Чого не вистачає для розвитку малого і середнього підприємництва? Кілька зауваг до Стратегії

12.08.2024 18:20 | Економічна правда. Колонки

Програма розвитку підприємництва потребує конкретних кроків для покращення умов ведення бізнесу.
Зокрема, забезпечення передбачуваності регуляторного середовища, розширений доступ до знань, ринків, капіталів.
І на додачу - врахування сучасних непростих умов, в яких зараз перебуває Україна.

"Стратегія відновлення, сталого розвитку та цифрової трансформації малого й середнього підприємництва на період до 2027 року", яку у квітні 2024 року оприлюднило Міністерство економіки, виглядає логічною та обґрунтованою, принаймні на папері.

Однак, у людей, які мають досвід роботи в бізнесі, та чітке бачення того, як мають розвиватися підприємства, зокрема малі і середні (далі - МСП), вона викликає ряд зауваг.

Автори Стратегії чітко зазначають, що МСП - основа української економіки, що забезпечує 2\1 доданої вартості та 80% робочих місць.
Відтак ми, як країна, як громадянське суспільство, мали б робити все (і навіть трохи більше) для того, щоб зберегти й розвивати малий і середній бізнес, який є запорукою збереження і розвитку української економіки загалом.

Не дотримуючись глобальної конкуренції, не працюючи всередині країни над тим, щоб зростала конкурентоспроможність та інноваційний потенціал економіки, ми не матимемо шансів на міжнародних ринках.

Зрозуміло, що стратегія розвитку МСП за духом відображає наш рух в ЄС.
Однак, нам варто скористатися досвідом Польщі, на етапі її вступу в Євросоюз.
"Польща буде тією мірою важити на Заході й для Заходу, наскільки вона зможе набути впливу на Сході, тобто насамперед в Україні", - це слова політика та державного діяча Яцека Куроня.

Їх особливо варто застосовувати до економки.
Маємо йти вперед, спрямовуючи погляди та зусилля не тільки на захід, але і на схід (мова йде, звичайно, не про росію).
Ми часто забуваємо про 3-мільярдний ринок Азії.
Коли в експертному колі обговорювали стратегію Львова, то дійшли висновку про важливість співпраці з країнами Азії - "якщо ви не продаєте в Азію, то ви фактично не продаєте".

Чего не хватает для развития малого и среднего предпринимательства? Несколько замечаний к Стратегии Звідси виникла ідея створення Азійського центру, на жаль, поки не реалізована.
Тому, присутня у Стратегії, чітка спрямованість на Європу - це, безперечно, добре, але потрібно також бути відкритими і до співпраці з Азією, де менше регулювання і більша конкуренція.

Відсутність горизонтальної довіри є причиною недієвості інституцій, що покликані просувати інтереси підприємців, до прикладу торгово-промислових палат.
Побудовою таких інституцій у розвинених країнах займається держава, уряди.

Отже, бізнес справедливо очікує, що уряд України, так само як і міжнародні організації, надаватимуть підтримку в пошуку нових ринків і постачальників і так допомагатимуть представникам малого та середнього бізнесу підвищувати стійкість, створювати та покращувати ланцюги постачання, виробляти продукцію з високою доданою вартістю.

Критичним, на нашу думку, є і те, що у Стратегії замало уваги приділяється розвитку креативних індустрій.
А саме там є додана вартість і з тим нам варто працювати активніше.

Цей документ цілковито базується на використанні місцевої робочої сили.
За прогнозами, населення продовжуватиме скорочуватися до 2052 року і це будуть зміни, що зачіпатимуть молодші вікові групи та вплинуть на дефіцит робочої сили.

Логічно було б говорити про можливість українському підприємцеві найму іноземної робочої сили.
Варто запропонувати правило: має бути пріоритет української робочої сили, але якщо Державна служба зайнятості не забезпечує нам необхідних фахівців - маємо повне право вийти на світовий ринок праці.

Потрібно говорити про нас не тільки як про робочу силу, але і як про бізнес, який потребує робочої сили. Треба перетворювати українців з нації суцільних наймитів на націю підприємців.

Є також застереження щодо аналізу регуляторного впливу - він мав би робитися на всі проєкти актів, які стосуються підприємництва.
Бо зараз наші ідеї у сфері підприємництва можуть бути аж надто розмаїтими та часом деструктивними.

У культурі підприємництва нам бракує відваги брати на себе ризики з захоплення глобального ринку.
Також немає нічого про горизонтальне об"єднання хоча б заради можливостей створення саморегулівних організацій, і так залучити їх до створення законодавства, що регулюватиме їхню власну діяльність.
Однак, будьмо відверті - всі ці заходи будуть малоефективними через відсутність довіри до державних інституцій.
У Стратегії окремим розділом варто винести "Забезпечення реальної презумпції невинуватості для бізнесу", де перші й основні удари бюрократії має брати на себе держава і місцеве самоврядування, а не малі та середні підприємці.

Саме таку філософію ставлення до підприємництва маємо впроваджувати у наступних документах, що визначатимуть розвиток МСП.

Додати коментар

Користувач:
email:





Wealth and power abound,
In the halls of finance and trade,
Who will be the king?

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 15.01.2025
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:01 - Андрій Сибіга провів у Києві переговори з Міністром закордонних справ Естонії Маргусом Цахкна
21:00 - Новини 14 січня: зліт цін на пальне, зупинка шахти Ахметова в Покровську
20:42 - Арктичний нафтовий бізнес московії зупиняється через санкції США
20:11 - Продажі літаків Boeing впали до найнижчого рівня з часів пандемії
19:36 - HD Hyundai планує створити митно-логістичний хаб на Львівщині
19:35 - Декабрьский PPI снизил страхи жёсткой политики ФРС
19:23 - Мінфін: Відбулося дванадцяте засідання Української платформи донорів. Серед обговорених тем - бюджет-2025, реформи та відновлення
19:21 - Бюджетну підтримку та пріоритетні напрями відновлення обговорили під час засідання Української платформи донорів
19:08 - Нова ініціатива Мінветеранів: сім’ї полонених або зниклих безвісти ветеранів можуть отримати відомості з ЄДРВВ через ЦНАП
19:04 - Ігор Клименко провів зустріч з Надзвичайним та Повноважним Послом Республіки Словенія в Україні Матеєю Превольшек
18:53 - Удосконалюємо процедуру: як зміниться сертифікація вчителів з 1 вересня 2025 року
18:50 - ЄС посилює підтримку соціальної сфери України: зустріч Оксани Жолнович та Єврокомісарки Аджи Лябіб
18:50 - Урядом приведено у відповідність процедуру отримання відстрочки від мобілізації для рідних осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
18:47 - Україна затвердила Стратегію цифрового розвитку інновацій: що передбачає
18:43 - Прем’єр-міністр: Соціальна сфера, відбудова інфраструктури, розмінування, цивільний захист — серед інвестиційних пріоритетів цього року
18:39 - Микола Точицький провів телефонну розмову з Міністром культури та медіа Хорватії
18:17 - У московії в більш ніж в чотири рази обвалився експорт сталевих труб
18:07 - За ініціативи України відбулося засідання РБ ООН на тему російських злочинів проти українських військовополонених та цивільних
18:07 - Хто найбільше допомагав Україні грошима і чи збережеться ця підтримка у наступні роки?
18:00 - Посли G7 закликали Шмигаля якнайшвидше забезпечити роботу наглядової ради "Енергоатому"
18:00 - Перебронювання працівників через Дію спрощено: без 72-годинного очікування
17:55 - Олексій Кулеба представив нового очільника АМПУ
17:48 - Вимоги щодо організації процесу управління проблемними активами в банках України буде оновлено
17:42 - ЄС планує контрзаходи проти Китаю через нібито порушення правил конкуренції на ринку медобладнання
17:38 - Мінфін: Уряд затвердив порядок надання додаткової дотації громадам у 2025 році
17:38 - "Будувати чи ні - це рішення української влади": посол Матернова про добудову ХАЕС


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0911
Канадський долар29.3708
Юань Женьміньбі5.7662
Чеська крона1.7138
Данська крона5.8065
Гонконгівський долар5.4294
Форинт0.105134
Індійська рупія0.48795
Рупія0.0025981
Новий ізраїльський шекель11.6536
Єна0.26775
Теньге0.079752
Вона0.028936
Мексиканське песо2.0492
Молдовський лей2.2532
Новозеландський долар23.6351
Норвезька крона3.6971
московський рубль0.41046
Сінгапурський долар30.852
Ренд2.2301
Шведська крона3.7626
Швейцарський франк46.0997
Єгипетський фунт0.8377
Фунт стерлінгів51.4193
Долар США42.2734
Білоруський рубль15.3654
Азербайджанський манат24.8638
Румунський лей8.7083
Турецька ліра1.191
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7316
Болгарський лев22.1489
Євро43.3218
Злотий10.1492
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото112793.04
Срібло1255.35
Платина40231.17
Паладій39953.86

Курси валют, встановлені НБУ на 15.01.2025