Чи стане біометан моторним пальним в Україні

15:30 | Економічна правда

Транспорт відіграє вирішальну роль у світовій економіці, сприяючи переміщенню товарів, людей та послуг.
Основними видами транспорту є автомобільний, залізничний, повітряний, морський і трубопровідний. Викопне пальне домінує у світовій транспортній галузі, його частка становить понад 90%.
Частка біопального у світовому споживанні енергії на транспорті становить лише 6%, його використовують переважно вантажівки. Використання пального у світі за видами транспорту, 2022 рік Оскільки світ рухається до декарбонізації і сталого розвитку, транспортний сектор повинен зменшити свій вуглецевий слід, перейшовши на низьковуглецеві та відновлювані види пального.
Поточні тенденції в транспорті, пов’язані з цим переходом, включають використання біопального та біометану, електромобілі, "зелені" авіаційні технології (стійке авіаційне пальне), інновації екологічного судноплавства (скраплений природний газ – LNG, "зелений" метанол). Енергетичні тенденції у світовому транспорті включають використання біометану в стиснутому (біо-CNG) та зрідженому (біо-LNG) виглядах.
Біометан забезпечує стійкий та економічно конкурентоспроможний замінник викопного пального.
Це одна з небагатьох доступних альтернатив викопному пальному для великих відстаней та енергоємних сегментів транспорту, яка робить біометан ключовим гравцем у переході до кліматично нейтральної економіки. Перехід на транспортне пальне з низьким вмістом вуглецю є ключовим пріоритетом Європейського Союзу в рамках його ширшої стратегії щодо досягнення кліматичної нейтральності до 2050 року.
У цьому контексті природний газ та біометан визначені як життєздатні альтернативи викопному пальному. Кілька директив ЄС забезпечують нормативну базу для просування цих видів пального, які додатково підтримуються національними політиками. Завдяки поєднанню обов’язкових цілей, фінансових стимулів та мандатів на розвиток інфраструктури Євросоюз прагне прискорити перехід від викопного пального до більш чистих та стійких видів пального.
Розгортання біометану для заміни викопного пального вимагає мінімального додаткового інвестування ресурсів та часу для розробки нової інфраструктури і технологій. Використання біо-CNG та біо-LNG у європейських країнах, 2023 рік КраїнаВикористання біометану на транспорті, ГВт-год за рікВідсоток обсягу біометану, використаного на транспортіКількість спеціалізованих заправних станцій біо-CNG та біо-LNGКількість заправних станцій CNG/LNGШвеція1 21078263/20н/дІталія7 3631005/31 672/166Німеччина1 16811>60/29980/159Норвегія4317529/8н/дФінляндія24210067/1170/14Естонія21110029/2н/д Джерело: European Biogas Association Statistical Report 2024 Для використання як пального біометан стискається щонайменше до 200 бар.
Стиснений біометан може використовуватися як автомобільне пальне – так само, як стиснений природний газ, а тому є повноцінним замінником природного газу.
Дизельні та бензинові автомобілі можуть бути обладнані системами використання природного газу та біометану.
Зараз багато виробників автомобілів мають у своїх модельних рядах спеціалізовані автомобілі на стисненому газі. Біометан як моторне пальне в Україні В Україні бензин і дизельне пальне є основними енергоносіями для автомобільного транспорту, сільськогосподарської та будівельної техніки, промислового обладнання.
Дизельне пальне використовується переважно у вантажному транспорті, сільськогосподарському секторі та спецтехніці, тоді як бензин залишається основним видом пального для легкових автомобілів. Протягом останніх десятиліть споживання бензину та дизельного пального в Україні коливалося.
У 2000-2021 роках дизельного пального використовувалося 5,1-6,3 млн тонн на рік.
Після 2008 року споживання бензину знизилося до 2 млн тонн на рік у 2021 році.
Споживання зрідженого газу було значно нижчим, хоча загалом воно зростало – до 1,3 млн тонн на рік у 2021 році.
Наразі споживання рідкого пального на транспорті відповідає 10 млрд куб.
м метану. Читайте також: Задача із зірочкою.
Який Green Deal пропонують Україні У "Національному енергетичному та кліматичному плані на період до 2030 року" індикативна ціль щодо відновлюваних джерел енергії у валовому кінцевому споживанні енергії на транспорті до 2030 року становить 17,2%.
Якщо 17,2% пального замінити біометаном, його споживання може сягнути 1,7 млрд куб.
м. В Україні існують традиції та досвід використання стисненого природного газу як моторного пального для автобусів та вантажного транспорту.
Є мережа АГНКС, розташованих переважно у великих містах і вздовж магістралей.
На жаль, обсяги реалізації метану на АГНКС знижуються переважно через невелику кількість транспортних засобів, які використовують цей газ як пальне. Використання біометану громадським транспортом може знизити забруднення повітря.
Біометан доцільно використовувати не тільки в автотранспорті, а й у водному та залізничному транспорті не тільки в стисненому, а й у зрідженому вигляді.
Використання біометану як моторного пального дозволить аграріям отримувати власне джерело енергії з відходів та залишків власного виробництва. У місті Тарту, Естонія, весь громадський транспорт (понад 60 автобусів) перевели на біометан Бар"єри для розвитку сектору в Україні Наразі, обираючи між біометаном і природним газом, власник транспортного засобу в Україні, швидше за все, віддасть перевагу останньому, оскільки його ціна значно нижча за економічно обґрунтовану ціну стисненого біометану, а додаткові стимули для заправки біометаном відсутні. Крім того, інфраструктура і процеси для виробництва та роздрібної торгівлі біо-CNG та біо-LNG потребують додаткових капітальних та експлуатаційних витрат.
Щоб здійснити економічно життєздатний перехід на біометан, необхідно запровадити фінансові стимули, які будуть монетизувати скорочення викидів парникових газів як наслідок використання біометану. Ще однією перешкодою для розвитку біометану в транспортному секторі України є відсутність затверджених довгострокових стратегічних цілей для сектору біоенергетики та біометану.
В Україні немає юридично обов’язкової стратегії та дорожньої карти виробництва, споживання та використання біометану. Ця невизначеність перешкоджає інвестиціям, оскільки підприємства та фінансові установи потребують чітких державних орієнтирів, щоб виправдати довгострокові інвестиції у виробництво біометану та інфраструктуру заправних станцій.
В Україні відсутні національні цілі та зобов’язання з використання біометану на транспорті. Значною перешкодою для розвитку біометану в транспортному секторі України є відсутність основного закону, який би регулював його виробництво та використання на транспорті.
Ще однією перешкодою для впровадження біометану є відсутність встановлених технічних вимог щодо його використання як моторного пального. Суттєвою перешкодою для використання біометану в транспортному секторі України є недостатня кількість заправних станцій, що можуть працювати на CNG, і повна їх відсутність для роботи на LNG. Що слід зробити Для подолання описаних бар’єрів пропонуються такі заходи: – створення внутрішньої системи торгівлі викидами парникових газів, що охоплює і транспортний сектор; – розробка стратегії та дорожньої карти розвитку сектору біометану до 2050 року; – розробка базового закону щодо використання біометану як моторного пального; – встановлення планових показників споживання біометану та кількості газозаправних станцій; – співфінансування державою створення інфраструктури заправних станцій для роботи на біо-CNG та біо-LNG; – розробка технічних стандартів для використання біометану як моторного пального; – зниження мит і ПДВ при імпорті обладнання для виробництва та споживання біометану, яке не виробляється в Україні. Розвиток біометану як транспортного пального зменшує викиди парникових газів, підвищує енергетичну безпеку і підтримує перехід до більш сталого енергетичного сектору.
На нашу думку, невиконання цих завдань та відсутність прогресу в справі декарбонізації транспорту стане значним бар’єром для вступу України в ЄС. Співавтор – Юрій Матвєєв, кандидат фізико-математичних наук, член наглядової ради Біоенергетичної асоціації України

Додати коментар

Користувач:
email:





Stocks and bonds are sold
In primary market
New securities

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 21 квітня: НБУ надасть держбюджету рекордну суму з прибутку, українці зменшили електроспоживання
20:35 - На Київщині та Житомирщині викрили підпільне виробництво алкоголю
20:30 - Трамп вимагає від ФРС "негайно" знизити облікову ставку
20:05 - московіяни атакували лісозаготівельне підприємство на Чернігівщині: наслідки
20:00 - Дружина керівника Держфінмону працює з менеджеркою Фірташа – Bihus.Info
19:40 - В Україні банки фіксують зростання попиту на кредити
19:15 - АРМА оголосило новий конкурс на відбір управителя ТРЦ "Гуллівер"
18:45 - Затверджено правила опису схеми виконання платіжних операцій
18:30 - В ДПС назвали лідерів за сплатою податків
18:20 - Что дальше: оценки PMI и заказы товаров длительного пользования
18:00 - Сім брокерів включено до Реєстру страхових посередників
18:00 - У 2024 році додатки знайомств заробили понад 6 мільярдів доларів
17:30 - Україна на понад третину збільшила імпорт цивільних дронів
17:25 - Трамп послабив екологічні обмеження Байдена щодо вугілля
17:05 - Засідання Комісії
16:55 - АРМА продало російське судно майже втричі дорожче від оціночної вартості
16:45 - Нацбанк віддасть до держбюджету рекордну суму з прибутку
16:45 - Опитування про умови банківського кредитування, ІІ квартал 2025 року
16:45 - Банки надалі очікують зростання попиту на кредити та збільшення обсягу кредитного портфеля – результати Опитування про умови банківського кредитування
16:09 - Російська влада закриє дев'ять шахт на окупованому Донбасі
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 22.04.2025
15:58 - Руслан Кравченко: Підприємства торгівлі і переробної промисловості – лідери сплати податків за перший квартал цього року
15:40 - Доллар повторяет медвежий паттерн 1980-х и 2000-х
15:30 - Чи стане біометан моторним пальним в Україні
15:30 - "Нафтогаз" втратив 50% видобутку газу через російські атаки: відновив більше половини
15:25 - Справу про постачання неякісних аптечок для ЗСУ скерували до суду: що загрожує фігурантам
14:55 - московія готується до мінімальної ціни на нафту з 2020 року
14:51 - Стартував прийом заявок від бізнесу на Ukraine Recovery Conference 2025 у Римі
14:40 - Національний банк перерахує до бюджету 84,2 млрд грн частини прибутку до розподілу за 2024 рік
14:30 - єОселя: Від початку дії програми українці отримали кредити на житло на 27,2 млрд грн


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31414
Австралійський долар26.5774
Така0.33917
Канадський долар29.9681
Юань Женьміньбі5.6766
Чеська крона1.9069
Данська крона6.3975
Гонконгівський долар5.3318
Форинт0.117293
Індійська рупія0.48604
Рупія0.0024618
Новий ізраїльський шекель11.1885
Єна0.29391
Теньге0.079563
Вона0.029145
Ліванський фунт0.000462
Малайзійський ринггіт9.4683
Мексиканське песо2.0981
Молдовський лей2.389
Новозеландський долар24.8664
Норвезька крона3.9807
Саудівський ріял11.0293
Сінгапурський долар31.7417
Донг0.0015982
Ренд2.213
Шведська крона4.355
Швейцарський франк51.3827
Бат1.2506
Дирхам ОАЕ11.2653
Туніський динар13.9538
Єгипетський фунт0.8156
Фунт стерлінгів55.4327
Долар США41.3785
Сербський динар0.40716
Азербайджанський манат24.346
Румунський лей9.5981
Турецька ліра1.0834
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.4532
Болгарський лев24.0419
Євро47.7653
Ларі15.0643
Злотий11.1734
Золото140886.76
Срібло1363.58
Платина40466.52
Паладій39838.39

Курси валют, встановлені НБУ на 22.04.2025