Що українському бізнесу варто знати для виходу на міжнародні ринки: покроковий план

17.05 08:12 | Економічна правда. Колонки

Плануючи вихід на новий ринок, треба почати із розуміння географії: куди ж ми йдемо.
Одним словом, визначити project scope.
Припустимо, йдемо в Європу.
Тоді, наприклад, Туреччину варто віднести до Європи чи до Азії? А Грузію чи Вірменію? А якщо говоримо про Африку: куди відносимо Єгипет?
На цьому первинному етапі оцінки також відбувається відсікання - куди точно йти не варто.
З країнами-агресорами все зрозуміло, але насправді країн, що не підходять для експорту, більше.

Наприклад, невизнані Україною (Косово), або ті, куди не варто заходити з репутаційної точки зору (Еритрея, де досі високий відсоток рабства), або - союзники росії, і це треба уважно проаналізувати, бо частина з них може бути не зовсім очевидна.

Найпростіший варіант - це слідкувати за рішеннями окремих країн в голосуваннях в ООН відносно міжнародної політики щодо росії і не обирати для співпраці тих, хто підтримує агресора або утримується від голосу.

Також на первинному етапі прибираємо країни, де немає дипломатичних відносин, де активний стан війни (наприклад, Лівія), або він прогнозується - і тут варто прислухатися до прогнозів таких think tank як, наприклад, The Economist Intelligence Unit.
Там прогнози збуваються не завжди, але принаймні ознайомитись варто - все ж ризикуєте своїми грошима.
Після цього первинного відсікання та визначення потенційних ринків варто проаналізувати кожен з них в контексті ICEDRIPS (innovations, competitors, economic, demographics, regulatory, infrastructure, partners, social trends) - це аналіз набору показників, що охоплює всі зовнішні сили, які впливатимуть на ваш бізнес на відповідному ринку.
Нижче поясню найбільш важливі моменти серед цих показників.
Якими є ознаки здорового конкурентного середовища Почати варто з визначення обсягу ринку і динаміки його росту.
Є компанії, які відсікають малі ринки, намагаючись "збирати вершки" на багатих та динамічних ринках, але там і конкуренція, як правило, висока.

А є ті, хто намагається заходити хай на невеликі ринки, але з малою конкуренцією.
Тому тут багато залежить від здорової агресивності менеджменту компанії-експортера і їхнього підходу до стратегії розширення.
Узвар на експорт.
Як українці перетворили напій із шкільної їдальні на суперфуд та експортують його в США
Щодо конкурентів: при їхньому аналізі в першу чергу варто визначити топ-10 ключових виробників у вашій сфері.
І якщо більшість з них місцеві, а іноземних майже немає - це поганий знак і скоріш за все вхід на цей ринок для іноземних компаній дуже важкий.

Також варто оцінити частку топ-гравців на ринку: якщо перші 5 з них концентрують більше 50%, це червоний маячок, можливо тут діє олігополія.
Інший важливий показник - частка малих гравців на ринку: якщо їх занадто мало, це теж сигналізує про недобрий стан конкурентного середовища.
ВВП, зростання ринку та споживчі смаки У нас був кейс, коли аналізували ринок для українського виробника солодощів, зокрема шоколаду, і ВВП на душу населення був ключовим фактором у визначенні країн для експорту.
Адже якщо мова йде про преміальну продукцію - країна має бути багатою.

До речі, прогнози зростання ринку зазвичай прив"язують саме до прогнозів зростання ВВП.
Якщо, наприклад, наступного року у конкретній країни прогнозують зниження ВВП, скажімо, на 10% - не варто туди заходити, там буде точно не до шоколаду.
Але якщо це базовий продукт, наприклад, зерно - тоді це не перешкода.
Крім цього, варто оцінити, що загалом відбувається з імпортом продукції в цій країні - показник зростання має бути високим.

І далі вже можна заглиблюватись в деталі і аналізувати ринок продукції вашого бізнесу (обов"язково у прив"язці до долара чи євро, а не до місцевої валюти), чи зростає він? І бажано подивитись в історичній перспективі, що у країні було з інфляцією: якщо вона хронічно висока, то успішний бізнес там прогнозувати складно.
Якщо сфера бізнесу FMCG, то компанії можуть заходити на новий ринок як самі, так і через дистриб"ютора.
Але робити аналіз ринку потрібно в обох випадках, тому що вам як виробнику обов"язково треба знати споживчі преференції в кожній країні і з огляду на це будувати співпрацю з постачальником.

Бо країни можуть знаходитись поряд, але мати зовсім різні споживчі смаки - наприклад, в Африці в деяких країнах зовсім не їдять халву.
Або ще з неочікуваного - не у Швейцарії, як могло б здатись, а в Естонії найбільший у світі показник споживання шоколаду на душу населення, при цьому у інших балтійських країнах поряд його їдять значно менше.

Або приклад про розсипні цукерки: ми думали, що їх споживають скрізь, а насправді серед привабливих ринків у Європі - тільки у Польщі та балтійських країнах.
І ще смішний приклад: ми через Google Trends аналізували споживання вафель в країнах Африки і результати показали велику кількість запитів у південній частині материку.

Але згодом виявилось, що мова у пошуковій видачі зовсім не про них, а про дуже популярну місцеву реперку Doctor Waffles.
І це все тільки базові дані щодо самого продукту, а його ще потрібно упакувати, і тут теж від країни до країни можуть бути певні преференції стосовно кольорів чи приміток на упаковці.
Регуляторні, політичні та соціальні особливості Починаємо із вічного - податків.
Тут маються на увазі перш за все мита та митні платежі - варто перевірити їхні ставки за кожним митним кодом.
Якщо у компанії є заводи, наприклад, у двох різних країнах, то перевіряти варто теж двічі: припустимо з Україною у Єгипту імпортна ставка 60%, а із ЄС - 0%, а у вас якраз завод у Румунії - тож краще везти із румунського заводу.
Також в контексті регуляторних особливостей варто оцінити, яка у країні ситуація з бар"єрами для експорту, зокрема - як виконуються контракти та як ведеться експортна діяльність (простіше: а яка там ситуація на митниці, чи не доведеться вам чекати оформлення місяцями, при тому що ваш товар псується вже за кілька тижнів).
Якщо з цим складнощі - це теж привід для сумнівів.
Закони.
В кожній галузі будуть свої регуляторні особливості, і їх треба детально вивчати.
Наприклад, у Британії у 2022 році ввели норму, що передбачає зниження кількості жирів, цукру та солі у продуктах, і без врахування цього спроби зайти на цей ринок будуть марними.
Наступне - дипломатичний аспект.
Чи є у країні українське посольство? І чи є посол (бо його може не бути навіть за наявності посольства)? У Африці ми бачили такі приклади, коли є посол в одній країні і ніби йому підпорядковуються й сусідні, але в такому випадку конфліктні ситуації буде вирішувати складніше.

За наявності посольства також варто подивитись, наскільки є ефективним економічний відділ, бо якщо вони працюють добре, то допоможуть українським компаніям у просуванні, і, відповідно, навпаки.
В контексті соціального показника варто оцінювати насамперед рівень безпеки в тій чи іншій країні - в першу чергу, з метою піклування про власних людей, яких бізнес відправить туди у відрядження.
Наприклад, з певних країн Африки можна і не повернутися.
Найбільша складність, яка може спіткати українські компанії в такій аналітиці - це закритість ринків - особливо, якщо мова про країни, які розвиваються.
Не крізь працює регулярна статистика, дані шукати складно.

Якісь специфічні дані ще й в неангломовній країні не вийде просто загуглити.
В такому випадку варто проводити інтерв"ю зі споживачами на цих ринках, адже через пробіли у даних можна сильно відірватись від реальності.
Другий момент - знати, як професійно шукати інформацію і наймати для її пошуку та обробки правильних людей.

Додати коментар

Користувач:
email:





Market volatility,
Fear and greed drive the ticker,
Navigate with care.

- Fin.Org.UA

Новини

18:10 - Азербайджан веде перемовини про постачання російського газу через Україну
16:52 - У новому iPhone буде використовуватися технологія чіпа Arm для штучного інтелекту - FT
15:50 - Нацбанк вперше за чотири тижні купував валюту
14:50 - Буданов назвав Telegram загрозою нацбезпеці
14:23 - Світлана Гринчук взяла участь у засіданні обласної комісії ТЕБ та НС, де обговорили роботу над ліквідацією забруднення річок Сейм та Десна
14:15 - Заява МЗС щодо проведення виборів на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та місті Севастополь
13:08 - На Одещині після негоди повернули світло понад 81 тисячі родинам
12:29 - Андрій Сибіга в перший робочий день провів телефонні переговори з тринадцятьма партнерами України
12:26 - Коментар МЗС щодо повідомлень про можливу передачу Іраном балістичних ракет до московія
12:06 - OnlyFans виплатила власнику $1 млрд дивідендів за три роки
11:51 - Енергетична ситуація в регіонах на 07 вересня: у чотирьох областях за минулу добу енергетики відновили електропостачання понад 60 тисячам абонентів
11:00 - Boeing Starliner повертається на Землю без астронавтів
10:39 - Ситуація в енергосистемі на 07 вересня: застосування графіків відключення світла не передбачається
10:00 - У Пентагоні пояснили, що буде з коштами для України після кінця фіскального року у вересні
09:02 - Оперативна інформація ДСНС щодо ліквідації наслідків ведення бойових дій рф та щодо роботи піротехнічних підрозділів
08:57 - Підтримка Франції допоможе прискорити відновлення українського енергосектору – Роман Андарак
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 07.09.2024
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
00:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:07 - Міжнародні резерви України у серпні зросли на 14%
21:00 - Новини 6 вересня: Telegram буде модерувати приватні чати, перемовини щодо транзиту газу московія
20:43 - Нацбанк показав, скільки будуть коштувати долар та євро після вихідних
20:40 - International Reserves at USD 42.3 Billion in August
20:40 - Міжнародні резерви становили 42,3 млрд дол. США за підсумками серпня
20:24 - Україна збільшила обсяги експорту на 17,5% у річному вимірі
20:07 - Врегульовано порядок виявлення безліцензійної діяльності на ринку небанківських фінансових послуг і платіжному ринку
19:54 - Бізнес-асоціації закликають створити чіткий механізм економічного бронювання
19:25 - Литва виділить Україні 10 мільйонів євро на закупівлю ракет-дронів "Паляниця"
19:11 - Ігор Безкаравайний представив на Globsec Forum у Празі Нацстратегію протимінної діяльності
19:06 - Український бізнес і ветерани готові до спільних дій


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.6248
Канадський долар30.3963
Юань Женьміньбі5.7901
Чеська крона1.8206
Данська крона6.1056
Гонконгівський долар5.2629
Форинт0.115413
Індійська рупія0.48864
Рупія0.0026676
Новий ізраїльський шекель11.0665
Єна0.2867
Теньге0.085535
Вона0.030833
Мексиканське песо2.0576
Молдовський лей2.3524
Новозеландський долар25.5248
Норвезька крона3.8626
московський рубль0.45638
Сінгапурський долар31.5781
Ренд2.3143
Шведська крона4.0094
Швейцарський франк48.65
Єгипетський фунт0.8467
Фунт стерлінгів54.0437
Долар США41.0168
Білоруський рубль14.9087
Азербайджанський манат24.1289
Румунський лей9.1604
Турецька ліра1.2068
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.3343
Болгарський лев23.2891
Євро45.5574
Злотий10.6474
Алжирський динар0.30713
Така0.34216
Вірменський драм0.105951
Домініканське песо0.69143
Іранський ріал0.00009796
Іракський динар0.031343
Сом0.48353
Ліванський фунт0.000459
Лівійський динар8.6237
Малайзійський ринггіт9.5
Марокканський дирхам4.2219
Пакистанська рупія0.14738
Саудівський ріял10.9412
Донг0.0016506
Бат1.21201
Дирхам ОАЕ11.179
Туніський динар13.4802
Узбецький сум0.0032522
Новий тайванський долар1.28467
Туркменський новий манат11.7312
Сербський динар0.38886
Сомоні3.8512
Ларі15.2807
Бразильський реал7.2969
Золото103183.91
Срібло1180.74
Платина38235.04
Паладій38801.89

Курси валют, встановлені НБУ на 09.09.2024