Підняття тарифів "Укрзалізниці": порятунок компанії чи удар по економіці

27.03 12:00 | Економічна правда

"Укрзалізниця" знову планує підвищити тарифи на вантажні перевезення – цього разу на 37%.
Офіційна причина такого рішення зрозуміла: інфляція, зростання витрат, падіння вантажообігу та загальна економічна ситуація в країні. Але чи справді це допоможе компанії, яка і після попереднього 70% зростання тарифів у 2022 році залишилася збитковою? Чи не стане нове підвищення ще одним кроком до втрати вантажів і погіршення стану залізничного перевізника? За останні 2,5 роки індекс цін виробників промислової продукції зріс на 182,1%, а витрати "Укрзалізниці" зростають швидше, ніж її доходи.
Компанія прогнозує, що без підвищення тарифів у 2025 році її збитки можуть сягнути 23,6 млрд грн.
Серед основних причин такого стану речей: зниження вантажообігу у 2024 році; минулорічне подорожчання електроенергії майже на 50%; необхідність підвищення зарплат працівникам, адже відтік кадрів стає критичним (станом на початок 2025 року – 38,4 тис.
відкритих вакансій); загальна інфляція та зростання операційних витрат. Читайте також: "Укрзалізниця" підвищила тарифи для бізнесу на 70%.
Але це ще не кінець За даними компанії, у 2025 році очікується скорочення дохідної частини від вантажних перевезень навіть за умови підвищення тарифів.
Якщо зміни набудуть чинності з 1 травня, додаткові доходи можуть становити близько 17,5 млрд грн до кінця року. Однак навіть такий рівень доходів не гарантує повного фінансового балансу, адже індексація тарифів відстає від темпів зростання вартості ресурсів, необхідних для роботи залізниці. Представники бізнесу заявляють, що "Укрзалізниця" не отримає запланованого фінансового ефекту від підвищення тарифів.
Аграрії вже шукають альтернативні логістичні рішення, і якщо ціни на залізничні перевезення зростуть ще більше, вони просто перейдуть на автотранспорт. Читайте також: Підвищувати чи не підвищувати? Як нові тарифи "Укрзалізниці" на перевезення вплинуть на бізнес Бізнес уже відчув, що підвищення тарифів 2022 року лише звузило вантажну базу, а компанії, які не змогли дозволити собі такі витрати, просто зникли з ринку.
Те саме може відбутися і цього разу. Значна частина перевезень "Укрзалізниці" припадає на низьковартісні вантажі, такі як руда, вугілля, цемент, зерно та нафтопродукти.
У разі підвищення тарифів агропромисловий сектор може втратити близько 5,3 млрд грн протягом 2025 року, гірничо-металургійний комплекс – 6,4 млрд грн, а вугледобувна галузь – 1,6 млрд грн.
Це вплине на кінцеву вартість продукції, а отже, на конкурентоспроможність українського експорту. Негативні наслідки можливого підвищення тарифів можуть мати критичний вплив на економіку країни: зниження конкурентоспроможності українських товарів на зовнішніх ринках через зростання логістики; скорочення промислового виробництва через здорожчання транспортування сировини та готової продукції; банкрутство малих і середніх підприємств, які не витримають навантаження додаткових витрат; падіння інвестиційної привабливості залізничного транспорту через його нерентабельність; зупинка значної кількості ремонтних підприємств через відсутність фінансування на обслуговування інфраструктури; скорочення персоналу та подальший кадровий дефіцит у галузі. Читайте також: Правила "Укрзалізниці" — рух агросектору до банкрутства "Укрзалізниця" опинилася в складному становищі.
З одного боку, підвищення тарифів є необхідним для фінансової стабільності.
З іншого – це може призвести до ще більшої втрати клієнтів і, як наслідок, до зменшення доходів. Водночас вартість перевезення 1 тонно-кілометра залишається значно нижчою, ніж у європейських країнах, де ціни вищі в кілька разів.
Наприклад, транспортування 1 тонно-кілометра зерна в Україні навіть після індексації тарифів становитиме близько 0,019 євро, тоді як у Німеччині – 0,039 євро. Представники бізнесу закликають керівництво "Укрзалізниці" до відкритого діалогу для пошуку спільних рішень.
Без комплексного підходу, який враховуватиме як інтереси залізниці, так і можливості вантажовідправників, ситуація може лише погіршитися. Зрозуміло одне: просте підвищення тарифів не стане панацеєю.
"Укрзалізниця" потребує глибших реформ, оптимізації витрат і залучення додаткових джерел фінансування.
Інакше вона ризикує залишитися не просто збитковою, а й втратити свою роль ключового логістичного оператора України.

Додати коментар

Користувач:
email:





Ринок капіталу –
Джерело грошей для бізнесу,
Ризиків також багато.

- Fin.Org.UA

Новини

18:00 - За тиждень Нацбанк продав 846 мільйонів доларів
17:13 - Розлючений на Путіна: Трамп пригрозив московія митами на усю нафту
17:05 - "Укрзалізниця" відновила ще дві онлайн-послуги
16:07 - Прем’єр Саксонії від ХДС заявив, що санкції шкодять ЄС більше, аніж московії
15:00 - Трамп заявив, що йому "байдуже", чи підвищать ціни через мита автовиробники
14:01 - Суд відібрав у приватників артезіанські свердловини на Сумщині
13:00 - Японія надасть криптоактивам юридичний статус фінансових продуктів
12:02 - У компанії відсудили борг за оренду держготелю, який накопичився до 2018 року
11:00 - США відкличуть спецдозволи окремим країнам на імпорт нафти з Венесуели
10:00 - Bloomberg: Київ вважає, що США відкриті до змін проєкту угоди про надра
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 30.03.2025
18:00 - Трамп підштовхує радників до агресивнішої митної політики – WP
17:00 - Індія та США досягли прогресу в укладанні торговельної угоди
16:10 - Україна має підприємців, які виробляють мільйон fpv-дронів на рік – Камишін
14:58 - Компанія, пов'язана з Ахметовим, відсудила у "Укренерго" 110 мільйонів
14:00 - Трамп вимагає, аби іноземні компанії дотримувались його заборон щодо дискримінації
13:00 - "Укрзалізниця" відновила майже усі онлайн-послуги після кібератаки
11:00 - Трамп помилував співзасновників криптобіржі, звинувачених у порушені закону
10:00 - МВФ найближчим часом надасть Україні новий транш на $400 млн
08:52 - IMF Executive Board Approves Seventh Review of Extended Fund Facility and USD 0.4 Billion Disbursement
08:52 - Рада МВФ схвалила сьомий перегляд програми розширеного фінансування та затвердила виділення траншу обсягом 0,4 млрд дол. США
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 29.03.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 28 березня: удар московія по "Нафтогазу", Зеленський прокоментував новий проєкт угоди зі США
20:48 - Перевезення російського "Совкомфлоту" обвалились на 16% у 2024 році
20:31 - Мита Трампа на канадський ліс можуть обмежити постачання туалетного паперу
20:01 - Китайські електромобілі гірше продаються в Європі: частка впала до мінімуму за два роки
19:49 - Прибуток російської "Транснефті" впав у 2024 році: існує ризик зупинки проєктів
19:40 - Заборона ЄС на реекспорт російського СПГ набула чинності
19:01 - У новій угоді про надра з’явились речі, які сторони раніше відкидували – Зеленський


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.142
Канадський долар28.9818
Юань Женьміньбі5.7089
Чеська крона1.793
Данська крона5.9968
Гонконгівський долар5.3321
Форинт0.111021
Індійська рупія0.48531
Рупія0.0025052
Новий ізраїльський шекель11.2436
Єна0.27528
Теньге0.082296
Вона0.028254
Мексиканське песо2.0391
Молдовський лей2.3011
Новозеландський долар23.7466
Норвезька крона3.9614
московський рубль0.49218
Сінгапурський долар30.915
Ренд2.2841
Шведська крона4.1311
Швейцарський франк47.012
Єгипетський фунт0.8203
Фунт стерлінгів53.6963
Долар США41.4787
Білоруський рубль15.0766
Азербайджанський манат24.4035
Румунський лей8.9896
Турецька ліра1.0913
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.0274
Болгарський лев22.8697
Євро44.7472
Злотий10.7078
Алжирський динар0.30678
Така0.3396
Вірменський драм0.105329
Домініканське песо0.66703
Іранський ріал0.00007112
Іракський динар0.031627
Сом0.47378
Ліванський фунт0.00042
Лівійський динар8.476
Малайзійський ринггіт9.2849
Марокканський дирхам4.1619
Пакистанська рупія0.1482
Саудівський ріял11.0469
Донг0.0016211
Бат1.21254
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.0501
Узбецький сум0.0032174
Новий тайванський долар1.25939
Туркменський новий манат11.8375
Сербський динар0.36798
Сомоні3.7938
Ларі14.8366
Бразильський реал7.0922
Золото127703.38
Срібло1432.55
Платина41005.84
Паладій40909.2

Курси валют, встановлені НБУ на 31.03.2025