Звіт про базове відстеження постанови Кабінету Міністрів України від 15 березня 2024 № 291 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 856 і від 13 червня 2023 р. № 596»
15:24 | Міністерство економіки УкраїниПостанова Кабінету Міністрів України від 15.03.2024 № 291 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 856 і від 13 червня 2023 р. № 596».
2. Назва виконавця заходів з відстеження
Міністерство економіки України.
3. Цілі прийняття акта
Основними цілями державного регулювання регуляторного акта є:
- удосконалення Порядку поширення дії Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому» (далі – Закон) на об’єкти будівництва та їх складові частини, які після прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта стануть самостійними об’єктами нерухомого майна (квартира, гаражний бокс, інше житлове або нежитлове приміщення, машино-місце тощо), право на виконання будівельних робіт щодо яких набуто до набрання чинності зазначеним Законом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2023 № 596 «Деякі питання виконання вимог Закону України «Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому», що забезпечить виконання окремих положень Закону;
- визначення ефективної та якісної процедури прийняття рішення замовником будівництва про поширення дії Закону на об’єкти будівництва та їх складові частини, які після прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта стануть самостійними об’єктами нерухомого майна, право на виконання будівельних робіт щодо яких набуто до набрання чинності цим Законом.
4. Строк виконання заходів з відстеження
Відстеження проводилось у строк з 15.03.2024 до 20.02.2025 року.
5. Тип відстеження
Базове.
6. Методи одержання результатів відстеження
Статистичний метод.
7. Дані та припущення, на основі яких відстежувалася результативність, а також способи одержання даних
Відстеження результативності цього регуляторного акта здійснювалося з дотриманням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» шляхом аналізу статистичних даних.
8. Кількісні та якісні значення показників результативності акта
Надходжень до державного та місцевих бюджетів і цільових фондів, пов’язаних з дією постанови не передбачено.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання з основних положень акта – високий. Регуляторний акт опубліковано в Урядовому кур'єрі від 19.03.2024 (№57) та в Офіційному віснику України від 28.03.2024 (2024 р., № 29, стаття 1865), оприлюднено на офіційному вебсайті Верховної Ради України. Також ПрАТ «Укрфінжитло» проводить роз'яснювальну роботу щодо основних положень регуляторного акта серед замовників будівництва, забудовників/девелоперів та їх асоціацій, учасників державної програми доступного іпотечного кредитування «єОселя» (далі – програма «єОселя»).
Стосовно кількості прийнятих рішень про поширення дії Закону на об’єкти будівництва та їх складові частини, право на виконання будівельних робіт щодо яких набуто до набрання чинності Законом через подання заяви на державну реєстрацію, то на початку 2025 року компанією-забудовником та банком-учасником програми «єОселя» реалізовано проєкт із внесення до реєстру майбутніх об'єктів нерухомості та переведення об'єктів будівництва, право на будівництво яких було отримано до набрання чинності Законом, з майнових прав у формат майбутніх об'єктів нерухомості (далі - МОН). Цей проєкт став першим подібним прецедентом на ринку нерухомості.
Водночас поширення дії Закону на об’єкти будівництва та їх складові частини, право на виконання будівельних робіт щодо яких набуто до набрання чинності Законом через подання заяви на державну реєстрацію супроводжується рядом проблем:
- складнощі технічного характеру під час внесення об'єктів до реєстру МОН. В процесі реєстрації МОНів виникають проблеми по причині необхідності оновлення документації та невідповідності об'єктів, що вже будуються, новим вимогам, серед яких старі державні будівельні норми. Внаслідок чого необхідне ручне корегування та перевірка, що призводить до затримки процесу;
- підтвердження експертних звітів по об'єктах: виникають проблеми, коли експертні компанії втратили/не оновили ліцензії і не можуть надати/оновити свою експертизу в реєстрі МОН;
- підтвердження містобудівних умов та обмежень (далі – МУО): з моменту отримання дозволу на початок будівельних робіт та отримання МУО пройшов певний час і часто забудовник отримує відмову в підтвердженні МУО органами, якими вони надавались у попередні періоди іншими виконавцями, що стає перепоною для реєстрації та затягує процес.
В той же час можна відмітити позитивні зміни:
- наявність інформації щодо майбутніх об’єктів нерухомості у державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
- права покупця на майбутній об'єкт нерухомості захищені з моменту укладання договору до завершення будівництва;
- деталізація параметрів майбутнього об'єкта нерухомості, а саме, у договорах детально зазначаються характеристики квартири та будинку, що будуть споруджені у майбутньому, строки введення в експлуатацію, використані матеріали та технології;
- наявність гарантій, зокрема, впроваджено механізми страхування та фінансових резервів забудовника для забезпечення зобов’язань;
- відкритість (регулярні звіти про хід будівництва та доступ до всіх дозвільних документів забезпечують повну прозорість процесу).
9. Оцінка результатів реалізації регуляторного акта та ступеня досягнення визначених цілей.
Оцінка результатів реалізації постанови та ступеня досягнення визначених цілей буде здійснена за підсумками повторного відстеження результативності, яке буде проведено не пізніше двох років з дня набрання чинності постановою.