Лот у мішку: як на аукціонах "Укрпошти" купити чужу посилку
09.04 12:30 | Економічна правда. Публікації
У YouTube у 2010-х роках став популярним формат розпаковки посилок, зокрема "таємничих".
Відео називалися на кшталт Unboxing Mystery Boxes.
Ролики користувалися неабиякою популярністю завдяки цікавості глядачів до несподіванок та азарту.
Пік популярності формату припав на 2016-2018 роки.
Не оминув цей тренд і український YouTube.
Ба більше, він набирає обертів, адже "Укрпошта" почала продавати на аукціонах посилки, які не забрали користувачі.
Як працює цей аукціон, за скільки можна придбати посилки і що в них ховається?
Де беруться посилки для аукціону
Коли термін зберігання невручених посилок закінчується, вони переходять у власність поштового оператора, як це передбачає законодавство.
Далі оператор може розкривати та знищувати посилки або реалізовувати їх без розкриття.
Посилку, яку отримувач не забрав протягом двох тижнів, "Укрпошта" повертає відправнику.
Якщо й відправник протягом двох тижнів не забирає посилку, то вона їде на склад, де зберігається пів року.
Протягом цього часу отримувач і відправник можуть забрати посилку, написавши заяву у відділенні.
Ця послуга коштує 50 грн.
Майже рік тому "Укрпошта" вирішила продавати такі посилки на аукціоні через "Prozorro.Продажі", щоб компенсувати витрати на логістику та зберігання посилок.
Аналогічний підхід поширений серед міжнародних поштових операторів та логістичних компаній – Amazon, USPS, FedEx, Royal Mail.
"На складах компанії лежать десятки тисяч незатребуваних посилок, які зберігаються там понад пів року.
Раніше такі поштові відправлення просто знищувалися.
Тепер ми можемо продати ці посилки і компенсувати витрати на логістику та зберігання, як це роблять у більшості країн світу.
Ми маємо залучати всі можливості для того, щоб генерувати прибуток для бюджету України і, відповідно, для забезпечення армії та соціальних виплат", – зазначав генеральний директор "Укрпошти" Ігор Смілянський.
Читайте також:
Укрпошта перетвориться на банк.
Навіщо це й звідки візьмуться гроші?
З 26 квітня 2024 року, коли відбувся перший аукціон, компанія продала 187 лотів по сто посилок у кожному і заробила майже 3 млн грн.
Середня вартість лота – 16 тис.
грн.
Виручені кошти йдуть у бюджет компанії, повідомили ЕП в "Укрпошті".
Головний конкурент державного поштового оператора не планує переймати цей досвід.
"Нова пошта" ухвалила однозначне рішення: усі невручені посилки після завершення строку зберігання знищуються.
Це гарантує безпеку даних клієнтів, запобігає несанкціонованому поширенню вмісту та будь-яким ризикам, пов’язаним з обігом таких відправлень", – повідомили ЕП в компанії.
Як формуються лоти для аукціону
Посилки для продажу об"єднані в спеціальні палети, які містять 100 різних розмірів та форматів, і продаються як один лот.
Їх склад формується випадково, а всі посилки продаються нерозпакованими та з видаленою адресною інформацією.
"Іноді формуються невеликі лоти, які складаються із ста малих відправлень.
Такі лоти користуються попитом через меншу вартість та простішу процедуру вивезення", – каже начальниця управління якості "Укрпошти" Анастасія Гуліна.
За її словами, компанія не залишає посилок з аукціону.
Незатребувані йдуть або на утилізацію, або на реалізацію, якщо їх упаковка не пошкоджена, чиста, відсутні ознаки псування відправлення та різкий запах.
Також у лоти не потрапляють кореспонденція, листи, повідомлення про вручення та документи.
Як виглядають лоти “Укрпошти”
“Prozorro.Продажі”
Для уникнення корупції працівники компанії не можуть брати участь в аукціонах.
Початкова ціна за кожну посилку становить 10 грн.
Таким чином, лот коштує 1 тис.
грн.
До цієї суми додаються 20% податку на додану вартість.
Як проходить аукціон
Аукціон відбувається на майданчику "Prozorro.Продажі" за класичною "англійською моделлю".
Знайти лоти від "Укрпошти" можна за посиланням.
Найближчий аукціон відбудеться 10 квітня.
Ще до його початку учасники подають свої закриті цінові пропозиції.
Наприклад, вказують, що готові заплатити за лот 5 тис.
грн.
Потенційні покупці не знають, чи є в них конкуренти, та не бачать ставки один одного.
Опис лота від "Укрпошти" на "Prozorro.Продажі"
Далі електронна торгова система ранжує ставки учасників від найменшої до найбільшої і той, хто зробив найвищу пропозицію, має право останнього ходу в кожному раунді.
Це дає йому найвищі шанси на перемогу.
Аукціон починається, коли на торги зареєструвалися щонайменше два учасники.
Протягом трьох раундів, які тривають по три хвилини, учасники змагаються за лот та підвищують ставки.
Коли аукціон завершується, дані учасників розкриваються.
Розмір мінімального кроку підвищення ціни становить 60 грн.
Попередні аукціони завершувалися з різною ціною: і 10-25 тис.
грн, і 95 тис.
грн.Найдорожчий лот придбали за 160 тис.
грн.
Водночас це найдовший та найконкурентніші аукціон за весь час роботи системи – за лот змагалося 115 учасників, а торги тривали майже 17,5 годин.
Для участі в аукціоні потрібно створити профіль на будь-якому акредитованому майданчику (шанс перемогти не залежить від обраного майданчика).
Під час реєстрації потрібно вказати свої контактні дані, додати копію паспорта, ІПН та банківські реквізити у форматі IBAN.
Через особистий кабінет на майданчику потрібно подати заявку на участь в аукціоні і сплатити гарантійний внесок (120 грн).
Якщо покупець не переможе, ці кошти йому повернуться автоматично.
"У середньому в аукціоні беруть участь близько десяти учасників.
Кількість учасників може змінюватися залежно від зацікавленості конкретним лотом (фото палетів із запакованими посилками додаються до кожного лоту – ЕП), а також від регіону, де перебуває лот", – розповіла Гуліна.
Зараз аукціони проходять в Івано-Франківську, Дніпрі, Чернівцях, Запоріжжі, Хмельницькому, Луцьку, Тернополі, Рівному та Києві.
Міста обирали за принципом наявності значних залишків відправлень і з точки зору можливої зацікавленості покупців, пояснили в "Укрпошті".
Переможець може сам забрати посилки або замовити адресну доставку через "Укрпошту".
Що може бути в посилках
Однозначної відповіді на це питання немає, але в цьому і суть.
У пакунках може опинитися все: від пакетика з насінням до кавомашини.
"З моменту запуску ми бачили, як люди знаходили в лотах планшети та велосипедні рами.
Це драйв, азарт і водночас можливість для бізнесу.
Хтось отримує вигідні товари для перепродажу, а хтось – контент для соцмереж", – зазначав Смілянський.
На YouTube популярні відео розпаковки пакунків, куплених на аукціоні "Укрпошти".
В одному з відео оглядач відкрив десять посилок і в них виявилися куртка, деталь до велосипеда, настільна гра, книга, окуляри та взуття.
Читайте також:
Держава прагне оподатковувати посилки з Aliexpress і Temu.
Що це змінить?
Іншому блогеру пощастило більше.
Серед 16 посилок він знайшов столик для ноутбука, дерев’яний винний столик, фоторамки з постерами, парфуми, фен, електробритву, кросівки Nike Air Jordan, газові балони, вирівнювач для волосся, книги, рамки для фото та кавомолку.
Частина цих товарів була у вжитку.
За словами автора каналу, йому вдалося "вийти в плюс".
Крім того, під відео він залишає посилання на Telegram-канал, де перепродає товари з розпаковок.
Деякі українці навіть будують на цьому власний бізнес.
Одні з таких підприємців пропонують своїм покупцям "загадкові бокси": від 350 грн за маленьку посилку до 1,1 тис.
грн за пакунок вагою понад 10 кг.
Перепродають вони і посилки, куплені на аукціоні "Укрпошти", про що вказують на своєму сайті.
Тимчасом "Укрпошта" попереджає: "Часто шахраї використовують світову практику щодо продажу невручених посилок, розсилаючи смс-повідомлення з пропозицією придбати одну посилку.
На аукціонах компанії продаватимуть тільки групові лоти.
Якщо вам пропонують придбати одну посилку, це є ознакою шахрайських дій".