Захист, а не імітація

08:00 | Економічна правда

Застебнутий мотошолом є обов’язковим елементом екіпірування для водіїв і пасажирів мотоциклів та мопедів.
Однак ні визначення, що можна вважати мотошоломом, ні вимог до його якості в українському законодавстві немає.Це означає, що навіть декоративний іграшковий "шолом" вважається достатнім та законним.
Це не захист, а його імітація і вона щороку коштує сотні життів.
Яка ситуація з регулюванням якості мотошоломів в Україні? Що говорить світовий досвід та який шлях варто обрати, аби покращити безпеку українських доріг?Рівень смертності на дорогах України критично високий: 97 загиблих на мільйон населення, що більш ніж удвічі перевищує середній показник країн ЄС (46 на мільйон).
Водії та пасажири мототранспортних засобів – одна з найбільш уразливих категорій учасників дорожнього руху, кількість яких щороку зростає.Мотоцикли та мопеди стають невід’ємною частиною дорожнього руху, особливо у великих містах та серед служб доставки.
Із зростанням кількості таких транспортних засобів стрімко зростає й кількість ДТП за їх участю.За даними патрульної поліції, у 2024 році аварійність за участю мотоциклів та мопедів порівняно з попереднім роком зросла на 25%: зареєстровано 4 325 випадків.
Ще більш тривожна статистика щодо смертності: 396 загиблих, що на 43% більше, ніж у 2023 році.
Кількість травмованих зросла на 25% до 4 857 осіб.Щоб краще уявити масштаб трагедії: 400 загиблих – це якби втратили життя всі мешканці житлового комплексу чи невеликого села.
5 тис.
травмованих – це якби кожен житель містечок Сколе чи Татарів отримав поранення.
Це не просто цифри, це молоді люди, які могли би будувати країну, але їхні життя обірвалися або були зламані через недосконале законодавство та нехтування безпекою.Травма голови є причиною майже 75% летальних випадків у ДТП за участю мотоциклів та мопедів.
За даними ВООЗ, використання якісного сертифікованого мотошолома може знизити ризик смертності в шість разів.
Однак в Україні досі немає нормативного регулювання щодо якості таких шоломів.Закон вимагає, щоб мотоциклісти були в застебнутому шоломі, але не визначає його стандарти безпеки.
На ринку можна придбати несертифіковані шоломи, не здатні захистити навіть від падіння з велосипеда.
Штраф за відсутність шолома – лише 510 грн, що для багатьох не є суттєвим аргументом на користь безпеки.1 січня на півночі Рівненщини в ДТП загинув мотоцикліст.
Слідчий встановив, що 21-річний водій двоколісного мотоцикла не впорався з керуванням і впав.
Під час проведення реанімаційних заходів він помер на місці події.
Мотоцикліст був без шолома.
Таких прикладів багато і спільне в них одне: шолома не було або він не захистив.
Адже шолом без сертифікації – майже те саме, що його відсутність.У світі існує кілька основних стандартів сертифікації, які визначають, наскільки надійно шолом захищає голову мотоцикліста в разі аварії.
Кожен стандарт має свої особливості, методи тестування та критерії оцінки.
DOT – у США, ECE – у Євросоюзі, SHARP – у Великій Британії.
Snell передбачає лише деякі із сертифікацій, що визначають рівень захисту екіпірування.DOT – сертифікація мотошоломів, яка застосовується в США, але сертифікат безпеки ECE 22 вважається суворішим, ніж DOT.
Британська некомерційна організація SHARP тестує мотоциклетні шоломи за своєю системою та класифікує їх за оцінками від однієї до п’яти зірок, де п’ять – це найвищий бал.У SHARP тестують лише ті шоломи, які пройшли євросоюзівську сертифікацію ECE 22.05, і потім присвоюють свій рейтинг у вигляді кількості зірок.
Мета тестів безпеки SHARP – не визначити, чи буде шолом повністю безпечним, а надати споживачам додаткову інформацію при виборі мотоциклетних шоломів, які пройшли сертифікацію ECE, і вказати на їх сильні та слабкі сторони.Меморіальний фонд SNELL висуває найвищі вимоги до стандартів безпеки мотоциклетних шоломів, проте цей сертифікат не є обов"язковим для використання на дорогах загального користування.За висновками The United Nations Motorcycle Helmet Study, регламент ЕСЕ №22 – найавторитетніший міжнародний стандарт.
Він схвалений у понад 50 країнах і має такі переваги: визнаний офіційним стандартом безпеки мотошоломів у ЄС, враховує регіональні особливості, забезпечує високий рівень безпеки (передбачає жорсткі тести, сертифікацію і контроль якості на міжнародному рівні), регламентує не тільки шоломи, а й візори (козирки), застібки та інші елементи захисту.Україна має чіткі зобов’язання щодо гармонізації технічних стандартів відповідно до угоди про асоціацію з Євросоюзом.
Крім того, Україна є стороною Женевської угоди 1958 року, що дозволяє їй застосовувати цей стандарт. Читайте також: Наркотики та безкарність: чому в Україні побільшало смертельних ДТП? На ринку України вже представлені шоломи, сертифіковані за стандартом ECE 22 (зокрема, версії ECE 22.05 та ECE 22.06) у різних цінових категоріях, що створює передумови для його впровадження на національному рівні.
Щоб сертифіковані шоломи стали доступними для всіх, потрібні час та зусилля для контролю за імпортом і реалізацією винятково сертифікованих моделей.
Ці заходи виправдані, адже вони сприятимуть підвищенню безпеки учасників дорожнього руху.Гармонізація євросоюзівських стандартів з українськими технічними регламентами знизить бар"єри в торгівлі і забезпечить ширший вибір якісних шоломів для споживачів.
Уніфікація вимог дозволить уникнути плутанини, пов’язаної з різними стандартами, що важливо для споживачів під час вибору засобів захисту.Крім того, адаптація до єдиного міжнародного стандарту зменшить витрати виробників, які змушені враховувати відмінності в національних регламентах.
Це зробить сертифіковані шоломи доступнішими для українських мотоциклістів.Скорочення кількості ДТП з важкими наслідками зменшить навантаження на системи охорони здоров"я та соціального забезпечення.
За оцінками Світового банку, Україна щороку втрачає 68,6 млрд грн через дорожньо-транспортний травматизм.
Це 1,91% ВВП.
Для порівняння: один важкий випадок травмування коштує державі стільки ж, скільки будівництво кілометра дороги.Держава має гарантувати, що мотоциклісти використовують не муляжі, а сертифіковані шоломи, які захищають.
Крім того, гармонізація законодавства із стандартами ЄС у цій сфері є важливим кроком у межах євроінтеграції.Безпека на дорогах – це не лише відповідальність мотоциклістів, а й питання ефективної державної політики.
В Україні необхідно запровадити обов’язкову сертифікацію мотошоломів за стандартом ECE 22, що дозволить врятувати сотні життів, зменшити кількість травм і скоротити економічні втрати.
Досвід інших країн довів ефективність таких заходів, тепер настав час діяти рішуче Україні.

Додати коментар

Користувач:
email:





Money talks, it's said
In the market, true indeed
Power and profit

- Fin.Org.UA

Новини

18:10 - Крипторынок курсирует вблизи важной отметки
17:31 - Представник Зеленського спрогнозував, коли ЄС ухвалить новий пакет санкцій проти московія
17:28 - Євросуд вимагає від Мальти скасувати "золоті паспорти", якими користувались росіяни
17:00 - Альянс стійкості МСП: синергія державної та міжнародної підтримки бізнесу
17:00 - Як лібералізувати рух капіталу і не розбити фінансовий термометр
17:00 - Кредитній спілці анульовано ліцензію та виключено з Державного реєстру фінансових установ
16:59 - Кабмін змінив правила компенсації за розмінування сільгоспземель
16:55 - Уряд започаткував програму підтримки аграріїв, які вирощують бавовник
16:29 - Уряд схвалив законопроєкт про оподаткування доходів з цифрових платформ
16:25 - 8 осіб підозрюють у розтраті 90 мільйонів держкоштів при закупівлі дров для ЗСУ
16:09 - Чотирьох брокерів включено до Реєстру страхових посередників
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 30.04.2025
15:56 - "Енергоатом" отримав 1,3 мільярда чистого прибутку: куди спрямує кошти
15:45 - "Укрпошта" закриває частину відділень в Костянтинівці на Донеччині
15:23 - В Іспанії розслідують масштабний блекаут: можлива причина - кібератака
15:00 - Ціни на гуртожитки можуть зрости вдвічі: чи покращить це умови проживання?
15:00 - Конкуренція зі Starlink: Amazon запустив в космос перші інтернет-супутники Kuiper
14:52 - Рішення про небездоганну репутацію Порошенка не обмежує роботу його банку – НБУ
14:19 - Шмигаль назвав об'єми газу, які вже законтрактувала Україна
14:10 - Ajax Systems виходить на бразильський ринок
13:55 - Порошенко прокоментував рішення НБУ про його небездоганну репутацію
13:49 - У зв’язку із застосуванням санкцій до Петра Порошенка Національний банк визнав його ділову репутацію небездоганною
13:29 - Одна з найбільших авіакомпаній Єгипту скоротить перевезення росіян через санкції
13:03 - Про впровадження системи управління комплаєнс-ризиками
13:02 - "ТЕМП-3000" інвестує в розвиток дитячого спорту в рамках співпраці з WBC MUAYTHAI
13:01 - Передача власником в оренду земельної ділянки із свердловиною для видобування підземних вод іншому суб’єкту господарювання: хто є платником рентної плати за спеціальне використання води?
13:00 - Дозволити собі відпочинок. Як змінюється готельна нерухомість та який відпочинок обирають українці
13:00 - В Україні ціна на електроенергію залишиться незмінною
12:59 - Що вважається безнадійним податковим боргом та як здійснюється його списання?
12:55 - На тлі мит США: Китай ризикує незабаром залишитися без жодних запасів міді


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31402
Австралійський долар26.6097
Така0.34069
Канадський долар30.0095
Юань Женьміньбі5.715
Чеська крона1.8968
Данська крона6.335
Гонконгівський долар5.3574
Форинт0.117018
Індійська рупія0.48743
Рупія0.0024798
Новий ізраїльський шекель11.4731
Єна0.29124
Теньге0.081259
Вона0.028955
Ліванський фунт0.000464
Малайзійський ринггіт9.6052
Мексиканське песо2.1177
Молдовський лей2.4088
Новозеландський долар24.731
Норвезька крона4.004
Саудівський ріял11.0807
Сінгапурський долар31.7264
Донг0.0015989
Ренд2.2412
Шведська крона4.3092
Швейцарський франк50.3448
Бат1.24412
Дирхам ОАЕ11.316
Туніський динар13.9119
Єгипетський фунт0.8181
Фунт стерлінгів55.6364
Долар США41.5647
Сербський динар0.40337
Азербайджанський манат24.4469
Румунський лей9.4992
Турецька ліра1.0814
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.4037
Болгарський лев24.1782
Євро47.284
Ларі15.1144
Злотий11.0733
Золото137549.65
Срібло1380.61
Платина41261.28
Паладій39461.94

Курси валют, встановлені НБУ на 30.04.2025