Хочеш знайти інвестора — думай як інвестор

09.09 13:59 | Економічна правда. Колонки

І маленькі стартапи, які тільки починають свій розвиток, і великі компанії, які вже мають мільйони виручки, часто зіштовхуються із необхідністю залучення капіталу, щоб мати можливість зростати і розвиватися далі.
І, як правило, у таких випадках підприємці намагаються знайти можливості для залучення коштів від венчурних фондів чи синдикатів, приватних інвесторів - янголів.

Та через брак подібного досвіду, а інколи і через внутрішні побоювання та напруження, які частіше за все викликані незнанням інвестиційних алгоритмів та загалом венчурної індустрії, засновники і CEO стартапів дуже часто роблять помилки, яких насправді можна уникнути.

Ми у Toloka.vc щоденно роздивляємося від 5 і більше пітчдеків із запитом на інвестування.
І якщо проаналізувати більшість помилок, які ми бачимо у них, то можна дійти висновку, що насправді вони всі дуже схожі між собою і є найчастіше повторюваними.

Проаналізувавши їх, я підготував декілька важливих порад, які допоможуть підприємцям будувати компанії світового рівня і краще взаємодіяти із венчурними інвесторами.
І так, як кармічна задача Toloka.vc - розбудова екосистеми стартапів України, то в першу чергу ці поради я адаптував саме для українських підприємців.

№1.
Не бійтеся робити одразу світовий бізнес
Дуже часто українські фаундери намагаються запустити продукт для українського ринку і сподіваються, що потім, коли досягнуть лідерства у рідній країні, вийдуть на світовий ринок.

Але це велика стратегічна помилка.
Звичайно, якщо ви не маєте ціль зробити маленький стартап для свого містечка, района чи області.
А якщо ви хочете створити велику компанію, потрібно одразу цілитися у великі ринки.

У порівнянні із великими ринками США, Великої Британії, Канади чи Європи Україна є невеликим ринком.
Тому мудра дія - запустити і пілотувати продукт в Україні, але в жодному разі не можна розробляти і трансформувати продукт тільки під український ринок, якщо маєте на меті вихід на світові ринки.

Чудовим прикладом є ізраїльські стартапи, які відразу після пілоту своїх проєктів в Ізраїлі виходять на американський ринок.
А ті, які знають американський ринок і мають там зв"язки - одразу починають у США.

Подивимося із іншого боку на ситуацію і уявімо собі, що у вас все вийшло і років через 5-6 ви отримали гарний продукт, трансформований під українського споживача, українську модель конкуренції, фінансової звітності, інвестиційних і грошових потоків і т.д.

Отже, продукт, який ви створите для України, буде заточений тільки під Україну і з великою ймовірністю він не буде нормально продаватися на західних ринках.
Та й оцінка його як бізнесу буде дуже обмеженою.

Балтійська ІТ-республіка.
Як Естонія стала технологічним лідером Європи
А для того, щоб створити щось для великих світових ринків вам треба буде суттєво його переробляти, і не факт, що у вас буде для цього настрій, можливості, вміння, і, головне - гроші.
При тому, що створена компанія, яка орієнтована тільки на ринок України, має обмежені можливості залучення венчурного капіталу.
Та і інвестори більш охоче інвестують у компанії, орієнтовані на міжнародні ринки, де може бути і частка українського ринку, але вона точно має бути меншою у порівнянні зі світовими.
№2.
Любіть проблему, а не рішення
Дуже часто я як людина, яка щоденно працює із стартапами, бачу характерну особливість: підприємці із "інженерними мізками", а в Україні дуже багато талановитих інженерів, дуже люблять створювати класні рішення і вже потім намагаються знайти проблему, яку вони будуть вирішувати.

Але це неправильний підхід, бо продукт може бути чудовим, але якщо він не вирішує нагальну проблему, то він не буде потрібен людям.
Тому спочатку потрібно зрозуміти, яку саме проблему вирішить ваш продукт, чому ця проблема є нагальною, чому клієнти будуть готові платити за її вирішення, а вже потім розробляти адекватне рішення враховуючи всі фактори.

№3.
Постійне зростання - ДНК вашої компанії
Уявімо собі, що ви дослухалися до попередніх рекомендацій, знайшли проблему і створили продукт, який її вирішує.
Що відбувається далі? Дуже часто стартапи, особливо українські і європейські, фокусуються на покращенні своїх продуктів і забувають про зростання компанії і маркетинг.

Вони вважають, що гарний продукт обов"язково буде сам себе продавати і знайде своїх споживачів.
Але навіть гарні продукти треба вміти розповсюджувати і виводити на ринок, використовуючи всі різноманітні канали маркетингу та просування, моделі продажів (партнерських, афілійованих, реферальних).

Окремо зауважу, що у комунікації із венчурними інвесторами треба приділяти увагу саме аспекту продажів і зростанню бізнесу.
Тому перше, що треба зробити у пітчдеку - проаналізувати, а чи дійсно він у вас повністю розкриває інформацію про те, як саме компанія зростатиме, скільки і коли матиме клієнтів, які канали маркетингу будуть залучені, як будуть з"являтися клієнти.

Інвестори люблять вкладати гроші у компанії, які вміють зростати.
Ми називаємо вміння будувати компанії - ДНК зростання.
Ви можете нарощувати виручку або через продажі продукту, або через купівлю конкурентів чи колег.

Коли ви будете збільшувати свою клієнтську базу, ви будете збільшувати свої можливості виводу нових продуктів і заробляти гроші лише тоді, коли продажі і зростання будуть у головному фокусі вашої уваги.

Не продукт, а саме вміння його продавати, виділяє успішні компанії, куди інвестори люблять інвестувати, від посередніх компаній, які дуже часто закінчують свій бізнес майже там же, де його і розпочали.

№4.
Говоріть про бізнес мовою цифр
Дуже часто засновники компаній не вміють розмовляти мовою цифр, чи дуже не хочуть розголошувати інформацію про фінансові показники компанії.
Або просто не мають, що сказати.

Ми як інвестори хочемо знати, скільки клієнтів, наприклад, має компанія, які використовує канали залучення, яка вартість залучення одного клієнта, яка динаміка вартості, скільки клієнт приносить прибутків, які показники втрати клієнтів по когортах - ці показники є азбукою бізнесу і це те, у чому потрібно не тільки розбиратися підприємцям, щоб розуміти що і до чого, але і вміти керувати ними так, щоб вони були спрямовані на зростання компанії.

У.
Черчілль казав: "Успіх - це вміння рухатись від невдачі до невдачі, не втрачаючи ентузіазму!".
Коли ви розумієте, що є купа всього, що можна покращити у компанії і деякі показники треба підтягнути, спробуйте це зробити.

Або розробіть план, як можна їх покращити за допомогою коштів, які ви плануєте залучити.
Навіть коли ви лише починаєте робити бізнес, ще не маєте клієнтів або маєте дуже малу виручку - все одно говоріть цифрами, навіть маленькими.
№5.
Уявіть себе на місці інвестора та покажіть йому горизонт
Правда, про яку треба пам"ятати: венчурні фонди, приватні інвестори чи синдикати вкладають гроші для того, щоб їх заробити.
Як сказав Дейл Карнегі: "Коли ви йдете на риболовлю, можливо, ви любите шампанське, але ви знаєте, що риба любить черв"ячків…".
Отже, ви маєте подумати і відповісти самі собі на наступні запитання: "А що потрібно венчурному інвестору? Чому він має у вас проінвестувати? І що він хоче отримати?"
Частіше за все венчурні інвестори хочуть отримати розуміння, як, за якою ціною і коли вони зможуть продати акції, чому за найменший час і найкращою оцінкою можна ввійти у вашу компанію і вийти з неї і чи можна заробити на цьому грошей для свого фонду, синдикату, своєї родини, для себе.

Тому рекомендую показати потенційному інвестору шлях до його успіху - горизонт майбутнього успіху.
І продемонструвати, що ви розумієте, що хочете не просто отримати гроші, а і заробити на своєму бізнесі грошей для себе, своїх поточних та майбутніх інвесторів.
Саме тому ви маєте продемонструвати, де знаходиться той самий "магічний екзит".

Отже, сподіваюсь, що ці 5 рекомендацій будуть достатньо корисними для вас.
Не забувайте відобразити відповіді на ці питання у пітчдеку - тоді вам буде легше залучати капітал і шанс на те, що після перегляду презентації вас запросять на особисту зустріч кратно збільшується.

Пробуйте, робіть і все вийде! Не з першого разу, так з другого.

Додати коментар

Користувач:
email:





Гроші – папірці,
Але на них ґрунтується
Економіка.

- Fin.Org.UA

Новини

12:46 - Нацбанк збільшив продаж валюти до найвищого рівня за рік
11:46 - Профспілка працівників Starbucks страйкує в містах США
10:57 - Honda і Nissan розглядають можливість спільного виробництва автомобілів
10:00 - єРобота: На грантові кошти підприємці на Львівщині придбали новітнє обладнання для DTF-друку та розширили свій бренд
10:00 - МВФ схвалив новий транш для України в розмірі $1,1 мільярда
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 21.12.2024
23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
22:25 - IMF Executive Board Approves the Sixth Review of the Extended Fund Facility and UAD 1.1 Billion Disbursement
22:25 - Рада МВФ схвалила шостий перегляд програми розширеного фінансування та затвердила виділення траншу обсягом 1,1 млрд дол. США
21:00 - Новини 20 грудня: ракетна та хакерська атаки московія по Україні
20:42 - S&P погіршило рейтинг УЗ після пропозиції про відстрочення виплат за євробондами
20:30 - Вимоги до страхових посередників відповідатимуть нормам ЄС
20:15 - Фіцо звинуватив Зеленського в "газовій кризі" у Словаччині
19:47 - Нацбанк показав, яким буде курс долара та євро після вихідних
19:18 - Сільпо втратило склад і товари на 400 мільйонів через нічну атаку московія
18:58 - Технічні проблеми у московія зупинили постачання російської нафти трубопроводом "Дружба"
18:34 - Азербайджан рік посередникував у газових перемовинах московія і України, але угоди не досягли
18:05 - "Нафтогаз" програв міжнародний арбітраж на 41 мільйон доларів
17:58 - Податковий режим в Україні заважає розвитку третині бізнесу – ЕВА
17:53 - Франція підтримує розвиток атомної енергетики України
17:50 - Пропало все. Як російські хакери зламали українські реєстри
17:41 - Чи стали українці купувати більше алкоголю за період війни?
17:34 - Європа все ще тримається за московитський газ завдяки рекордному потоку СПГ цього року
17:33 - Україна та Литва обговорили двосторонню співпрацю в економічній сфері
17:30 - Американский доллар заканчивает год на мажорной ноте
17:24 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 17 грудня 2024 року
17:24 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду 13 грудня 2024 року
17:23 - Участь Міністерства економіки України у засіданні Уряду10 грудня 2024 року


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1077
Канадський долар29.1211
Юань Женьміньбі5.7376
Чеська крона1.7328
Данська крона5.8323
Гонконгівський долар5.3877
Форинт0.105092
Індійська рупія0.49252
Рупія0.0025814
Новий ізраїльський шекель11.4253
Єна0.26723
Теньге0.079804
Вона0.028958
Мексиканське песо2.0729
Молдовський лей2.287
Новозеландський долар23.6014
Норвезька крона3.6703
московський рубль0.40527
Сінгапурський долар30.8548
Ренд2.2785
Шведська крона3.7937
Швейцарський франк46.8046
Єгипетський фунт0.8224
Фунт стерлінгів52.3765
Долар США41.8761
Білоруський рубль15.221
Азербайджанський манат24.6301
Румунський лей8.744
Турецька ліра1.1901
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.6118
Болгарський лев22.2473
Євро43.5114
Злотий10.2099
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото109026.52
Срібло1209.4
Платина38949.38
Паладій38079.61

Курси валют, встановлені НБУ на 23.12.2024