Житлова криза: виклики, тимчасові рішення та шляхи подолання

05.03 12:45 | Економічна правда

З 2014 року цивільна інфраструктура України зазнає суттєвих ушкоджень.
За даними Київської школи економіки, до кінця 2024 року московія зруйнувала або пошкодила близько 236 тис.
об’єктів житлового фонду: 209 тис.
індивідуальних будинків, 27 тис.
багатоквартирних будинків, 0,6 тис.
гуртожитків.
Крім того, вона зруйнувала або пошкодила житло 1,4 млн домогосподарств (3,4 млн осіб).Тимчасові рішення та наслідки Люди, які опинилися в зонах боїв, змушені шукати безпечні місця, зокрема в умовно безпечних областях.
Через терміновість проблеми їм надавали умови, які не завжди відповідали навіть мінімальним стандартам. Місцеві органи влади були змушені швидко адаптуватися до нових реалій, тому тисячі освітніх закладів, гуртожитків та інших комунальних приміщень були переобладнані для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. На жаль, у результаті "термінових" рішень, обмеженості в джерелах фінансування для їх реалізації перебування ВПО в таких тимчасових умовах перетворилося на норму, що просто почала відображати об"єктивну реальність. Крім того, багато з тих місць, куди евакуюють людей, досі не відповідають мінімальним стандартам споживчої якості житла для його використання і проживання.
Саме тому такі рішення неможливо назвати стійкими у вирішенні проблеми забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб. Однак реалізовані на початкових етапах рішення не могли вирішити системні проблеми, що існували в країні.
Труднощі, які виникли внаслідок великої війни, вимагали довгострокового планування та системного підходу ще з 2014 року. Крім того, за аналітичними даними, лише на Донеччині у зоні боїв перебувають понад 50 тис.
осіб, серед яких понад 2 тис.
дітей, які можуть і повинні бути евакуйовані.
Це свідчить про те, що потреба в житлі для внутрішньо переміщених осіб не лише актуальна, а й динамічно зростає.Реагування на рівні областей Реагування відбувається по-різному навіть на регіональному рівні.
Багато областей розробили та впровадили програми з підтримки ВПО.
У Львівській, Івано-Франківській і Тернопільській областях місцеві органи влади організували низку проєктів, що передбачають надання тимчасового житла для переселенців, інвестиції в соціальне житло та розширення фондів на довгострокові потреби. Такі регіональні програми включають ремонт занедбаних будівель, реновацію старих комунальних приміщень та співпрацю з міжнародними організаціями для залучення донорських коштів.
Деякі області організували систему пільгових оренд, розробили механізми соціального супроводу для адаптації людей. Багато областей не тільки реагують на кризу, а й продовжують підтримувати ВПО, показуючи гнучкість та здатність адаптувати свої рішення до конкретних умов.Системні прогалини В умовах зазначених викликів важливо розуміти ландшафт можливостей країни. За даними Інституту житла, після здобуття незалежності України міграція населення із сіл в міста призвела до надлишку житла в селах та його дефіциту в містах.
1 січня 2013 року в країні налічувалося 31,2 млн кв.
м вільного житла, з яких 30,5 млн кв.
м (98%) розташовувалося в сільській місцевості. Найвищий рівень вакантності житла був на Сумщині – 18%.
У центральних областях з нижчим рівнем урбанізації (Черкаська, Чернігівська, Полтавська, Хмельницька, Вінницька, Житомирська області) – 12-14%.
Тимчасом, за даними ООН, 63% ВПО не можуть забезпечити себе навіть базовим житлом.
Читайте також: "Первинка" померла, хай живе оренда.
Що відбувалось на ринку нерухомості у 2024 році Незважаючи на зростання потреби в житлі, державні програми задовольняють їх лише частково.
Житлова політика розвивається в умовах невизначеності, бо на національному рівні бракує затвердженої стратегії житлової політики, чіткого розподілу відповідальності та повноважень між різними органами влади. За законодавством, саме органи місцевого самоврядування відповідають за наповнення фондів соціального і тимчасового житла, але більша частина такого житла перебуває в непридатному для проживання стані через неправильно виставлені пріоритети в діяльності цих органів і брак ресурсів.
Брак інвестицій у ці фонди призводить до того, що потреби значно перевищують можливості. Необхідний належний аналіз потреб громадян.
Вони мають знати, які кроки їм слід робити для забезпечення їх житлових прав.
Відсутність системного підходу до збору даних про житлові умови, стан житлового фонду та потреби населення призводить до того, що житлова політика орієнтується на випадкові рішення.Шляхи розв’язання нагальних проблем Житлова проблема має вирішуватися передусім на законодавчому рівні.
У зв’язку з наявністю застарілої житлової політики (Україна реалізує житлову політику відповідно до Житлового кодексу від 1983 року) робити це неможливо. Саме тому Міністерство розвитку громад та територій розробило проєкт закону №12377 "Про основні засади житлової політики", який має стати рамковим для регулювання житлової сфери і вирішити ключові проблеми, спричинені війною. Документ визначить зміст об"єктів житлового фонду та суб"єктів, які зможуть там жити.
Він має стати альтернативою радянському Житловому кодексу, забезпечити рівний доступ до житла, підтримати ВПО і зберегти прозорість житлової політики. Цей законопроєкт не вирішить усі проблеми, які накопичилися за період незалежності.
Для чіткого розуміння ситуації та стратегії подальших кроків уряду необхідно провести глибокий аналіз існуючих засобів та можливостей. Через брак інформації про стан житла та кількість вільного житла для проживання ВПО це ускладнює якісну реалізацію житлової політики.
Для розв’язання цих проблем необхідна всеукраїнська інвентаризація наявних ресурсів та створення єдиної інформаційно-аналітичної системи. Створення такої системи передбачає закон №4080-IX від 20 листопада 2024 року "Про внесення змін до деяких законів України щодо додаткових заходів, пов’язаних із забезпеченням внутрішньо переміщених осіб житлом". Ця система буде містити інформацію про об’єкти нерухомого майна, які використовуються або можуть бути використані чи реконструйовані для проживання ВПО, інформацію про об’єкти нерухомого майна, які надаються або можуть надаватися для проживання ВПО, їх розташування і технічний стан. За допомогою цієї системи ВПО зможуть подавати заяви про надання їм об’єктів нерухомого майна, відомості про які містяться в системі. Система забезпечить збір, накопичення, захист, облік, відображення, обробку та надання інформації про житловий фонд України, механізми вирішення житлового питання, осіб, які потребують державної підтримки.
Негайний аналіз потреб дозволить розробити ефективну стратегію, яка відповідає на реальні виклики. Центральні органи виконавчої влади впроваджують власні пов’язані між собою житлові програми з підтримки ВПО.
Це знижує їх ефективність і збільшує адміністративні витрати.
Потрібно об’єднати розрізнені житлові програми в єдину державну житлову політику і визначити орган, відповідальний за її втілення. Лише комплексний підхід до проблем житлової кризи, удосконалення та реформування законодавства, аналіз потреб і спроможностей населення, пошук альтернативних шляхів фінансування (донорство, міжнародні інвестиції, гранти) покладуть початок її вирішення і створять підґрунтя для можливості кожного, хто втратив житло внаслідок війни, реалізувати право на гідний рівень життя.
Співавторка – Аліна Москаленко, директор Інституту житла 

Додати коментар

Користувач:
email:





Market in turmoil
Panic selling all around
Investors flee fast

- Fin.Org.UA

Новини

10:51 - Порядок отримання витягу з Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах
10:50 - Окупанти знищили термінал "Нової пошти" у Сумах: наслідки
10:48 - Як завантажити власний кваліфікований сертифікат відкритого ключа?
10:46 - На вебпорталі ДПС розміщено довідник умовних кодів причин коригування 501, 502, 503, які використовуються при складанні РК до ПН з експорту окремих видів товарів
10:43 - Джерела інформації, що використовуються для встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»
10:42 - Щодо порядку подання Декларації з акцизного податку за новою формою
10:41 - Про об’єкт оподаткування податком на прибуток резидента Дія Сіті – платника податку на особливих умовах
10:40 - Способи подання податкової декларації про майновий стан доходи
10:40 - Отримання ліцензій на право провадження відповідного виду господарської діяльності: подання заяви з 01.01.2025
10:38 - Сервіс «Пульс» Державної податкової служби України
10:36 - Руслан Кравченко: ДПС зацікавлена у розвитку співпраці з податковою Бельгії
10:36 - Про основні принципи системи управління платника податків
10:35 - П'ятий за два тижні: окупанти знову пошкодили енергооб’єкт на Одещині
10:34 - ДПС, Держфінмоніторинг та БЕБ підписали Меморандум про співробітництво
10:32 - Триває бета-тестування системи еАкциз: як долучитися
10:31 - У Харкові запрацювала друга підземна секція надання адмінпослуг Центру обслуговування
10:30 - Про Національну стратегію доходів
10:30 - Трамп звільнив автовиробників від мит на імпорт із Канади та Мексики
10:29 - До уваги користувачів ПРРО: актуальні програмні рішення від ДПС
10:27 - Легальні трудові відносини гарантують вагомі переваги працюючим
10:26 - Руслан Кравченко: ДПС анулювала дві ліцензії на оптову торгівлю алкоголем ТОВ «Українська торгова дистрибуційна компанія», засновником якого є ГЛОБАЛ СПІРІТС АМГ ЄВРОПА ЛТД
10:25 - До уваги платників податків – фізичних осіб - триває деклараційна кампанія 2025
10:00 - Курс валют на 6 березня: євро перевалив за 44 гривні, долар впав
09:30 - Експорт нафти зі США до Індії досяг дворічного максимуму на тлі санкції проти московія
09:28 - В Україні зменшився попит на імпортовані вживані авто: найпопулярніші моделі
09:00 - Нафта Brent відновилась в ціні після падіння до мінімуму з 2021 року
08:00 - Три з чотирьох кібератак можна попередити
08:00 - Катерина Загорій, "Дарниця": Ми платили аптекам 22% від вартості ліків за право стояти на полиці
07:35 - Фінансовий астрологічний прогноз на 06.03.2025
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар25.9708
Канадський долар28.6889
Юань Женьміньбі5.7001
Чеська крона1.7669
Данська крона5.9321
Гонконгівський долар5.3234
Форинт0.110984
Індійська рупія0.47573
Рупія0.0025359
Новий ізраїльський шекель11.4248
Єна0.27677
Теньге0.083346
Вона0.028517
Мексиканське песо2.0063
Молдовський лей2.2375
Новозеландський долар23.497
Норвезька крона3.7434
московський рубль0.4608
Сінгапурський долар30.9479
Ренд2.2447
Шведська крона4.0152
Швейцарський франк46.5175
Єгипетський фунт0.8161
Фунт стерлінгів53.0069
Долар США41.368
Білоруський рубль15.0363
Азербайджанський манат24.3499
Румунський лей8.8927
Турецька ліра1.1354
СПЗ (спеціальні права запозичення)54.732
Болгарський лев22.6191
Євро44.2493
Злотий10.674
Алжирський динар0.30678
Така0.3396
Вірменський драм0.105329
Домініканське песо0.66703
Іранський ріал0.00007112
Іракський динар0.031627
Сом0.47378
Ліванський фунт0.00042
Лівійський динар8.476
Малайзійський ринггіт9.2849
Марокканський дирхам4.1619
Пакистанська рупія0.1482
Саудівський ріял11.0469
Донг0.0016211
Бат1.21254
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.0501
Узбецький сум0.0032174
Новий тайванський долар1.25939
Туркменський новий манат11.8375
Сербський динар0.36798
Сомоні3.7938
Ларі14.8366
Бразильський реал7.0922
Золото120648.94
Срібло1337.87
Платина40084.76
Паладій39111.79

Курси валют, встановлені НБУ на 06.03.2025