Сергій Жадан: Я й сьогодні ходжу і розклеюю афіші

05.05.2011 07:56 | Укррудпром

Сергій Жадан: Я й сьогодні ходжу і розклеюю афіші

Українська правда, 4 травня 2011.
Опубликовано 07:05 05 мая 2011 года


Там, де Жадан, постійно відбувається щось веселе, голосне, яскраве, справжнє, вільне. Цього разу це була анархічна арт-вечірка “Чорний Першотравень” в одному з клубів Харкова. Звісно, першого травня.

Його цікаво читати. І цікаво слухати, як він читає сам. Або шпурляє римами під життєрадісну музику ска. Там, де Жадан, постійно відбувається щось веселе, голосне, яскраве, справжнє, вільне. Цього разу це була анархічна арт-вечірка “Чорний Першотравень” в одному з клубів Харкова. Звісно, першого травня.


“Чорний, бо Першотравень, спочатку був встановлений як день пам"яті американських робітників-анархістів, що виступали за свої права ще в 1886 році в Чикаго та інших містах Америки”, — пояснює Жадан підтекст акції напередодні, поки його товариші поряд роздають запрошення перехожим, розмахуючи анархічним чорним прапором з черепом.


“А пізніше це стало більшовицьке свято. Ми хочемо повернути Першотравню його справжнє анархістське звучання”, — додає письменник.


“Ми” — це поети та музиканти з Луганська, Харкова та Києва, гурти “Калєкція-0, 5”, “Світер”, “Собаки в космосі”.


Вулиці міста напередодні концерту були безлюдними, наче перед бомбардуванням. Нічого дивного, Перше травня — традиційне радянське свято шашлику та горілки.


Біля невеличкого клубу — натовп. Різнобарвний, бурхливий, одягнутий здебільшого в тільники. Олег Коцарєв, Сашко Ушкалов, Дмитро Лазуткін, група “Стан” з Луганську, і Жадан — всі вже тут.


На сцені вірші про ментів, солідарність поетів та трудящих і чисту радість сексу змінювались космічними ритмами та шаленими співами про вільну Україну. Наприкінці Сергій Жадан гучно й нецензурно закликав діючу владу повернути робітникам заводів їх зароблені гроші.


Автор скористалася арт-нагодою, щоб розпитати головного Харківського культрегента анархізму.


“Держава виконує роль жандарма”


- Сергію, до чого нам зараз анархія? В Україні і так порядку нема, не зрозуміло на чому все тримається.


— Не слід анархію розуміти так, ніби це внесення якогось хаосу. Це такий радянський стереотип, ніби анархія — це розруха, безладдя, відсутність порядку. Анархія не обов"язково означає, що потрібно палити офіси й підривати джипи. Для мене в анархії навпаки йдеться про такі ось локальні автономні громадянські групи та ініціативи, коли люди об"єднуються з певною метою. Коли ініціатива йде від громадян.


Скажімо, є проблеми з ліфтами, з незаконними забудовами, зі знесенням старих будівель, з вирубкою зелених насаджень, і при цьому не пишеться лист меру, чи якійсь опозиційній партії, а збираються люди і якось намагаються це вирішити самостійно, скажімо, зупинивши екскаватори.


А починати можна з культурних ініціатив. Робити фестивалі, відкривати клуби, започаткувати акції. Мова йде про певні дії, незалежно від влади, незалежно від централізованих органів. Йдеться про зведення впливу держави на тебе до мінімуму.


 — А якщо людям цього не треба? Є такі, що самі хочуть, аби на них впливала держава.


— Звичайно, є різні люди. Але це їхні проблеми. Мені в більшості випадків моєї діяльності та життєдіяльності влада не потрібна. Я намагаюсь обходитися без неї, наскільки це можливо. Більшість життєвих процесів так чи інакше відбувається без участі держави — скажімо, твоє приватне життя чи творчість, шопінг, подорожі, спорт, любов, народжування дітей.


Держава виконує роль такого жандарма, менеджера, який хоче щось з тебе вибити, хоче тебе втиснути в формат якихось рамок. Але є, звісно, бюджетники, які й далі живуть за радянським принципом повного контролювання.


- ...бо вони інакше не можуть.


— Вони не хочуть, скоріше. Як це не можуть? Ти завжди можеш відмовитись робити те, що не хочеш робити. Не йти на якісь примусові вибори, мітинги.


- Отже анархія в такому розумінні — конструктивна?


— Ну так.


- І в чому цей анархічний конструктив для України?


— В активізації суспільства, в активізації суспільних процесів. У нас суспільство надзвичайно пасивне, в нас недостатньо досвіду успішних суспільних рухів, компаній і ініціатив. Всі акції протесту — це як правило політичні акції, в нас дуже мало і дуже рідко коли виникають громадські “низові” локальні ініціативи. Хоча, бувають і винятки.


Скажімо те, що було в парку Горького минулого року, коли люди захищали парк від вирубки — це ж не було напряму пов"язане з політикою, особливо на початку. Це було дуже вірно і дуже потрібно, була громадська компанія, яка боролась саме за свої інтереси. І мені здається, що це саме те, чого Україні дуже бракує. Доки суспільство буде розділене за якимось прапорами, не буде жодних виходів з ситуації.


- Так і назву статтю — “Конструктивна анархія від Жадана” (сміємося). А ось якщо взяти Німеччину, в якій ти часто буваєш, і де є активне громадське суспільство — можна сказати, що воно живе за принципами анархії?


— Німеччина далеко не однорідна, в неї свої проблеми, тому говорити, що це анархічне суспільство — зовсім не вірно. Але там значно більший відсоток людей, які активно реагують на тиск із боку влади.


Скажімо, є якась загроза прийняття закону, чи якесь рішення місцевої влади, чи центральної влади — вони організовуються, виходять на мітинги, щоб захистити себе.


Починаючи від свого сквоту, своєї вулиці, закінчуючи якимось ядерними програмами уряду. Першого травня там виходять на вулицю тисячі активістів, багато радикалів, різні рухи, там є і марксисти, і старі соціалісти, і соціал-демократи, і зелені, і анархісти. А, скажімо, першого травня в Берліні кожного року влаштовуються просто величезні побоїща між анархістами і поліцією.


- Все ж таки анархія підходить лише для людини самостійної, яка живе своїм розумом.


— Так, анархічне світосприйняття — це світосприйняття активного члена суспільства, людини, яка готова брати участь в суспільному та громадському житті, яка відповідає за свої дії.


- Але ж таких у соціумі небагато, здається. Скільки їх по-твоєму?


— Я не знаю. Але це люди, яких я постійно зустрічаю — на фестивалях, на акціях, в якихось пікетах чи на демонстраціях. Як правило, це молодь.


“Є такі “верстви суспільства”, які, навіть не спробувавши, не заявивши, не запитавши, вже бояться”


- Вже писали про проблеми твоїх виступів навесні на Донбасі. Як ти сам гадаєш — це справді було блокування від влади, чи, може, просто збіг обставин?


— Я не знаю. Мої друзі, які організували цей тур, стверджують, що так, це було свідоме блокування. В Донецьку, де відмовив університет, студенти говорили, що їх викликали на розмову в ректорат. І їм казали, що це “неправильна і несвоєчасна ініціатива”.


А в Луганську відмовив театр, вони сказали, що у них репетиції. В день, коли ми під театром проводили читання біля пам"ятника борцям за комунізм, вони одночасно влаштували навчання для пожежників. Про всяк випадок (сміється).


- Занадто багато збіглося, здається.


— Можливо. Потім в останній момент відмовив музей при аеродромі — сказали, що в них почався ремонт. Якраз за день до читань. З іншого боку — ніхто ж не чув телефонних розмов, наказів від голови обласної ради, отже, немає жодних доказів. Може, й справді збіг.


Але я був на луганському телебаченні, і журналіст мені сказав: “Я не впевнений, чи ця програма піде в ефір, оскільки з боку влади погане ставлення”. І в Харкові нещодавно запрошували виступити в один заклад — не хочу його називати, аби людям не зашкодити. Але потім сказали, що ні, мабуть, ми не будемо вас запрошувати, боїмося, бо у вас був конфлікт з харківською владою.


- Але ж в тебе не було відкритого прямого конфлікту?


— Ну, як сказати. Я дуже критично ставлюся до харківської влади, я ніколи цього не приховував, завжди про це говорив, багато про це писав. Чи можна це назвати конфліктом? При бажанні можна. Хоча, скоріше, це несприйняття їх позиції та методів.


Мені здається, що харківська влада — це взагалі щось за межею добра і зла. Але люди бояться. Виявляється, є такі “верстви суспільства”, які, навіть не спробувавши, не заявивши, не запитавши, вже бояться. Превентивно!


“Українському мистецтву, літературі перед усім, дуже бракує відображення реальності, роботи з реальністю”


- В творчості є така дивина — ось ти пишеш про щось своє, особисте, і раптом воно виявляється близьким для когось зовсім іншого, для багатьох людей. Як таке відбувається?


— Я пишу не про своє. Скажімо, “Ворошиловград” — це не автобіографія.


- Я не маю на увазі автобіографічне. Але ж це — саме твоє бачення, міркування, почуття, рефлексії? Чи ти, коли пишеш, стаєш стороннім дзеркалом?


— До певної міри так. Щоправда, не таким уже прямим дзеркалом, скоріше, дзеркалом із якимись затуманеннями. Це таке старе дзеркало, в якому місцями розмивається зображення. Мене ось ця функція літератури як певного віддзеркалення, відображення, дуже влаштовує.


- Мені завжди хотілось подивитися на світ твоїми очима. Ось, скажімо, ти йдеш вулицею, і що — ти все навкруги фіксуєш? Ти інколи розслабляєшся, чи завжди перебуваєш у такому режимі “он-лайн”?


— Я постійно фіксую, мені це дуже цікаво. І коли раптом бачиш якусь ситуацію, штуку, за якою стоїть певна метафора, образ — це страшенно тішить.


- Такий фотопринцип.


— Можливо. Ось чому мені, власне, дуже цікавий Борис Михайлов. З одного боку, це естетично самодостатньо, з іншого — це елемент документалістики, бо він фіксує час, який змінюється. Тому що українському мистецтву, літературі перед усім, як нам мене, дуже бракує відображення реальності, роботи з реальністю, з соціумом.


Бо в нас письменники — як правило вони ж переважно пишуть про якісь свої проблеми, фантазії, вигадки, про якісь внутрішні рефлексії. Це теж цікаво і потрібно. Але дуже часто цього недостатньо. Читач іноді хоче побачити життя, оцей оcь потік реальності, який навколо тебе відбувається, і який рідко можна знайти в українській літературі. Це можна розвинути в тему соціальної літератури.


- Хто зараз таке робить?


— Зараз багато хто таке робить, хоча це не завжди помітно. Щось подібне, але в іншій площині, робив Олесь Ульяненко. Його книги — це загалом такий аналіз суспільства, дуже нищівний і глибокий. Ульяненко і досі не зовсім оцінений, на нього навісили цей ярлик “порнографа”, який пише про бандитів і проституток. Але це спрощене розуміння, воно занадто дрібне для його романів.


“Я не вважаю, ніби те, що я написав, не підпадає під жодну критику”.


- Пам"ятаю, ти розповідав, як у 92-93 роках ти сам собі влаштовував читання, розвішував об"яви. Зараз у тебе є свої читачі, на вечірки збирається багато людей. Чи повинен митець сам себе піарити, аби донести своє бачення?


— По-різному може бути. Немає однієї стратегії, якоїсь універсальної технології. Іноді справді потрібно пробиватися, аби тебе почули. Якщо ти впевнений у тому, що ти робиш, що ти говориш, якщо тобі важливо, аби тебе зрозуміли — очевидно треба наполягати.


Я завжди наполягав і наполягаю, умовно кажучи, я й сьогодні ходжу й розклеюю афіші. Не фізично, але метафізично. Для мене справді важливо з кожним, хто зі мною не згоден, спробувати порозумітись. В мене немає якоїсь абсолютної самовпевненості, я й далі багато в чому сумніваюся.


- А що тобі закидають?


— Багато що закидають. Що би не говорив, що би не писав, завжди знайдеться певна кількість людей, які це сприймають, і частина людей, які це абсолютно не сприймають.


- Чи ти береш до уваги чужі зауваження?


— Так, звісно. З останнього запам"яталося таке. Є в мене вірш, в якому згадуються шахтарі Краматорська. І мені на якийсь форум написав читач, “Сергію, в Краматорську шахтарів немає. Але я вам раджу поставити замість Краматорська Українськ. За ритмом підходить, і там є шахтарі”.


А я чому, власне, написав “шахтарі Краматорська”, тому що там була шахта до 41 року. Її затопили перед війною. Я цю інформацію знав і автоматично написав. А потім перевірив — справді немає там жодних шахтарів, лажа виходить. І в новому виданні вже виправив.


- Отже ти реагуєш на конкретну критику?


— Так, на конструктивну реагую, чому ж. Я не вважаю, ніби те, що я написав, не підпадає під жодну критику.


- А якщо хтось взагалі каже, що в тебе погані вірші?


— Ну, це складніше. Світоглядно впливати на поета складно, бо в мене своє бачення світу, в читача своє, тут дискутувати просто сенсу немає. Але в цілому мені важливо бачити якийсь відгук.


Для мене література — завжди була і є до сьогодні — важлива як спосіб комунікації, спосіб певного перебування в соціумі. Коли ти спілкуєшся з багатьма людьми, є причетним до певних якихось моделей. Якась аудиторія з"являється, якась зникає, хтось підходить, хтось відходить. Це такий живий постійний процес.


- Здається, ти щаслива людина — бо живеш в тому, що тебе найбільш цікавить. Ти втілюєш таку модель щастя, яку люди намагаються винайти тисячі років.


— Так, я займаюся тим, що люблю, спілкуюся з людьми, яких люблю, хоча природно виникають і різні, не надто приємні моменти, і спілкуватися доводиться з різними людьми. Але так чи інакше, можеш назвати це інтерв"ю — “Література як модель щастя” (сміється).


- А в тебе є вороги?


— Та ні. Вороги — це активне протистояння, це боротьба. Є люди, яких я не приймаю і не сприймаю. Але їх навіть ворогами назвати не можна.


- А як ти ставишся до “гарячих прихильників”? Є такі, що кажуть: “Ви перевернули мій світ своїми віршами”? Ти відчуваєш за них відповідальність чи що?


— Краще до таких речей ставитись обережно. Оскільки одразу виникає спокуса кимось стати для цієї людини, якось на неї впливати.


Мені загалом здається, що краще особисто не спілкуватися з людьми, які тобі подобаються як “митці”. Краще не знайомитися з улюбленими музикантами, художниками та письменниками — тому що ти сам собі створюєш якийсь образ, і в реальності він дуже часто не відповідає твоїм уявленням.


Краще триматись від автора подалі. Тому я особисто намагаюсь читачам не нав"язуватись.


“Добре, коли на книгах пишуть “Увага! Ненормативна лексика”, а на телеканалах є маркування”


- Я не можу не спитати про “х**”. Багато хто сприймає нецензурну лексику, як “бруд”, “погані слова”, вимагають їх заборонити.


— Ситуація з ненормативною лексикою взагалі не стосується літератури, вона стосується скоріше читачів, себто це такі позалітературні чинники. Коли людина через своє особисте несприйняття певної лексики починає вимагати заборон і введення цензури — ну, це не проблема літератури, це проблема цієї людини. Не подобається тобі така література — не читай.


В нас і досі немає розуміння, що тобі ж ніхто нічого не нав"язує. Не радянська система. Ти ж сам вибираєш книжки і сам їх читаєш. Просто на книгах, можливо, варто писати “Увага! Ненормативна лексика”. А маркування на телеканалах сьогодні й так є.


- Часто кажуть, що мат — це ознака низької культури, лексика “соціальних низів”.


— По-моєму, це снобізм, який мало чим підкріплений. Мені здається, це все один лексичний пласт, один масив мови, все це є в словниках, все це є предметом вивчення мовознавства. Література ж не займається пропагандою, вона, скоріше, займається аналізом.


Я нещодавно виступав у своєму рідному Старобільську, і там на зустріч прийшла одна тітонька. І коли почалася традиційна інтелектуальна дискусія на тему ненормативної лексики, мовляв, можна чи не можна вживати слово “х**”, вона сказала: “Ось я читала ваш роман. До чотирнадцятої сторінки мені страшенно заважав мат. Але потім мені так стало шкода цих героїв, цих пацанів, які живуть в таких умовах, я стала за них переживати, і мені мат абсолютно не заважав, я на його не звертала уваги. Бо справа ж не в маті, а в тому, що вони роблять, як і чому вони це роблять”.


Ось через таку реакцію я дуже люблю “творчі зустрічі з письменниками”.


- А ще посилаються на те, що не треба боротись проти НЕК (скасований минулого року — ред..), бо подібні установи є в Європі.


— Ну і що, що є в Європі? В Європі і фашизм був. Я не хочу, аби цензура, зокрема мовна, існувала в Україні. Тому цей аргумент доволі непереконливий.


- Як повинне відбуватися етичне регулювання?


— В тій таки Європі є механізми, завдяки яким у друк не пройде ні пропаганда нацизму, ні ксенофобія. Для цього не потрібно жодних регулюючих репресивних органів, просто жоден нормальний редактор цього ніколи не пропустить. І посилатися на те, що коли є в них, то має бути і в нас — це просто популізм. Бо якщо вже переймати європейську модель, то починати слід, очевидно, не з цензури, а, скажімо, з прозорості та контрольованості влади.


Мені здається, це такі тоталітарні штуки з минулого століття — щось заборонити, поділити на дозволене та недозволене. Все ж залежить від тебе, від твого вибору. Як писала Ліна Василівна Костенко: “Шукайте цензора в собі”. Людина сама для себе визначає міру дозволеного, і навряд чи хто має право робити це за неї.


- Чого від тебе чекати в близькому майбутньому?


— Віршів насамперед. Я зараз пишу вірші. А восени, сподіваюсь, почну писати новий роман. А ще ми з “Собаками в космосі” новий альбом робимо, там є, скажімо, пісня, присвячена нашому губернатору (сміємося).


Альона СОКОЛИНСЬКА




0

Додати коментар

Користувач:
email:





Companies compete
Stock prices reflect their success
Investors profit

- Fin.Org.UA

Новини

18:02 - Держаудитори Харківщина дослідять діяльність Харківенергозбут
16:55 - Сенсори для виявлення мін: на Харківщині випробували інноваційні технології в гуманітарному розмінуванні
16:53 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
16:45 - Ключові переваги євроінтеграції: ефективне державне управління та доступ до ринків, – Ольга Стефанішина
16:43 - Перелік платників податків з високим рівнем добровільного дотримання податкового законодавства: особливості
16:40 - Зміна правил розрахунку фінансового забезпечення з 1 грудня 2024 року
16:38 - Керівництво АРМА провело зустрічі у штаб-квартирі ОЕСР
16:37 - Яким чином суб’єкти господарювання можуть звірити інформацію надіслану до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв’язку?
16:36 -  У фокусі уваги фахівців податкової служби Дніпропетровщини виявлення фактів мінімізації сплати податків
16:35 - До уваги платників акцизного податку!
16:33 - При використанні програмного забезпечення «ПРРО ДПС» надходить повідомлення «В режимі «заблоковано» здійснення розрахункових операцій неможливе»: дії суб’єкта господарювання
16:32 - Щодо оподаткування страхових внесків за договорами добровільного медичного страхування
16:31 - До уваги платників ПДВ!
16:29 - Про особливості здійснення операцій з вивезення за межі митної території України у митному режимі експорту окремих видів товарів у період дії воєнного стану
16:28 - Оновлено умовні коди причин коригування
16:21 - До місцевих бюджетів Дніпропетровщини від фізичних осіб надійшло понад 12,1 млн грн транспортного податку
16:20 - Рентна плата: до загального фонду держбюджету від платників Дніпропетровщини надійшло понад 4,1 млрд гривень
16:19 - Платформа «Діалог влади та бізнесу» – формат дієвих комунікацій державних органів з бізнесом на Дніпропетровщині
16:10 - Підготовка до зими: понад 100 тисяч українців отримали грошову допомогу від ЮНІСЕФ
15:56 - Делегація України розпочала двосторонню зустріч з ЄС за Розділом 3 «Свобода підприємництва і надання послуг»
15:52 - Наказ Мінекономіки від 21.11.2024 № 26290 «Про затвердження річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Міністерства економіки України на 2025 рік»
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 22.11.2024
15:17 - Держрибагентство: Парламент ухвалив закон про інтеграцію України в міжнародну систему боротьби з ННН-рибальством
15:11 - Автоелектрики та стоматологи: яких спеціалістів важко знайти роботодавцям в Україні
15:03 - Bitcoin наближається до 100 тисяч доларів на оптимізмі щодо криптовалютних планів Трампа
14:46 - Британія визнала Фірташа корупціонером і запровадила проти нього санкції
14:30 - Ворог не припинить спроби знищити об’єкти критичної інфраструктури, наша мета – створити стійку систему генерації, – Тимур Ткаченко
14:25 - Енергетики вдруге за добу збільшили обсяг відключень світла в Україні
14:21 - Результати реалізації проекту «Армія відновлення»: видано понад 200 тисяч направлень для відбудови України
14:18 - Київрада виділила "Спецжитлофонду" 3 мільярди на закупівлю квартир


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.935
Канадський долар29.5724
Юань Женьміньбі5.7026
Чеська крона1.7141
Данська крона5.8278
Гонконгівський долар5.3048
Форинт0.105807
Індійська рупія0.48864
Рупія0.0025914
Новий ізраїльський шекель11.0597
Єна0.26736
Теньге0.083293
Вона0.02954
Мексиканське песо2.0285
Молдовський лей2.2645
Новозеландський долар24.2617
Норвезька крона3.7426
московський рубль0.40977
Сінгапурський долар30.7348
Ренд2.2821
Шведська крона3.7455
Швейцарський франк46.7512
Єгипетський фунт0.831
Фунт стерлінгів52.1855
Долар США41.286
Білоруський рубль15.0065
Азербайджанський манат24.2887
Румунський лей8.7333
Турецька ліра1.1973
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.2015
Болгарський лев22.2219
Євро43.4659
Злотий10.009
Алжирський динар0.3096
Така0.3435
Вірменський драм0.10634
Домініканське песо0.6871
Іранський ріал0.00009233
Іракський динар0.031465
Сом0.48041
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.5517
Малайзійський ринггіт9.4149
Марокканський дирхам4.1919
Пакистанська рупія0.1484
Саудівський ріял10.9752
Донг0.0016306
Бат1.22059
Дирхам ОАЕ11.222
Туніський динар13.3344
Узбецький сум0.0032253
Новий тайванський долар1.2873
Туркменський новий манат11.777
Сербський динар0.38324
Сомоні3.8682
Ларі15.0408
Бразильський реал7.1483
Золото109994.99
Срібло1281.61
Платина39628.78
Паладій42402.79

Курси валют, встановлені НБУ на 22.11.2024