Підняття податків для населення та бізнесу: чи є альтернативи?

13.08.2024 17:39 | Економічна правда. Колонки

Останнім часом точаться дискусії навколо ініціативи Кабміну щодо підвищення низки податків, впровадження податку з обороту для компаній, збільшення військового збору до 5% для працівників.
Економісти проаналізували урядовий законопроєкт №11416 "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування в період дії воєнного стану".
Вони зазначають, що проєкт містить низку вкрай негативних норм, які завдадуть значної шкоди економіці.

Про що проєкт і які норми шкідливі Найбільш негативна для економіки пропозиція проєкту №11416 - необхідність сплати військового збору юридичними особами в розмірі 1% доходу від будь-якої діяльності для платників податку на прибуток підприємств та платників єдиного податку третьої та четвертої груп (податок з обороту).
Податок з обороту негативний для економіки, він спотворює конкуренцію і дискримінує українських виробників.
Натомість варто тимчасово підвищити існуючі податки на визначений термін.
Також проєкт передбачає підвищення ставки військового збору з 1,5% до 5% для всіх працівників.
Ця пропозиція призведе до подальшої тінізації зарплат та пригнічення економічної активності.
Розрахунок Мінфіну щодо можливих надходжень від цієї норми завищений, механічний і не враховує наслідки тінізації.
На цей час близько 30% працівників працюють у неформальному секторі або отримують мінімальну зарплату плюс "конверт".
Ця кількість зросте у випадку ухвалення запропонованої норми.
Крім того, проєкт пропонує впровадити додатковий військовий збір у розмірі 30% від вартості реалізованих ювелірних виробів та 15% - від вартості легкових автомобілів, що підлягають першій державній реєстрації в Україні.
Ці норми контрпродуктивні.
Пропонована ставка військового збору для ювелірної галузі збільшить тінізацію галузі і витіснить у тінь малий ювелірний бізнес.
Додаткове оподаткування авто також недоцільне в редакції Кабміну.
Доцільно оподаткувати лише дорогі автомобілі, від певної порогової суми митної вартості.
Треба фінансувати війну.
Які податки зростуть Усі дрібні платежі створюють додаткове адміністративне навантаження на бізнес та фіскальні органи, потребують додаткових підзаконних актів та інфраструктури для сплати і не можуть стати терміновим джерелом надходжень.
Проєкт пропонує оподаткувати операції, які потенційні платники можуть або приховати, або відкласти до скасування тимчасових зборів.
Відповідно, і без того мізерні надходження, заплановані Кабміном, будуть у рази менші.
Цікавою пропозицією проєкту є впровадження акцизного податку на продукцію "води, включаючи мінеральні та газовані, з доданням цукру чи інших підсолоджувальних або ароматичних речовин" за ставкою 0,1 євро за літр.
Цей акциз застосовується в різних країнах для мінімізації шкоди від такої продукції.
Акцизний податок має бути пропорційним суспільній шкоді від споживання продукту.
Якщо шкідливим вважається цукор, то податок доцільно встановлювати з диференціацією за вмістом цукру.
Напої з вмістом цукру, нижче порогового, що містять підсолоджувальні та ароматичні речовини, не мають оподатковуватися.
Які є альтернативи урядовим новаціям Пропозиції Кабміну з пошуку додаткових надходжень завдяки новим податкам, які передбачають додаткові форми звітування, запровадження нових процедур адміністрування та контролю, надзвичайно обтяжливі для держави та бізнесу.
Більш раціональними були б підвищення ефективності роботи контрольних органів (показники результативності), руйнування схем ухилення від оподаткування (контрабанда, контрафакт, нелегальна торгівля, неофіційна зарплата), автоматизація і тимчасове підвищення ставок існуючих податків.
Відповідно до розрахунків аналітичних центрів ІСЕТ та "CASE-Україна" за підтримки ІСАР "Єднання", тільки через "сірий" імпорт та контрабанду держава щороку втрачає 120-150 млрд грн, від зарплат у конвертах - 40-45 млрд грн.
Одночасно з пошуком додаткових доходів від бізнесу важливим рішенням було б скорочення другорядних видатків державного бюджету.
Скорочення лише видатків, які прив"язані до кількості населення (держзамовлення на вищу освіту, адмінпослуги, медицина) може дати економію понад 65 млрд грн на рік.
Необхідно детально проаналізувати запит від Кабміну на додаткове фінансування на 500 млрд грн на цей рік.
Викликає сумніви доцільність створення нових підрозділів і значні витрати на це замість доукомплектації існуючих підрозділів, які мають бойовий досвід.
Міністерство оборони має забезпечити якісний аналіз ефективності видатків на оборону та контроль за ними.
Для врегулювання ситуації, що склалася, слід невідкладно реалізувати такі системні зміни, які дадуть додаткові надходження до держбюджету:
- для мінімізації тіньових схем та наповнення бюджету необхідно якнайшвидше провести інституційні реформи: перезавантажити митну та податкову служби комісіями з переважним голосом міжнародних експертів (законопроєкти №6490д та №9243), встановити ефективні КРІ для БЕБ, ДПС та ДМС із щорічним оцінюванням втрат від різних податків за методологією tax gap;
- покращити адміністрування податку на нерухоме майно і використати весь потенціал цього податку;
- максимально автоматизувати процеси податкового адміністрування.
Якщо після вжитих заходів питання додаткових надходжень ще буде актуальне, раціональним рішенням могло б стати тимчасове підвищення ставки ПДВ на кілька відсоткових пунктів на чітко обмежений термін.
ПДВ менш шкідливий для економіки, ніж більшість запропонованих Кабміном норм.
Негативним ефектом буде зростання цін на товари та послуги (менше 5%).
Тимчасове підвищення ставки ПДВ не потребує додаткових адміністративних дій, збільшення надходжень до бюджету слід очікувати вже наступного місяця.
За поточних умов, свідчить оцінка податкового розриву, ПДВ сплачується на 93% від теоретично розрахованого і має низьку еластичність.
Отже, можна впевнено розраховувати на відповідні надходження на відміну від запропонованих зборів.
Сподіваємося, що народні депутати та урядовці врахують пропозиції експертів та оберуть найменш шкідливі для економіки податкові норми й одночасно реалізують необхідні інституційні зміни та скоротять видатки держбюджету.

Додати коментар

Користувач:
email:





Exchanges and OTC
Platforms for trading securities
Regulated by law

- Fin.Org.UA

Новини

07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 15.01.2025
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:01 - Андрій Сибіга провів у Києві переговори з Міністром закордонних справ Естонії Маргусом Цахкна
21:00 - Новини 14 січня: зліт цін на пальне, зупинка шахти Ахметова в Покровську
20:42 - Арктичний нафтовий бізнес московії зупиняється через санкції США
20:11 - Продажі літаків Boeing впали до найнижчого рівня з часів пандемії
19:36 - HD Hyundai планує створити митно-логістичний хаб на Львівщині
19:35 - Декабрьский PPI снизил страхи жёсткой политики ФРС
19:23 - Мінфін: Відбулося дванадцяте засідання Української платформи донорів. Серед обговорених тем - бюджет-2025, реформи та відновлення
19:21 - Бюджетну підтримку та пріоритетні напрями відновлення обговорили під час засідання Української платформи донорів
19:08 - Нова ініціатива Мінветеранів: сім’ї полонених або зниклих безвісти ветеранів можуть отримати відомості з ЄДРВВ через ЦНАП
19:04 - Ігор Клименко провів зустріч з Надзвичайним та Повноважним Послом Республіки Словенія в Україні Матеєю Превольшек
18:53 - Удосконалюємо процедуру: як зміниться сертифікація вчителів з 1 вересня 2025 року
18:50 - ЄС посилює підтримку соціальної сфери України: зустріч Оксани Жолнович та Єврокомісарки Аджи Лябіб
18:50 - Урядом приведено у відповідність процедуру отримання відстрочки від мобілізації для рідних осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
18:47 - Україна затвердила Стратегію цифрового розвитку інновацій: що передбачає
18:43 - Прем’єр-міністр: Соціальна сфера, відбудова інфраструктури, розмінування, цивільний захист — серед інвестиційних пріоритетів цього року
18:39 - Микола Точицький провів телефонну розмову з Міністром культури та медіа Хорватії
18:17 - У московії в більш ніж в чотири рази обвалився експорт сталевих труб
18:07 - За ініціативи України відбулося засідання РБ ООН на тему російських злочинів проти українських військовополонених та цивільних
18:07 - Хто найбільше допомагав Україні грошима і чи збережеться ця підтримка у наступні роки?
18:00 - Посли G7 закликали Шмигаля якнайшвидше забезпечити роботу наглядової ради "Енергоатому"
18:00 - Перебронювання працівників через Дію спрощено: без 72-годинного очікування
17:55 - Олексій Кулеба представив нового очільника АМПУ
17:48 - Вимоги щодо організації процесу управління проблемними активами в банках України буде оновлено
17:42 - ЄС планує контрзаходи проти Китаю через нібито порушення правил конкуренції на ринку медобладнання
17:38 - Мінфін: Уряд затвердив порядок надання додаткової дотації громадам у 2025 році
17:38 - "Будувати чи ні - це рішення української влади": посол Матернова про добудову ХАЕС


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0911
Канадський долар29.3708
Юань Женьміньбі5.7662
Чеська крона1.7138
Данська крона5.8065
Гонконгівський долар5.4294
Форинт0.105134
Індійська рупія0.48795
Рупія0.0025981
Новий ізраїльський шекель11.6536
Єна0.26775
Теньге0.079752
Вона0.028936
Мексиканське песо2.0492
Молдовський лей2.2532
Новозеландський долар23.6351
Норвезька крона3.6971
московський рубль0.41046
Сінгапурський долар30.852
Ренд2.2301
Шведська крона3.7626
Швейцарський франк46.0997
Єгипетський фунт0.8377
Фунт стерлінгів51.4193
Долар США42.2734
Білоруський рубль15.3654
Азербайджанський манат24.8638
Румунський лей8.7083
Турецька ліра1.191
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7316
Болгарський лев22.1489
Євро43.3218
Злотий10.1492
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото112793.04
Срібло1255.35
Платина40231.17
Паладій39953.86

Курси валют, встановлені НБУ на 15.01.2025