Регулювання ринку таксі: чи варто запозичити досвід ЄС

08:00 | Економічна правда

Розвиток мобільного інтернету та цифрових технологій докорінно змінив способи надання послуг таксі.
Виникла нова реальність, до якої чинна регуляторна база не була готова.
Аналіз європейського досвіду регулювання цього ринку дає цінні уроки для України та показує можливі шляхи трансформації галузі. Європейські моделі регулювання: досвід та інновації Хорватія уніфікувала регулювання традиційних таксі та райд-хейлінгових сервісів, створивши єдине правове поле для всіх учасників ринку.
Основний принцип – технологічна нейтральність: незалежно від способу замовлення послуги (через мобільний застосунок чи традиційно) для всіх діють однакові правила. Важливим елементом хорватської моделі є обов"язкова попередня демонстрація маршруту та вартості поїздки пасажирові, що значно підвищує прозорість послуг. Інший підхід до регулювання сектору демонструє Угорщина, яка розподілила повноваження між центральною та місцевою владою.
Національне транспортне управління відповідає за загальні правила та ліцензування, а муніципалітети мають значну автономію у встановленні локальних вимог. Зокрема, у Будапешті діє комплексна система контролю якості, яка включає регулярні перевірки стану автомобілів та оцінку професійної придатності водіїв. Словаччина розробила сувору систему перевірки водіїв: регулярні медичні огляди та психологічне тестування, особливо після 65 років.
Окремо чітко регламентовані правила збору, зберігання та використання персональних даних з метою захисту інформації і забезпечення конфіденційності даних пасажирів. Чехія зробила ставку на цифровізацію державних послуг у сфері таксі.
У 2025 році планується повний перехід на електронну систему видачі ліцензій та дозволів. Польща створила комплексну систему регулювання посередницьких послуг у сфері таксі, встановивши чіткі вимоги до платформ-агрегаторів, мобільних застосунків та платформ для розрахунків. Які приклади найбільш релевантні для України Аналізуючи європейський досвід, можна виділити кілька елементів, які варто врахувати при розробці української моделі регулювання.
Перш за все, це необхідність створення єдиних правил для всіх учасників ринку незалежно від форми роботи й технологічної платформи.
Досвід Хорватії показує, що такий підхід сприяє здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг. Особливу увагу варто приділити питанням безпеки та якості послуг.
Словацький досвід показує важливість регулярних перевірок водіїв та авто.
Україна може запровадити аналогічний механізм, адаптуючи його до національних реалій. Цифровізація державних послуг, як показує досвід Чехії, може значно спростити адміністративні процедури та зменшити корупційні ризики.
Створення єдиної електронної системи ліцензування та контролю має стати пріоритетом для України.
"Дія" дає для цього всі можливості. Шлях уперед: що пропонується Аналіз європейського досвіду та українських реалій дозволяє визначити механізми регулювання ринку райд-хейлінгу.
Ключовим елементом має стати створення сучасної цифрової інфраструктури, інтегрованої з державними системами. Основою нової системи повинен стати електронний реєстр онлайн-сервісів та інформаційно-диспетчерських послуг.
Цей реєстр забезпечить прозорість ринку і дозволить ефективно контролювати діяльність усіх учасників. Читайте також: На власному досвіді.
Як я працював у таксі Важливим елементом системи може стати інтеграція з платформою "Дія" або цифровий аналог на базі існуючих реєстрів, що дозволить автоматизувати більшість процесів верифікації та контролю, спростити взаємодію між учасниками ринку та контрольними органами і зменшити адміністративне навантаження. Рівність та виконання.
Необхідно запровадити рівні правила та вимоги для всіх гравців ринку.
Контроль має здійснювати централізований орган, а виконання законів повинне забезпечуватися на загальнодержавному рівні.
Це усуне можливість різного тлумачення норм і забезпечить єдиний стандарт для ринку. Локалізація.
Платформи повинні бути зареєстровані в Україні, а їх діяльність має бути ліцензована.
Важливо локалізувати всі операції, а платформи мають стати податковими агентами для самозайнятих водіїв.
Така модель успішно працює в багатьох країнах і дозволяє ефективно контролювати податкові надходження. Критерії для партнерів.
Усі водії та авто повинні бути належним чином перевірені та відповідати встановленим критеріям.
В ідеалі – через застосунок "Дія", що дозволить швидко та автоматично підтверджувати допуск водіїв до ринку.
Може бути запроваджена обов’язкова щоквартальна або річна синхронізація баз даних. Ліцензування.
Пропонуються два шляхи легалізації діяльності водіїв: ФОП або "самозайнята особа" через ліцензованого адміністратора онлайн-сервісу з інтегрованим е-сертифікатом у системі "Дія".
Водії повинні мати можливість отримати ліцензії без значного адміністративного чи фінансового тягаря. Співіснування з традиційними таксі.
Райд-хейлінг і традиційні таксі можуть успішно співіснувати на ринку.
У цьому випадку платформи повинні мати можливість залучати обидва типи постачальників послуг.
Такий підхід сприятиме здоровій конкуренції та підвищенню якості послуг для споживачів. Нове регулювання в Україні має впроваджуватися поетапно з урахуванням готовності ринку до змін.
Перший етап повинен включати ухвалення базового законодавства, яке встановить основні правила гри.
Наступний крок – створення інфраструктури: електронних реєстрів, систем моніторингу, механізмів контролю.

Додати коментар

Користувач:
email:





Earnings reports out
Numbers read like hieroglyphs
Analysts debate

- Fin.Org.UA

Новини

21:00 - Новини 21 березня: нові умови угоди про копалини зі США, найбагатший індієць заробляє на нафті з московія
20:52 - Найбільша нафтова компанія московія може втратити останній великий закордонний актив
20:44 - Україна може втратити 1,6 мільярда через бездіяльність "Нафтогазу" – НАБУ і САП
20:08 - Лідер "оборонки" Південної Кореї залучає 2,5 мільярда доларів для розширення за кордоном
19:32 - Фармгігант Johnson & Johnson вкладе 55 мільярдів доларів у США на тлі загрози мит Трампа
19:05 - Индексы: шаг вверх, невзирая на ужас
19:05 - Золото: возможности роста
19:05 - Что дальше: PMI еврозоны, CPI Британии и PCE США
19:02 - Найбагатший індієць заробив понад 700 мільйонів євро продаючи російську нафту США
18:55 - Високий попит на огірки провокує ріст цін на них: яка нині їхня вартість
18:40 - Стартує обговорення змін до порядку емісії та еквайрингу платіжних інструментів
18:37 - В Україні зросла вартість літніх шин: за скільки можна купити комплект
18:35 - Вартість борщу за рік зросла на 19%: скільки коштує приготувати традиційну страву
18:22 - Фонд гарантування вкладів виставив на торги активи банку "Фінанси і кредит"
18:01 - До України екстрадували підозрювану у розтраті бюджетних коштів: деталі справи
18:00 - Інтерв’ю Катерини Рожкової інформаційному агентству “Інтерфакс-Україна” про стан банківської системи
17:59 - Фінансування військових представників України за кордоном збільшать на мільярд
17:47 - Китайський автогігант Changan розпочне продажі електрокарів на 10 європейських ринках цьогоріч
17:11 - В Україні продовжують дорожчати продукти: що зросло в ціні найбільше
17:01 - ОАЕ зобов'язуються інвестувати 1,4 трильйона доларів в США: на що підуть кошти
16:47 - Міністр сказав, коли відновлять будівельні роботи "Охматдиту"
16:47 - У Національному банку вперше пройшов Всеукраїнський чемпіонат з фінансової грамотності
16:35 - Весняна посівна: українські аграрії вже засіяли понад 250 тисяч га земель
16:32 - Група країн ЄС прагне наростити темпи виробництва мікросхем
16:25 - Доллар: медленно формируем дно
16:13 - 40% російських компаній готуються скоротити штат у 2025 році
15:54 - АРМА обрало управителя для заарештованої філії російської "Транспневматики"
15:49 - Китай різко скоротив імпорт товарів і авто зі США через торгівельну напругу
15:30 - Курси валют, встановлені НБУ на 24.03.2025
15:26 - У 2025 році понад тисяча українських бізнесів почали процес припинення роботи


Більше новин

ВалютаКурс
Австралійський долар26.1043
Канадський долар28.9291
Юань Женьміньбі5.7292
Чеська крона1.8007
Данська крона6.0299
Гонконгівський долар5.3422
Форинт0.112712
Індійська рупія0.48313
Рупія0.0025165
Новий ізраїльський шекель11.2043
Єна0.27928
Теньге0.082572
Вона0.028374
Мексиканське песо2.0525
Молдовський лей2.312
Новозеландський долар23.9075
Норвезька крона3.948
московський рубль0.49086
Сінгапурський долар31.1232
Ренд2.2841
Шведська крона4.1143
Швейцарський франк47.121
Єгипетський фунт0.8212
Фунт стерлінгів53.7202
Долар США41.5277
Білоруський рубль15.0944
Азербайджанський манат24.4237
Румунський лей9.038
Турецька ліра1.0925
СПЗ (спеціальні права запозичення)55.2212
Болгарський лев22.9994
Євро44.9807
Злотий10.7141
Алжирський динар0.30678
Така0.3396
Вірменський драм0.105329
Домініканське песо0.66703
Іранський ріал0.00007112
Іракський динар0.031627
Сом0.47378
Ліванський фунт0.00042
Лівійський динар8.476
Малайзійський ринггіт9.2849
Марокканський дирхам4.1619
Пакистанська рупія0.1482
Саудівський ріял11.0469
Донг0.0016211
Бат1.21254
Дирхам ОАЕ11.2812
Туніський динар13.0501
Узбецький сум0.0032174
Новий тайванський долар1.25939
Туркменський новий манат11.8375
Сербський динар0.36798
Сомоні3.7938
Ларі14.8366
Бразильський реал7.0922
Золото126034.91
Срібло1374.49
Платина40582.53
Паладій39549.74

Курси валют, встановлені НБУ на 24.03.2025