Керівник Банку розвитку Ради Європи Карло Монтічеллі: “Сума наших операцій на підтримку українського народу перевищила мільярд євро”

06.12.2023 19:30 | Укррудпром

ZN.UA, 6 грудня 2023. Опубликовано 18:45 06 декабря 2023 года У червні 2023 року Україна завершила процес вступу та стала 43-ю країною-членом Банку розвитку Ради Європи.

 Саме цей банк першим виділив гранти для надання негайної допомоги біженцям з України на початку повномасштабного вторгнення, а нещодавно схвалив виділення Україні 100 мільйонів євро на задоволення нагальних потреб у медичних послугах. Якими будуть наступні ключові напрями співробітництва з банком, ZN.UA поговорило з його керівником Карло Монтічеллі.

— Пане Монтічеллі, Україна почала співпрацювати з Банком розвитку Ради Європи (БРРЄ) вже під час війни. Банк розвитку Ради Європи вважає цю співпрацю ризикованою?

— Це дуже цікаве запитання, тому що воно дає мені можливість по-справжньому заглибитися в суть нашої місії та того, як ми працюємо.

По-перше, дозвольте мені розповісти вам лише про інституційну історію. Банк розвитку Ради Європи може працювати лише безпосередньо в тих країнах, які є нашими членами. Тому нам довелося дочекатися завершення процесу вступу в червні цього року, щоб фінансувати операції безпосередньо в Україні. Але ми почали працювати, щоб підтримати український народ одразу після початку російського вторгнення, допомагаючи багатьох біженцям, які прямують до сусідніх країн.

Як ви знаєте, багато людей, яким довелося тікати, це були жінки з дітьми, маленькі діти, іноді діти були хворі чи інваліди, і тут ми одразу почали їм допомагати.

Ми зробили це для багатьох сусідніх з Україною країн. Загальна сума наших операцій на підтримку українського народу перевищила мільярд євро. Потім з"явилася можливість, з приєднанням України, працювати безпосередньо в країні.

Звичайно, як багатосторонній банк розвитку, ми маємо пам’ятати про ризики. Нам потрібно брати на себе добре контрольовані ризики, виконуючи нашу місію, яка полягає у фінансуванні інвестицій у соціальні сектори, а саме: у соціальне житло, лікарні, школи.

— Отже, ризик треба брати до уваги, але ваша місія також важлива...

— У наших 43 країнах-учасницях ми докладаємо всіх зусиль, щоб забезпечити навіть ті операції, які на перший погляд здаються дуже ризикованими, використовуючи, наприклад, нашу внутрішню систему гарантій.

Для України ми діємо лише на рівні держави. Ми не збираємося кредитувати приватний сектор чи місцеву владу. Як наслідок, Банк розвитку Ради Європи має “привілейований статус кредитора”, тобто нам як багатосторонньому банку розвитку надається пріоритет для погашення боргу у випадку, якщо у суверенної держави є фінансові негаразди. Для нас це важливий фактор зниження ризику. З цієї причини ми не розглядаємо кредитного ризику як ключову проблему.

Звичайно, ми хочемо зберегти рейтинг ААА, який щойно, в липні, відновили шляхом збільшення капіталу, яке наші акціонери схвалили в грудні 2022 року. Крім того, ми прагнемо зберегти цей високий кредитний рейтинг, відклавши необхідні резерви, і продовжуємо добре керувати нашим капіталом.

З погляду діяльності, нашим головним завданням буде працювати в новій для нас країні — Україні. Ми спираємося на наш досвід в інших країнах, в яких теж колись був воєнний конфлікт. Налагоджуємо дуже тісні зв’язки співпраці з іншими багатосторонніми банками розвитку, які вже давно працюють в Україні. Вони знають Україну набагато краще за нас. Ми також плануємо мати кілька співробітників у Києві.

Ось де справжня проблема, на відміну від кредитного ризику.

— Які проєкти чи інвестиційні програми зацікавлять Банк розвитку Ради Європи в Україні?

— Для мене важливо підкреслити, що БРРЄ є єдиним багатостороннім банком розвитку, єдиною місією якого є сприяння інвестиціям у соціальний сектор.

Тому ми не фінансуємо ні електромереж, ні транспорту. Хоча це дуже важливо, три сфери діяльності, які є основою нашого бізнесу, — це охорона здоров’я, соціальне житло та освіта. Саме в цих областях ми можемо забезпечити найбільшу додану вартість.

Ще до того, як Україна стала членом БРРЄ, ми організували спільну технічну місію з українською владою для демонстрації Регіональної житлової програми на Західних Балканах. Це десятирічна ініціатива, завдяки якій було надано соціальне житло багатьом людям, переміщеним через війну в колишній Югославії. Я хочу підкреслити, що ми починаємо, маючи серйозний досвід у цих секторах.

— Виходячи з вашого досвіду, які проблеми найчастіше виникають у таких проєктах?

— Ми маємо серйозний досвід у керуванні та реалізації проєктів у постконфліктних країнах, де управління може бути слабким. У цих випадках наглядаємо за закупівлями з особливою ретельністю. Це може призвести до затримок, оскільки ми хочемо переконатися, що все зроблено правильно.

Ми звикли співпрацювати з постконфліктними країнами, які можуть мати слабкий потенціал реалізації, тому це входить до нашого набору навичок. Крім того, ми володіємо спеціальними технічними знаннями в сферах, які фінансуємо.

Наведу вам приклад. У концепції соціального житла є дві великі складові: відновлення/ремонт і реконструкція. Враховуючи наш досвід, ми будемо більше стежити за частиною реконструкції. Ми ведемо дуже відкритий діалог з українським урядом, щоб разом визначити пріоритети.

На даний момент є пріоритетні сектори, але є і пріоритет доставки.

Український уряд хоче, щоб проєкти виконувались якнайшвидше. Ми, в Банку розвитку Ради Європи, маємо традицію вміти виконувати завдання, дотримуючись усіх тих гарантій, які я обговорював раніше.

— Чи можете ви додати якісь особливості проєкту? Можливо, якісь додаткові функції.

— У цьому нам допоможе директор Управління кредитування та соціального розвитку БРРЄ Крістіан Табакару. Він керує командою, яка безпосередньо працює в Україні.

Крістіан Табакару: Ми складаємо карту ризиків, тому що ви запитували про них. Ми складаємо карту ризиків, пов’язаних із бюджетом, типом фінансування та ризиками виконання. Також оцінюємо так звані домовленості стейкхолдерів, тобто соціальне управління проєктом. Чи є на це згода? Чи є бажання? Як на це реагує громада, місцева влада?

Зрештою, ми готові надати підтримку для підвищення технічної спроможності української влади з метою реалізації наших проєктів.

Ось як ми працюємо з усіма учасниками. Цей підхід системний, ми нічого нового в Україні не винаходимо. Можливо, якщо відмінність і є, то відмінність у масштабах, але це системний підхід Банку розвитку Ради Європи.

— Як зараз банк взаємодіє з Україною?

К.T.: Тиждень тому Рада затвердила 100 мільйонів євро для фінансування сектору охорони здоров’я. Ми сподіваємося, що зможемо розпочати виплати в першому кварталі наступного року.

Паралельно ми разом із Міністерством фінансів України і Державним агентством відновлення та розвитку інфраструктури України вивчаємо проєкти реконструкції будинків пакетами від 50 до 100 мільйонів євро. Сподіваємося, що зможемо винести ці проєкти на затвердження правління Банку за кілька місяців.

Ми також вивчаємо проєкт, пов’язаний із послугами охорони здоров’я, особливо психічного здоров’я, чи з травмами, разом із Міністерством соціальної політики України. Очікуємо, що цей проєкт фінансуватиметься здебільшого за рахунок грантів.

Карло Монтічеллі: Ось де ми перебуваємо на сьогодні. Це наші пріоритети на найближчі місяці.

Ми більше розглядаємо сфери, де знову ж таки БРРЄ може бути найбільш ефективним і додавати найбільшу цінність. Іноді це тому, що ми набули певного досвіду або зосереджуємося на сферах, які терміново потребують підтримки. Ось чому ми зараз думаємо працювати над психічним здоров’ям. Ще до війни це була сфера, де охорона здоров’я в Україні була не на висоті. Очевидно, що після всієї жорстокості війни травми психічного здоров’я навіть важливіші, ніж були раніше. Отже, це те, на чому ми справді дуже хочемо зосередитися, щоб допомогти українському народу.

— Пане Монтічеллі, чи правильно ми розуміємо, що мова йде про “довгі та дешеві” гроші?

— Однією дуже цікавою особливістю нашого фінансування проєктів є те, що ми дуже гнучкі щодо умов фінансування. У нас немає складних інструментів фінансування. Здебільшого ми намагаємося задовольнити потреби позичальника.

Спосіб ціноутворення пов’язаний із вартістю запозичень БРРЄ на міжнародних ринках капіталу, яка є дуже низькою, оскільки ми маємо потрійний ААА. Тому спред наших операцій є мінімальним, особливо коли ми кредитуємо на суверенному рівні, як в Україні.

— Якщо війна в Україні триватиме довго, чи вплине це на співпрацю України з БРРЄ?

— Минулого року ми дуже ретельно обговорили з нашими акціонерами стратегію банку на наступні п’ять років. Ішлося про різні аспекти. Один важливий аспект стосувався нашої діяльності в Україні. Це пов’язано з типом ресурсів, з точки зору розміру, які акціонери готові надати нам. Вони вирішили, що важливо схвалити перше в історії Банку збільшення капіталу за рахунок сплачених коштів, попросивши нас продовжити нашу діяльність, а також почати інвестувати в Україну.

Усе це базується на нашому Стратегічному плані на 2023—2027 роки. Він передбачає, що ми збираємося мати портфель операцій в Україні на суму близько 1,2—1,3 мільярда євро.

Для України, як уже згадувалося, наша перша операція була у сфері охорони здоров’я, разом із Світовим банком. Масштаби цієї операції можуть збільшитися, якщо акціонери нададуть більше ресурсів. Я сподіваюся, що вони побачать якість нашої роботи.

Ми також створили трастовий фонд для України. На даному етапі він відносно невеликий, з початковим фінансуванням з Ірландії та внесками Німеччини і Чехії на загальну суму близько трьох мільйонів євро. Наступного тижня до них приєднається Литва. Віримо, що він збільшуватиметься. Ми плануємо використати ці ресурси, щоб зробити реалізацію наших проєктів більш ефективною, в тому числі шляхом надання технічної допомоги та розбудови спроможностей.

Водночас ми дуже добре усвідомлюємо нагальні гуманітарні потреби України. Наприклад, після початку війни ми використовували власні резерви Банку для надання грантів Міжнародній організації з міграції (МОМ) з метою надати цілеспрямовану допомогу українцям, переміщеним у сусідні країни. Я бачив, як використовуються наші гроші у Варшаві, де був будинок для матерів з дітьми, які мали вади та психічні проблеми. Це було дійсно дуже зворушливо. Зараз ми також співпрацюємо з Католицькою службою допомоги.

— Пане Монтічеллі, я хочу запитати вас як економіста, скільки часу знадобиться для відновлення України? Що має бути нашим пріоритетом під час цього відновлення, виходячи з вашого досвіду?

— Досвід усіх країн показує, що двигуном відновлення є приватний сектор. Робота Банку розвитку Ради Європи має вирішальне значення для справедливого відновлення, яке сприяє соціальній згуртованості. Але двигуном зростання має бути приватний сектор.

Приватний сектор, наскільки я розумію, дуже зацікавлений інвестувати в Україну. Україна — це добрий ринок, там багато кваліфікованих працівників, тому бажання є. Існує також готовність нести ризик, пов’язаний із здійсненням інвестицій. Проте приватний сектор не бажає нести ризики, пов’язані з війною.

Важко говорити про зниження ризиків для країни, яка перебуває у стані війни. Наприклад, є завод та існує ризик, що його буде знищено. Отже, питання в тому, хто нестиме ризик?

Приватний сектор часто вважає, що зниження ризиків має відбуватися через багатосторонні банки розвитку, які беруть на себе такий ризик. Я можу ризикнути, але для цього мені потрібні ресурси, якщо Банк розвитку Ради Європи більше працює як страхова компанія.

Я вважаю, що прискорення процесу зміцнення зв’язків України з Європейським Союзом значною мірою допоможе зменшити ці ризики.

І, як ви знаєте, ми, економісти, вміємо робити аналіз, але, зрештою, рішення про виділення грошей приймають інвестори.

Юлiя САМАЄВА, редакторка відділу економіки ZN.UA

 

 

Додати коментар

Користувач:
email:





Money markets move,
Trading currencies all day,
Forex fluctuations.

- Fin.Org.UA

Новини

17:34 - Митний режим експорту окремих видів товарів:протягом якого терміну надсилається квитанція про прийняття/неприйняття або зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН?
17:32 - Отримання мікрогрантів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 червня 2022 року № 738: особливості відображення у Розрахунку
17:24 - Сума боргу анульована кредитором до закінчення строку позовної давності: чи включається до загального оподатковуваного доходу платника ПДФО?
17:22 - Про підстави припинення дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним
17:21 - До уваги фізичних осіб!
17:20 - Передача фізичною особою земельних ділянок в оренду (суборенду), емфітевзис або інше користування: для кого визначається МПЗ?
16:43 - На яких ресурсах розміщені реквізити рахунків для сплати податків, зборів, єдиного внеску та інших платежів до бюджетів?
16:42 - Доступ до публічної інформації
16:40 - Результати опрацювання інформації, отриманої від ДПС України, сервісу «Пульс», державної установи «Урядовий контактний центр» та «Гарячої лінії голови Дніпропетровської ОДА»
16:34 - У січні поточного року податковою службою Дніпропетровщини опрацьовано 51 звернення громадян
16:33 - Дніпропетровщина: розпочали роботу інформаційні центри з питань реєстрації податкових накладних
16:31 - Обіг підакцизних товарів: результати роботи, проведеної контролюючими органами у м. Кривому Розі
16:27 - Отримання ліцензій на право оптової, роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального: новації Закону України № 3817
16:26 - Фактична перевірка торговельного складу у м. Кам’янське
16:24 - Звітність з ПДФО та ЄСВ відтепер щомісячна – Мінфін затвердив нову форму
16:23 - Як платник податків може через Електронний кабінет подати заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов’язань та пені за формою J/F 1302002 і до якого органу ДПС?
16:02 - Акції американської AMD падають, оскільки доходи від ШІ-чипів розчаровують інвесторів
15:55 - Крипторынок сохраняет выжидательный настрой
15:55 - Загинули двоє працівників "Автомагістраль-Південь", які будували фортифікації
15:53 - Квартирне питання: яку частину зарплати потрібно витратити на оренду житла
15:40 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 06.02.2025
15:30 - Пекін підставив плече. Звідки московія бере критичні компоненти?
15:28 - "Дати газ грантом": Галущенко розповів про особливості цьогорічного імпорту газу
15:15 - Золото встановило черговий історичний максимум ціни через мита Трампа проти Китаю
15:10 - До уваги платників податків – фізичних осіб: триває деклараційна кампанія – 2025
15:08 - Закон України № 4015-ІХ: про новації для платників податку на прибуток підприємств
15:07 - Легальні трудові відносини гарантують вагомі переваги працюючим
15:06 - Деклараційна кампанія 2025: визначення податкових зобов’язань з військового збору
15:04 - Нові штрафи за порушення звітності з трансфертного ціноутворення


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.174
Канадський долар29.1644
Юань Женьміньбі5.728
Чеська крона1.7268
Данська крона5.8191
Гонконгівський долар5.3495
Форинт0.106921
Індійська рупія0.4763
Рупія0.0025567
Новий ізраїльський шекель11.7394
Єна0.27257
Теньге0.080573
Вона0.028802
Мексиканське песо2.0206
Молдовський лей2.2224
Новозеландський долар23.6911
Норвезька крона3.716
московський рубль0.42752
Сінгапурський долар30.8901
Ренд2.2417
Шведська крона3.8228
Швейцарський франк46.2101
Єгипетський фунт0.8281
Фунт стерлінгів52.2292
Долар США41.6584
Білоруський рубль15.1419
Азербайджанський манат24.5021
Румунський лей8.7224
Турецька ліра1.1597
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.4966
Болгарський лев22.187
Євро43.4081
Злотий10.3422
Алжирський динар0.30885
Така0.34202
Вірменський драм0.105011
Домініканське песо0.67874
Іранський ріал0.0000722
Іракський динар0.031852
Сом0.47714
Ліванський фунт0.000425
Лівійський динар8.4968
Малайзійський ринггіт9.3578
Марокканський дирхам4.1597
Пакистанська рупія0.14966
Саудівський ріял11.1249
Донг0.0016635
Бат1.24137
Дирхам ОАЕ11.3606
Туніський динар13.0832
Узбецький сум0.0032204
Новий тайванський долар1.27709
Туркменський новий манат11.9218
Сербський динар0.36978
Сомоні3.8193
Ларі14.628
Бразильський реал7.1165
Золото119552.11
Срібло1349.92
Платина41051.85
Паладій41766.3

Курси валют, встановлені НБУ на 06.02.2025