистий збиток від пасажирських перевезень становитиме 22 млрд грн. Водночас фінансовий результат від надання послуг з вантажних перевезень зменшується.
Якщо у 2023 році цей напрям приніс близько 20 млрд грн операційного прибутку, то у 2025 році, без індексації тарифів, компанія очікує лише на 5-6 млрд грн.
Це не дозволить перекрити збиток від пасажирських перевезень. У 2023 році компанія отримала 5 млрд грн чистого прибутку.
За словами Перцовського, з цієї суми 2 млрд грн – дивіденди для держави, які залишилися на позабалансовому рахунку УЗ.
За ці кошти субсидуються аграрії з прифронтових регіонів.
Читайте також: Як війна вплинула на діяльність держкомпаній: підсумки 2022 року Підвищення тарифів на вантажні перевезення – стала практика для "Укрзалізниці" і регулюється постановою Кабміну.
Відповідно до неї, тарифи мають індексуватися щороку.
Щоправда, останні 2,5 року цього не відбувалося, через що компанія вирішила підвищити вартість вантажних послуг за роки затишшя на 37%. Мотиви такого рішення в "Укрзалізниці" пояснили тим, що з моменту останнього перегляду тарифів на вантажні перевезення ціни на основні ресурси відчутно зросли.
Зокрема, електроенергія подорожчала на 166%, дизельне пальне – на 110%.
На 217% зросла вартість запчастин для тепловозів і на 22% – для електровозів.
Підшипники та колеса для потягів подорожчали на 37% та 20% відповідно. Натомість за 2,5 року ціни на промислову продукцію зросли на 76,4%.
Перцовський зазначав, що якби тарифи змінювалися з урахуванням цього, то вони мали б зрости у 2,5 разу.
Водночас "Укрзалізниця" подала на розгляд індексацію тарифів на "суттєво помірному" рівні – 37%. Зростання вартості витратних матеріалів позбавило компанію можливостей проводити достатні ремонти інфраструктури та рухомого складу, індексувати зарплати залізничників та виконувати соціальні зобов’язання перед ними.
Індексація ж дозволить на мінімально необхідному рівні фінансувати ремонти рухомого складу та інфраструктури, зазначають в "Укрзалізниці". "В іншому випадку постануть суттєві ризики для безперервності безпечної роботи критичної інфраструктури держави", – попереджають у компанії. Наразі тарифна ініціатива монополіста погоджується в кабінетах профільних міністерств, тому дату їх ухвалення в "Укрзалізниці" не змогли назвати.Аграрії б’ють на сполох Основними клієнтами "Укрзалізниці" у сфері вантажних перевезень є аграрна та металургійна галузі.
У 2024 році залізниця перевезла майже 175 млн тонн вантажів, близько двох третин з яких – продукція аграріїв та металургів. Заступник голови Всеукраїнської аграрної ради Денис Марчук розповів, що галузь очікує подорожчання на аграрну продукцію через індексацію тарифів на перевезення.
За його словами, цього маркетингового року аграрії розраховують отримати прибуток із зернової групи, але через можливе подорожчання логістики змушені будуть витрачати кошти на транспортування, а не на погашення кредитів. Марчук каже, що це стане додатковим тягарем, який призведе до того, що товаровиробники залазитимуть у додаткові фінансові борги.
Читайте також: "Цей рік не олімпійський, а суперолімпійський".
Найбільший картопляний фермер про дефіцит та зростання цін Зростання тарифів "Укрзалізниці" збільшить собівартість вирощеної продукції, оскільки більшість українського зерна експортується через порти Великої Одеси.
Голова правління Українського клубу аграрного бізнесу Олег Хоменко зазначив, що рішення залізничного монополіста призведе до зростання витрат аграріїв на логістику на 3-6 дол.
за тонну продукції залежно від розташування підприємства. "Попередні два роки були збитковими.
Якщо на тлі підвищення тарифів аграрії отримають мінімальні доходи, якими не зможуть компенсувати минулорічні втрати, це може призвести до незворотних наслідків", – заявив Хоменко. Якщо рішення щодо підвищення тарифів не переглянуть, є ризик, що частина фермерів буде змушена скоротити діяльність.
За оцінками Всеукраїнського конгресу фермерів, імовірне закриття фермерських господарств через подорожчання логістики призведе до втрати 1,3 млн тонн зерна та олійних культур на 300 млн дол. Крім того, кажуть експерти, може скоротитися експортно-валютний виторг агровиробників, що призведе до скорочення надходжень від галузі до бюджету країни.Ризик закриття гірничих комбінатів Інший найбільший клієнт вантажних перевезень "Укрзалізниці" – металурги – теж стурбовані ініціативою залізничного монополіста.
У "Метінвесті" повідомили, що підвищення тарифів негативно вплине і на металургію, і на стабільність економіки України під час війни. "Логістика займає значну частку собівартості нашої продукції, тож чергове підвищення тарифу знизить її конкурентоздатність на світових ринках, що призведе до зниження продажів, бюджетних відрахувань і обсягу валюти, яка потрапляє в Україну завдяки роботі експортерів", – відповіли ЕП в компанії. За словами президента об’єднання підприємств "Укрметалургпром" Олександра Каленкова, за останні три роки металургійна галузь України зазнала "колосальних збитків" через війну та проблеми з експортом продукції.
Якщо у 2021 році виробництво сталі становило близько 22 млн тонн, то за підсумками 2022 року цей показник упав до 6,2 млн тонн. "Усі металургійні підприємства показували десятки мільярдів гривень чистих збитків, а сумарно за три роки – сотні мільярдів.
Фінансування цих витрат через залучення кредитів майже неможливе через воєнні ризики та обмежений доступ до зовнішніх фінансових ринків", – заявив він.
Читайте також: Серце української металургії.
Які наслідки для економіки матиме втрата Покровська? За словами Каленкова, 80% металопродукції та 60% залізної руди експортуються.
Понад 80% цих товарів продаються морським шляхом. Анонсоване збільшення тарифів на 37%, за його словами, призведе до того, що собівартість залізорудної сировини зросте на 8-10%, а металургійної продукції – на кілька відсотків.
Це вплине на конкурентоспроможність української металургійної продукції на зовнішніх ринках і може скоротити експортний виторг. До того ж, з огляду на проблеми металургійної галузі і втрату постачання коксівного вугілля підвищення тарифів "Укрзалізниці" може стати додатковим поштовхом до того, що деякі підприємства скоротять або законсервують виробництва, а гірничо-збагачувальні комбінати почнуть закриватися, каже Каленков. "Замість того, щоб з виробництва 7,5 мільйона тонн у 2024 році зрости цього року на 4,5 мільйона, ми можемо впасти на 4,5 мільйона.
У валютному виторгу це десь 5 мільярдів доларів.
Надходження до бюджету можуть зменшиться на 80 мільярдів гривень", – поділився розрахунками голова об’єднання. Скорочення виробництва у ГМК призведе до зниження вантажообігу УЗ, що може спровокувати потребу в ще одному збільшенні тарифів, утворюючи замкнене коло економічного спаду.Оборона України теж може постраждати Постраждати від підвищення тарифів залізниці може і третя за обсягами вантажів галузь – будівельна.
Насипні вантажі для зведення доріг, будинків, мостів у 2024 році становили близько 17% вантажообігу "Укрзалізниці". За розрахунками віцепрезидента Торгово-промислової палати (ТПП) Ростислава Коробки, підвищення цін на вантажні перевезення призведе до зростання собівартості будівництва, підвищення вартості продукції на 5-7% та зменшення маржинальності будівельних компаній на 5%. Відтак в Україні можуть сповільнитися темпи будівництва через необхідність перегляду бюджетів.
Компаніям доведеться шукати альтернативні шляхи логістики.
Великі інфраструктурні проєкти можуть бути відкладені, а житлове будівництво в містах сповільниться на 10%.
Читайте також: Власники АТБ і NAVI йдуть у житловий сектор.
Як забудовники залучають відомих інвесторів Зростання цін на будматеріали внаслідок здорожчання перевезень збільшить собівартість будівництва на 3-7%, каже Коробка.
Ціни на нерухомість економкласу можуть зрости на 2-4%, комфорт-класу – на 1,5-3%, бізнес-класу – на 1-2%. Найбільше сповільнення будівництва, за розрахунками ТПП, відбудеться в регіонах, віддалених від виробників будматеріалів, де залізничні перевезення ключові. Крім того, подорожчання логістики може вплинути на будівництво укріплень для військових.
У ТПП оцінюють сповільнення зведення укріплень на 3-5%."Укрзалізниця" неефективна? На думку експерта ринку логістики Юрія Щукліна, технологічна відсталість "Укрзалізниці" підриває ефективність усіх залежних від залізничної логістики виробників України і після підвищення тарифу коштуватиме бізнесу 36 млрд грн додаткових витрат. Ця сума складається з 26 млрд грн для компенсації операційних витрат монополії та 10 млрд грн, які бізнеси змушені витрачати на взаємодію із застарілою бізнес-моделлю державної компанії. За словами Щукліна, "Укрзалізниця" використовує застарілі методи управління перевезеннями: ручне керування, паперову документацію, а рішення ухвалюються на "довгих нарадах".
Це призводить до підвищення її витрат та зростання тарифів.
Читайте також: Провали в корпоративному управлінні або чому реформа неписана для "Укрзалізниці" Каленков основною проблемою "Укрзалізниці" вважає значну частку постійних витрат, незалежно від обсягів перевезень.
Тобто навіть при падінні товарообігу компанія має майже ті самі витрати, що впливає на її прибутковість. Основна бюджетна діра монополіста – перехресне субсидування збиткових пасажирських перевезень коштом надприбуткових вантажних.
Каленков вважає, що на всіх користувачів вантажних перевезень накладений додатковий "податок", який покриває збитки компанії.
"Це ненормальна ситуація", – додає він.
Однією з ініціатив може стати позбавлення "Укрзалізниці" державної монополії на використання залізничної тяги, кажуть експерти.
Це дасть можливість іншим компаніям конкурувати у вантажних та пасажирських перевезеннях, що мотивуватиме покращувати та здешевлювати діяльність. Щоб у приватних залізничних операторів була фінансова мотивація обслуговувати збиткові пасажирські маршрути, можна взяти приклад з ЄС, де працює механізм зобов’язань з надання суспільних послуг (PSO).
Його застосовують до маршрутів, які збиткові у вільному ринку, але соціально важливі.
Держава через конкурсний тендер надає субсидію на такі маршрути, а найдешевший перевізник має забезпечувати послугу із встановленою частотою рейсів, тарифів та якості обслуговування. Водночас Марчук вважає, що необхідно надати доступ до приватної локомотивної тяги на залізничних коліях "Укрзалізниці".
Голова правління Українського клубу аграрного бізнесу додає, що допуск приватної тяги створить конкуренцію, яка змусить державну компанію покращувати операційну діяльність та якість послуг замість підвищення тарифів на вантажні перевезення.

Додати коментар

Користувач:
email:





Savings account safe,
Small interest, no risk to take,
Rainy day fund saved.

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 12.03.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 11 березня: ЄС підтримає український бізнес, обшуки у моделей OnlyFans, інфляція
20:25 - Французька Thales та Украерорух підписали угоду, яка стосується відновлення польотів
20:05 - Ініціатива Великої Британії Innovative Ukraine – це можливість для бізнесу реалізовувати проєкти для сталої роботи енергосистеми на базі сучасних технологій
19:45 - Пропонується уніфікувати підхід до організації захисту критичної інфраструктури фінансового сектору
19:45 - Польща та Словаччина інвестують у проєкти розвитку Карпатського регіону
19:20 - Признаки внутренней слабости рынка труда США
18:48 - Повна інтеграція українського і європейського енергоринків - важливий крок до майбутнього України в ЄС
18:48 - Санкції США проти російського "тіньового" флоту втрачають вплив — Bloomberg
18:39 - ЄС підтримає український бізнес на 1,6 мільярда євро: він назвав умови конкурсу
18:29 - Поліція почала обшуки у моделей OnlyFans: дані про них могли отримати у податкової
18:00 - "За жодних обставин": найбільші німецькі компанії не збираються повертатися в московія
17:48 - Вартість кредитів у московія злетіла: реальні ставки зросли до майже 40%
17:45 - Підсумки зими: попри системні ворожі атаки, енергетики втримали стабільну роботу енергосистеми України
17:34 - Лист очікувань власника ПАТ “Державна акціонерна компанія “Ліки України” на 2025 рік
17:15 - В Україні інфляція пришвидшилась до 13,4%: в Нацбанку пояснили причини
17:12 - Трамп оголосив нові мита для Канади: під ударом сталь, алюміній та авто
17:05 - Україна заборонила імпорт деяких товарів з Угорщини
17:00 - Через енергосервіс до енергоефективності бізнесу: можливості чи кримінал?
16:49 - Дронова атака частково зупинила "Дружбу": Москва обіцяє Угорщині швидке відновлення постачань
16:47 - До трьох небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу
16:37 - В складі поїзда "Київ-Ужгород" з'явиться дитячий вагон: яка вартість квитка
16:36 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:31 - Рада проголосувала за реформу оплати праці на держслужбі
16:20 - Російський метал у ЄС: імпорт перевищив 2,5 мільярда євро у 2024 році
16:16 - Міненерго та Єврокомісія обговорили подальші заходи для інтеграції енергетичних ринків
16:16 - На Закарпатті з'явиться індустріальний парк "Карпати"
16:14 - UGB поглиблює партнерство з європейськими фінансовими установами для сприяння довгостроковій стійкості України
16:00 - За рік збільшився трафік на дорогах Києва: на яких напрямках


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0567
Канадський долар28.7387
Юань Женьміньбі5.7261
Чеська крона1.8113
Данська крона6.0618
Гонконгівський долар5.3298
Форинт0.112632
Індійська рупія0.47482
Рупія0.0025238
Новий ізраїльський шекель11.3617
Єна0.28036
Теньге0.084863
Вона0.028494
Мексиканське песо2.0364
Молдовський лей2.3078
Новозеландський долар23.6341
Норвезька крона3.8868
московський рубль0.48435
Сінгапурський долар31.1067
Ренд2.2686
Шведська крона4.1181
Швейцарський франк47.0489
Єгипетський фунт0.8184
Фунт стерлінгів53.6125
Долар США41.4124
Білоруський рубль15.0525
Азербайджанський манат24.3559
Румунський лей9.0839
Турецька ліра1.1318
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.2441
Болгарський лев23.1173
Євро45.2141
Злотий10.7755
Алжирський динар0.30678
Така0.3396
Вірменський драм0.105329
Домініканське песо0.66703
Іранський ріал0.00007112
Іракський динар0.031627
Сом0.47378
Ліванський фунт0.00042
Лівійський динар8.476
Малайзійський ринггіт9.2849
Марокканський дирхам4.1619
Пакистанська рупія0.1482
Саудівський ріял11.0469
Донг0.0016211
Бат1.21254
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.0501
Узбецький сум0.0032174
Новий тайванський долар1.25939
Туркменський новий манат11.8375
Сербський динар0.36798
Сомоні3.7938
Ларі14.8366
Бразильський реал7.0922
Золото120619.41
Срібло1346.63
Платина40466.13
Паладій39341.78

Курси валют, встановлені НБУ на 12.03.2025