Міста України: захід — промисловий, а схід — без інвестицій?

05.12.2023 11:55 | Укррудпром

lb.ua, 4 грудня 2023. Опубликовано 17:16 04 декабря 2023 года До лютого 2022 року міста Східної України навіть за кілометри від тимчасово окупованих територій жили в економічній реальності, яку заклали багато десятиліть тому. Вугільні шахти, металургійні гіганти, горизонтальна інтеграція з підприємствами, зокрема на території держави-агресора.

Очевидно, жодні плани відновлення не повинні повернути саме такий статус-кво. Яке ж тоді майбутнє потрібно планувати? Як? 

Попри всі катастрофічні руйнування Європи після Другої світової війни, в одному авторам Плану Маршалла було простіше, ніж нам зараз. Повна капітуляція гітлерівської Німеччини відкривала половину континенту для інтеграції та побудови нового економічного простору без кордонів — що й зробили і що ми зараз знаємо як Європейський єдиний ринок, Зону євро та Шенгенську зону.

Якщо судити із заяв наших союзників, навіть найоптимістичніші з них серйозно не розраховують на тотальну військову поразку й безумовну капітуляцію росії. І, відповідно, не готуються саме до такого сценарію завершення війни. І навіть якби його реалізували, якби в Кремлі покаялися й у повному обсязі підписали угоду про репарації, віддали б усіх воєнних злочинців під суд, особисто Путін поїхав би в наручниках до Гааги — навіть тоді важко уявити, що відновлення зруйнованих українських регіонів спланують, зважаючи на тісну економічну інтеграцію з росією.

Чому про це взагалі йдеться? Істотну й найбільш зруйновану частину України — те, що називають “промисловим Сходом” — перепланували чи збудували в минулому столітті під потреби СРСР. Мономіста, які формували навколо величезного “містоутворювального” заводу, — економічно ризиковане рішення. На жаль, вони стали депресивними ще до того, як прийшла ринкова економіка. Що робити з такими містами після того, як армія російських загарбників розбомбила завод, обстрілами перетворила житлову забудову на руїни, змусила городян втікати до інших регіонів чи країн?

Фото: EPA/UPG

Зруйнований металургійний комбінат “Азовсталь”, Маріуполь, 7 грудня 2022 р.

Це питання економічної доцільності, а не лише повернення міста до того вигляду й стану, у якому воно було до початку повномасштабного вторгнення. Чи є сенс відновлювати в колишньому вигляді порти Азовського моря, якщо вони навіть у середньостроковій перспективі навряд чи перевантажуватимуть товари до росії та з росії? Яке майбутнє в машинобудівних гігантів Донбасу, якщо їх доведеться відбудовувати після обстрілу, але з урахуванням економічної та кліматичної реальності першої половини ХХІ століття?

Анатолій Амелін, співзасновник і директор економічних програм Ukrainian Institute for the Future, вважає, що Україні потрібно концептуально визначитися з економічними векторами: “Перш ніж братися за відродження зруйнованої економіки, держава повинна мати національну стратегію, яка дасть розуміння, зокрема, що саме вона має намір підтримувати. Не йдеться про те, що в Маріуполь повинна повернутися Азовсталь, а в Краматорську обов"язково мусять бути машинобудівні заводи масштабу НКМЗ і СКМЗ. В Україні історично склалася регіональна спеціалізація, коли на Полтавщині розвинена агропереробна промисловість, на півдні — рекреаційна галузь, а Донбас — це металургія та машинобудування. Держава має діяти на рівні цих регіональних кластерів, але рішення про те, щоб побудувати Азовсталь наново, має приймати власник Азовсталі на підставі економічних міркувань. Державі корисніше зацікавити й залучити світові бренди відкрити підприємства в Україні. За кластерним принципом створити умови, коли світові лідери у своїх нішах вирішили інвестувати у відкриття своїх виробництв”.

Олена Шуляк, голова Комітету Верховної Ради з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування, а також очільниця політичної партії “Слуга народу”, каже ще прагматичніше: “Перед тим, як розпочинати роботу над плануванням відбудови міста, потрібно проаналізувати стан громади, перш за все економічну ситуацію. Ми бачимо, що частина бізнесу переїхала з таких територій і частина не повернеться, якісь підприємства закрилися. Це треба враховувати, щоб не сталося так, що у відбудованому місті немає стійкої економіки й робочих місць”.

Фото: facebook/Олена Шуляк

Однак відродження, подолання руйнувань війни має ще й емоційний бік. Не тільки для українців, які — якщо волітимуть повернутися — хотіли б побачити щось відносно звичне. Адже повторимося: кожне місто мало якусь специфіку. Але чим буде Маріуполь без Азовсталі? Чи, скажімо, Бахмут без Заводу шампанських вин?

На думку Анатолія Амеліна, це не питання, яке вирішують за допомогою емоцій: “Навіть після повного витіснення з України російських загарбників і повернення до міжнародно визнаних кордонів Маріуполь залишатиметься в районі, ризикованому для масштабних інвестицій. Можливо, для безпеки нам потрібно буде створити буферну зону на російській території. Але металургію Маріуполя закладали півтора століття тому — з розрахунку на доступні тоді родовища руд і вугілля. Які зараз аргументи для власників Азовсталі відбудувати її в попередньому вигляді саме в Маріуполі, а не перенести виробництво ближче до Дніпра, де тепер основні родовища й інфраструктура? Маріуполю краще залишатися рекреаційним містом, розвиватися як курорт і культурний центр”.

Олена Шуляк перерахувала зруйновані міста Донбасу, про які немає виразної думки, як їх відновлювати і чи відновлювати взагалі: Сєвєродонецьк, Попасна, Рубіжне, Щастя, Кремінна, Волноваха, Вугледар, Мар"їнка, Лиман, Соледар і Бахмут. Хоча для Бахмута і зробила виняток як “знакового міста”, яке варто відновити за всяку ціну.

Фото: ЕРА/UPG

Вулиця Бахмута.

Якщо найближчі до кордоніна росії міста довгостроково залишаться під ризиком нападу, чи не означає це, що вони стануть хронічно економічно депресивними? Чи є державі сенс розвивати інфраструктуру й вкладатися в людський капітал, якщо серйозні приватні інвестиції в Маріуполі, Бердянську чи у Вугледарі під сумнівом? Чи піде великий бізнес до міст, мінімально відбудованих? І навіть якщо припустити, що компанії здатні організувати підвищення кваліфікації місцевих жителів під потреби своїх виробництв, вони навряд чи зводитимуть цілі міста під ці свої потреби. Або запускатимуть масштабні стратегічні проєкти.

Очевидно, хоч би як старалася держава, умовний Intel ще років двадцять навряд чи ризикуватиме інвестувати мільярди, щоб побудувати в нас мікропроцесорну фабрику, чи не так?

“Ні, не так, — стверджує Анатолій Амелін. — У світі багато прикладів міст, які зростали навколо приватних підприємств, а український бізнес уже зіткнувся з необхідністю брати на себе функції держави й забезпечувати своєму персоналу навчання. Якщо для бізнесу складаються сприятливі умови, немає причин, які не давали б фінансувати житло в місті, що відроджується, або, наприклад, університет — щоб готувати кадри. Хоча, можливо, це буде радше середня спеціальна освіта й коледж. Те саме з високотехнологічними бізнесами й великими інвестиціями. Їх визначає світова кон"юнктура. Ми зараз бачимо, як розвинені країни й корпорації з об"єктивних причин вкладають десятки мільярдів доларів, щоб побудувати нові фабрики з виробництва мікропроцесорів у регіонах світу, де їх історично не було і де є свої проблеми й ризики — як, наприклад, в Індії”.

Фото: espreso.tv

Анатолій Амелін

Індія претендує на те, щоб замінити або доповнити Китай як “глобальну фабрику”, і до того ж має колосальний внутрішній ринок. Чим ми можемо зацікавити міжнародні корпорації? Чи існують умови, за яких “містоутворювальні” підприємства Східної України збудують Apple, Intel, Tesla чи Volkswagen? У відповідь Анатолій Амелін наводить приклад економічної програми Ірландії, яка за двадцять років — із середини 1990-х — привела до країни європейські хаби й виробничі заводи Apple, IBM, Intel, HP, дослідні центри й фабрики основних фармацевтичних корпорацій і суттєву частину фінансових компаній. І це зробили, поєднавши сприятливу податкову й регуляторну політику, близькість до Європи й людський потенціал Ірландії. 

Критерії, які аж ніяк не виглядають нереалістичними і для України.

Тоді головне питання — ми відштовхуємося від обіцянок відбудувати міста приблизно в колишньому вигляді? Чи які альтернативні сценарії? Якщо перше — які гарантії, що городяни повернуться й житимуть, як раніше, а власники заводів випускатимуть те, що випускали до війни? Продовжимо розмову в наступному матеріалі тематичної серії.

Фото: Facebook / НКМЗ

Новокраматорський машинобудівний завод

Євген АЛЕФІРЕНКО

Додати коментар

Користувач:
email:





Market efficiency
Reflects how well information
Is priced in securities

- Fin.Org.UA

Новини

18:10 - Азербайджан веде перемовини про постачання російського газу через Україну
16:52 - У новому iPhone буде використовуватися технологія чіпа Arm для штучного інтелекту - FT
15:50 - Нацбанк вперше за чотири тижні купував валюту
14:50 - Буданов назвав Telegram загрозою нацбезпеці
14:23 - Світлана Гринчук взяла участь у засіданні обласної комісії ТЕБ та НС, де обговорили роботу над ліквідацією забруднення річок Сейм та Десна
14:15 - Заява МЗС щодо проведення виборів на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та місті Севастополь
13:08 - На Одещині після негоди повернули світло понад 81 тисячі родинам
12:29 - Андрій Сибіга в перший робочий день провів телефонні переговори з тринадцятьма партнерами України
12:26 - Коментар МЗС щодо повідомлень про можливу передачу Іраном балістичних ракет до московія
12:06 - OnlyFans виплатила власнику $1 млрд дивідендів за три роки
11:51 - Енергетична ситуація в регіонах на 07 вересня: у чотирьох областях за минулу добу енергетики відновили електропостачання понад 60 тисячам абонентів
11:00 - Boeing Starliner повертається на Землю без астронавтів
10:39 - Ситуація в енергосистемі на 07 вересня: застосування графіків відключення світла не передбачається
10:00 - У Пентагоні пояснили, що буде з коштами для України після кінця фіскального року у вересні
09:02 - Оперативна інформація ДСНС щодо ліквідації наслідків ведення бойових дій рф та щодо роботи піротехнічних підрозділів
08:57 - Підтримка Франції допоможе прискорити відновлення українського енергосектору – Роман Андарак
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 07.09.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:07 - Міжнародні резерви України у серпні зросли на 14%
21:00 - Новини 6 вересня: Telegram буде модерувати приватні чати, перемовини щодо транзиту газу московія
20:43 - Нацбанк показав, скільки будуть коштувати долар та євро після вихідних
20:40 - International Reserves at USD 42.3 Billion in August
20:40 - Міжнародні резерви становили 42,3 млрд дол. США за підсумками серпня
20:24 - Україна збільшила обсяги експорту на 17,5% у річному вимірі
20:07 - Врегульовано порядок виявлення безліцензійної діяльності на ринку небанківських фінансових послуг і платіжному ринку
19:54 - Бізнес-асоціації закликають створити чіткий механізм економічного бронювання
19:25 - Литва виділить Україні 10 мільйонів євро на закупівлю ракет-дронів "Паляниця"
19:11 - Ігор Безкаравайний представив на Globsec Forum у Празі Нацстратегію протимінної діяльності
19:06 - Український бізнес і ветерани готові до спільних дій


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.6248
Канадський долар30.3963
Юань Женьміньбі5.7901
Чеська крона1.8206
Данська крона6.1056
Гонконгівський долар5.2629
Форинт0.115413
Індійська рупія0.48864
Рупія0.0026676
Новий ізраїльський шекель11.0665
Єна0.2867
Теньге0.085535
Вона0.030833
Мексиканське песо2.0576
Молдовський лей2.3524
Новозеландський долар25.5248
Норвезька крона3.8626
московський рубль0.45638
Сінгапурський долар31.5781
Ренд2.3143
Шведська крона4.0094
Швейцарський франк48.65
Єгипетський фунт0.8467
Фунт стерлінгів54.0437
Долар США41.0168
Білоруський рубль14.9087
Азербайджанський манат24.1289
Румунський лей9.1604
Турецька ліра1.2068
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.3343
Болгарський лев23.2891
Євро45.5574
Злотий10.6474
Алжирський динар0.30713
Така0.34216
Вірменський драм0.105951
Домініканське песо0.69143
Іранський ріал0.00009796
Іракський динар0.031343
Сом0.48353
Ліванський фунт0.000459
Лівійський динар8.6237
Малайзійський ринггіт9.5
Марокканський дирхам4.2219
Пакистанська рупія0.14738
Саудівський ріял10.9412
Донг0.0016506
Бат1.21201
Дирхам ОАЕ11.179
Туніський динар13.4802
Узбецький сум0.0032522
Новий тайванський долар1.28467
Туркменський новий манат11.7312
Сербський динар0.38886
Сомоні3.8512
Ларі15.2807
Бразильський реал7.2969
Золото103183.91
Срібло1180.74
Платина38235.04
Паладій38801.89

Курси валют, встановлені НБУ на 09.09.2024