Астронавти застрягли в космосі: як Boeing спіткала нова криза

10.09.2024 08:30 | Економічна правда. Публікації

Американський авіаконцерн Boeing десятиліттями утримував реноме однієї з найнадійніших компаній в авіагалузі.
Однак катастрофи 2018-2019 років занурили компанію в "круте піке", з якого вона досі не може вибратися.
Клубок негараздів лише наростає.
До штрафів та кримінальних справ, нестабільної фінансової ситуації, відставання від головного конкурента Airbus та постійних звинувачень у нехтуванні безпекою додалися нові аварії та ризики першого за 16 років масштабного страйку працівників.
Влітку 2024 року проблеми докотилися до аерокосмічного підрозділу Boeing.
Через технічні несправності корпорація лише з третього разу вивела на Міжнародну космічну станцію (МКС) корабель Starliner з екіпажем на борту.
Астронавти NASA Баррі Вілмор і Суніта Вільямс мали пробути на навколоземній орбіті лише тиждень, але через поломку Starliner застрягли в космосі до лютого 2025 року.
Сам корабель Boeing відправили на Землю без екіпажу, а "в"язнів МКС" поверне корабель Crew Dragon компанії SpaceX.
Через несправність космічного корабля Boeing ризикує втратити репутацію та контракти в космічній галузі.
Проблеми відчуває і NASA, яке допустило Starliner до польоту попри ризик поломки.
Чому астронавтів досі не забрали з МКС? Як NASA та Boeing реагують на кризу і чому від неї виграє SpaceX Ілона Маска?
Що сталося Boeing та SpaceX - головні підрядники NASA в її багаторічній програмі комерційних пілотованих космічних кораблів.
У 1981-2011 роках агентство перевозило екіпаж та вантажі на орбіту в рамках програми Space Shuttle.
Однак після останнього польоту у 2011 році американських астронавтів у космос доставляли російські кораблі.
Аби далі не платити московії мільярди доларів, NASA у 2010 році оголосило конкурс на розробку кораблів, які б могли залишатися пристикованими до МКС 210 днів (Space Shuttle міг це робити 12 днів).
Boeing отримав 4,8 млрд дол на розробку корабля CST-100 Starliner, а SpaceX - 3,1 млрд дол для Dragon 2.
Starliner розробляли з 2014 року.
Одночасно розвивався Dragon, який з 2020 року доставляє людей, зокрема туристів, на МКС.
Boeing за час роботи над Starliner стикався з різноманітними проблемами і звітував про пов"язані з розробкою збитки на 1,4 млрд дол.
Запуск корабля Starliner із стартового майданчика у Флориді Фото Getty Images Уперше до станції апарат вирушив у 2019 році, але тоді політ пройшов невдало.
Через помилки в програмному забезпеченні Starliner витратив пальне на орбітальні маневри, не зміг дістатися до МКС і повернувся на Землю.
Другий безпілотний політ провели у 2022 році.
Він був успішнішим: Starliner автоматично зістикувався з МКС, а через чотири дні повернувся на Землю.
Десять найочікуваніших космічних запусків у 2024 році Астронавти Вільямс і Вілмор стали першими, хто 5 червня відправилися на МКС на Starliner.
Це була третя спроба запуску корабля.
Ця подорож мала тривати не більше тижня, але астронавти досі перебувають на станції.
Астронавти Баррі Вілмор і Суніта Вільямс перед відправленням на МКС Фото Getty Images Невдача Boeing сталася в критичний момент: пілотований політ на МКС необхідний компанії для сертифікації Starliner, аби згодом корабель міг здійснювати регулярні рейси до станції і назад на Землю.
Перший такий політ запланований на лютий 2025 року, але досі не зрозуміло, чи буде NASA сертифікувати корабель і якщо так, то чи встигне до заявлених дедлайнів.
Причини Проблему в Starliner виявили ще на Землі перед стартом: це було витікання гелію в руховій установці системи орієнтації корабля.
Витікання відбувалося через клапан, що контролює тиск у паливному баку.
Здавалося, поломку усунули, але під час польоту таке саме витікання виявили ще в п"ятьох двигунах з 28-ми.
За однією з версій, до витокань гелію та відмов двигунів призвела заміна індійським постачальником Boeing титанового сплаву для клапанів на алюмінієвий.
Корпорація передала індійцям замовлення через заборону на поставки з Китаю, а підрядник обрав алюміній через його нижчу вартість.
Установку розробили за так званою витіснювальною схемою: поки клапан перекритий, витікання гелію немає.
Це означало, що корабель міг тривалий час залишатися пристикованим до МКС, не загрожуючи астронавтам на станції.
Щойно той відстикується, у нього будуть лише 6 год для повернення на Землю.
На пресконференції 28 червня NASA оголосило, що інженери Boeing попросили ще щонайменше два тижні для проведення випробувань на наземному стенді, який імітує поведінку Starliner.
Так фахівці намагалися відтворити неполадки і визначити, наскільки вони небезпечні для життя екіпажу.
Скільки коштуватиме колонізація Місяця та навіщо вона людству? Тоді ж експерти припустили, що рятувальну місію можна організувати за допомогою Crew Dragon, якщо Starliner не зможе повернутися на Землю.
Поки NASA затягувало з оголошенням свого рішення, намагаючись перевірити всі безпекові фактори, сценарій з Crew Dragon видавався дедалі реалістичнішим.
24 серпня NASA оголосило, що планує забрати Starliner 6 вересня без екіпажу, аби не наражати астронавтів на ризик.
Корабель успішно повернули на Землю.
"Космічні польоти пов"язані з ризиком, навіть якщо вони найбезпечніші та найрутинніші.
Випробувальний політ не є ані безпечним, ані рутинним.
Рішення залишити Баррі та Суні на борту МКС і повернути Starliner додому без екіпажу - це наша відданість безпеці", - пояснив очільник NASA Білл Нельсон.
Астронавти працюватимуть на станції до лютого 2025 року.
Їх повернуть на кораблі Crew Dragon, який полетить до МКС у межах місії з ротації астронавтів.
Два з чотирьох місць на Crew Dragon залишать вільними для Вілмора та Вільямс.
Чому рішення ухвалювали так довго? У NASA пояснили, що вони весь цей час збирали дані та проводили випробування для розробки плану дій на випадок непередбачуваних ситуацій при поверненні корабля, а через відсутність єдиної позиції щодо безпеки астронавтів вирішили залишити на МКС.
Корабель Starliner, що пристикувався до МКС.
13 червня 2024 року Фото NASA Натомість у Boeing, попри звинувачення ЗМІ, запевняли, що "астронавти не застрягли на МКС, а виконують свою місію", і що в поверненні корабля й екіпажу головне - безпека.
"Гелієві системи і двигуни не повернуться на Землю для аналізу несправностей, тому Boeing і NASA продовжували дослідницьку місію, щоб зібрати більше даних про поломки", - пояснювали в корпорації.
Претензії до Boeing і NASA Starliner, який колись позиціонували як один з найважливіших проєктів в арсеналі NASA, тепер стає символом інженерного провалу.
За словами учасників ринку, витікання гелію та несправність двигунів - суттєві недоліки, які могли б призвести до катастрофічних наслідків під час входження корабля в атмосферу.
Ці проблеми не нові, оскільки під час розробки Starliner були численні затримки і технічні провали.
Фахівці не розуміють, чому такий ризикований проєкт визнали готовим до пілотованої місії.
Проблеми, через які астронавти застрягли в космосі, викликали занепокоєння щодо процесів ухвалення рішень у NASA та Boeing.
"Ситуація, коли двоє астронавтів опинилися в небезпеці на борту несправного космічного корабля, є кульмінацією низки помилок, допущених через недбалість.
Як можна було дозволити космічному кораблю з такими кричущими проблемами перевозити астронавтів? Сама думка про те, що ці технічні несправності можна було передбачити і запобігти їм, посилить критику процесів ухвалення рішень у NASA", - заявив аналітик космічних систем Картер Палмер.
Король війни.
Історія Lockheed Martin - виробника F-16, Himars і Javelin
"Обравши SpaceX і Boeing для програми комерційних пілотованих кораблів, NASA сподівалося уникнути надмірної залежності від одного підрядника.
Однак у випадку з Boeing ця стратегія дає зворотний ефект.
Рішення про продовження екіпажної місії Starliner, попри його сумнівну історію, викликає питання, чи не розмило це партнерство сувору культуру безпеки в агентстві", - додав експерт.
Баррі Вілмор і Суніта Вільямс на борту МКС.
13 червня 2024 року Фото NASA За його словами, аварія Starliner - не просто технічна проблема, а критичний момент для NASA та Boeing.
NASA має гарантувати, що його протоколи безпеки суворо дотримуються.
Boeing повинна показати, що компанії можна довіряти життя астронавтів, інакше вона втратить своє місце в освоєнні космосу.
NASA вимагатиме значних модифікацій Starliner, а Boeing може вийти з програми.
"Керівництво Boeing дало зрозуміти інвестиційній спільноті, що Starliner і певні аспекти космосу для неї не основні.
Не здивуюся, якщо компанія не захоче продовжувати проєкт", - припускає аналітик Bank of America Рон Епштейн.
Однак у Boeing запевняють, що компанія "не збирається відступати".
Криза Boeing на руку SpaceX Місія Boeing Starliner мала б зменшити залежність NASA від SpaceX Ілона Маска.
Однак на практиці агентство змушене звернутися до SpaceX за допомогою, аби повернути астронавтів на Землю.
Ще до кризи з Starliner провідна роль SpaceX у космічній екосистемі США непокоїла ринок, особливо критиків Маска.
У 2024 році SpaceX провела понад 80 успішних запусків ракет Falcon 9 і Falcon Heavy порівняно з чотирма запусками United Launch Alliance і десятьма Rocket Lab USA.
На ринку виведення на орбіту великих геостаціонарних супутників компанія Маска є монополістом.
Крім того, SpaceX має контракти з Пентагоном.
У 2023 році фірма виграла свій перший контракт з Космічними силами США на надання індивідуального супутникового зв"язку для військових.
Міноборони тоді відкинуло занепокоєння, що воно занадто покладається на SpaceX.
Проте один з високопосадовців зазначив, що уряд очікує посилення конкуренції.
Starship вибухнула, але це ще не кінець: як ракета Маска може змінити опанування космосу Глобальне охоплення інтернет-сервісу Starlink від SpaceX поширилося і на поле бою в Україні.
У 2023 році Маск стривожив посадовців США, відхиливши прохання ЗСУ щодо використання Starlink для атаки на московитський флот у Криму.
"Потенційний вплив Маска на зовнішню політику США та його коментарі в X, які свідчать про байдужість до проблем нацбезпеки США, викликають питання.
Ця проблема загострюється не лише його особистими статками, а й тим, що SpaceX має монопольну владу над супутниковим доступом до інтернету та доставкою космічних вантажів.
Це тривожна проблема національної безпеки", - скаржилася Пентагону сенаторка від штату Массачусетс Елізабет Уоррен.
"Астронавти США все ще можуть подорожувати на МКС на борту російських кораблів, оскільки космічна станція є одним з останніх місць, де Вашингтон і Москва досі співпрацюють після початку великої війни в Україні.
У вересні астронавт NASA Дональд Петтіт має разом з двома московитськими космонавтами відправитися на МКС на російському кораблі "Союз МС-26".
Однак NASA не хоче потрапляти в залежність від московії, яку уряд США розглядає як стратегічну загрозу в космосі.
Тому проблеми в Boeing роблять SpaceX майже безальтернативною", - пише Bloomberg.

Додати коментар

Користувач:
email:





Золото, валюта,
Акції, облігації,
Інвестиції.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Накази Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Регуляторні акти Міністерства енергетики України
21:01 - Андрій Сибіга провів у Києві переговори з Міністром закордонних справ Естонії Маргусом Цахкна
21:00 - Новини 14 січня: зліт цін на пальне, зупинка шахти Ахметова в Покровську
20:42 - Арктичний нафтовий бізнес московії зупиняється через санкції США
20:11 - Продажі літаків Boeing впали до найнижчого рівня з часів пандемії
19:36 - HD Hyundai планує створити митно-логістичний хаб на Львівщині
19:35 - Декабрьский PPI снизил страхи жёсткой политики ФРС
19:23 - Мінфін: Відбулося дванадцяте засідання Української платформи донорів. Серед обговорених тем - бюджет-2025, реформи та відновлення
19:21 - Бюджетну підтримку та пріоритетні напрями відновлення обговорили під час засідання Української платформи донорів
19:08 - Нова ініціатива Мінветеранів: сім’ї полонених або зниклих безвісти ветеранів можуть отримати відомості з ЄДРВВ через ЦНАП
19:04 - Ігор Клименко провів зустріч з Надзвичайним та Повноважним Послом Республіки Словенія в Україні Матеєю Превольшек
18:53 - Удосконалюємо процедуру: як зміниться сертифікація вчителів з 1 вересня 2025 року
18:50 - ЄС посилює підтримку соціальної сфери України: зустріч Оксани Жолнович та Єврокомісарки Аджи Лябіб
18:50 - Урядом приведено у відповідність процедуру отримання відстрочки від мобілізації для рідних осіб, зниклих безвісти за особливих обставин
18:47 - Україна затвердила Стратегію цифрового розвитку інновацій: що передбачає
18:43 - Прем’єр-міністр: Соціальна сфера, відбудова інфраструктури, розмінування, цивільний захист — серед інвестиційних пріоритетів цього року
18:39 - Микола Точицький провів телефонну розмову з Міністром культури та медіа Хорватії
18:17 - У московії в більш ніж в чотири рази обвалився експорт сталевих труб
18:07 - За ініціативи України відбулося засідання РБ ООН на тему російських злочинів проти українських військовополонених та цивільних
18:07 - Хто найбільше допомагав Україні грошима і чи збережеться ця підтримка у наступні роки?
18:00 - Посли G7 закликали Шмигаля якнайшвидше забезпечити роботу наглядової ради "Енергоатому"
18:00 - Перебронювання працівників через Дію спрощено: без 72-годинного очікування
17:55 - Олексій Кулеба представив нового очільника АМПУ
17:48 - Вимоги щодо організації процесу управління проблемними активами в банках України буде оновлено
17:42 - ЄС планує контрзаходи проти Китаю через нібито порушення правил конкуренції на ринку медобладнання
17:38 - Мінфін: Уряд затвердив порядок надання додаткової дотації громадам у 2025 році
17:38 - "Будувати чи ні - це рішення української влади": посол Матернова про добудову ХАЕС
17:35 - Україна розвиває співпрацю з Міжнародним енергетичним агентством


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0911
Канадський долар29.3708
Юань Женьміньбі5.7662
Чеська крона1.7138
Данська крона5.8065
Гонконгівський долар5.4294
Форинт0.105134
Індійська рупія0.48795
Рупія0.0025981
Новий ізраїльський шекель11.6536
Єна0.26775
Теньге0.079752
Вона0.028936
Мексиканське песо2.0492
Молдовський лей2.2532
Новозеландський долар23.6351
Норвезька крона3.6971
московський рубль0.41046
Сінгапурський долар30.852
Ренд2.2301
Шведська крона3.7626
Швейцарський франк46.0997
Єгипетський фунт0.8377
Фунт стерлінгів51.4193
Долар США42.2734
Білоруський рубль15.3654
Азербайджанський манат24.8638
Румунський лей8.7083
Турецька ліра1.191
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.7316
Болгарський лев22.1489
Євро43.3218
Злотий10.1492
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото112793.04
Срібло1255.35
Платина40231.17
Паладій39953.86

Курси валют, встановлені НБУ на 15.01.2025