Прості рішення в енергетиці, які покращать життя громадян

08:14 | Економічна правда. Колонки

Кожна родина в Україні з осені 2022 року на собі відчуває наслідки графіків відключення світла у своїх будинках.
В більшості ми вже звикли і пристосувались, адже розуміємо, що в державі йде війна і неадекватний сусід цілеспрямовано руйнує нашу енергетику. Але разом із світлом в наших будинках виключається вуличне освітлення і світлофори.
Це призводить до погіршення громадської безпеки, особливо коли йдеться про центральні вулиці з насиченим автомобільним трафіком та наземними пішохідними переходами.
В результаті у темний період доби перехрестя перетворюються на полігон для виживання. Ходити темними вулицями — ще той стрім (страх темряви, собаки, ожеледиця, бруд та ями).
Особливо коли йдеться про дітей, які йдуть із школи чи на заняття, або жінок. Одразу скажу, що забезпечити електроенергією світлофори і вуличне освітлення, коли відключається цілий квартал, не складно! Головне включити голову і креативно мислити. Як це виправити Вуличні ліхтарі не живляться з лінії обленерго, а підключені до окремого кабелю Міськсвітло, який прокладений між опорами та одним кінцем підключений через лічильник до підстанції обленерго (коли відключається підстанція, зникає живлення цього кабелю/лінії).
Читайте також: Електрику вимикатимуть по-новому.
Що треба знати про зміни у графіках відключення світла? Коли застосовується графік відключення і відключається певний квартал, він межує з кварталом, в якому є світло.
Зони відключення, як правило, не змінюються, бо прив’язані до відповідних черг відключення.
Таким чином, відключений кабель вуличного освітлення Міськсвітло (світлофор) можна заживити з мереж обленерго з кварталу, в якому є світло.
По суті, забезпечити заходи з організації ІІ (другої) категорії надійності електропостачання, яка передбачає обов’язкову наявність двох джерел живлення для електроустановки (основний і резервний). Як приклад, нижче на фото показана центральна вулиця з насиченим автомобільним трафіком і наземним пішохідним переходом в період зі світлом і без.
При цьому перехрестя межує з кварталом, в якому є світло.
Тобто для резервного живлення (щонайменше світлофора) достатньо протягнути кабель 150-300 м.
А якщо пройтись вздовж центральної дороги, то можна дійти до останньої опори без світла, з якою межує опора із включеним ліхтарем. Чому темними вулицями і відключеними світлофорами не переймаються?влада на місцяхмабуть, не знає, що це НЕ складно вирішити;не бачить проблеми («живе не з нами»);органи правопорядку/ дорожнього рухумабуть, вважають, що це складно вирішити і не переймаються;погіршення громадської безпеки/аварії не впливає на кар’єру;міськсвітло вуличне освітлення і світлофори - це їх відповідальністьзнають, що не складно вирішити, але так вони економлять кошти;вуличне освітлення не є об’єктом критичної інфраструктури і відноситься до ІІІ категорії надійності електропостачання, яка не передбачає обов’язковість резервного електроживлення;енергетики (обленерго)знають, що не складно вирішити, але ініціатива «карається»;громадськістьвважає, що це складно зробити і не тисне на владу.Заходи резервного електроживлення світлофора/вуличного освітлення потребуватимуть прокладання електричного кабелю (КЛ) та встановлення АВР (автомату резервної лінії), який не допустить зустрічного і паралельного електричного струму і буде вмикати/вимикати резервну лінію, коли буде пропадати/з"являтися струм на верхніх контактах автомату. Орієнтовна вартість відповідного АВР становитиме не більше 30 тис грн.
Функцію контролера автоматичного включення/виключення резервної КЛ можна організувати і дешевше (наприклад, за рахунок контактора і різних реле). Хтось може сказати, що це теж певні витрати і технічні заходи, навіщо відволікати енергетиків і кошти або, що вуличні ліхтарі споживатимуть електроенергію, яку припиняють через необхідність її обмеження. Щодо витрат електроенергії на вуличне освітлення, то в більшості вуличні ліхтарі мають енергозберігаючі лампи.
Коли вимикається цілий квартал багатоквартирних будинків, то йдеться про десятки мегават електричного навантаження.
У порівнянні з цим, навантаження вуличного освітлення суттєво не вплине на економію.
Якщо вуличні ліхтарі розміщені з обох сторін вулиці, до резервного електроживлення можна підключити лише одну сторону. Я розумію, що можуть бути випадки, коли заходи резервного живлення потребуватимуть більш складних рішень через динамічність зміни зон відключення або специфіку топології мереж вуличного освітлення (є випадки, коли перетин КЛ від підстанції до останньої опори поступово зменшується, а значить резервну КЛ неможливо підключити зі сторони меншого перетину).
Але ми все ж повинні вмикати креативне мислення для покращення громадської безпеки та зменшення розладів і переживань наших громадян, якщо це не вимагає складних рішень.
Якщо нічого не робити, значить, нам мало аварій на дорогах, злочинності та психічних розладів через війну! Якщо подивитись Національний план з енергетики та клімату, Енергетичні стратегії України на період до 2035 або до 2050, Закон України «Про електроенергетику», всі ці державні документи насичені такими запланованими заходами, як розвиток «розумних» електромереж (Smart grids), побудова ізольованих енергоостровів для живлення об’єктів критичної інфраструктури під час блекауту, запровадження «розумного» вуличного освітлення тощо. Тобто заходами, які набагато складніші і вартісні! Але якщо ми (енергетики, влада) не здатні реалізувати такі прості проєкти, як резервне живлення світлофорів та вуличного освітлення, то як ми будемо реалізовувати проєкти Smart grids, ізольованих енергоостровів, «розумного» вуличного освітлення, децентралізованої розподіленої генерації? Надіюсь, що цей текст спонукатиме органи місцевої влади ставити відповідні завдання Міськсвітло разом з енергетиками опрацювати можливість резервного живлення світлофорів та вуличного освітлення (принаймні центральних вулиць).
І поглянути на проблему темних вулиць і відключених світлофорів з громадської позиції, і як на таку, що не складно вирішити.
До того ж, зараз в Україні багато програм гуманітарної допомоги і матеріально-технічної підтримки від донорів, які б напевно допомогли місцевим органам із фінансуванням таких заходів. Як було заявлено на нещодавньому річному заході «Український діалог з енергетичної безпеки» - «Світло має перемогти темряву»! Тому хочеться, щоб у питанні живлення світлофорів і вуличного освітлення світло перемогло темряву. Якщо не чекати, що влада/міськсвітло/енергетики проявлять ініціативу і самостійно почнуть заходи з резервного електроживлення світлофорів та вуличного освітлення, потрібно ініціювати регуляторні заходи: Віднести світлофори та вуличне освітлення до ІІ категорії надійності електропостачання, що передбачатиме обов’язкову наявність резервного живлення для них; Віднести світлофори і вуличне освітлення до об’єктів критичної інфраструктури.
Для цього внести зміни в «Перелік секторів критичної інфраструктури», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1109 від 09.10.2020 року, а саме додати Міськсвітло в сектор «Системи життєзабезпечення» (або інший сектор) з послугою «вуличне освітлення».
Щодо світлофорів, то їх уточнити в Переліку, оскільки в секторі «Транспорт і пошта» вже зазначений такий критерій, як «інтелектуальні системи управління рухом». Віднесення світлофорів і вуличного освітлення до критичної інфраструктури, як елементів системи життєзабезпечення та громадської безпеки, є важливим і продиктованим сучасними викликами.
В цьому переліку вже є такі напрямки, як електронні адміністративні послуги, мережа поштових відділень, мережа банківських установ і банкоматів, виробництво ветеринарних препаратів, ведення мисливського господарства тощо. В енергетиці ще багато простих рішень, які могли б покращити життя громадян.

Додати коментар

Користувач:
email:





Green candlesticks dance,
A symphony of profit,
Wealth flows like a river.

- Fin.Org.UA

Новини

10:15 - Ситуація в енергосистемі на 16 січня: енергетики відновили живлення для 35 тисяч споживачів
09:53 - Слюсар-сантехнік, швачка: в Мінекономіки назвали найзатребуваніші професії
09:16 - В Україні за рік впав попит на дизельні авто: популярні моделі 2024 року
09:05 - Економічні виклики 2025 року: чому українці обирають акційні товари
09:00 - Міненерго вітає рішення США запровадити санкції проти окупаційної адміністрації Запорізької АЕС
09:00 - Під Покровськом підірвали шахту, щоб нею таємно не пройшли росіяни – NYT
09:00 - Нішевий шоколад з виняткових какао-бобів. Історія сестер-підприємиць з Луцька
08:14 - Прості рішення в енергетиці, які покращать життя громадян
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 16.01.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 15 січня: санкції США торкнулися ЗАЕС, оподаткування всіх посилок з-за кордону
20:30 - Відвідуваність українських курортів зросла до 40% на зимові свята
20:28 - Україна та Туреччина обговорили наслідки аварії російських танкерів у Чорному морі та порушення рф морського права
20:06 - Уряд затвердив єдині правила та процедури державної атестації для наукових установ і закладів вищої освіти
19:57 - Мінстратегпром почав відбір претендентів на голову Держкосмосу
19:40 - Уряд затвердив новий Порядок використання коштів для фінансової підтримки наукової діяльності університетів і наукових установ
19:28 - Військова підтримка, кіберзахист, санкції та конфіскація росактивів — головні теми зустрічі Прем’єр-міністра України з главою МЗС Естонії
19:20 - Инфляция в Британии: ниже ожиданий, но выше цели
19:18 - На кордоні з Польщею відкрили оновлений залізничний переїзд: суттєво збільшить пропуск поїздів
18:58 - Нові санкції США можуть суттєво порушити постачання нафти з московії – МЕА
18:35 - Публічна безпека та захист критичної інфраструктури: Уряд Німеччини передав близько 100 автівок підрозділам МВС
18:33 - США наклали санкції на структуру московія, яка керує окупованою Запорізькою АЕС
18:06 - "Київстар" і Vodafone обміняються частотами для покращення 4G-мережі
18:05 - Можливості для імпакт-бізнесів: долучайтеся до каталогу на порталі Дія.Бізнес, - Мінцифри
18:00 - Гетманцев подав законопроєкт про оподаткування всіх посилок із-за кордону
17:57 - Психологів та психотерапевтів в Україні сертифікуватимуть — ухвалено закон про систему охорони психічного здоров’я
17:52 - МОЗ: Епідсезон 2024/2025: епідпоріг захворюваності на ГРВІ, грип та COVID-19 в країні не перевищено, однак в 16 регіонах циркулюють віруси грипу
17:51 - Інновації, які змінюють правила гри: як Львів підтримує оборонні стартапи
17:38 - SEC звинуватила Маска в обмані інвесторів на $150 мільйонів під час купівлі Twitter
17:32 - Українські АЗС знову підвищили ціни на пальне


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1922
Канадський долар29.4331
Юань Женьміньбі5.7649
Чеська крона1.7252
Данська крона5.8342
Гонконгівський долар5.428
Форинт0.105985
Індійська рупія0.48935
Рупія0.0025886
Новий ізраїльський шекель11.6567
Єна0.26928
Теньге0.079792
Вона0.028965
Мексиканське песо2.0602
Молдовський лей2.2497
Новозеландський долар23.6816
Норвезька крона3.7183
московський рубль0.41146
Сінгапурський долар30.9006
Ренд2.2394
Шведська крона3.7861
Швейцарський франк46.3442
Єгипетський фунт0.8379
Фунт стерлінгів51.6088
Долар США42.2659
Білоруський рубль15.3627
Азербайджанський манат24.8594
Румунський лей8.7512
Турецька ліра1.1911
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.8394
Болгарський лев22.2569
Євро43.5297
Злотий10.2129
Алжирський динар0.31003
Така0.35025
Вірменський драм0.105985
Домініканське песо0.69023
Іранський ріал0.00007364
Іракський динар0.032084
Сом0.48312
Ліванський фунт0.00047
Лівійський динар8.5497
Малайзійський ринггіт9.3977
Марокканський дирхам4.1564
Пакистанська рупія0.15092
Саудівський ріял11.1903
Донг0.0016491
Бат1.22407
Дирхам ОАЕ11.4425
Туніський динар13.1903
Узбецький сум0.0032529
Новий тайванський долар1.28166
Туркменський новий манат12.0084
Сербський динар0.37323
Сомоні3.8434
Ларі14.9041
Бразильський реал6.8049
Золото113481.83
Срібло1265.28
Платина39758.69
Паладій40481.43

Курси валют, встановлені НБУ на 16.01.2025