Бензин в Україні почнуть змішувати зі спиртом. Що буде з цінами та чи нашкодить це авто?

16.04 07:40 | Економічна правда

Що таке біоетанол?Для чого це робити?Як це працює в інших країнах?На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом?Чи є якісь виключення?Як це виглядатиме технічно?Чому це не можна робити в Україні?Як буде перевірятись якість?Чи є ризики для авто?Яке ще "але"?Що буде з цінами? Що таке біоетанол? Біоетанол – це обезводнений етиловий спирт, який виробляється з рослинних матеріалів.
В Україні завдяки наявності сировинної бази та спиртових заводів його найчастіше роблять із кукурудзи або цукрового буряку.
Зазвичай його використовують як біопаливо або паливну добавку.
Вже з 1 травня усі без виключення автомобільні заправки в країні будуть зобов’язані продавати бензин із додаванням не менше 5% біоетанолу.
Для чого це робити? Причин декілька.
Перше і ключове – екологія.
Біоетанол є чистішим за нафтове пальне – при згорянні він виділяє менше шкідливих речовин.
Це допомагає зменшити парниковий ефект та покращити якість повітря в містах.
Друге – це зобов’язання України в рамках євроінтеграції.
Як кандидат на членство в ЄС наша держава має впроваджувати європейські норми, тому парламент ухвалив відповідний закон влітку 2024 року.
Третє – зниження енергозалежності.
Додаючи спирт до бензину, Україна зможе зменшити закупівлі нафтопродуктів з-за кордону.
Читайте також: Україна досі купує московитський автогаз та фінансує бюджет агресора.
Що відбувається? Четверте – підтримка агросектору.
Як вже згадувалось вище, біоетанол виготовляється з зернових та цукрових культур, які вирощуються всередині країни.
Варто зазначити, що реалізація останніх двох пунктів можлива лише після завершення активної фази війни, але про це трохи нижче.
Як це працює в інших країнах? В більшості країн світу та Європи біоетанол змішують з бензином вже давно.
При цьому левова частка країн ЄС вже давно перейшли з бензинів Е5 на Е10 (цифра означає відсоток спирту в пальному).
Уже кілька років бензин із додаванням 10% біоетанолу заливають у свої баки водії в Австрії, Бельгії, Болгарії, Чехії, Данії, Естонії, Фінляндії, Франції, Ірландії, Угорщині, Латвії, Литві, Швеції, Нідерландах, а з 2023 року – Польщі, Румунії та Словаччині.
На сьогодні лише кілька європейських країн можуть не використовувати бензини Е5 та Е10.
Серед них Мальта, Люксембург та поки що Україна.
На АЗС буде маркування, щоб позначати бензин з біоетанолом? Ні, окремого маркування не буде.
З 1 травня абсолютно усі без виключення АЗС зобов’язані продавати вже змішаний бензин, тому він має бути скрізь за замовчуванням.
Чи є якісь виключення? Так, нова норма закону не стосується бензинів з октановим числом 98 і вище, а також пального, яке закуповує для власних потреб Держрезерв чи Міністерство оборони.
Як це виглядатиме технічно? Ідеальним сценарієм для підтримки вітчизняних аграріїв та зменшення енергозалежності від імпортних постачань було б виробництво та змішування біоетанолу всередині країни.
Утім, до закінчення активних бойових дій такий сценарій виглядає малоймовірним.
"За моїми даними, близько 90% імпорту буде вже готовим.
Тобто всі максимально намагатимуться завозити з-за кордону вже змішаний бензин", – розповідає директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Чому це не можна робити в Україні? Через особливості виробництва біобензину.
Як це відбувається? Базовий бензин, який є близьким за характеристиками до А-92, змішують зі спиртом на нафтобазах.
Вже три роки як всі нафтогазові об’єкти України є мішенями для російських "шахедів" та ракет.
Саме тому більшість трейдерів до зупинки активних бойових дій будуть везти вже готовий бензин із додаванням біоетанолу з Європи, а не змішувати його на власних потужностях.
Через це надії вітчизняних аграріїв та спиртовиків на збільшення власного виробництва залишаться марними – принаймні поки що.
Як буде перевірятись якість? Опитані ЕП учасники ринку вважають, що жодних притомних перевірок якості в осяжній перспективі не буде.
Представники Держекоінспекції та Держенергоефективності теж підтвердили, що в перші місяці штрафів за порушення вимоги, щодо вмісту біоетанолу не буде.
Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає.
"Це не буде контролюватиметься належним чином.
Хто це робитиме і як? Немає ані методики, ані фахівців і тим більше коштів на проведення всіх цих перевірок", – скаржиться ЕП керівник однієї з великих мереж АЗС.
Читайте також: Хто і для чого купив 245 колишніх АЗС Коломойського? Інтервʼю з власником компанії-переможця аукціону Тобто по суті мережі заправних станцій просто будуть пред"являти документи, в яких написано, що цей біоетанол в пальне додається.
І все.
"Скоріш за все, споживач буде вимушений проводити власний контроль якості.
Якщо на певній заправці йому заллють неякісне пальне, то наступного разу він туди не повернеться.
В принципі зараз воно так і працює, бо фактично контролю якості в Україні немає", – додає співрозмовник ЕП в уряді.
Чи є ризики для авто? За словами Куюна, в Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років.
"Там такі ж машини, як у нас.
Просто шкідливий октанопідвищуючий компонент у бензині замінили на корисний.
Вважайте, що майонез у вашому салаті замінять на сметану – будете тільки здоровішими.
Але є одне "але", – попереджає експерт.
Яке ще "але"? Головна проблема біоетанолу в тому, що він гігроскопічний, тобто абсорбує воду.
"Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду – будуть проблеми", – розповідає директор консалтингової групи "А-95".
За його словами, особливості переходу на біобензини – це принципово нова технологічна культура.
Читайте також: "Укрнафта" купує заправки Shell в Україні.
Для чого це компанії? "Мені складно уявити, що там відбувається на більшості заправок-ноунеймів, "бочок", а іноді й цілком респектабельних АЗС.
Бо технологічна культура вимагає грошей – на персонал, на підтримку інфраструктури, на лабораторії.
Тобто це постійна робота та боротьба з цією вологою (так звана підтоварна вода – ЕП.), це вимагає дуже чіткого дотримання регламентів та технологій із зберігання та транспортування нафтопродуктів.
Я думаю, що у перші пару місяців буде купа нарікань та претензій на якість пального саме через ці чинники, тому що встежити за цим буде дуже важко.
І всі бояться, тому що де трапиться "штанга", ніхто не знає.
Розробляють сценарії реагування.
Думаю, перші два місяці – травень і червень – будуть сповненими сюрпризів, прокльонів і скарг щодо якості пального", – попереджає Куюн.
Що буде з цінами? Пальне на заправках подорожчає, але несуттєво.
Бензин Е5 не стандартний для європейських виробників, бо більшість з них вже давно випускають Е10.
Відповідно, щоб випускати Е5 для потреб України виробникам доведеться облаштувати окремі виробничі потужності – резервуари, наливні естакади тощо.
"За це вони з нас просять 15-25 доларів на тонні.
Це означає здорожчання приблизно на 50-80 копійок на літрі.
Сподіваюсь, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі, і ніхто нічого не помітить", – підсумував Куюн.

Додати коментар

Користувач:
email:





Bull or bear, which way?
Forecasters predict the trend
Uncertainty reigns

- Fin.Org.UA

Новини

10:20 - Забудьте про 220 вольтів: регулятор змінив норми електричної напруги
10:15 - «Хенкель» — серед найбільших платників податків України за версією NV: понад 2,26 млрд грн за час повномасштабної війни
10:14 - До уваги юридичних осіб – платників єдиного податку третьої групи!
10:12 - Яким чином обрати назву вулиці, якщо в довіднику до Повідомлення за ф. № 20-ОПП така назва відсутня?
10:09 - Чи обов’язкова наявність QR-коду у фіскальному чеку для РРО, версії програмного забезпечення яких не можуть бути доопрацьовані їх виробниками?
10:08 - Державна допомога «Національний кешбек» або «Зимова підтримка» – виплати не підлягають декларуванню
10:06 - Платники єдиного податку (1-3 група) мають можливість подати податкову декларації за допомогою застосунку «Моя податкова»
10:04 - Понад 74,8 млн грн податку на нерухоме майно – надходження від фізичних осіб до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
10:02 - Туристичний збір: майже 3,5 млн грн – внесок платників до місцевих бюджетів Дніпропетровщини
10:01 - До загального фонду держбюджету за видобування природного газу платники Дніпропетровщини спрямували майже 38,1 млн грн рентної плати
09:56 - Податківці Дніпропетровщини інформують новостворені підприємства: як стати платником податку на додану вартість і отримати витяг з реєстру платників ПДВ
09:53 - Податківці Дніпропетровщини діляться знаннями зі студентами Криворізького та Запорізького національних університетів
09:50 - 136 млрд грн ПДФО у І кварталі 2025: сплата зросла на 22,6 % порівняно з минулим роком
09:50 - Ціни на нафту почали зростати після падіння на 2% напередодні
09:32 - Продаж брендового одягу з псевдочеками: викрито схему ухилення від сплати податків через фальшиві РРО
09:31 - Коли не нараховується пеня за помилкову сплату податкових платежів
09:30 - Руслан Кравченко: Верховний Суд зобов'язав АТ «ПівдГЗК» сплатити до бюджету 3,7 млрд грн
09:21 - московіяни атакували найбільшого виробника холодильного обладнання у світі
09:01 - Ворог обстріляв залізничну інфраструктуру: поранено двох залізничників
09:00 - Понад 17,1 млрд грн – обсяг укладених Ощадбанком угод для фінансування ОПК
08:00 - Керівник бізнесу Новинського: "Андрій Єрмак, я вас прошу, будьте розумною людиною"
08:00 - Зворотна сила закону
00:00 - Новини від Міністерства енергетики України
23:00 - Новини від Міністерства енергетики України
21:00 - Новини 23 квітня: в Україні зафіксували ціни на газ, обшуки в ексзаступниці міністра економіки
20:50 - В московія найбільший виробник сільськогтехніки масово звільнив працівників
20:48 - Boeing розглядає продаж літаків для Китаю іншим покупцям
20:24 - Нацбанк показав, яким буде курс долара та євро у четвер 24 квітня
20:22 - На АЗС призупиняється зниження цін на пальне: що впливає
20:20 - Европа вернулась к замедлению. Евро корректируется


Більше новин

ВалютаКурс
Алжирський динар0.31527
Австралійський долар26.7151
Така0.34156
Канадський долар30.1426
Юань Женьміньбі5.7178
Чеська крона1.8999
Данська крона6.368
Гонконгівський долар5.3706
Форинт0.116278
Індійська рупія0.4878
Рупія0.0024701
Новий ізраїльський шекель11.3578
Єна0.29411
Теньге0.08034
Вона0.029297
Ліванський фунт0.000466
Малайзійський ринггіт9.4952
Мексиканське песо2.1326
Молдовський лей2.4206
Новозеландський долар24.9566
Норвезька крона4.0058
Саудівський ріял11.1089
Сінгапурський долар31.7927
Донг0.001604
Ренд2.2423
Шведська крона4.349
Швейцарський франк50.6758
Бат1.2489
Дирхам ОАЕ11.3448
Туніський динар13.9563
Єгипетський фунт0.8179
Фунт стерлінгів55.4199
Долар США41.6707
Сербський динар0.40543
Азербайджанський манат24.5079
Румунський лей9.5522
Турецька ліра1.0883
СПЗ (спеціальні права запозичення)56.5856
Болгарський лев24.3077
Євро47.5421
Ларі15.1613
Злотий11.0753
Золото138558.41
Срібло1369.71
Платина40400.16
Паладій39354.64

Курси валют, встановлені НБУ на 24.04.2025