Данінг, Крюгер і план замислу

02.12.2023 07:35 | Укррудпром

lb.ua, 1 грудня 2023. Опубликовано 07:30 02 декабря 2023 года Останній тиждень точаться запеклі інтернет-бої навколо заяв народних депутатів щодо бачення військовими перебігу війни наступного року. І в цій битві нічиєї бути не може. Але треба вибрати трибуну на цьому матчі.

Почнімо з того, що депутатам можна, а що не дуже. Закон України “Про національну безпеку” визначає, що складовою демократичного цивільного контролю є контроль парламентський, предметом котрого є контроль змісту і стану реалізації стратегій, доктрин, концепцій, державних програм і планів у сферах національної безпеки й оборони. Верховна Рада здійснює парламентський контроль й ухвалює закони України, які визначають і регулюють діяльність органів сектору безпеки й оборони та їхні повноваження, затверджує відповідні бюджетні асигнування та приймає рішення щодо звіту про їх використання. Тобто нардеп з будь-якого табору повноваження контролювати Сили оборони й безпеки України має. 

Але ж наші депутати чудово знають, як влаштоване державне управління, тому шукають те, чого, ясна річ, не існує. Думаю, якби шукали те, що існує, раптово знайшли б і свою відповідальність за все знайдене. Серед усього цього можна припустити, що в хмарах некомпетентності мали б роїтися шпигуни всіх мастей, вдаючи із себе прекраснодушних дилетантів. Але то хай спецслужби розбираються. Без нас.

То що ж саме шукають наші депутати?

 

Закон “Про оборону України” встановлює, що в державі існує План оборони, який є невід’ємною частиною оборонного планування. Цей план — сукупність документів, які визначають зміст, обсяги, виконавців, порядок і строки здійснення політичних, економічних, соціальних, воєнних, наукових, науково-технічних, інформаційних, правових, організаційних, інших заходів держави в підготовці до збройного захисту та її захист у разі збройної агресії або збройного конфлікту. І саме тут порилися собаки: з 10 заходів підготовки до будь-якої війноньки військові відповідають аж за ОДИН. Якщо сильно тягти за вуха, то можна частково приволокти науково-технічні й інформаційні заходи, і то у військовому форматі. Тому вимагати цей план у головкома щонайменше несправедливо. Хоча б з огляду на те, що розробляє-складає та несе його на підпис… прем’єр-міністр України. А потім затверджує президент. Чому президент поточний План оборони України затвердив аж 25 лютого 2022 року — питання також не до головкома.

Фото: ОПУ

Коли План оборони України затверджують, начальник Генштабу на його підставі і з урахуванням Зведеного плану територіальної оборони України починає розробляти Задум стратегічної оборонної операції. Пригадайте: 24 лютого — початок агресії, 25 лютого — затвердження плану. Але рано-вранці наша авіація вже була в повітрі, а наша ППО спритно ухилялася від ворожих атак, паралельно збиваючи все, що могла дістати, тобто Генштаб Задум стратегічної оборонної операції не лише розробив, але й задачі військам поставив. Інакше як би ті самі Повітряні сили знали, що їм робити вночі з 23 на 24 лютого? Тому депутатський наїзд на ГК є необґрунтованим актом ворожнечі.

Далі без цитат ніяк. Народний депутат М. Безугла заявила: “…військове керівництво не може надати ніякого задуму на 2024 рік, а всі їхні пропозиції щодо мобілізації зводяться до того, що треба більше людей без жодної пропозиції зі змін системи ЗСУ, то таке керівництво має піти”. Вище ми вже розібралися, що жодних задумів “військове керівництво” надавати не зобов’язане. Що таке “система ЗСУ” — самі не розберемося, коментар парламенту треба. А ось про “всі їхні пропозиції” — тут зупинимось.

Бюджетний кодекс визначає, що головні розпорядники коштів (а в галузі оборони це Міністерство оборони) подають бюджетні запити. Бюджетний запит — документ, що містить пропозиції до проєкту бюджету на плановий бюджетний період з відповідним обґрунтуванням обсягу бюджетних коштів, необхідних для виконання покладених на нього функцій на середньостроковий період, на підставі відповідних граничних показників видатків бюджету та надання кредитів з бюджету. 9 листопада парламент ухвалив Закон “Про Державний бюджет України на 2024 рік”, а 28 листопада президент Зеленський підписав. Тобто оборонне відомство подало свою потребу на 2024 рік й обґрунтувало її. На сайті Верховної Ради повідомляють, що пан Завітневич, голова Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, під законопроєктом про держбюджет поставив свій підпис. Дивно, що заступниця голови комітету не може спитати голову й попросити показати документи, надані Міноборони.

Фото: ОПУ

І ось коли Генштаб отримує закон про бюджет на наступний рік, там відбувається цикл уточнень документів оборонного планування, тобто Орієнтовного плану утримання і розвитку Збройних сил України. Цікавий момент: цей план складають на наступний і ще два роки наперед. Тобто складений у 2022 році план ВЖЕ містив показники 2024 року. Показники уточнюють саме зараз, адже бюджет-2024 президент підписав всього три дні тому. І цього ж року виписані показники на 2025—2026 роки. Тобто військові все мають. Те, що нардепи не знають, що в кого питати, — показник загальної компетентності народних обранців, а не того, що військові чогось не мають/військові щось приховують.

 

Розгін туману закінчимо документом, котрий проясняє, що кому можна знати, а що — ні. СБУ видала у 2005 році наказ “Про затвердження Зводу відомостей, що становлять державну таємницю”, де пояснила, кому і що можна читати. Так ось, там написано, що відомості про зміст стратегічних (оперативних) планів застосування Збройних сил мають гриф особливої важливості й ці документи будуть сховані від загалу найближчі 30 років. Що ще цікаво: крім допуску (котрий нардепи мають), треба ще мати доступ. А до планів застосування Збройних сил, до котрих належить і Задум стратегічної оборонної операції, допущено надвузьке коло осіб — до нього народні депутати не входять. Тому мусять змиритися з тим, що задуму їм ніхто не покаже.

Фото: Головнокомандувач ЗСУ

Стосовно “всіх їхніх пропозицій щодо мобілізації…” ще складніше. Президент сказав: “У мобілізації дуже важливо, щоб із пункту А ми вийшли і розуміли, куди ми йдемо — у пункт Б. Ми маємо знати, куди ми повинні прийти і якими силами. Тому комплексний план із цього питання буде наступного тижня. Принаймні таке завдання поставлено і Залужному, і Умєрову, і Шмигалю, тому що там є й економічні питання. Вони всі комплексно доповідатимуть наступного тижня”. 

Я не знаю, де в мобілізації пункти А і Б, тому пропоную зачекати, коли наступного тижня “і Залужний, і Умєров, і Шмигаль” нададуть комплексну доповідь і загал дізнається, “куди ми повинні прийти і якими силами”. Отоді і поговоримо. Імовірно — про ТЦК, ВЛК, мобілізацію, демобілізацію. Хоча з контексту заяви вже зараз зрозуміло, що мова має йти про комплектування Сил оборони персоналом. 

Віктор КЕВЛЮК, експерт Центру оборонних стратегій

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear, which way?
Forecasters predict the trend
Uncertainty reigns

- Fin.Org.UA

Новини

16:44 - Уряд схвалив екологічну програму управління радіоактивними відходами
14:58 - ЄС імпортує рекордні обсяги російського СПГ у 2024 році
14:30 - Google пропонує послабити пошукові угоди в антимонопольній справі в США
13:50 - За добу енергетики відновили живлення для понад 80 тисяч споживачів
12:46 - Нацбанк збільшив продаж валюти до найвищого рівня за рік
12:41 - Уряд підтримав постанову “Зброя Перемоги”
11:46 - Профспілка працівників Starbucks страйкує в містах США
10:57 - Honda і Nissan розглядають можливість спільного виробництва автомобілів
10:00 - єРобота: На грантові кошти підприємці на Львівщині придбали новітнє обладнання для DTF-друку та розширили свій бренд
10:00 - МВФ схвалив новий транш для України в розмірі $1,1 мільярда
09:52 - ПФУ: Станом на 20 грудня на пенсійні виплати спрямовано 55,0 млрд грн
08:59 - Оперативна інформація ДСНС щодо наслідків ведення бойових дій російською федерацією та щодо роботи піротехнічних підрозділів
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 21.12.2024
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
22:34 - Виконавча рада МВФ затвердила шостий перегляд програми EFF. Найближчим часом Україна отримає близько $1,1 млрд
22:25 - IMF Executive Board Approves the Sixth Review of the Extended Fund Facility and UAD 1.1 Billion Disbursement
22:25 - Рада МВФ схвалила шостий перегляд програми розширеного фінансування та затвердила виділення траншу обсягом 1,1 млрд дол. США
21:00 - Прийнято постанову про зупинення строків адміністративного провадження через обмежений доступ до реєстрів Мін’юсту
21:00 - Новини 20 грудня: ракетна та хакерська атаки московія по Україні
20:42 - S&P погіршило рейтинг УЗ після пропозиції про відстрочення виплат за євробондами
20:30 - Вимоги до страхових посередників відповідатимуть нормам ЄС
20:17 - В Україні законодавчо закріплять статус Єдиного державного реєстру ветеранів війни
20:15 - Фіцо звинуватив Зеленського в "газовій кризі" у Словаччині
20:12 - В Україні утворено Координаційний штаб з питань реалізації державної ветеранської політики
19:59 - Литва залишається надійним партнером України у питаннях захисту та відновлення довкілля, – Світлана Гринчук
19:51 - Мінфін: Уряд затвердив порядок погодження пропозицій щодо максимальних порогів обсягу капітальних інвестицій
19:49 - Мінфін: Уряд розподілив додаткову дотацію на 1,2 млрд грн місцевим бюджетам для компенсації зменшення надходжень, виплати зарплат працівникам бюджетних установ і підтримки тероборони
19:47 - Уряд удосконалює механізми забезпечення гарячим харчуванням учнів початкових класів


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1077
Канадський долар29.1211
Юань Женьміньбі5.7376
Чеська крона1.7328
Данська крона5.8323
Гонконгівський долар5.3877
Форинт0.105092
Індійська рупія0.49252
Рупія0.0025814
Новий ізраїльський шекель11.4253
Єна0.26723
Теньге0.079804
Вона0.028958
Мексиканське песо2.0729
Молдовський лей2.287
Новозеландський долар23.6014
Норвезька крона3.6703
московський рубль0.40527
Сінгапурський долар30.8548
Ренд2.2785
Шведська крона3.7937
Швейцарський франк46.8046
Єгипетський фунт0.8224
Фунт стерлінгів52.3765
Долар США41.8761
Білоруський рубль15.221
Азербайджанський манат24.6301
Румунський лей8.744
Турецька ліра1.1901
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.6118
Болгарський лев22.2473
Євро43.5114
Злотий10.2099
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото109026.52
Срібло1209.4
Платина38949.38
Паладій38079.61

Курси валют, встановлені НБУ на 23.12.2024