Як спростити Україні шлях до децентралізованої енергетики

01.11 13:38 | Економічна правда. Колонки

Розподілена генерація стає одним із ключових напрямів розвитку енергетичного сектору України, особливо в умовах підвищеної вразливості централізованої інфраструктури.

Це рішення спрямоване на забезпечення енергетичної стійкості місцевих громад, покращення надійності постачання та стимулювання використання відновлюваних джерел енергії.

Впровадження мікрогенераційних об"єктів, таких як сонячні та вітрові станції, може не лише підвищити надійність та безпеку енергопостачання, але й створити нові можливості для економічного зростання та залучення інвестицій в регіони України.
Законодавчі аспекти, державна підтримка та місцевий рівень Для розвитку розподіленої генерації в Україні впроваджуються низка законодавчих ініціатив, спрямованих на створення сприятливих умов для громад та приватних інвесторів.

У відповідь на енергетичні виклики, пов"язані з наслідками регулярних обстрілів росією енергосистеми України, уряд запровадив низку спрощень та полегшення регуляторних вимог на період воєнного стану.

Зокрема, дозволено будівництво газотурбінних та газопоршневих установок потужністю від 1 МВт і більше без дозвільних документів, визначених містобудівним законодавством, та зменшено строки приєднання відповідних об"єктів генерації до електричних, газових та теплових мереж.

Також діють податкові пільги для імпорту обладнання для розподіленої генерації, що дозволяє знизити витрати інвесторів.
Державні програми підтримки, такі як "Доступні кредити 5-7-9%", розширені для фінансування проєктів у громадах, з метою стимулювання енергетичної автономії та залучення приватного капіталу в сектор розподіленої енергетики.
Проте, на практиці впровадження проєктів на рівні громад стикається з численними викликами, зокрема через брак доступу до актуальних енергетичних даних і фінансових ресурсів.

В умовах воєнного стану доступ до інформації обмежено, і громади змушені користуватись застарілими або непрямими даними, що знижує точність енергетичних оцінок та прогнозів та ускладнює розробку й реалізацію місцевих енергетичних планів.

Попри ці складнощі, в тих громадах, де налагоджена співпраця різних стейкхолдерів, включаючи приватний бізнес, комунальні підприємства та громадські організації, вдається залучати підтримку міжнародних партнерів, враховуючи технічну та фінансову допомогу для реалізації проєктів розподіленої генерації.

Наприклад, вже успішно функціонують гібридні сонячні станції на деяких об"єктах критичної інфраструктури, таких як медичні заклади та водоканали, що гарантує автономне енергозабезпечення під час аварійних відключень.

Підвищення енергоефективності громад, зокрема завдяки реформі децентралізації, сприяє підвищенню інтересу до таких рішень і створює передумови для інтеграції відновлюваних джерел енергії та високоефективної когенерації в місцеву інфраструктуру.
Європейський досвід Європейський Союз накопичив значний досвід у розвитку розподіленої генерації, створюючи умови для децентралізованого виробництва енергії на рівні громад.
Одним із ключових документів, що визначає напрямок цього розвитку, є Директива ЄС 2019/944, яка закріплює спільні правила внутрішнього ринку електроенергії та надає широкі можливості для розвитку "активних споживачів", які можуть виробляти, споживати та продавати електроенергію.

В Україні ця директива імплементується в межах Третього Енергетичного пакету, метою якого є інтеграція української енергосистеми з європейською та модернізація ринку електроенергії.
Серед практичних прикладів європейських країн, які впроваджують розподілену генерацію, слід відзначити Німеччину.
У Німеччині понад 50% встановлених потужностей у відновлюваній енергетиці контролюються місцевими кооперативами, домогосподарствами та малими підприємствами.
Цей показник став можливим завдяки "Закону про відновлювану енергетику" (Erneuerbare-Energien-Gesetz, EEG), який запроваджує гарантії викупу зеленої електроенергії та сприяє формуванню регіональних енергетичних кооперативів.
Данія також є прикладом успішної реалізації проєктів розподіленої генерації, особливо у секторі вітрової енергетики.
Відповідно до датських програм розвитку, громади, які приймають проєкти вітроенергетики, мають можливість отримати частину прибутків від виробленої енергії або володіти часткою в проєктах.

Такі програми почали діяти з 2009 року, коли уряд Данії ухвалив закон, що передбачає знижки на електроенергію для громад, які сприяють розвитку відновлюваних джерел.
Крім того, приклад Франції демонструє підтримку децентралізованої генерації на державному рівні.
У 2015 році Франція ухвалила закон про енергетичний перехід на користь зеленого зростання (Transition énergétique pour la croissance verte), що включає положення для розвитку розподіленої генерації.

Цей закон підтримує проєкти громадського рівня та стимулює співпрацю між муніципалітетами та приватними інвесторами у виробництві зеленої енергії.
Важливу роль у розвитку розподіленої генерації в ЄС відіграють фінансові інструменти, зокрема Фонд підтримки справедливої трансформації спрямований на сприяння перехідним ініціативам у регіонах, що залежать від викопного палива.

Затверджений у 2020 році фонд передбачає фінансування на суму 17,5 млрд євро для підтримки проєктів розподіленої генерації та перебудови економіки вугільних регіонів у країнах-членах ЄС.
Також Європейський інвестиційний банк активно підтримує муніципалітети у впровадженні "розумних" мікромереж, надаючи кредити та гранти на проєкти зеленої енергетики.
Україні, яка інтегрується в європейську енергетичну систему ENTSO-E з березня 2022 року, корисно врахувати досвід ЄС для прискорення розвитку розподіленої генерації.
Технічні аспекти та інноваційні рішення Розвиток розподіленої генерації в Україні потребує модернізації мережевої інфраструктури та впровадження нових технологій, що дозволяють забезпечити автономність та стійкість локальних енергетичних систем.

Одним із ключових документів, що регулює технічні вимоги, є ухвалена розпорядженням КМУ від 18 липня 2024 р.
№ 713-р "Стратегія розвитку розподіленої генерації до 2035 року" (далі - Стратегія), яка передбачає масштабне впровадження об"єктів розподіленої генерації, технологій зберігання енергії, "розумних" мереж та мікромереж.
Згідно зі Стратегією основні технічні вимоги для розвитку розподіленої генерації включають збільшення встановленої потужності малих електростанцій, особливо тих, що використовують газотурбінні й газопоршневі установки, та об"єктів відновлюваної енергетики.

Однією з інноваційних технологій, що активно впроваджується, є системи зберігання енергії, які можуть допомогти стабілізувати роботу енергосистеми та у перспективі забезпечити її гнучкість.
Також діє "Концепція впровадження розумних мереж в Україні до 2035 року", схвалена розпорядженням КМУ від 14 жовтня 2022 р.
№ 908-р.

Вона передбачає інтеграцію смарт мереж та автоматизованих систем управління мережами й технологій моніторингу, які сприятимуть збалансуванню попиту та пропозиції на ринку електроенергії, а також підвищенню надійності електропостачання споживачів, в тому числі об"єктів критичної інфраструктури, таких як лікарні, водоканали тощо.
Виклики та перешкоди для розвитку розподіленої генерації Попри інтенсивну підтримку розподіленої генерації з боку держави, цей сектор зіштовхується з ризиками, що уповільнюють темпи впровадження нових проєктів.
Так, наприклад, за спрощеним порядком приєднання до електромереж для сонячних та вітрових електростанцій (СЕС та ВЕС) згідно з постановою НКРЕКП № 875 від 8 травня 2024 року, Регулятор передбачив вимогу встановлення установок зберігання енергії, що мають забезпечити резерв потужності на рівні 4 годин роботи таких станцій.

На практиці ця вимога стримує багатьох замовників приєднувати СЕС та ВЕС за спрощеною процедурою, незважаючи на низку переваг, передбачених спрощеним порядком приєднання.

Адже вимога щодо установок зберігання з потужністю, що має відповідати номіналам генеруючого обладнання і мати велику ємність, значно здорожчує вартість усього проєкту.

Наприклад, для СЕС потужністю 1 МВт відповідна УЗЕ ємністю 4 МВт·год може щонайменше вдвічі підняти обсяг необхідних капітальних інвестицій.

Окрім того, є й інші особливості, які потребують перегляду і вдосконалення умов щодо розвитку проєктів енергостійкості.
Наприклад, особливої уваги потребують умови для розвитку мікромереж, що здатні працювати як автономно, так і в складі загальної енергосистеми.
Про це детальніше зазначено у звіті "Виклики та можливості розвитку розподіленої генерації та мікромереж в громадах", розробленому за підсумками дослідження, проведеного Razom We Stand спільно з SDIA.
Серед інших бар"єрів для інвестицій у децентралізовану енергетику варто відзначити нестабільність законодавчої бази.
В умовах воєнного стану прийнято низку тимчасових постанов на час дії воєнного стану, чи впродовж 6 або 12 місяців після його припинення чи скасування.

Наприклад, спрощення митних процедур для ввезення енергетичного обладнання, затверджене змінами до Митного кодексу 16 липня 2024 року, є тимчасовим заходом, а отже, інвестори ризикують зіткнутися з посиленням податкового навантаження у майбутньому.
Ще одним викликом є ​​нестача кваліфікованих кадрів для реалізації проєктів розподіленої генерації, особливо на місцевому рівні.
Близько 60% громад мають обмежений доступ до фахівців з відновлюваних джерел енергії, що ускладнює реалізацію проєктів на рівні місцевих спільнот.
Для подолання цих викликів та бар"єрів Україна активно співпрацює з міжнародними організаціями, зокрема з Європейським інвестиційним банком, який у 2023 році надав 100 млн євро для розвитку "зелених" проєктів, в тому числі розподіленої генерації.

Проте, для досягнення значних результатів у масштабному розвитку таких проєктів необхідно вдосконалювати національне законодавство, стимулювати залучення інвестицій, а також кваліфікованих кадрів, особливо на рівні громад.
Висновки та рекомендації Розвиток розподіленої генерації в Україні є перспективним напрямом для підвищення енергетичної безпеки держави, зміцнення економіки місцевих громад і переходу до екологічно чистих джерел енергії.

Успішний досвід європейських країн демонструє, що стабільна підтримка на державному рівні, доступні фінансові інструменти та спрощені процедури приєднання можуть значно прискорити впровадження нових проєктів.

Український уряд вже зробив низку важливих кроків, однак для розширення можливостей у цій галузі потрібне подальше вдосконалення законодавства, зокрема в частині стабільного податкового та митного режиму, а також розробка привабливих моделей для розвитку проєктів мікромереж.
Рекомендується також інвестувати в підготовку кадрів та модернізацію мережевої інфраструктури, щоб забезпечити стабільний розвиток розподіленої генерації в довгостроковій перспективі.
Співавтори: Максим Бевз та Максим Гардус, Razom We Stand

Додати коментар

Користувач:
email:





Bulls and bears tussle
Market ebbs, flows, unbridled
Chaos in motion.

- Fin.Org.UA

Новини

16:17 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 27.12.2024
15:24 - Україна отримала близько 1,7 мільярда доларів від Японії
15:06 - Юридичні особи спрямували до місцевих бюджетів Дніпропетровщини понад 6,1 млрд грн плати за землю
15:04 - Що вважається відокремленим підрозділом юридичної особи?
15:04 - Фінляндія перевіряє танкер російського тіньового флоту після інциденту з перерізанням кабелю
15:03 - Придбання транспортного засобу для використання по всій території Україні або передачі його в оренду: заповнення граф 6 – 13 розд. 3 Заяви за формою № 20-ОПП
15:03 - У Росію за рік ввезли 28 літаків в обхід санкцій – росЗМІ
15:01 - Зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг, операції з постачання яких звільнені від оподаткування ПДВ: хто реєструє в ЄРПН РК?
15:00 - Держава виплатить українцям ще 2 млрд гривень за програмою «Зимова єПідтримка»
15:00 - Вплив технологій на український бізнес у 2024: результати опитування Kyivstar Business Hub
14:56 - Збір за місця для паркування транспортних засобів: ФОПи поповнили місцеві бюджети на понад 6,3 млн гривень
14:54 - За видобування газового конденсату загальний фонд держбюджету отримав від платників Дніпропетровщини понад 51,0 млн грн рентної плати
14:52 - Для яких земельних ділянок, часток (паїв) не визначається мінімальне податкове зобов’язання?
14:51 - Виправлення обсягу постачання/зменшення податкових зобов’язань зведеної податкової накладної: порядок заповнення розрахунку коригування
14:44 - "Росатом" вироблятиме частини для вітротурбін на заводі компанії, яка покинула московія
14:36 - Валюта Індії закривається на рекордно низькому рівні третю сесію поспіль
14:31 - "Нафтогаз" повідомив про нарощування мільярдних прибутків за дев’ять місяців
13:59 - Україна виконала ще два пункти ЄС, щоб отримувати гроші за програмою Ukraine Facility
13:48 - Підсанкційне російське судно з газом провалило пошуки покупця попри чотиримісячне світове турне
13:34 - Євростандарти vs реальність: чому Україна ризикує відкласти своє майбутнє в ЄС?
13:31 - Підрядник китайської BYD заперечує звинувачення бразильської влади у "рабських умовах" праці
13:30 - «Власна Cправа»: 4,6 млрд грн податків сплатили грантери-учасники програми
13:00 - Історія вічного кохання: "На перемогу поїду до коханого на могилу"
12:59 - Україна обіцяє "санкційні та інші рішення" на використання московія Bitcoin в міжнародній торгівлі
12:48 - Український стартап Deus Robotics отримав $3 млн інвестицій для розширення у Великій Британії
12:40 - Придбання транспортного засобу для використання по всій території Україні або передачі його в оренду: заповнення граф 6 – 13 розд. 3 Заяви за формою № 20-ОПП
12:37 - Що вважається відокремленим підрозділом юридичної особи?
12:32 - Кулеба: На Харківщині відновили теплопостачання для більшості абонентів, у Дніпрі - половині
12:29 - Програма "Зроблено в Україні" забезпечила понад 15% росту ВВП цьогоріч


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0483
Канадський долар29.0608
Юань Женьміньбі5.7333
Чеська крона1.7328
Данська крона5.8329
Гонконгівський долар5.387
Форинт0.106065
Індійська рупія0.49078
Рупія0.0025849
Новий ізраїльський шекель11.4299
Єна0.26543
Теньге0.080719
Вона0.028567
Мексиканське песо2.0749
Молдовський лей2.2699
Новозеландський долар23.569
Норвезька крона3.6776
московський рубль0.41949
Сінгапурський долар30.7863
Ренд2.2477
Шведська крона3.7776
Швейцарський франк46.476
Єгипетський фунт0.8223
Фунт стерлінгів52.3896
Долар США41.8447
Білоруський рубль15.2096
Азербайджанський манат24.6276
Румунський лей8.7444
Турецька ліра1.1889
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.5659
Болгарський лев22.2424
Євро43.5122
Злотий10.202
Алжирський динар0.31193
Така0.34654
Вірменський драм0.105374
Домініканське песо0.69081
Іранський ріал0.0000898
Іракський динар0.031744
Сом0.47909
Ліванський фунт0.000465
Лівійський динар8.5237
Малайзійський ринггіт9.3501
Марокканський дирхам4.156
Пакистанська рупія0.1496
Саудівський ріял11.0692
Донг0.0016407
Бат1.21298
Дирхам ОАЕ11.3214
Туніський динар13.2153
Узбецький сум0.0032324
Новий тайванський долар1.27929
Туркменський новий манат11.8813
Сербський динар0.37539
Сомоні3.8159
Ларі14.8527
Бразильський реал6.8615
Золото109909.71
Срібло1244.72
Платина39368.33
Паладій39477.96

Курси валют, встановлені НБУ на 27.12.2024