Відмовитися від бруківки і зменшити пенсії? Чи існують в Україні внутрішні економічні резерви

20.05 18:31 | Економічна правда. Колонки

Всім відомо, що війна це похідна від економіки.
Чим більше держава здатна виділити на війну - тим більше вона буде мати зброї, припасів, і забезпечених солдатів.
І виникає логічне питання: а чи всі можливі ресурси ми кинули на війну.

У цьому випадку ми візьмемо широке визначення доступних ресурсів, і поділимо їх на 5 груп.
1) Державний бюджет, який ми формуємо з наших податків, акцизів, мит.
Це насправді ключовий і найбільший кошик і всі гроші з нього ми використовуємо на війну і тільки на неї.

Це більше 1700 мільярдів гривень.
Тобто ми не будуємо за ці гроші дороги, не платимо зарплати бюджетникам.
Все іде на війну.

Теоретично можна зменшувати корупцію, бороти тіньовий ринок, контрабанду, піднімати податки, але це теорія і реалізувати її швидко дуже важко, більше того часто ці пункти ідуть всупереч.

Наприклад, високі акцизи на цигарки (збільшують надходження) сприяють чорному ринку і корупції (зменшують надходження).
Можна сказати: так треба просто ефективно боротися.
Але все не так просто.

Ми не зможемо збільшити спроможність держави в моменті, да ще і під час війни.
НАБУ будували роками, і тільки зараз ми пожинаємо відчутні плоди цієї діяльності, і то маємо багато питань до ефективності і незалежності.

Платити за рахунками: як не перетворити український (після)воєнний бюджет на боргову яму А за НАБУ слідкують всі партнери.
Потужність держави вибудовується десятками років.
Тобто тут ми використовуємо практично всі наявні резерви, але маємо теоретичні.
2) Держбюджет з коштів іноземних партнерів.
Ці кошти ми не маємо право використовувати на війну, вони забороняють.
Тому вони йдуть на соціалку, зарплати бюджетникам, інфраструктуру.
Тобто тут ми використовуємо нуль з нуля, максимум.
3) Місцеві бюджети і комунальні підприємства.
Доходи цих бюджетів формуються нашими податками, і теоретично ми можемо забрати частину в держбюджет.
Але ми вже забрали військове ПДФО, а загальна сума всіх біля 300 млрд, що менше 10% держбюджету.

Більше того, держава дає 35 млрд громадам з державного.
Чи можемо ми тут щось взяти.
Теоретично можна скоротити капітальні витрати, але це значно вдарить по більшості громад, дороги перестануть ремонтуватися, життя в містах стане ще гіршим.

Таким чином це може зекономити умовних 25 млрд грн, але ми можемо втратити більше від того що люди емігрують і відповідно чистий ефект взагалі буде мінусовим.
Плюс витрати на критичний ремонт доріг все одно на 50% повертається в держбюджет податками.
Більше того, це удар взагалі по реформі децентралізації, по суті зведення її нанівець, це рух до централізації, це погіршення відношення з самоврядуванням і таким чином розділення суспільства.

Тобто ті декілька мільярдів потенційного ефекту абсолютно не коштують тих ризиків.
Комунальні підприємства в більшості збиткові хронічно, тим паче ціни на компослуги значно нижче ринкових цін.
4) Пенсійний фонд.
65% пенсійного фонду формується нашими податками, це близько 600 млрд грн.
Це багато.
Інші 35% по суті платять наші партнери.
Чи можемо ми тут щось зробити.

Якщо ми просто зменшимо пенсії (це майже нереально, але уявімо), партнери просто будуть платити менше на пенсії, а ми так само.
Таким чином це зробить бюджету тільки гірше.

Але в теорії ми можемо зменшити податок пенсійний (ЄСВ), і відповідно збільшити податок на доходи (ПДФО).
Тобто дірка вже буде умовно 60% в пенсійному, але держбюджет стане більшим на умовно 150 млрд.
Бізнес і населення цього не відчує, це питання до наших партнерів чи вони на таке погодяться.
Теоретично на покриття цієї дірки можна використати відсотки від російських активів.
В результаті чи маємо ми тут резерви? Ні, ми не маємо, але за допомогою партнерів ми зможемо мати.
Тобто від нас прямо нічого не залежить.
5) Держкомпанії.
Теоретично можна зменшити корупцію, зменшити неефективність, частину компаній можна продати.
Але навіть при максимальному результаті мова про 10-20 мільярдів максимум.

Тобто тут є деякий потенціал, зокрема в компаніях монополістах "Укрзалізниця", "Нафтогаз", "Укрнафта", "Енергоатом" та інші.
Проте потрібно реалістично оцінювати потенціал, він не великий, враховуючи те що найбільші держкомпанії постійно піддаються російським атакам.
В результаті висновок такий, що короткостроково внутрішніх резервів у нас майже немає.
Так чи інакше ми залежимо від партнерів.
Перестати будувати дороги, мости, доглядати за парками - не допоможе, а ймовірно зробить тільки гірше.

Парадокс в тому що ми навпаки зацікавленні у збільшенні не військових податків (щоб просити більше у партнерів), що в результаті через податки опиниться вже у військовому бюджеті.

Звичайно ми хочемо думати, що нам треба лише побороти корупцію, лише перевести економіку на військові рейки.
Але на жаль немає простих, швидких методів збільшити наш оборонний бюджет.

Корупція - зло, але немає низько висячих фруктів, які дали б нам відчутний позитивний ефект.
В кращому випадку мова про збільшення бюджету оборони на пару відсотків.

Щодо ефективності видатків бюджету на війну, то нагадаю що близько 70% - це зарплати та виплати військовим.
Чи можна щось оптимізувати в цій частині витрат питання до Міноборони.
Тому ми маємо перестати біситися від ремонту доріг, від зарплат бюджетникам, від догляду за парком Наталка.
Це все ніяк не впливає на нашу оборону, а скоріше впливає позитивно.

Додати коментар

Користувач:
email:





Market bears emerge,
Stock prices plummet, panic reigns,
Investors lose big.

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 17 жовтня: тіньовий флот московія, потужність українських дронів
20:33 - Ціни на яблука рекордно зросли
20:05 - В застосунку "Резерв+" стався технічний збій
19:41 - Україна вдячна за фахову експертну підтримку МЕА під час підготовки до ОЗП 2024/2025
19:41 - 70 мільйонів доларів США, техніка для розмінування і підтримка інноваційних проєктів — підсумки першого дня UMAC 2024
19:39 - В Україні запускають новий фінансовий інструмент
19:05 - АРМА знайшло управителя нв 400 заарештованих російських вагонів
19:03 - Швейцарія передасть Україні три важкі машини для розмінування
18:54 - Україна збільшила виробництво дронів у 10 разів
18:29 - московія блокує вихід із країни двох останніх великих західних банків – Bloomberg
18:14 - Чому 99% заправних "бочок" працюють нелегально і хто їх "кришує"
18:09 - БЕБ знайшло мережу з продажу підробленої техніки відомого бренду
17:55 - Японська компанія постачатиме Україні дрони для пошуку мін
17:50 - Підтримка експортерів державним Укрексімбанком — невід'ємна частина загальної стратегії економічного виживання країни
17:35 - Бізнес оцінив вплив євроінтеграційного руху
17:28 - Брак працівників на тлі мобілізації став ключовою проблемою для бізнесу – ІЕД
16:57 - Світовий банк зберіг прогноз щодо зростання ВВП України цьогоріч на 3,2%
16:35 - Зеленський підписав закон про рейтингування у фінансовому секторі
16:30 - Ділові очікування підприємств, IІI квартал 2024 року
16:30 - Бізнес очікує на пожвавлення ділової активності за помірного зростання інфляції та обмінного курсу – результати опитування керівників компаній у ІІІ кварталі 2024 року
15:47 - Велика Британія та Швейцарія підтримають проєкт пріоритезації в гуманітарному розмінуванні
15:38 - Поступова заміна банкнот 50 та 200 гривень старого зразка завершить процес осучаснення банкнотно-монетного ряду гривні
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 18.10.2024
14:40 - Вплив штучного інтелекту: чому "Нобеля" з фізики та хімії дали психологам і математикам
14:25 - Україна презентувала у Швейцарії артпроєкт про вплив розмінування на життя українців та глобальну продовольчу безпеку
14:15 - Новий фінансовий інструмент готовий до запуску: Комісія завершила підготовку нормативної бази для аграрних нот в Україні
13:15 - Штучний інтелект для відбудови України
13:00 - Інклюзивність та прозорість: чому Програма USAID АГРО підтримує розвиток факторингу в Україні
12:50 - Енергетики забезпечили своєчасне виконання запланованих заходів з підготовки до опалювального сезону
12:30 - Крипторынок стабилизировался на вершине


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.6151
Канадський долар29.9326
Юань Женьміньбі5.7902
Чеська крона1.7739
Данська крона6.0043
Гонконгівський долар5.3042
Форинт0.111618
Індійська рупія0.49049
Рупія0.0026591
Новий ізраїльський шекель10.9671
Єна0.27581
Теньге0.084713
Вона0.030094
Мексиканське песо2.0626
Молдовський лей2.3234
Новозеландський долар25.0297
Норвезька крона3.7725
московський рубль0.42467
Сінгапурський долар31.4196
Ренд2.3252
Шведська крона3.9233
Швейцарський франк47.7645
Єгипетський фунт0.8479
Фунт стерлінгів53.6675
Долар США41.2351
Білоруський рубль14.988
Азербайджанський манат24.2517
Румунський лей9.0057
Турецька ліра1.2067
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.9982
Болгарський лев22.9033
Євро44.7937
Злотий10.3848
Алжирський динар0.3121
Така0.3435
Вірменський драм0.106432
Домініканське песо0.68698
Іранський ріал0.00009177
Іракський динар0.031466
Сом0.48953
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.7057
Малайзійський ринггіт9.9961
Марокканський дирхам4.2532
Пакистанська рупія0.14836
Саудівський ріял10.9876
Донг0.0016778
Бат1.27814
Дирхам ОАЕ11.2224
Туніський динар13.6305
Узбецький сум0.0032417
Новий тайванський долар1.30179
Туркменський новий манат11.7771
Сербський динар0.39422
Сомоні3.8702
Ларі15.1127
Бразильський реал7.5853
Золото110573.16
Срібло1310.11
Платина41557.15
Паладій42771.93

Курси валют, встановлені НБУ на 18.10.2024