Як війна змінила ставлення світу до українських товарів

23.02 08:40 | Економічна правда. Колонки

Десь на початку 2000-х серед українських підприємців можна було почути: "Хочеш завалити угоду - напиши "Зроблено в Україні".
Такими були тогочасні реалії.
Made in Ukraine у нашому розумінні було синонімом низької якості, і більшість із нас намагалися уникати цього маркування або ж вказувати походження товарів дрібним шрифтом.
Можливо, це стосується далеко не всіх категорій товарів.
Але, до прикладу, моя компанія PET Technologies виробляє складне обладнання для виготовлення ПЕТ-пляшок.
Хоч би якісним воно не було, 15-20 років тому Україна не позиціонувалася на світовому ринку, як виробник високоякісного продукту в галузі машинобудування.

Коли у 2009-му ми запланували вихід на європейський ринок, я спеціально зареєстрував компанію в Австрії, аби мати європейську прописку, а значить право писати "Спроєктовано в Європі".
На той момент це було питання виживання.
Я вигадав привабливу легенду: австрійська компанія знайшла в Україні лідера з випуску машин і розмістила там своє виробництво: "Унікальні австрійські технології втілені на сучасному унікальному підприємстві під чуйним керівництвом австрійських інженерів".
Поступово, по мірі експансії українських компаній на світовий ринок і знайомства споживача із нашими товарами, ставлення до них у світі змінювалося - ставало більш справедливим.
Але по-справжньому революційна зміна відбулася за перший рік війни.
І ключову роль у цьому відіграла не якість, а сприйняття і мода.
Очима зарубіжних клієнтів українські компанії, які продовжують працювати під ракетними обстрілами і виконувати свої зобов"язання, - справжні відчайдухи і водночас надійні партнери.
Made in Ukraine стало не лише знаком стійкості на надійності, воно стало модним у світі і предметом гордості для виробників.
Ми намагаємося усіляко підкреслювати українське походження нашої продукції.
У лютому 2023-го, в річницю російського вторгнення, я ухвалив рішення маркувати всю продукцію нашої компанії Made in Brave Ukraine.
Зробити це мене мотивувало велике і складне замовлення від клієнта із Саудівської Аравії, до виконання якого ми приступили 24 лютого 2023-го.
Я подумав: вже рік іде війна, а існуючі клієнти не шукають нам заміну.
Ба, більше - з"являються нові.
Значить, довіряють нам і вірять в нас.
"Ви що, справді працюєте?", - здивовано запитав інший клієнт, з Латинської Америки, коли ми розмістили камери в цехах, які в режимі реального часу дозволяють клієнтам спостерігати процес створення обладнання під їхнє замовлення.
Бізнес з присмаком пороху.
Історії підприємців, які перелаштувалися під час війни
Зізнаюся, що ідея маркування Made in Brave Ukraine належить не мені, а моєму товаришу - засновнику COLLAR Company Юрію Синиці.
Його компанія понад двадцять років виробляє товари для домашніх улюбленців.
Реалізуючи стратегію розвитку на зовнішніх ринках, кілька років поспіль менеджери COLLAR намагалися налагодити співпрацю з найбільшою в Європі мережею зоомагазинів Fressnapf.
Для виробника з будь-якого куточку світу зайти в цю мережу - все одно, що зірвати джекпот.
Втім, всі спроби були марними - жодної відповіді на листи та дзвінки.
Таке ставлення - не лише з боку Fressnapf.
За словами Юрія, до війни його компанія брала участь у восьми американських виставках, під час яких часто потенційні партнери цілком серйозно питали, де знаходиться Україна і чи це, бува, не частина московії.
Дехто навіть не розумів, що це Європа.
У 2022-му, через кілька місяців від вторгнення Юрій виступав на профільній конференції в Італії.
Після виступу до нього підійшов топ-менеджер Fressnapf зі словами: "Певне, час нам з вами розпочати співпрацю".
Вся експортна продукція COLLAR маркована Made in Brave Ukraine.
За словами Юрія, важко порахувати, як це спрацювало в грошах, проте точно вплинуло на настрій в компанії та значно підвищило мотивацію персоналу.
Схожі слова я почув від Наталі, власниці відомого швейцарського бренду косметики, що продається у понад 50 країнах світу, найбільший з яких - американський.
Виробничі потужності її компанії розташовані у Швейцарії, лабораторія - у Німеччині, тому зазначити українське походження косметики неможливо.
Втім, вона пішла іншим шляхом - всюди, де це доречно, підкреслює, що фаундером компанії є українка.
До війни Collar експортувала товари для тварин у 78 країн.
Як компанії вдалось вціліти в Чернігові та почати з нуля Що тут нового? Наталя зізнається: раніше намагалася зайвий раз не афішувати своє походження, дослухаючись порад маркетингових та рекламних агенцій - мовляв, жінки зі східної Європи в американському бізнесі не котируються, ніхто не буде серйозно сприймати ваш продукт.
Останні вже майже два роки вона гордо говорить про своє українське походження.
І продажам це не шкодить.
Швидше - навпаки.
"Головне - це сильно підтримує мене енергетично!", - говорить Наталя.

Не обійшлося і без альтернативного погляду.
Знайомий бізнесмен, засновник компанії, яка продає навчальні курси у багатьох країнах світу, впевнений: якщо з товарами українське маркування можливе і деколи навіть практично вигідне, то на ринку послуг воно малоефективне та навіть шкідливе.
"Європейський, а особливо західноєвропейський споживач не хоче купувати послуги у українців.
У Польщі ми спочатку наймали на позицію менеджерів з продажів українців, які давно живуть в цій країні та добре володіють мовою.
Але лишень поляки чують акцент, відмовляються купувати.
Просять, щоб їм телефонував поляк, тоді подумають", - говорить підприємець.
Схожа ситуація у Великобританії.

Ситуації бувають різні, як і досвід.
Втім, я переконаний, що мода на Made in Brave Ukraine чим далі, тим активніше набиратиме обертів.
Світ знайомиться з Україною, з якістю її продукції, наполегливістю та талановитістю тих, хто цю продукцію виробляє.
В будь-якому разі ми не асоціюємося з країнами, що завалюють полки магазинів неякісними одноденними товарами.
Це тільки початок нового шляху, з новим позиціонуванням, сприйняттям себе, свого бізнесу і своєї продукції.
І для початку це вже непогано.

Додати коментар

Користувач:
email:





Банк – як злодій в нічному клубі: якщо гроші зникають, ніхто не хоче бачити камеру відеоспостереження.

- Fin.Org.UA

Новини

18:10 - Азербайджан веде перемовини про постачання російського газу через Україну
16:52 - У новому iPhone буде використовуватися технологія чіпа Arm для штучного інтелекту - FT
15:50 - Нацбанк вперше за чотири тижні купував валюту
14:50 - Буданов назвав Telegram загрозою нацбезпеці
14:23 - Світлана Гринчук взяла участь у засіданні обласної комісії ТЕБ та НС, де обговорили роботу над ліквідацією забруднення річок Сейм та Десна
14:15 - Заява МЗС щодо проведення виборів на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та місті Севастополь
13:08 - На Одещині після негоди повернули світло понад 81 тисячі родинам
12:29 - Андрій Сибіга в перший робочий день провів телефонні переговори з тринадцятьма партнерами України
12:26 - Коментар МЗС щодо повідомлень про можливу передачу Іраном балістичних ракет до московія
12:06 - OnlyFans виплатила власнику $1 млрд дивідендів за три роки
11:51 - Енергетична ситуація в регіонах на 07 вересня: у чотирьох областях за минулу добу енергетики відновили електропостачання понад 60 тисячам абонентів
11:00 - Boeing Starliner повертається на Землю без астронавтів
10:39 - Ситуація в енергосистемі на 07 вересня: застосування графіків відключення світла не передбачається
10:00 - У Пентагоні пояснили, що буде з коштами для України після кінця фіскального року у вересні
09:02 - Оперативна інформація ДСНС щодо ліквідації наслідків ведення бойових дій рф та щодо роботи піротехнічних підрозділів
08:57 - Підтримка Франції допоможе прискорити відновлення українського енергосектору – Роман Андарак
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 07.09.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:07 - Міжнародні резерви України у серпні зросли на 14%
21:00 - Новини 6 вересня: Telegram буде модерувати приватні чати, перемовини щодо транзиту газу московія
20:43 - Нацбанк показав, скільки будуть коштувати долар та євро після вихідних
20:40 - International Reserves at USD 42.3 Billion in August
20:40 - Міжнародні резерви становили 42,3 млрд дол. США за підсумками серпня
20:24 - Україна збільшила обсяги експорту на 17,5% у річному вимірі
20:07 - Врегульовано порядок виявлення безліцензійної діяльності на ринку небанківських фінансових послуг і платіжному ринку
19:54 - Бізнес-асоціації закликають створити чіткий механізм економічного бронювання
19:25 - Литва виділить Україні 10 мільйонів євро на закупівлю ракет-дронів "Паляниця"
19:11 - Ігор Безкаравайний представив на Globsec Forum у Празі Нацстратегію протимінної діяльності
19:06 - Український бізнес і ветерани готові до спільних дій


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.6248
Канадський долар30.3963
Юань Женьміньбі5.7901
Чеська крона1.8206
Данська крона6.1056
Гонконгівський долар5.2629
Форинт0.115413
Індійська рупія0.48864
Рупія0.0026676
Новий ізраїльський шекель11.0665
Єна0.2867
Теньге0.085535
Вона0.030833
Мексиканське песо2.0576
Молдовський лей2.3524
Новозеландський долар25.5248
Норвезька крона3.8626
московський рубль0.45638
Сінгапурський долар31.5781
Ренд2.3143
Шведська крона4.0094
Швейцарський франк48.65
Єгипетський фунт0.8467
Фунт стерлінгів54.0437
Долар США41.0168
Білоруський рубль14.9087
Азербайджанський манат24.1289
Румунський лей9.1604
Турецька ліра1.2068
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.3343
Болгарський лев23.2891
Євро45.5574
Злотий10.6474
Алжирський динар0.30713
Така0.34216
Вірменський драм0.105951
Домініканське песо0.69143
Іранський ріал0.00009796
Іракський динар0.031343
Сом0.48353
Ліванський фунт0.000459
Лівійський динар8.6237
Малайзійський ринггіт9.5
Марокканський дирхам4.2219
Пакистанська рупія0.14738
Саудівський ріял10.9412
Донг0.0016506
Бат1.21201
Дирхам ОАЕ11.179
Туніський динар13.4802
Узбецький сум0.0032522
Новий тайванський долар1.28467
Туркменський новий манат11.7312
Сербський динар0.38886
Сомоні3.8512
Ларі15.2807
Бразильський реал7.2969
Золото103183.91
Срібло1180.74
Платина38235.04
Паладій38801.89

Курси валют, встановлені НБУ на 09.09.2024