Новий “PISA-шок” чи надія? Про що розповіло свіже дослідження PISA

06.12.2023 08:30 | Укррудпром

zn.ua, 5 грудня 2023. Опубликовано 07:40 06 декабря 2023 года Освіта — це друге після фронту питання, якому ми маємо приділяти увагу, якщо хочемо після війни не втратити нашої конкурентоспроможності й можливості відновлюватися.

Без якісної освіти ми перетворимося для світу на джерело людської сировини. Для того, щоб освіту розвивати, потрібно розуміти її сильні та слабкі сторони. Які управлінські рішення потрібні, аби покращити якість, та й що взагалі вважати якістю? Добре було б також озирнутися довкола — а що там у інших країнах, як ми виглядаємо на їхньому тлі? Щоб відповісти на ці запитання, потрібні надійні дані освітніх вимірювань. 

Одним із них є міжнародне порівняльне дослідження PISA, організоване ОЕСР. Те славнозвісне дослідження, яке 2018 року шокувало українське суспільство даними про рівень знань наших школярів із математики. Тоді Україна вперше взяла участь у такому вимірюванні, а оскільки PISA проводиться раз на чотири роки, в жовтні 2022-го у нас знову з’явилася така можливість.

Очевидно, що з огляду на повномасштабне вторгнення провести в Україні міжнародне дослідження нині — нелегке завдання. Але ми не могли відмовитися від цього шансу, бо регулярні дослідження, проведені в різні роки, — це можливість відстежити динаміку досягнень, оцінити ефективність уже ухвалених рішень. Важливо, що під час тестування PISA проводиться також анкетування школярів і вчителів, і це дає змогу побачити закулісся результатів. 

Як проходило дослідження PISA в Україні 

Загалом у PISA-2022, крім України, взяли участь близько 80 країн. Згідно з правилами, участь у ньому беруть лише 15-річні підлітки. Тестові завдання, укладені міжнародними експертами, не прив’язані до національних шкільних програм, адже перевіряють не знання, а здатність застосовувати їх у конкретних життєвих ситуаціях. 

У PISA досліджують математичну, читацьку та науково-природничу грамотності. 

Учасників дослідження в кожній країні добирають так, аби їх контингент нагадував міні-модель освітньої системи країни: мають бути представлені школярі з усіх регіонів, усіх типів навчальних закладів. У PISA-2018 так і було, а от цього року в Україні в дослідженні взяли участь лише учні з відносно безпечних територій. Не охопленими PISA-2022 виявилися Донецька, Харківська, Луганська, Запорізька, Херсонська та Миколаївська області, а також Автономна Республіка Крим і місто Севастополь. Була спроба залучити до дослідження учнів Дніпропетровщини, але у тестуванні PISA тут змогли взяти участь лише 68 підлітків із трьох навчальних закладів, і це були єдині учасники зі Східного регіону України. Однак після консультацій з міжнародними експертами було вирішено не враховувати їхніх результатів, оскільки вони не є репрезентативними для уявлення про освіту цілої області.

Загалом у дослідженні взяли участь 3876 учнів зі 164 закладів освіти.

Якими є основні результати

Перш ніж аналізувати результати, варто нагадати про кілька важливих нюансів. Перший — дослідження охопило не всю Україну. Другий — через повномасштабне вторгнення відбулася внутрішня міграція, також чимало наших школярів тимчасово живе за кордоном. І третій — між PISA-2018 та PISA-2022 була пандемія ковіду з локдаунами та дистанційним навчанням, яка посилила освітні втрати України. Та це не применшує значення дослідження.

Отже, результати України з математики, читання та природничих наук у PISA-2022 нижчі за середні для країн ОЕСР, і в порівнянні з PISA-2018 вони погіршилися.

ZN.UA

За методологією PISA можна порахувати відставання не лише в балах, а й у роках . У дослідженні 2022 року відставання у 20 балів еквівалентне відставанню в один рік навчання. Отже, з математики та природничо-наукових дисциплін наші підлітки відстають від своїх однолітків із країн ОЕСР на 1,5 року навчання, з читання — майже на 2,5 року.

Як бачимо, найбільше “просіли” в нас результати з читання. Та про проблеми з читанням ми знаємо з даних власного освітнього моніторингу-2019. Але, на жаль, це не викликало в суспільстві такого ажіотажу, як проблеми з математикою. А дарма, адже читацька компетентність — це не вміння складати літери в слова, а здатність аналізувати й осмислювати прочитане. Можна скільки завгодно ухвалювати закони про навчання протягом життя, мріяти про суспільство знань, але як цього досягти без елементарного вміння читати й аналізувати?

Оскільки міжнародне дослідження PISA є порівняльним, для кращого розуміння своїх результатів кожна країна може порівняти їх із результатами референтних для неї країн, тобто таких, що подібні за рівнем соціально-економічного розвитку, мають схожі системи освіти, культурну чи історичну спорідненість. Українські експерти вважають , що для нас референтними є Болгарія, Грузія, Естонія, Молдова, Польща та Словацька Республіка. Загальні результати Естонії, Польщі та Болгарії вищі за результати України, а Естонія навіть увійшла до десятки країн-лідерів PISA-2022. Інші референтні країни розташовані нижче за нас у загальному рейтингу.

Для кожного з трьох видів грамотності (математичної, читацької та науково-природничої) експерти визначили базовий рівень її сформованості, тобто ватерлінію, бути нижче за яку — означає не мати елементарної підготовленості та здатності мислити самостійно. В Україні частка тих, хто не досяг цього рівня, істотна, й це дуже тривожний сигнал. Але в своїй референтній групі ми є “середняками”: Болгарія, Молдова та Грузія мають іще нижчі показники.

ZN.UA

Якщо ж говорити про найвищий рівень, то з математики його досягли 3% українських підлітків, з читання— 1%, із природничих дисциплін — 2%. Приблизно такі показники — і в інших референтних із нами країнах. А от у Грузії взагалі немає учнів, які показали найвищий результат хоча б у одній із галузей. У Молдові вони є лише з читання — 1% школярів.  

Чому бали країн відрізняються

Як свідчать дані дослідження, на відмінності в успішності школярів впливають освітня політика країни, відмінність між школами та між учнями. 

Як показало дослідження, освітня політика нашої країни впливає на результати учнів, але не так суттєво, як відмінності між учнями та школами.

За даними дослідження, в Україні спостерігається глибока сегрегація школярів. Учні з високим соціально-економічним статусом, які мають вищі результати, навчаються в ліцеях, гімназіях, спеціалізованих школах і проживають у великих містах. Учні з нижчим соціально-економічним статусом здебільшого навчаються у звичайних школах або професійно-технічних закладах освіти й проживають у невеликих містах, селищах або селах. Підлітки з низьким соціально-економічним статусом у 2,8 разу частіше, порівняно зі своїми однолітками з високим соціально-економічним статусом, не досягають навіть базового рівня сформованості математичної грамотності. 

З математики та читання учні професійно-технічних навчальних закладів відстають від своїх однолітків із ліцеїв, гімназій і спеціалізованих шкіл приблизно на три роки, з природничих наук — приблизно на 2,5 року.

Понад 60% українських підлітків, серед яких більшість — із високим соціально-економічним статусом, повідомили в анкетах, що планують після закінчення школи вступати до університетів та здобувати ступінь магістра або кандидата наук. Водночас 34% учнів планують здобувати лише повну середню, професійно-технічну освіту або ступінь молодшого бакалавра.

Відчутною є відмінність в успішності українських підлітків залежно від місця проживання. Сільські школярі відстають у читанні від своїх однолітків із великого міста майже на п’ять років навчання, з математики — на 4,5 року, з природничо-наукових дисциплін — майже на чотири роки.

Як школа впливає на успішність учнів

Анкетування керівників українських шкіл, учні яких брали участь у дослідженні, показало проблеми, які, на їхню думку, заважають школам реалізувати свій потенціал щодо навчання школярів.

За даними дослідження, понад 75% українських підлітків навчаються в закладах, де відчутною є проблема браку й низької якості навчальних матеріалів і цифрових ресурсів (комп’ютерів, доступу до Інтернету, системи управління навчанням або шкільних навчальних платформ). Цей показник України є найвищим серед усіх референтних країн. Найменше проблему нестачі та якості цифрових ресурсів відчувають у Болгарії, Польщі й Естонії.

Також Україна має один із найвищих показників браку та низької якості освітньої інфраструктури. Однак можна припустити, що українці та їхні закордонні колеги вкладали в це поняття дещо різний зміст. Для всіх країн актуальною є наявність у школі достатньої кількості приміщень, майданчиків, систем опалення й освітлення, а для українських шкіл — іще й наявність укриттів. Можливо, це вплинуло на збільшення відсотка негативних відповідей українських керівників шкіл на запитання. Зрозуміло також, що на проблеми з інфраструктурою в Україні вплинуло повномасштабне вторгнення, внаслідок якого чимало навчальних закладів зазнали руйнувань. 

Іще одна проблема, про яку сказали керівники шкіл, — брак педагогічних кадрів: 30% учнів навчаються в закладах, де це шкодить освітньому процесу. Неналежна або низька кваліфікація педагогічних кадрів є проблемою для 22% українських закладів освіти. 

Проблема браку кадрів актуальна не лише для України, а й для інших референтних країн, навіть для Естонії, яка має найвищі в нашій референтній групі результати PISA (73% естонських учнів навчаються в закладах, де ця проблема є актуальною), Польщі (47%) та Словацькій Республіці (41%). Єдина референтна країна, де керівники шкіл не відчувають браку кадрів, — це Грузія.

Однак, аналізуючи ці дані, не варто забувати, що в різних країнах відрізняються уявлення про те, що таке “норма” забезпечення шкіл учителями, яка кількість учнів і який функціонал має припадати на одного вчителя. Можливо, якби ми порівнювали не анкети керівників шкіл, а конкретні цифри, висновки дослідження були б іншими.

На підставі анкет керівників навчальних закладів було також проаналізовано, які пов’язані з учителями чинники впливають на успішність учнів. 

ZN.UA

В нашій країні найгостріше порівняно з референтними країнами стоїть проблема поганої підготовки вчителів до занять. Також у нас — один із найвищих у нашій референтній групі відсоток учнів, які навчаються в школах, де вчителі не зважають на індивідуальні потреби окремих учнів та занадто суворі з ними. 

Це були дані анкет керівників шкіл. А от анкетування учнів дає оптимістичнішу картину. Більшість українських підлітків (89%) погодилися або повністю погодилися з тим, що вчителі в їхніх закладах освіти ставляться до них доброзичливо і з повагою (78%), цікавляться їхнім добробутом (81%). Ще 42% підлітків повідомили, що їхні вчителі були б занепокоєні, якби вони прийшли до школи засмучені. Водночас 7% учнів повідомили, що вчителі залякували їх, а 8% відчували, що їхні вчителі ставилися до них погано.

Каменем спотикання у стосунках учителів, учнів і батьків зазвичай є домашні завдання. Вчителі скаржаться, що учні часто не виконують їх і від цього страждає якість навчання. А учні й батьки — що діти перевантажені домашкою. Результати анкетування українських школярів здивували: 32% зазначили, що витрачають на домашнє завдання з математики менш як 30 хвилин на день, 33% — не більш як годину, ще 23% — від однієї до двох годин, 13% — більш як дві години.

Однак серед референтних країн саме в Україні та Грузії учні витрачають на домашнє завдання найбільшу кількість часу. Натомість у Словацькій Республіці 67% школярів витрачають на домашку не більш як пів години на день, у Польщі й Естонії таких учнів — 54 й 52% відповідно.

Та експерти застерігають: не можна трактувати ці дані однозначно, адже на час виконання завдань може впливати не лише обсяг, а й нехтування ними. Також на тривалість виконання завдань впливає успішність учня — слабші витрачають більше часу.

Тим часом результати дослідження свідчать, що учні, які витрачають на домашнє завдання до 30 хвилин на день, і ті, в кого це займає багато часу (більш як дві години на день), мають гірші результати з математики.

На ефективність навчання впливає також психологічний клімат у школі.

Як показали результати дослідження, учні, які пережили негативний досвід булінгу, мають істотно гірші результати на відміну від тих, хто такого досвіду не має. Так, 15-річні українські учні, які повідомили, що зазнавали булінгу принаймні кілька разів на місяць, набрали на 35,6 бала менше з математики, ніж їхні однолітки, які потрапляли в ситуації булінгу рідше.

Що робити з результатами PISA?

Результати досліджень PISA в різні роки в різних країнах спричиняли бурхливі дискусії про якість освіти, розвінчували ілюзії чи навпаки — вселяли надію, були підставою та виправданням політичних рішень, навіть непопулярних. Завдяки тому, що PISA надає великий масив даних, у багатьох країнах вузькопрофесійні дискусії на тему освіти перетворилися на публічні дебати про зв’язок між освітою, суспільством і економікою. Свого часу Німеччина, Данія та Японія після PISA розпочинали освітні реформи. Сподіваюся, в Україні результати цих досліджень також не ляжуть під сукно, а принесуть користь.

Оксана ОНИЩЕНКО, редакторка відділу освіти та науки ZN.UA

Додати коментар

Користувач:
email:





Politics and trade
Tensions high, markets react
Uncertain futures

- Fin.Org.UA

Новини

22:25 - У ChatGPT глобальний збій: не працює по усьому світу
21:00 - Новини 26 грудня: відновлення бронювання в "Дії", Фінляндія затримала танкер тіньового флоту московія
20:39 - Обіцянку Трампа щодо виготовлення залишку Bitcoin лише в США неможливо реалізувати
20:10 - "Різдвяне ралі" призупинилося: акції в США знизилися
19:40 - Ціна на золото зростає через попит на безпечні активи: ринки готуються до 2025 року
19:10 - Бронювання в "Дії" знову працює – Федоров
19:00 - Сервіс бронювання відновлений та знову доступний на порталі Дія
18:58 - Графіки відключення світла на п'ятницю: обмежень буде менше
18:57 - Атаки на кораблі в Червоному морі коштували Єгипту сім мільярдів доларів доходів
18:21 - Bitcoin падає на тлі завершення рекордного для криптовалюти року
18:06 - Суд заборонив продавати речі Медведчука: в АРМА відреагували
17:56 - Центральний банк Туреччини вперше за два роки знизив облікову ставку
17:51 - Перше українське оборонне підприємство отримало доступний кредит
17:50 - План діяльності з внутрішнього аудиту на 2025 рік
17:47 - Які інвестиційні тренди формуватиме політика США у 2025 році
17:21 - Продажі електромобілів у Китаї випередять традиційні авто наступного року
17:09 - Економіка Британії у наступні 15 років зростатиме краще, ніж в Європі — прогноз CEBR
16:51 - У Китаї вперше скоротилася кількість працівників у сфері фінансів та нерухомості
16:46 - "Укрзалізниця" додає десятки вагонів для поїздок на свята: на які рейси
16:20 - Німецький стартап, що 10 років намагався створити повітряне електротаксі, закрився
16:17 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:09 - Ціни на автогаз зростають напередодні збільшення акцизу
16:06 - Мінстратегпром: Видано перший доступний кредит підприємству ОПК
16:03 - Центри життєстійкості, патронатні сім’ї та підтримане проживання для людей старшого віку: Оксана Жолнович розповіла про нові успішні проекти для громад на засіданні Ради безбар’єрності
15:57 - "Київстар" почав згортати 3G зв'язок: які міста перші
15:44 - Світовий банк покращив прогноз зростання ВВП Китаю на 2024 та 2025 роки
15:40 - Держава виплатить українцям ще 2 млрд гривень за програмою «Зимова єПідтримка»
15:39 - БЕБ знайшло десятки тонн нелегального спирту на біоетанольному заводі
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 27.12.2024
15:24 - Україна отримала близько 1,7 мільярда доларів від Японії


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0483
Канадський долар29.0608
Юань Женьміньбі5.7333
Чеська крона1.7328
Данська крона5.8329
Гонконгівський долар5.387
Форинт0.106065
Індійська рупія0.49078
Рупія0.0025849
Новий ізраїльський шекель11.4299
Єна0.26543
Теньге0.080719
Вона0.028567
Мексиканське песо2.0749
Молдовський лей2.2699
Новозеландський долар23.569
Норвезька крона3.6776
московський рубль0.41949
Сінгапурський долар30.7863
Ренд2.2477
Шведська крона3.7776
Швейцарський франк46.476
Єгипетський фунт0.8223
Фунт стерлінгів52.3896
Долар США41.8447
Білоруський рубль15.2096
Азербайджанський манат24.6276
Румунський лей8.7444
Турецька ліра1.1889
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5659
Болгарський лев22.2424
Євро43.5122
Злотий10.202
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото109909.71
Срібло1244.72
Платина39368.33
Паладій39477.96

Курси валют, встановлені НБУ на 27.12.2024