Інформація щодо здійснення Мінекономіки регуляторної діяльності у І кварталі 2025 року
09.04 14:36 | Міністерство економіки УкраїниЩодо планування діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності протягом І кварталу 2025 року (дотримання принципу передбачуваності та послідовності)
Підготовка проєктів регуляторних актів здійснювалося відповідно до Плану діяльності з підготовки проєктів регуляторних актів у сфері господарської діяльності на 2025 рік (далі – План), затвердженого наказом Мінекономіки від 04.12.2024 № 27492, який розміщено на офіційному вебсайті Міністерства.
Згідно із Планом на 2025 рік було заплановано розробку 3 законопроєктів, 3 проєктів постанов Кабінету Міністрів України та 13 проєктів наказів Мінекономіки, всього 19 проєктів.
Разом з тим, на виконання низки доручень Кабінету Міністрів України та з метою реалізації окремих положень прийнятих законів України Мінекономіки здійснювало розроблення проєктів регуляторних актів, які були включені до Плану додатково, зокрема:
6 проєктів постанов Кабінету Міністрів України,
9 проєктів наказів Міністерства.
За результатами опрацювання, у звітному періоді:
видано наказ Мінекономіки від 31.12.2024 № 28558 «Про затвердження Типової форми державного контракту (договору) поставки та закладення матеріальних цінностей до державних резервів», зареєстрований в Мін’юсті 24.07.2024 за № 1110/42455;
прийнято постанови Кабінету Міністрів України:
від 07.03.2025 № 258 «Про внесення змін до Порядку сплати зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності» (інд. 23);
від 21.01.2025 № 58 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про державні резерви» щодо формування державних резервів» (інд. 27);
від 18.03.2025 № 305 «Про затвердження типових форм договорів відповідального зберігання та резервування матеріальних цінностей державного матеріального резерву» (інд. 27);
від 21.02.2025 № 273 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2023 р. № 893» (інд. 48).
Положення проєктів регуляторних актів, розробником яких є Мінекономіки, спрямовані на вирішення наступних питань:
скасування інструментів державного регулювання, які втратили актуальність, не виправдано застосовуються та засмічують регуляторне поле, забезпечення чіткого і прозорого регулювання, розвитку підприємницької діяльності;
забезпечення приведення у відповідність з нормами ЄС положень законодавства щодо охорони прав на комерційну таємницю;
правове врегулювання питань щодо здійснення прямих іноземних інвестицій у операторів критичної інфраструктури, суб’єктів господарювання, які здійснюють користування надрами, мають стратегічне значення для сталого розвитку економіки та обороноздатності держави;
забезпечення формування раціональної структури експорту та імпорту окремих видів товарів;
установлення єдиних вимог, обумовлених агресивною війною російської федерації проти України, для суб’єктів господарювання щодо безпечної експлуатації всіх типів електроустановок та електрообладнання;
установлення вимог щодо безпеки та здоров’я працівників під час розробки нафтових і газонафтових родовищ: загальних – до виробництв нафтогазового комплексу України та обов’язкових – для суб’єктів господарювання, які використовують найману працю, на нафтових і газонафтових родовищах;
урегулювання процедури державної реєстрації авторського права і договорів, які стосуються майнових прав на твір;
урегулювання процедури складання, подання та проведення експертизи заявок на компонування напівпровідникових виробів;
забезпечення ефективного механізму виявлення фактів порушення законодавства про працю; підвищення рівня чисельності офіційно працевлаштованих працівників, сприяння збільшенню надходжень до державного бюджету та бюджету Пенсійного фонду України;
збільшення кількості суб’єктів підприємництва, що здійснюють діяльність у сфері дошкільної освіти, що передбачає діяльність дошкільних закладів (ясла, дитячий садок з повним днем перебування дітей);
забезпечення приведення у відповідність з нормами ЄС положень законодавства щодо одиниць вимірювання;
стимулювання підприємницької діяльності в регіонах, які зазнали/зазнають втрат унаслідок бойових дій, обстрілів, ракетних атак тощо.
Щодо дотримання принципу прозорості та врахування громадської думки
З метою забезпечення прав суб’єктів господарювання та громадськості на участь у здійсненні регуляторної діяльності проєкти регуляторних актів разом із супроводжуючими документами оприлюднюються для обговорення та одержання пропозицій і зауважень на офіційному вебсайті Мінекономіки.
Також на офіційному вебсайті Мінекономіки розміщується інформація про стислий виклад змісту проєкту регуляторного акта, поштову та електронну адресу Мінекономіки, інформацію про спосіб оприлюднення проєкту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (далі – АРВ), інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань, спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об’єднаннями зауважень та пропозицій. Передбачається можливість надання громадськістю коментарів, зауважень та пропозицій до проєктів регуляторних актів, які опрацьовуються та, у разі доцільності, враховуються структурними підрозділами Мінекономіки.
Пропозиції та зауваження, що надходять в електронній формі централізовано приймаються відповідним структурним підрозділом Мінекономіки та направляються для опрацювання до профільних департаментів. Строк обговорення проєктів регуляторних актів, відповідно до вимог статті 9 Закону, становить не менше одного місяця та не більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проєкту та відповідного АРВ.
Щодо якості підготовки АРВ
Якість підготовки АРВ регуляторного акта забезпечується завдяки застосуванню адекватних вимірювань та числових показників згідно із методикою здійснення АРВ, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (далі – постанова № 308), з обов’язковим дотриманням чіткого алгоритму обрахунку фактичних витрат для малих та мікропідприємств (М-Тест).
Проєкти регуляторних актів Мінекономіки супроводжуються АРВ відповідно до вимог законодавства та методики, Міністерство залучає заінтересованих стейкхолдерів до розробки регуляторних актів, проводить обговорення проблемних питань з асоціаціями підприємців, використовує статистичні дані для обрахунку прогнозованих витрат та вигоди дії проєкту акта тощо.
На виконання вимог Закону для погодження до уповноваженого органу разом з проєктом регуляторного акта подаються АРВ цього проєкту та копія оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проєкту з метою одержання зауважень і пропозицій.
Щодо забезпечення відкритості та систематизації регуляторних актів
На виконання вимог статей 12, 13 Закону спільно з Офісом ефективного регулювання супроводжується Перелік регуляторних актів Мінекономіки (далі – Перелік), який розміщено на офіційному вебсайті Міністерства в рубриці «Діяльність», розділі «Регуляторна діяльність».
Оновлення і наповнення Переліку регуляторними актами разом із АРВ та звітами про відстеження результативності регуляторного акта забезпечує наступність у регуляторній діяльності, надає можливість вчасно переглядати акти та вносити до них зміни у разі необхідності. Водночас Перелік є однією з форм ефективного обміну інформацією про регуляторну діяльність між розробниками і громадськістю, яка маючи до нього доступ, може впливати на регуляторну діяльність Мінекономіки, надаючи коментарі, пропозиції та зауваження.
Також з метою належної реалізації державної регуляторної політики та забезпечення принципу прозорості, залучення громадськості до регуляторної діяльності на офіційному вебсайті Мінекономіки функціонують інформаційні підрозділи, зокрема:
нормативно-правове поле,
розгляд скарг на рішення уповноваженого органу про необхідність усунення порушень принципів державної регуляторної політики,
реалізація державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності,
повідомлення про оприлюднення проєктів регуляторних актів,
звіти про відстеження результативності регуляторних актів,
проєкти регуляторних актів, аналізи регуляторного впливу до них та інші супровідні документи,
дозвільна система та ліцензування у сфері господарської діяльності,
які постійно наповнюються та актуалізуються.
Щодо відстеження результативності дії регуляторних актів
Відповідно до вимог статей 10, 13, 26 Закону та постанови № 308 стосовно кожного регуляторного акта послідовно здійснюються базове, повторне та періодичне відстеження його результативності.
План-графік здійснення у 2025 році заходів з відстеження результативності власних регуляторних актів та актів Кабінету Міністрів України, розробником яких було Мінекономіки (далі – План-графік) із змінами до нього, затверджено 27.12.2024 та розміщено на офіційному вебсайті Міністерства в рубриці «Діяльність», розділі «Регуляторна діяльність».
Відстеження результативності регуляторних актів включає:
виконання заходів з відстеження результативності;
підготовку та оприлюднення звіту про відстеження результативності.
Згідно із Планом-графіком на 2025 рік із змінами до нього Мінекономіки заплановано у 2025 році здійснити 61 захід з відстеження результативності регуляторних актів.
З метою оцінки стану впровадження регуляторного акта та досягнення цим актом цілей, задекларованих при його прийнятті, протягом І кварталу 2025 року Мінекономіки здійснено заходи з відстеження результативності 9 регуляторних актів, за результатами яких підготовлено:
5 звітів про базове відстеження наказів Мінекономіки,
2 звіта щодо базових, 1 звіт щодо повторного та 2 звіта щодо періодичного відстеження постанов Кабінету Міністрів України.
Звіти про відстеження результативності регуляторних актів оприлюднювались на офіційному вебсайті Мінекономіки в рубриці «Діяльність», розділі «Регуляторна діяльність».
Підсумовуючи викладене, протягом І кварталу 2025 року регуляторна діяльність Мінекономіки здійснювалась відповідно до принципів державної регуляторної політики та була спрямована на вдосконалення та спрощення правового регулювання господарських відносин, підтримку з боку держави вітчизняного підприємництва та зменшення втручання державних органів у діяльність суб’єктів господарювання особливо у період воєнного стану в Україні.