Автообмін податковою інформацією: чого варто очікувати?

08:36 | Економічна правда. Колонки

Якось непомітно, на фоні риторичних баталій навколо законопроєкту 11416-д щодо підвищення податків, в Україні почався новий важливий етап подальшого розвитку вітчизняної системи оподаткування.

Наприкінці вересня Україна успішно завершила перший обмін інформацією за стандартом CRS (Common Reporting Standard) з країнами-партнерами.
Державна податкова служба отримала інформацію щодо фінансових рахунків українців від понад 50 іноземних юрисдикцій та, водночас, була надіслана інформація про відповідні рахунки нерезидентів в Україні до більш як 30 іноземних юрисдикцій.

Серед цих юрисдикцій улюблені податкові гавані наших заможних співвітчизників, такі як Швейцарія, Велика Британія, Франція, Саудівська Аравія, Іспанія, Монако, Люксембург, Ліхтенштейн, Туреччина і т.д.
Мабуть варто нагадати, що стандарт CRS був схвалений Радою ОЕСР більш як 10 років тому, а саме 15 липня 2014 року, у рамках імплементації Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки.

Довгий шлях приєднання до нього України тільки підкреслює важливість цієї події, адже посилюється контроль за своєчасністю та повнотою декларування доходів українців.
Насамперед, підвищується ефективність правил нагляду за контрольованими іноземними компаніями.

Автообмін дозволяє виявляти незадекларовані доходи у процесі протидії ухиленню від сплати податків фізичними особами, фактично це нове додаткове джерело інформації про фінансові рахунки податкових резидентів України від контролюючих органів країн світу, що беруть участь в обміні.
У спільній декларації міністрів фінансів країн G20, підписаній влітку цього року у Ріо-де-Жанейро, зазначається, що реалізація автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки є визначним досягненням.

Це робить неефективними фінансову таємницю, ухилення від сплати податків, ускладнює оптимізацію, а також підвищує якість комплаєнсу у понад 100 юрисдикціях.
Фіскальний ефект обміну податковою інформацією насправді може бути достатньо відчутним для державного бюджету України, оскільки у світовій практиці він є одним із найефективніших глобальних інструментів у боротьбі з міжнародним податковим шахрайством.

Достатньо зазначити, що, за оцінками ОЕСР, завдяки впровадженню CRS та інших стандартів обміну інформацією було повернуто податків на суму понад €107 млрд у формі донарахувань у період 2009-2021 рр.
Україна вперше доєдналась до обміну податковою інформацією за 2023 р.
Для прикладу у 2022 р.
в цілому по світу такий обмін відбувся за 123 млн фінансових рахунків на загальну суму €12 трлн.
В одному з останніх досліджень, присвяченому оцінці ефективності запровадження практики автоматичного обміну податковою інформацією у Данії, зазначається, що до 70% усіх активів, раніше приховуваних резидентами цієї країни в офшорних юрисдикціях, пройшли комплаєнс та стали видимими для податкової служби цієї країни.

Хоча науковці зазначають, що подібний результат потребує значних адміністративних і політичних зусиль, оскільки сама по собі наявність інформації від третіх осіб про майновий стан і доходи податкових резидентів не призводить до викорінення практики ухилення від сплати податків.
У цьому контексті виникає логічне запитання - чого варто очікувати від автоматичного обміну в Україні?
Адже, слід нагадати, що за оцінками міжнародних інституцій (Global Financial Integrity, Tax Justice Network) тільки в офшорних юрисдикціях під контролем наших співвітчизників до початку повномасштабної війни знаходилось активів на суму близько одного ВВП України.
За даними НБУ, обсяг валютної виручки, який щорічно не повертається в Україну, становить близько $7-8 млрд.

Очевидно, що залучення до оподаткування такої бази теоретично дозволяє отримати суттєві податкові надходження, які точно не будуть зайвими для бюджету держави, сто відсотків податкових надходжень якої спрямовується на фінансування сектору оборони.
Але це теоретично, а на практиці потрібне виконання низки умов.
Найголовніша - це наявність політичної волі вищого керівництва країни.
Основний ризик відсутності такої волі може бути зумовлений тим, що в процесі обміну подібного роду чутливою інформацією та здійснення перевірок можна буде вийти самим на себе.

Адже ні для кого не секрет, що у нашій країні найбільш заможні люди - це політики, урядовці, можновладці нинішні та колишні.
Категорія публічних діячів (politically exposed persons) і не тільки, а в окремих випадках і досить звичайних державних службовців, ніколи не переставала дивувати наше суспільство своїми статками, які вони в будь-який спосіб намагаються приховати.

Достатньо згадати, який шалений спротив чинився окремими політичними групами під час повернення до практики публічного оприлюднення своїх декларацій наприкінці минулого року.
На жаль, в багатьох випадках побоювання щодо незаконного збагачення не були необґрунтованими.

Як-то кажуть, кому війна, а кому матінка рідна.
Винахідливі посадовці навіть в умовах повномасштабної війни знаходять можливості для збагачення.
І є відчуття, що ті доходи, майно та активи, які вказуються в електронних деклараціях НАЗК - лише вершина айсбергу.

Будемо сподіватись, що невидима підводна картина буде в подальшому суттєвим чином доповнена системним та систематичним обміном податковою інформацією з іншими країнами.

І тут наступною умовою є належна інституційна спроможність та координація зусиль контролюючих органів, а саме, Державної податкової служби та Національної агенції з питань запобігання корупції.
За даними НАЗК, станом на 11 вересня 2024 року було подано 1 246 435 декларацій.
У більш як 30% випадків подаються недостовірні відомості на суму більше 1,5 млн грн.

Найкращі ліки від такої амнезії - листи "щастя" від податкової, підкріплені даними про іноземні рахунки.
Отримана у процесі автоматичного обміну інформація може бути корисною, наприклад, якщо будуть проведені перехресні перевірки з даними електронних декларацій, а ще краще давніших паперових декларацій державних службовців, що мають зберігатись у відповідних державних установах протягом 75 років.

І тут контролюючим органам не потрібно розпорошувати зусилля, рухаючись знизу догори.
Достатньо розпочати цей процес у зворотному напрямку.
Переконаний, ці зусилля не будуть марними, а державний бюджет України може отримати відчутні додаткові надходження у вигляді донарахувань на "помилково забуті" або приховані на іноземних рахунках активи.

Чесно кажучи, навряд чи така політична воля буде у нинішньої влади, але вже для її наступників автоматичний обмін може стати досить дієвим інструментом наповнення державного бюджету, належного контролю за ухиленням від сплати податків та протидії корупції.

Додати коментар

Користувач:
email:





Interest rates shift
Credit, mortgages, loans adjust
Borrowers beware

- Fin.Org.UA

Новини

20:15 - Доллар марширует вместе с золотом и акциями
19:12 - Уряд затвердив перелік звільненого від ПДВ та ввізного мита обладнання, що імпортується за підтримки Фонду підтримки енергетики
19:05 - ОГТСУ поділився досвідом впровадження вимог REMIT в Україні
17:35 - Крипто: от страха к жадности за неделю
17:07 - Ядерна безпека і підтримка стійкості енергосистеми України в умовах російського терору: зустріч Германа Галущенка, Рафаеля Гроссі й Фредеріка Мондоліні
16:28 - "Без ТЦК": у Резерв+ запустили послугу добровільного рекрутингу
16:16 - Україні додатково виділять кошти на розмінування
16:04 - Україна може зняти заборону на експорт озброєння – Умєров
16:00 - Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2024
15:54 - Орбан не дозволив ЄС відкоригувати режим санкцій московія, що блокує кошти для України
15:46 - Ексголова Держагентства водних ресурсів отримав нову посаду
15:44 - Олія в портах Одеси за тиждень подорожчала на 40 доларів за тонну: причини
15:19 - В Мінекономіки розповіли про виплати по "Національному кешбеку"
15:01 - В Україні може з'явитися конкурентний ринок залізничних перевезень
14:47 - Тігіпко купив Idea Bank
14:35 - Арсен Ільін під час круглого столу про REMIT: Комісія готова надати фахову експертизу для прозорої роботи енергетичного сектору
14:25 - Микола Колісник зустрівся із заступником міністра закордонних справ Угорщини Левенте Модьором
14:18 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ -НОВОКОДАЦЬКИЙ, ЧЕЧЕЛІВСЬКИЙТА ЦЕНТРАЛЬНИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
14:12 - Український бізнес за кордоном: як відкрити рахунок в іноземному банку
13:36 - Перша виплата «Національного кешбеку» відбудеться з 22 по 31 жовтня
13:27 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - СОБОРНИЙ ТА ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
13:10 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ – НОВОКОДАЦЬКИЙ, ЧЕЧЕЛІВСЬКИЙ ТА ЦЕНТРАЛЬНИЙ РАЙОНИ М. ДНІПРА) ІНФОРМУЄ!
12:45 - Колонка Катерини Рожкової про зміни в регулюванні страхового ринку на шляху до ЄС
12:14 - Наступного тижня МАГАТЕ продовжить місії на всіх критичних для АЕС підстанціях
12:00 - НБУ підтвердив сертифікацію відповідності системи управління протидії корупції міжнародному стандарту
11:39 - Михайла Янчука призначено керівником апарату НКЦПФР
10:59 - Бізнес отримує можливість безпосередньо впливати на підготовку потрібних фахівців, — Тетяна Бережна
10:54 - Інтерв’ю Андрія Пишного про підсумки двох років на посаді Голови НБУ
10:48 - Енергетична ситуація в регіонах на 18 жовтня: через ворожі обстріли без електроенергії залишаються понад 8 тисяч споживачів у трьох областях
10:42 - Обстріли росіян по енергетиці України: знеструмлення у трьох областях


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар27.67
Канадський долар29.9023
Юань Женьміньбі5.8036
Чеська крона1.7725
Данська крона5.9974
Гонконгівський долар5.3069
Форинт0.1118
Індійська рупія0.49041
Рупія0.0026633
Новий ізраїльський шекель11.1251
Єна0.27487
Теньге0.085403
Вона0.030052
Мексиканське песо2.0909
Молдовський лей2.3294
Новозеландський долар25.0395
Норвезька крона3.7911
московський рубль0.42785
Сінгапурський долар31.4259
Ренд2.3425
Шведська крона3.9165
Швейцарський франк47.5886
Єгипетський фунт0.8479
Фунт стерлінгів53.7773
Долар США41.2308
Білоруський рубль14.9865
Азербайджанський манат24.2491
Румунський лей8.9931
Турецька ліра1.2023
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.9818
Болгарський лев22.8654
Євро44.7272
Злотий10.3793
Алжирський динар0.3121
Така0.3435
Вірменський драм0.106432
Домініканське песо0.68698
Іранський ріал0.00009177
Іракський динар0.031466
Сом0.48953
Ліванський фунт0.000461
Лівійський динар8.7057
Малайзійський ринггіт9.9961
Марокканський дирхам4.2532
Пакистанська рупія0.14836
Саудівський ріял10.9876
Донг0.0016778
Бат1.27814
Дирхам ОАЕ11.2224
Туніський динар13.6305
Узбецький сум0.0032417
Новий тайванський долар1.30179
Туркменський новий манат11.7771
Сербський динар0.39422
Сомоні3.8702
Ларі15.1127
Бразильський реал7.5853
Золото111711.97
Срібло1323.17
Платина41614.66
Паладій43834.53

Курси валют, встановлені НБУ на 21.10.2024