Чому в Україні можна купити право порушувати ПДР

14.02 17:00 | Економічна правда

Українські автодороги давно стали територією ризику, де перевищення швидкості, агресивна їзда та нехтування правилами стали нормою для багатьох.
Щодня аварії забирають життя, калічать людей і завдають державі мільярдних збитків. За даними Патрульної поліції, за 2024 рік зареєстровано 25781 ДТП із потерпілими, у яких загинуло 3202 особи та 32023 отримали травми.
Основні причини аварій: перевищення безпечної та встановленої швидкості руху (39,4% від усіх ДТП з тяжкими наслідками), порушення правил маневрування та проїзду перехресть. 1000 ДТП стались через перебування водіїв у стані сп’яніння (алкогольного чи наркотичного), у яких загинуло 110 осіб та 1302 – травмовано.
Загалом, упродовж 2024 року винесено 5 млн постанов через недотримання швидкісного режиму на дорогах країни. Та попри всі ці цифри, чинна система покарань залишається неефективною, а штрафи – недостатньо стримувальним фактором.
Замість справедливого покарання маємо формальність, що дозволяє небезпечним водіям і далі безкарно створювати загрозу на дорогах.В Україні досі діє так званий "поріг толерантності" – водії не отримують штрафів за перевищення швидкості на 20 км/год.
Це означає, що в населених пунктах, де встановлене обмеження 50 км/год, можна безкарно їхати 70 км/год, а на трасах замість 90 км/год – 110 км/год. У жодній європейській країні такого немає, адже кожні додаткові 5 км/год значно підвищують ризик летальних наслідків у разі ДТП.
За статистикою, перевищення швидкості – головна причина аварійності в Україні, що спричиняє понад 55% смертельних випадків. Водночас система штрафів в Україні дозволяє порушникам платити вдвічі менше, якщо вони оплачують штраф протягом 10 днів.
Це створює ситуацію, коли водії сприймають штрафи не як покарання, а як плату за можливість їздити швидше. Європейський досвід доводить: ефективна система покарань має ґрунтуватися не лише на штрафах, а й на немонетарних санкціях.
Одним із найефективніших механізмів є система штрафних балів, яка успішно працює в багатьох країнах ЄС. Її суть проста: за кожне порушення нараховуються штрафні бали, які накопичуються.
Якщо водій перевищує певний ліміт, його позбавляють права керування.
У Німеччині достатньо трьох серйозних порушень, щоб втратити водійське посвідчення. В Україні ж відсутність такої системи дозволяє зухвалим водіям роками нехтувати правилами без страху реальних наслідків.
Запровадження штрафних балів дозволило б ефективно боротися з рецидивістами, які систематично перевищують швидкість або сідають за кермо в нетверезому стані.
Читайте також: Наркотики та безкарність: чому в Україні побільшало смертельних ДТП? Ще один важливий крок – запровадження чіткої градації штрафів залежно від ступеня перевищення швидкості.
У країнах ЄС навіть невелике перевищення швидкості карається штрафом, а за значні порушення суми штрафів зростають у рази.
Для прикладу, у Польщі перевищення швидкості на 30 км/год коштує водієві 400 злотих (4 тис грн), тоді як в Україні за це ж порушення штраф становить лише 340 грн. Очевидно, що така різниця у розмірах штрафів впливає на поведінку водіїв.
Крім того, в європейських країнах штрафи можуть змінюватися залежно від рівня доходів водія, що дозволяє зробити їх однаково відчутними як для середньостатистичних водіїв, так і для заможних порушників, яким низькі штрафи не завдають значної фінансової втрати. Не менш важливим є перегляд системи санкцій для нетверезих водіїв.
У багатьох країнах Європи діє чітка градація покарань за керування в стані сп’яніння залежно від рівня алкоголю в крові.
В Україні будь-який показник понад 0,2 проміле карається максимально жорстко. Це не відповідає найкращим світовим практикам.
Наприклад, у Польщі покарання залежить від рівня алкоголю: при низькому рівні (0,2–0,5 проміле) це адміністративна відповідальність, при вищому – кримінальна.
Така система дозволяє більш точно карати порушників, враховуючи ступінь небезпеки, яку вони створюють на дорозі.Ще одна проблема – відсутність ефективного контролю за порушниками, які позбавлені прав.
В Україні випадки, коли водії, позбавлені посвідчення, продовжують кермувати, не є рідкістю.
У Європі контроль значно суворіший: у країнах, таких як Німеччина та Польща, керування без посвідчення є кримінальним злочином і може каратися навіть ув’язненням.
Україна має перейняти цей досвід, щоб зробити покарання за повторні порушення справді ефективним. Реформування системи санкцій за порушення правил дорожнього руху – не просто питання покарання, а й питання збереження людських життів.
Війна показала, що українці здатні згуртуватися для досягнення спільної мети.
І якщо ми справді прагнемо зменшити смертність на дорогах, то маємо не чекати кращих часів, а вже зараз впроваджувати дієві механізми контролю. Відмова від порогу толерантності, запровадження штрафних балів, градація штрафів, перегляд системи покарань за нетверезе керування та цифровізація процесу покарань – це ті кроки, які можуть зробити українські дороги безпечнішими. І, можливо, тоді порушники замисляться, перш ніж натискати на педаль газу, ризикуючи не лише своїм життям, а й життями оточуючих.

Додати коментар

Користувач:
email:





Інвестиції
Потребують дбайливості,
Серйозності й розуму.

- Fin.Org.UA

Новини

23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 11 березня: ЄС підтримає український бізнес, обшуки у моделей OnlyFans, інфляція
20:25 - Французька Thales та Украерорух підписали угоду, яка стосується відновлення польотів
20:05 - Ініціатива Великої Британії Innovative Ukraine – це можливість для бізнесу реалізовувати проєкти для сталої роботи енергосистеми на базі сучасних технологій
19:45 - Пропонується уніфікувати підхід до організації захисту критичної інфраструктури фінансового сектору
19:45 - Польща та Словаччина інвестують у проєкти розвитку Карпатського регіону
19:20 - Признаки внутренней слабости рынка труда США
18:48 - Повна інтеграція українського і європейського енергоринків - важливий крок до майбутнього України в ЄС
18:48 - Санкції США проти російського "тіньового" флоту втрачають вплив — Bloomberg
18:39 - ЄС підтримає український бізнес на 1,6 мільярда євро: він назвав умови конкурсу
18:29 - Поліція почала обшуки у моделей OnlyFans: дані про них могли отримати у податкової
18:00 - "За жодних обставин": найбільші німецькі компанії не збираються повертатися в московія
17:48 - Вартість кредитів у московія злетіла: реальні ставки зросли до майже 40%
17:45 - Підсумки зими: попри системні ворожі атаки, енергетики втримали стабільну роботу енергосистеми України
17:34 - Лист очікувань власника ПАТ “Державна акціонерна компанія “Ліки України” на 2025 рік
17:15 - В Україні інфляція пришвидшилась до 13,4%: в Нацбанку пояснили причини
17:12 - Трамп оголосив нові мита для Канади: під ударом сталь, алюміній та авто
17:05 - Україна заборонила імпорт деяких товарів з Угорщини
17:00 - Через енергосервіс до енергоефективності бізнесу: можливості чи кримінал?
16:49 - Дронова атака частково зупинила "Дружбу": Москва обіцяє Угорщині швидке відновлення постачань
16:47 - До трьох небанківських фінансових установ застосовано заходи впливу
16:37 - В складі поїзда "Київ-Ужгород" з'явиться дитячий вагон: яка вартість квитка
16:36 - ВІДДІЛ КОМУНІКАЦІЙ З ГРОМАДСЬКІСТЮ УПРАВЛІННЯ ІНФОРМАЦІЙНОЇ ВЗАЄМОДІЇ ГУ ДПС У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ (ТЕРИТОРІЯ ОБСЛУГОВУВАННЯ - МІСТО ДНІПРО) ІНФОРМУЄ!
16:31 - Рада проголосувала за реформу оплати праці на держслужбі
16:20 - Російський метал у ЄС: імпорт перевищив 2,5 мільярда євро у 2024 році
16:16 - Міненерго та Єврокомісія обговорили подальші заходи для інтеграції енергетичних ринків
16:16 - На Закарпатті з'явиться індустріальний парк "Карпати"
16:14 - UGB поглиблює партнерство з європейськими фінансовими установами для сприяння довгостроковій стійкості України
16:00 - За рік збільшився трафік на дорогах Києва: на яких напрямках
15:57 - Мінекономіки вивчає можливість введення санкцій проти Іванющенка та Аврамова


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.0567
Канадський долар28.7387
Юань Женьміньбі5.7261
Чеська крона1.8113
Данська крона6.0618
Гонконгівський долар5.3298
Форинт0.112632
Індійська рупія0.47482
Рупія0.0025238
Новий ізраїльський шекель11.3617
Єна0.28036
Теньге0.084863
Вона0.028494
Мексиканське песо2.0364
Молдовський лей2.3078
Новозеландський долар23.6341
Норвезька крона3.8868
московський рубль0.48435
Сінгапурський долар31.1067
Ренд2.2686
Шведська крона4.1181
Швейцарський франк47.0489
Єгипетський фунт0.8184
Фунт стерлінгів53.6125
Долар США41.4124
Білоруський рубль15.0525
Азербайджанський манат24.3559
Румунський лей9.0839
Турецька ліра1.1318
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.2441
Болгарський лев23.1173
Євро45.2141
Злотий10.7755
Алжирський динар0.30678
Така0.3396
Вірменський драм0.105329
Домініканське песо0.66703
Іранський ріал0.00007112
Іракський динар0.031627
Сом0.47378
Ліванський фунт0.00042
Лівійський динар8.476
Малайзійський ринггіт9.2849
Марокканський дирхам4.1619
Пакистанська рупія0.1482
Саудівський ріял11.0469
Донг0.0016211
Бат1.21254
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.0501
Узбецький сум0.0032174
Новий тайванський долар1.25939
Туркменський новий манат11.8375
Сербський динар0.36798
Сомоні3.7938
Ларі14.8366
Бразильський реал7.0922
Золото120619.41
Срібло1346.63
Платина40466.13
Паладій39341.78

Курси валют, встановлені НБУ на 12.03.2025